informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Beste Mensen ik bezit een clubman saloon uit `71.
Subframe is stuk moet nieuwe onder, of is het beter/makkelijker om deze om te zetten naar een gewoon veersysteem????
Wie o wie heeft hier ook mee te maken gehad?

Miniman

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

ik heb er niet mee te maken gehad :)" title="Evil" />
maar bedenk dat voor en achter aan elkaar verbonden zijn (aangenomen dat je achtersubframe aan vervanging toe is)
Als de rest van je systeem nog in goede staat is zou ik kiezen voor vervangen van het (juiste type) subframe ...

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Beste Theo

De veerbollen zijn achter ook aan vervanging toe per stuk +/- 400 beetje te gortig.
Misschien kan iemand mij helpen met een tweede hands.
Miniman

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Ik zou hem ombouwen naar droge vering. Een voorsubframe kost weinig en de achterste moet je toch al vervangen. En ja, het is wat meer werk.

Dennis

Die ook een hydrolastic Mini heeft.

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Bedankt
Dennis ik zat er ook al aan te denken.

Miniman

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

default

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

[size=75:b6huu96q][topics samengevoegd - Crispy][/size:b6huu96q]
Hallo allemaal,
wederom een dilemma van mijn kant, ben bijna zover om mijn Innocenti Mini Cooper mk3 998cc weer op te bouwen.Alleen nu het volgende; ik heb zelf de subframes gestraald en gespoten, maar ben niet tevreden over het resultaat, ik wil alleen de top voor deze auto.
Zit er over te denken nieuwe subframes te bestellen, en helemaal van niets weer op te bouwen.Nu mijn twijfel; de frames blijken nauwelijks nog aan te komen ivm hydrolastic veerbollen die erg slijt ( lees lekgevoelig) te zijn.
Ben de auto weer naar originele specs aan het opbouwen, dus nu een compromis doen om te kiezen voor de "gewone" frames of toch verder zoeken en dan mogelijk met iets gereviseerds verder??
tips en suggesties van harte welkom. :?

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Ik zou de keuze snel gemaakt hebben: over stappen naar 'droog'! waarom: veel meer mogelijkheden voor wat betreft het tunen van je vering. Ook als je verder zou gaan met hydrolastic blijf je de kans houden dat het op een gegeven moment weer gaat lekken.

Kosten technisch gezien lijkt me ombouw naar droog lijkt de beste keus

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

ZOEKEN !

Ik zou bijna zeggen kom het een keer testen en je bent om. Heb zelf ook een inno mk3 cooper met hydrolastic en het is helemaal gezellig in dat ding.

Tuurlijk heeft het niet de strakke wegligging van een rubber mini. Met andere bumpstops kun je eea wel verbeteren, maar dan verkracht je mijns inziens het veersysteem.

en het is wel heerlijk comfortabel. Overigens is het niet zo dat je niet hard kunt, je helt alleen even meer. En het reageert wat anders bij remmen en optrekken.

MAAR inderdaad gaat het kapot dan is het heel duur en moeilijk om nieuw materiaal te vinden.

Volgens mij weet mini4ever wel waar je dat spul kunt kopen in UK. (voor veel ponden)

Succes met opbouwen.

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Tsjah, is een lastig iets. Ik heb zelf een clubman welke hydrauspastische vering had. Bij mij waren de 'ventielen' in de bollen vastgerot, wegens vullen met lucht en water.

Ik heb enkele maanden rondgereden met deze set-up en het er daarna snel onderuit gehaald. Op elke drempel was het een verrasing of ik links of rechts in de berm zou eindigen.

Echter als je goede bollen vindt (ben je veel euro's lichter) zou het wel ok kunnen rijden. Alhoewel ikzelf het hangen als een eend niet kon waarderen.
Ik heb de vering nu ook verlaagd, setje Hi-Low's, maar mijn clubman is ook niet meer origineel te noemen....

Kortom, het is jouw keus. Mocht je eventueel nog iemand zoeken die je vering kan vullen, PM (of liever) Mail ff.

Groet ron

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Mijn '68-er Mk2 had ook hydrolastic, maar dat heb ik er ook onder vandaan gehaald. Daar waren al extra schokdempers en een stabilisatorstang aan de achterzijde aan toegevoegd om de wegligging te verbeteren.

Ik had volgens mij een lekkage in mijn systeem en ben eerlijk gezegd niet eens op zoek gegaan naar die lekkage. Rubbervering biedt veel meer mogelijkheden qua tuning oa HiLo's ed, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je voor originaliteit gaat je het wilt behouden.

Aan de andere kant...wat is origineel....Als een bepaald type alleen hydrolastic is geleverd kan ik me er iets bij voorstellen of een heel zeldzaam model, maar daar valt mijn Mk2 in ieder geval niet echt onder.

Dennis

PS Mijn andere Mk2 was origineel ook hydrolastic, maar dat heeft de vorige eigenaar al omgebouwd.

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

mocjt je hem origineel met hydro gaan opbouwen heb je wel wat staan voor de deur, ik ken niet veel mini;s met hydrolastic vering, laat staan in perfecte staat.

wat ik zou doen, tsja het blijft jouw keuze... voor de kosten zou ik omgaan naar droge vering, maar ik ben ook niet van de originaliteit. ik ga liever voor een bepaalde look met fijne specs, dus zou ik het exterieur volledig origineel opbouwen, maar voor de vering toch naar droog gaan voor fijnere rijeigenschappen...

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Ik weet inderdaad nog een paar adresjes waar je die Hydrolastic veerbollen nieuw kunt krijgen. Heb ook nog diverse voorsubframes liggen en diverse delen van de voor- en achterophangig die specifiek voor hydrolastic zijn. Achter subframes zijn wat lastiger (net als bij droge vering).

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

geertmk3, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door.

Hier is ook nog een topic met informatie:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 554#368554

default

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

bedankt voor de reacties tot zo ver.
Nu moet ik inderdaad het een en ander af gaan wegen.
Kosten voor hydrolastic zijn me nu wel enigszins duidelijk en ook gezien toekomstige problemen overweeg ik nu wel serieus naar "droog" te gaan.
Heeft iemand een indicatie wat ik hier allemaal voor zal moeten doen, en eventuele schatting van de totale kosten?
kan ik bijvoorbeeld een kant en klaar subframe bestellen met alles erop en aan, of toch alles los bestellen?
Let wel het gaat om een volledige restauratie, dus schijven etc wil ik ook allemaal vernieuwen.
Alvast bedankt voor de tips en info.

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon



ini onderdelenleveranciers die komplete subframes aanbieden. Ik weet natuurlijk niet jouw budget maar het verzamelen van alle onderdelen is ook half de lol en veel al goedkoper.
[size=75:19i4cfr0]e post verwijderd, post aub alleen het hoognodige - Crispy][/size:19i4cfr0]

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

misschien heb je er nog iets aan.
ik las gisteren in een test van autotest uit 1972 of daaromtrenteen test over de 1275 GT
ze meldden dat om het verschil tussen de hydrolastic 1275 GT en de opnieuw ingevoerde "droge" 1275 GT waarschijnlijk alleen goed te testen was door beide naast elkaar te testen op wegligging.
het verslag staat in de Mini Gold portfolio 1969-1980.
(Ik kan het briljante engels niet vertalen noch opnieuw ophoesten, maar het was weer geweldig om te lezen.)Wel was duidelijk dat het een "more harsh ride" was met de droge 1275.

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Hallo Allemaal,

Weet iemand mij te vertellen tot welk jaar de mini's zijn uitgevoerd met het hydrolische systeem. Vriend van mij heeft een 71 clubman met drioge vering.

Toevallig heb ik een discussie gaande met een rover dealer die volhoudt dat een clubman saloon uit 71 standaard hydrolisch is.

Heb verteld dat ik dus droge vering heb met oud type sybframe. Dus het subframe met 2 bouten per toren. Ook verteld dat je vanaf 1976 over gaat naar 1 bout per toren.

Volgens hem is dus een 71 clubman standaard geleverd met hydrolastic. Is dat ook zo of was het een optie?

Bedankt,

Sebas

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Tot Juni '71 zijn ze hydrospastisch geleverd, daarna met droge vering.
Vanaf ongeveer '76 zijn de torenbouten vervangen door de dikke enkele (maand weet ik niet precies).

Groet ron (eigenaar van beide, maar de hydrospastick is omgebouwd naar droog).

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

GeertMK3.. je subframe bij Bart gezien op de clubdag.. erg netjes... goed dat je hem nu origineel houdt..

Jaapio

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

als dat het voorsubframe is wat bij bart op het kleedje stond moet je hem even schoonmaken want daar heb ik ook op gekwijld.. :9~ O:)

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

die was het inderdaad nico ;)

JAapio

default

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

bedankt allemaal, is inderdaad mijn subframe!!! :)\\_ :)\\_
wacht maar tot ie achter ook klaar heeft.... :9~ :9~ :9~ :9~
dan zullen we eens kijken of ik volgend jaar ook eens "spetter" kan worden....
zal voor de liefhebber eens wat foto's proberen te posten hij heeft echt goed werk geleverd!!!! d:)b :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

default

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

[size=85:1ffu5nn5][topic samengevoegd - Crispy][/size:1ffu5nn5]
Omdat ik nieuw ben op minisevenclub zal ik mezelf allereerst even voorstellen.

Ik ben Tommy (gebruikersnaam 'tommy' was helaas al in gebruik), en woon in Krimpen aan den IJssel. Momenteel zit ik in het 3e jaar van de opleiding 'Autotechniek BOL4'. Ik ben 21 jaar en ben zojuist samen met een goede vriend van mijn stiefvader een project begonnen om een mini cooper Mk1 998cc uit 1965 om te bouwen van hydraulische vering naar rubberen vering, anders gezegd: van nat naar droog.

Het gaat dus om zo een soort mini, in deze kleur:


Er zullen nog wel foto's volgen van de mini waar we ook echt aan werken. Maar nu hebben jullie vast een idee :)

We hebben al een ander achterste subframe waar de rubberen veerbollen in moeten passen. Voor de rest moeten we alle benodigdheden nog bestellen.

Nu heb ik het forum wat rondgezocht voor een ombouw topic, maar dit heb ik niet kunnen vinden. We vroegen ons af of we ook andere draagarmen nodig hebben, of zouden we de achterste as van de draagarmen (waar bij hydraulische vering de spanveer op zit) kunnen vervangen voor langere, zodat hier een schokbreker op kan worden gemonteerd? Deze as hebben we nog niet los kunnen krijgen namelijk..

En waar kunnen we de benodigde onderdelen vinden? Op [een minicenter], heb ik wel het een en ander gevonden, maar geen rubberen veren, draagarmen of draadarmassen). Is dit misschien wel te koop bij [een ander minicenter]? Of moeten we dan op zoek naar tweedehands onderdelen?

Alle tips zijn van harte welkom :)

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Welkom op dit forum
Een opmerking !! Je mag hier geen firma namen en of websites noemen
Dat vind onze moderator Eelke nog steeds niet goed
Dus even je tekst veranderen anders wordt deze verwijderd

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Ik heb je bericht even aangepast op de bedrijfsnamen en toegevoegd aan een bestaand topic. Lees het eens door!

Subframe(s), gereviseerde draagarmen (weet niet of die anders zijn), knuckle joints en veerbollen kan eigenlijk elk minicenter wel leveren. Dan heb je nog de zogenaamde trompetten nodig, die kan je nieuw denk ik moeilijk krijgen maar 2e hands wel omdat veel mensen ombouwen naar een zgn hi-lo kit waarbij je de wagenhoogte kunt instellen. Dat kan je natuurlijk zelf ook doen.

Ik zou zelf proberen om zo'n oude mini origineel te houden, overigens. Als je idd een mk1 mini cooper hebt is die geld waard en ombouwen naar droge vering zou de waarde wel verminderen denk ik. (is het dan trouwens geen 997cc?)

default

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Bedankt voor het censureren van mijn bericht :P Hier zal ik voortaan rekening mee houden.

Het is inderdaad een mk1 998cc. Met schijfremmen voor en standaard hydraulische vering. Ter verduidelijking: de mini is niet van mij, maar van een goede vriend van mijn stiefvader. We knappen samen de mini op. De meeste rotte plekken zijn al opnieuw ingelast en de onderkant is in zijn geheel opnieuw getectyleerd.

Wegens het risico op dat hydraulische vering wel is zou kunnen gaan lekken, en omdat de kosten dan wel is hoog op zouden kunnen lopen stappen we over op droge vering. Maar ook wegens de stuggere wegligging en de mogelijkheden van Hi/Low.

We beschikken al over de droge subframes en de veerbollen voor. Nu moeten we dus nog op zoek gaan naar de achterste veerbollen.

Maar is er niemand die weet of we ook op zoek moeten gaan naar andere draagarmen, of moeten we de huidige draagarmen aanpassen? Dit i.v.m. de bevestiging van de schokbrekers.

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Aje moet er uit kunnen komen,maar na +35 jaar kan het geroest zijn..en goed vast zitten..
Makkelijker is andere <2e hands gereviseerd> draagarmen te kopen,zitten de dikkere pennen al aan en zijn zeker weten in orde
Alleen het asje is anders..de rest is hetzelfde..kun je je as eruit wippen kun je er nieuwe inzetten.

Zou persoonlijk een mk1 ook op nat laten staan,of in ieder geval alle 'natte"onderdelen opslaan voor in de toekomst..kun je terug naar orginele spec's..zie waarde verhaal..

default

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

We hebben geprobeerd om de as los te krijgen, maar deze zit echt muurvast. Gereviseerde draagarmen klinkt als een goed idee en daar gaan we ook naar op zoek.

We slaan de natte vering zeker op voor in de toekomst. Dan kunnen de veerbollen niet gaan lekken in de tijd dat er nog mee gereden wordt en kan de mini later altijd weer worden verkocht met een goede natte vering.

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Veerbollen zijn gelijk voor de voor- en achterkant.
Misschien is het trouwens makkelijker om een stel oude gare draagarmen te zoeken, de meeste minicentra leveren namelijk alleen gereviseerde op ruilbasis.

default

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Het verwijderen van hydrolastic omdat het wel eens zou kunnen lekken is uiteraard de grootste onzin die er bestaad!
Als een systeem dicht is (dit is te testen met de vulunit in de vacuum stand) dan kan het JAAAAAAAAAAREN mee. En wat tunen betreft, het grootste deel van de overwinningen van de mini in de jaren '60 was met "natte" mini's.
Rubber is makkelijker te krijgen, maar weegt bij lange na niet op tegen het comford van hydro! De fabriek is gestopt met het systeem in de Leyland cost cutting years toe ook John Cooper en Healey werden buiten getrapt.
Dus als je systeem werkt, laten zitten en eventueel xtra bumpstops en schokbrekers aan de voorzijde monteren. Voor circuit gebruik heeft een anti-roll bar zin, want hoewel we het allemaal denken, zijn we geen van allen Schumacher en is de openbare weg geen circuit. ;)

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Ondanks dat ik het ook niet zomaar zou veranderen, toch een paar tips als je het wel wilt doen:

Bijna alles is anders aan droge vering in vergelijking met hydrolastic vering:
- subframes (zowel voor als achter)
- veerbollen (zowel voor als achter)
- draagarmen (zowel voor als achter)
- handremkabels (achter)
- shokbrekers (voor - daarvoor moet je ook nog beugels plaatsten waarvoor niet alle hydrolastic Mini's de benodigde schroefdraad hebben en achter komen die in plaats van de veren)
- trompetten (achter - die komen in plaats van de 'pijpjes')

Of te wel, 'even' ombouwen is er niet bij en de kosten zijn navenant.

Overigens is het de moeite waard om een showcase topic te starten van je project. We zijn natuurlijk erg benieuw naar zo'n Cooper van 1965 ;)

default

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Bedankt voor de reacties, Het lijstje met de verschillen tussen nat en droog is erg nuttig :)

We zijn nu eenmaal begonnen met ombouwen van nat naar droog, dus hier stappen we ook niet van terug, anders is alle moeite tot nu toe voor niks geweest. De droge subframes zijn zelfs al gestraald en gecoat. We leveren liever wat conform in voor een betere wegligging. De mini is namelijk bedoeld om rally's mee te gaan rijden en dan mag hij wel een beetje stijf zijn.

En de gedachte van 'even ombouwen' hadden wij ook niet hoor ;). We houden wel van een leuk project, en dat mag best wat werk zijn :).

Ik vind het wel een leuk idee om een showcase topic te starten. Deze komt er ook zeker aan. Eerst maar even wat foto's maken..

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Schokbrekers erbij aan de voorkant? Waarom zou je dat willen doen, om de rol met insturen iets te verminderen o.i.d.?

Ik heb hydrolastic op mijn Mk.1 Mini waarmee ik voornamelijk mee cruise, een 848cc automaat is geen racewagen. Ik vind het prachtig comfortabel rijden en het wil best wel lekker de hoek om. Mijn systeem was echter in tiptop staat dusja, dan ga je het niet eraf trappen. Mijn auto is verder super origineel dus mijn keuze is makkelijk. :)

Het rijd wel heel anders dan mijn 1991 Cooper is uiteraard op droog staat met gas gevulde schokbrekers, rijd lekker strak maar oneffenheden voel je best wel veel.

@ ayla:
Ron, zou je denken dat jou systeem gewoon absoluut niet naar behoren werkte? Als het met water en lucht gevuld is? Daar hoort speciale vloeistof in voor zover ik weet, waarschijnlijk met andere viscositeit etc. dan water. Denk dat dat je problemen veroorzaakte want dat probleem met drempels heb ik absoluut niet.

[i:172yqw4t]'Hydros' [/i:172yqw4t]betekend GEEN 'water', maar 'vloeistof'. [i:172yqw4t]'Hygros'[/i:172yqw4t] is water.

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

He Sjoerd,

Ik heb het systeem al eens opnieuw laten vullen en dus kwam de oude vloeistof eruit....water, troep en lucht.
Bij mij waren de bollen van binnen verrot, dit bleek ook na verwijderen.

Bij mij was het ook niet het rollen in de bochten, of het duiken (voor of achter bij remmen/optrekken, dit was wel lachen...), maar bij het afkomen van de drempel was het altijd weer een verrassing of ie links of rechts wegschoot. Ongeacht welke snelheid er werd gereden.

Nee, ik ben tevreden met de wissel. Alhoewel ik niet met een correct werkende hydrau-vering heb gereden...

Groet ron

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Op een gegeven moment komt ook veiligheid om de hoek kijken voor jezelf en andere mede weg gebruikers. :+)
Tevens een gedeeltelijk verbrande donor mini met alls in perfecte staat ernaast hielp de boel snel en goedkoop overbouwen bij Ayla.. O:)
Enkelt een droog solid mount voorsubframe erbij..
Alle schroef/bout gaten waren voorzien van tapdraad..

Is het goed en in goed werkende staat..is het zonde om eraf te halen..
Als het in slechte staat is is het een hele dure grap om het op te knappen/nieuw te kopen..
Dus is het het overwegen waard wat je met de auto wil..en iedereen zijn eigen keus..

default

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Schokdempers aan de voorzijde monteer je op een "natte" mini om het "duiken" tegen te gaan. De demping is dan zwaarder dan wat de demper in de veerbollen doet.
De hydrolasticvloeistof is overgens wel watergebaseerd maar met een additief tegen het bevriezen en corrosie. En om nog even op terug te komen op deze opmerking;

"We leveren liever wat conform in voor een betere wegligging. De mini is namelijk bedoeld om rally's mee te gaan rijden en dan mag hij wel een beetje stijf zijn."

De jaren '60 cooper-S en van zowel de race teams als de rallye teams reden alleen maar met natte systemen, dit is echt stijf en competatief te krijgen met de dingen die ik in mijn vorige post vermeld heb.
Als allerlaatste kun je zelfs de druk nog verhogen zoals op het circuit door diverse teams met grote regelmaar werd gedaan (dan is ie pas echt hard!)
En nog even dit; na hoeveel jaar denken jullie dat de rubberveerbol veranderd van eigenschappen, na 100000 km is deze echt niet meer als was ie nieuw!

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

Ach, de meeste mini's waar dit topic om gaat, rijden ook geen 100.000km meer. Die zijn allen van '71 of ouder. Die worden gekoesterd.
Met die veerbollen zal het dus wel meevallen.

En degene die ze echt voor competitie racen gebruiken, die halen ze nog weleens uit elkaar.

Groet ron

RE: informatie over hydroliek veersysteem clubman saloon

ayla schreef:
Bij mij was het ook niet het rollen in de bochten, of het duiken (voor of achter bij remmen/optrekken, dit was wel lachen...), maar bij het afkomen van de drempel was het altijd weer een verrassing of ie links of rechts wegschoot. Ongeacht welke snelheid er werd gereden.



Ja, ik ken je verhaal van toen ik bij je was om dat oude (droge) voorsubframe te halen. Je hebt natuurlijk groot gelijk om dan naar droog om te bouwen. Puur omdat het eenvoudiger en goedkoper is.

Maar wilde wel de kantekening maken dat jou problemen kwamen omdat je systeem in slechte staat is, niet omdat hydrolastic per definitie een slecht werkend systeem is. Iemand anders die onze discussie leest vat dat misschien verkeerd op.

En inderdaad mijn hydro Mini wordt gekoesterd. :D