Ingebouwde Flushlube

default

RE: Ingebouwde Flushlube

Sinds vorige week heb ik een Mini 1000 uit 1989. Betreft een Special Magic en daarom gaat ze nu door het leven als Maggy.

Het bedrijf waar ik Maggy kocht gaf aan dat er in cq aan de motor een flushlube in/opgebouwd is. Daar ze gespecialiseerd zijn in Zweedse auto's kon hij niet vertellen waar die in/opbouw zou zitten. Het kwam d'r in ieder geval op neer dat ik euro95 kan tanken zonder toevoeging.
Vreemd genoeg trof ik toch een flesje loodvervanger in de auto aan.
Het type plaatje op de motor geeft aan; 99HD. Op deze site zag ik dat dit blokje al geschikt is voor euro95.
Echter in het instructieboekje staat weer dat ik 'super' moet tanken.

Wie kan het verlossende antwoord geven? Kan ik gewoon euro95 tanken of toch loodvervanger toevoegen zoals ik bij m'n Spitfire moet doen?

En wat is flushlube? Via google kwam ik niet verder dan dat het iets is voor diesel motoren?.

Alvast bedankt voor het verlossende antwoord.

Sven

RE: Ingebouwde Flushlube

Het kan zijn dat er een soort blokjes in je tank zitten/liggen die langzaam oplossen in de benzine. Volgens mij heet dat ook flushlube.
Maar pin me er niet op vast.
1989 is volgens mij al loodvrij hoor.
Tenzij er een ander blok / andere kop van een ouder blok in is gekomen dan natuurlijk weer loodvervanger toevoegen...

zit het net na te lezen.. Ik geef zoals gewoonlijk weer een ongelooflijk wazig antwoord.. sorry, that's me ;-)

RE: Ingebouwde Flushlube

zie ook:
http://home.orange.nl/cmc/unleaded.htm

dus als het 99HD81 is, is het fabrieksaf geschikt voor ongelood ..

flushlube zegt mij verder ook niks 8)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Ingebouwde Flushlube

Hallo ik wist ook niet wat het was,maar ik heb dit gevonden,kijk eens bij:WWW.GEBRVANORSOUW.NL,lpg inbouw,dan bij produkten,succes er mee.

RE: Ingebouwde Flushlube

Flashlube is een smeersysteem die extra wordt toegepast bij motoren die op LPG lopen. In sommige gevallen is de standaard motorspecificatie niet genoeg en wordt dit gebruikt. Gebeurt over het algemeen bij SAAB motoren om de kleppen te bewaren voor langere levensduur bij rijden op LPG.

RE: Ingebouwde Flushlube

aangezien in heel veel minis andere motors zijn gelegd, zou ik er niet direct van het jaartal uitgaan, maar zoek op motornr of het ongelood is,

Flashlube is naar mijn weten (zoals eerder al genoemt) voor de lpg motor

mvg Jaron

default

RE: Ingebouwde Flushlube

Één ieder bedankt voor de snelle reacties.

Na alle berichten denk ik dat de vorige eigenaar extra zuinig geweest is op het motorblokje. Dit daar het bloknummer 99HD81 is, wat dan al geschikt zou zijn voor ongelode benzine.

De komende tijd zal ik het in de gaten houden of extra toevoeging echt nodig is.

Groeten,
Sven

RE: Ingebouwde Flushlube

hoe wil je dat in de gaten houden???

RE: Ingebouwde Flushlube

als je geen loodvervanger nodig hebt, heeft het geen meerwaarde om het er toch in te gooien, naar mijn weten echt neit beter, anders zou iedereen dit wel doen....

dus wat het met zuinig op blokje te maken heeft snap ik niet

wel euro 98 tanken ipv 95 kan beter voor je blokje zijn en kan geen kwaad. maar dit staat natuurlijk los van jouw vraag

default

RE: Ingebouwde Flushlube

Dank voor aanvullende info.
Voor wat betreft: hoe ik het in de gaten wil houden?
Buiten de Mini, rij ik ook een Triumph Spitfire. Ik heb me ooit laten vertellen dat als ik geen loodvervanger gebruik, de motor tzt gaat pingelen.
Dus met in de gaten houden doelde ik meer op: zodra het motortje gaat pingelen moet ik toch loodvervanger gebruiken.

Mocht bovenstaande niet kloppen, dan hoor ik het graag.

Vwb zuinig op het motortje. Dit was meer in de zin van: de vorige eigenaar dacht goed te doen door er extra bescherming toe te voegen(loodvervanger)ofschoon het niet nodig was. Onder het mom van: beter teveel bescherming, dan te weinig.

Zodra ik weer ga rijden, krijgt ze euro98 :)
Inmiddels blijken de aangeven rotte plekjes (door de verkoper)toch wat groter te zijn dan de dikte van een gemiddelde pink. Precies bij de aansluiting van de wielkast (voorkant)en bodem zitten links en rechts 2 'gaten'. (grote is ongeveer een gemiddelde dikte van wijs-, middel- en ringvinger).
Ga dus eerst op zoek naar een adresje om wat laswerk te laten verrichten. :((

Maar goed, da's een ander onderwerp.

Groeten,
Sven

RE: Ingebouwde Flushlube

Mocht bovenstaande niet kloppen, dan hoor ik het graag.



zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen

.. dat 'klopt' dus niet.

pingelen heeft dus een andere oorzaak, een gevolg van rijden op loodvrij met een motor/kop die daar niet voor geschikt is, is inslaande kleppen ..
(zie de plaatjes op;
http://www.gebrvanorsouw.nl/Flashlube.html )

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Ingebouwde Flushlube

98 tanken heeft geen nut, gewoon 95 erin....

RE: Ingebouwde Flushlube

Theo van den Bogaard schreef:
pingelen heeft dus een andere oorzaak, een gevolg van rijden op loodvrij met een motor/kop die daar niet voor geschikt is, is inslaande kleppen ..



Het is toch wel heel typerend dat echt bijna ALTIJD de verwarring met octaangetal <--> loodvervanger gemaakt wordt? :?

En inderdaad, in een Mini zou ik gewoon 95 tanken.

RE: Ingebouwde Flushlube

.. aan de andere kant kan pingelen natuurlijk ook behoorlijk desastreus uitpakken ..

verwijzing:
http://www.amt.nl/Achtergrond/1985-Voor ... -19852.htm

artikel (pdf):
http://www.amt.nl/upload/fde26d7c-e308- ... otoren.pdf

dus in de Mini gewoon loodvrij, in de Spit loodvervanger.
Voor beide geldt dat ze op tijd hun beurt en/of onderhoud nodig hebben, het zijn geen van beide moderne motoren 8)

groetjes,
Theo van den Bogaard