Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

Wat kan de oorzaak zijn van het inhouden en haperen van mijn 1.3i cooper?

Als ik start loopt de motor netjes stationer, al zou die in een enkel geval wel eens na 3 tot 4 minuten wat onregelmatiger willen gaan lopen.(valt dan stationer weg in z'n toeren) Maar meestal rij ik direct weg na het starten.

Als ik dan zo'n 30 seconden heb gereden, laag in z'n toeren en ik verlaat mijn woonwijk en ik geef gas bij dan begint de ellende. Houd ik de motor een maal boven de 3000 toeren, dan rijd die goed. Maar ben er niet kapot van om mijn koude motor telkens weer zo op z'n flikker te geven, laat staan dat de buurt het fijn vind met mijn sport uitlaat.

Kortom gezegt: Als ik ga rijden met een koude motor en ik vraag wat vermogen dan stottred, stoot en hikt hij tot dat ik boven de 3000 toeren ben. Als die eenmaal warm is, loopt hij perfect in welke situatie dan ook.

Wie heeft voor mij wat suggesties?

default

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

mischien dat je termostaat open blijft staan dus dat de motor heel langzaam warm word en en als die dus kut dus koud is loopt die gewoon kut

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

Thermostaat is goed. Daar hadden ze al naar gekeken in onze dorps garage.

default

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

en als je je injectie een keer reset??? ,misschien dat dat helpt

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

Weet niet goed wat je bedoed, en hoe en waar dat moet. Maar als je accu loshalen hetzelfde resultaat geeft als resetten, dan is dit al 20 miljoen keer gebeurt. Wat reset je dan trouwens precies?

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

Probeer eerst de zoekfunctie eens, is al vaker wat over geschreven...:)

link
link

Volgende gaan niet over injectie, maar misschien staat er toch info in...

link
link

default

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

het is idd het lostrekken van je accupolen en dan reset je gewoon je computer ewn dan staat die weer op zijn beginwaarden en gaat die zich weer langzaam aanpassen

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

op een ander gedeelte in het forum vond ik dit geschreven door Eelke.


Er staat me iets bij van een of ander vaccuumslangetje dat dit kan veroorzaken bij een injectie. Ik kan me alleen niet herinneren hoe de vork precies in de steel zit.


Wie kan mij hierover iets meer vertellen? Ik kwam zoiets ook in het Haynes boek tegen. Maar dat technische engels is vaak net advocaten taal.

default

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

als je vacuum slangetje niet meer vacuum zuigt dan loopt die ook niet lekker
dit kun je controleren door het slangetje (klein zwart dun slangetje) los te trekken aan de kant van je injectie en dan aan dat slangtje zuigen en dan je tong er tegen aan houden als het slangetje er aan blijft plakken is het goed en anders moet je ff slangetje vervangen

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

Vacuem slangetje is ook in orde. Heb wel een gescheurde slang gevonden voor de verzamelpot van brandstofdampen. weet niet precies hoe dat ding heet. Maar dat kon nooit het probleem zijn! de slang zat voor deze klep, en deze klep lijft gesloten tot dat je een bedrijfstemeratuur hebt van 70 graden celcius en boven de 1500 toeren uitkomt.

Heb ook nog aan mijn zelfgemaakte uitlaat zitten enken. Dat deze te weinig tegendruk geeft. Mar kan het me niet voorstellen. want het heeft namenlijk altijd goed gelopen. En dat ding is van rvs, en kan dus niet weggerot zijn van binnen.

Wie ow wie heeft nog meer tips?

default

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

daar kan het nooit aan liggen maar wat het wel is ik heb geen ideeen meer :(

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

ik heb een keer een afgebroken draad gehad op de multi-stekker van m'n motorregelapparaat
ik moest het regelapparaat loshalen om bij m'n claxon te komen en toen zag ik er een draad uitsteken
sinds ik die gemaakt heb loopt ie koud een heel stuk beter

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

Waarschijnlijk bedoel jij die enkele losse draad die van de ecu afloopt. Maar ook deze is heel bij mij. Ga vandaag of morgen het luchtfilter en zo er af slopen. er schijnt namenlijk ook iets van een verwarmingselement te zitten dat actief moet zijn met een koude motor. of mischien de klep op de lucht inlaat die niet goed werkt.

Maar alle suggesties blijven welkom.

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

die losse draad die jij bedoeld is een vacuumslangetje
bij mij was er echt een draad uit de draadboom los

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

Inderdaad Minimania je hebt het correct.

Heb vanmorgen het hele zooitje er af gesloopt en het volgende gecontroleerd:

De [i:2s5v17qz]Thermac klep[/i:2s5v17qz] werkt correct. Ik heb deze langzaam aan warm gemaakt met een fohn +/- 70 graden. en de [i:2s5v17qz]Thermac klep[/i:2s5v17qz] sluit netjes af.

Ook de [i:2s5v17qz]Air Temperature Control Valve[/i:2s5v17qz] die door de [i:2s5v17qz]Thermac[/i:2s5v17qz] word aangestuurd werkt goed. Bij een koude motor laat hij de lucht via het uitlaat spruitstuk lopen, en naar mate de motor warmer word sluit de klep gelijdelijk, om meer koude lucht binnen te laten.

Nu kom ik even terug op dat vacuem slangetje waar Minimania het hiervoor over had.
Vanaf de [i:2s5v17qz]Throttle body[/i:2s5v17qz] gaat er een dun vacuem slangetje naar de Ecu's [i:2s5v17qz]Manifold Absolute Pressure sensor[/i:2s5v17qz] (MAP sensor)via een [i:2s5v17qz]fuel (vampor) trap[/i:2s5v17qz]. Het slangetje tussen de [i:2s5v17qz]throttle body[/i:2s5v17qz] en de [i:2s5v17qz]Fuel trap[/i:2s5v17qz] was ingescheurt. En volgens mij was de [i:2s5v17qz]Fuel trap[/i:2s5v17qz] verkeerd om gemonteerd. Deze heeft namenlijk een [i:2s5v17qz]groene[/i:2s5v17qz] en een [i:2s5v17qz]zwarte[/i:2s5v17qz] slangaansluiting. De [i:2s5v17qz]groene[/i:2s5v17qz] moet naar mijn weten aan de zijde van de [i:2s5v17qz]Ecu[/i:2s5v17qz] zitten, aangezien de [i:2s5v17qz]Ecu[/i:2s5v17qz] ook met een [i:2s5v17qz]groen label[/i:2s5v17qz] is gemarkeerd. Ook het slangetje vanaf de [i:2s5v17qz]Fuel trap[/i:2s5v17qz] naar de [i:2s5v17qz]Ecu[/i:2s5v17qz] zat vol met olie/benzine achtige meuk. Dit is nu allemaal schoongemaakt.

Nu is mijn vraag...
-Zit die [i:2s5v17qz]Fuel trap[/i:2s5v17qz] nu idd goed gemonteerd?
-En kan het zijn dat die olie/benzine meuk de [i:2s5v17qz]MAP sensor[/i:2s5v17qz] in de [i:2s5v17qz]Ecu[/i:2s5v17qz] heeft kunnen aantasten?
-Wat doet je motor als dit [i:2s5v17qz]vacuem slangetje[/i:2s5v17qz] of de [i:2s5v17qz]MAP sensor[/i:2s5v17qz] defect is?

Motorisch loopt hij helaas koud nog steeds beroerd

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

klopt de groene gaat naat je regelapparaat
en om te kijken of je regelapparaat vol bagger zit kan je het vacuumslangetje bij je regelaparaat kijken of er wat in zit

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

Het vacuem slangetje is geheel los geweest, en door gespoten. Daar kan een huisarts nog een puntje aan zuigen met het doorspuiten van iemand z'n oren :P

Maar nu blijft mijn vraag wat het effect is op het motormanegement als de [i:3dp20ain]MAP sensor[/i:3dp20ain] defect is?

Loopt die b.v. dan altijd beroerd ; of alleen indien koud; of geheel niet. Het lijkt mij namenlijk niet zo raadzaam om de [i:3dp20ain]Ecu[/i:3dp20ain] open te maken om die [i:3dp20ain]MAP sensor[/i:3dp20ain] op een of andere manier te controleren.

Iemand hiervoor mischien een tip?

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

ik denk dat de motor niet goed reageerd op het moment dat je accelereerd en je map sensor het ontstekingstijdstip moet gaan vervroegen

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

??? :?

Snap niet helemaal wat je bedoeld? Maar zou het dan ook niet zo moeten zijn dat hij met een warme motor inhoud als je wil accellereren? want dat doet hij namenlijk niet!

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

dat bedoel ik dus eigenlijk

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

Ik begin een beetje het zelfde probleem te krijgen. Bij mij lijkt het, nadat ik uhm gestart heb (wat trouwens altijd goed gaat) en ik daarna langzaam weg rij, dat 'ie halverwege mijn koppeling niet lekker oppakt. Dan slaat 'ie bijna af. Dan trap ik mijn koppeling weer in en geef ik een dot gas en daarna heb ik er geen probleem meer mee.

Ik wens je succes met zoeken, maar ik zou de motor wel een keer laten uitlezen op storingen. Want meestal ligt het aan een sensor of bedrading naar die sensor. Ik heb het stotteren van de motor aan het begin heel erg gehad. Dit probleem was direkt opgelost, toen de massaverbinding naar de temperatuursensor was schoongemaakt.

Heb me laten vertellen, dat de oliedruksensor en de temperatuursensor de twee belangrijkste zijn om het motormanagement goed te laten verlopen bij een koude motor.

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

Je Map-sensor meet die onderdruk die heerst in je inlaatspruitstuk. Bij veel gas geven weinig en bij een beetje gas geven veel onderdruk. Als die Sensor kapot is loopt hij altijd slecht. Je zou eens een andere koelvloeistoftemperatuurzender(goeie voor galgje) kunnen proberen. Als deze kapot is blijft hij zeggen dat je motor koud is een gaat ie dus verzuipen(beroerd lopen).
Is makkelijk en niet duur.

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

Ik begin een beetje het zelfde probleem te krijgen. Bij mij lijkt het, nadat ik uhm gestart heb (wat trouwens altijd goed gaat) en ik daarna langzaam weg rij, dat 'ie halverwege mijn koppeling niet lekker oppakt. Dan slaat 'ie bijna af. Dan trap ik mijn koppeling weer in en geef ik een dot gas en daarna heb ik er geen probleem meer mee.



Wat Roland hierboven verteld, is ook precies gelijk aan mijn probleem. En waarschijnlijk lost het bij Roland ook zichzelf op als de motor warm is.

Heb er ondertussen ook al nieuw doosje met bougie vonkjes gekocht, en een nieuw luchtfilter. Alleen een brandstoffilter voor een spi cooper kennen ze bij de lokale automaterialen zaak niet. Wilden me zo'n kunstof filtertje aansmeren dat je tussen een rubber slangetje in moet zetten |:(

Heeft er iemand toevallig een type nummer van een brandstoffilter? voel er weinig voor om ff naar Ben van Leeuwen of Miniparts of Oudenbosch te racen... Tis mij te ver. :r

Ook thanks aan Dionysius! De map sensor is geheel duidelijk geworden hoe die werkt. Maarre...Als die temeratuur sensor kapot is, Zou die dan ook niet beroerd lopen als die warm is???

Bedankt allemaal voor de hulp, en hoop nog veel ideen te krijgen.

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

Wanneer de temperatuursensor echt kapot is. (of in mijn geval de massaverbinding geen contact maakt) Dan loopt 'ie eigenlijk altijd slecht. Dat was bij mij het geval dus.

Wat het haperen nu is ga ik samen met mijn schoonvader nog bekijken. Maar die zei ook gelijk, dat ik het injectiesysteem een keer moest uit laten lezen. Dit kan bij een goede Roverdealer (van tevoren wel ff bellen) en uiteraard bij veel minispecialisten. Ben van Leeuwen betaal je het arbeidsloon met een maximum van 4 uur voor het opsporen van storingen.

Wat een ROVERdealer ervoor vraagt weet ik niet. Niet elke garage kan een mini Spi-motor uitlezen, heb ik me laten vertellen.

Maar ga het binnenkort wel laten doen, want het lijkt met de tijd erger te worden.

Nogmaals succes met de zoektocht door de wereld die Spi heet....

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

Hey Roland, zou graag horen wat het was als je bij de rover of mini dealer bent geweest. Zou opzich ook graag ff langsgaan bij een dealer, maar de centen zijn even op. (net m'n eigenhuisje hé)

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

Aha... Geeft niet, mijn mini houdt het nog wel even uit!!!

En Nieuwland is hier 55,5 km vandaan (heb ik net via routenet.nl opgezocht)...

In Spijkenisse zit een Roverdealer, die kan uitlezen. Zal ik daar informeren, wat het gaat kosten om uhm helemaal uit te lezen?

Je hoort het van me!!!

[size=75:2qrtxkno]Edit ; De dealer is Lievaart in Spijkenisse. Ga ze zo even bellen. Je hoort van me.[/size:2qrtxkno]

RE: Inhouden & haperen met koude motor bij een laag toerenta

KICKJE!

ik weet dat dit een oud topic is maar mijn 1275 spi heeft precies hetzelfde probleem. Eerst liep de motor koud goed en warm viel hij steeds uit bij stationair toeren. Het vacuumslangetje van het inlaatspruitstuk tot de vacuumfilter (dat kleine zwarte kastje) was stuk. Deze heb ik vervangen en nu rijdt hij warm prima, maar koud loopt ie goed stationair en als ik dan gas probeer te geven dan is het net of ie verzuipt. Als ik dan snel de koppeling intrap en gas geef dan doet loopt ie weer. Zodra de motor warm is loopt ie als een zonnetje.

Kan iemand me hiermee helpen? Hoe kan ik de map sensor controleren? waar zit ie uberhaupt? waar kan ik zo'n uitleesapparaat kopen? of heeft er iemand in de buurt van eindhoven er een?