Inhouden, herrie.. pingelen?? of toch wat anders??

RE: Inhouden, herrie.. pingelen?? of toch wat anders??

Vorige week zat ik in mn Mini en viel me gelijk op dat ie inhield en dat ie herrie (rammel, geknetter) maakte.. Dat was steeds met accelereren in z'n 2,3 en 4.

Met mn ontsteking op 16gr. btdc (1000cc stage 1) was de conclusie meteen: pingelen..

Dus ik rustig naar huis gereden en de dag daarop heb ik mn ontsteking (volgens Haynes) op 8gr. btdc gezet. Stukje gereden en nog steeds hetzelfde. Vervolgens heb ik het eea opgezocht op het forum en heb ik mn kleppen gesteld, nieuwe contactpuntjes erin gezet en m'n carb helemaal schoongemaakt.

resultaat: niks... pfff.. nu weet ik het dus niet meer..

dingen die ik nog kan bedenken zijn:
- brandstofleiding verstopt
- benzinepomp kapot
- bobine kapot
- vervroegings mechanisme

Hebben jullie nog ideen/tips om van dit probleem af te komen??

Kan het ook zijn dat één van m'n lagers eruit ligt?? zou wel de herrie verklaren, maar ook het inhouden??

gr.

RE: Inhouden, herrie.. pingelen?? of toch wat anders??

Op afstand zonder gehoord te hebben of gezien is het moeilijk om daar een antwoord op te geven.

De punten die je aanhaalt o.a de brandstofleiding en de andere die je nog kon bedenken kun je effe uitsluiten..

Deze verklaren nog niet direkt het geratel en de herrie die de motor maakt.

ik denk meer aan distributie, klep(pen), gebroken zuiger veer(en), lager schalen? oliepomp? om er maar een paar op te noemen.
Heb je daar ook nagekeken de olie?

RE: Inhouden, herrie.. pingelen?? of toch wat anders??

Pingelen is een metaalachtig tikkend (regelmatig) rammelend geluid. Meestal ten gevolge van teveel voorontsteking of soms een te magere afstelling, of beiden. Je hoort het geluid (niet in al te sterke mate bij het accelereren. als je onbelast gas geeft is het niet waarneembaar. Bij pingelen hoeft de motor niet bepaald in te houden. Jou omschrijving sluit pingelen niet uit, omdat ie nogal vaag is, maar erg waarschijnlijk is't niet.

Wat dan wel? van kapotte lagers houd ie ook niet echt in. gebroken zuigerveren? dan was het motortje er allang mee gestopt denk ik. Ik zoek het dus ook meer in de richting van de distributie of de kleppen.

Kijk een of ie ook rammelt als je onbelast gas geeft. Luister eens waar die rammel ongeveer vandaan komt. bij de radiator misschien, of boven uit het blokje.

Laat het maar eens weten dan volgen er misschien meer antwoorden. Nu is't nog te vaag allemaal.

default

RE: Inhouden, herrie.. pingelen?? of toch wat anders??

Heb het ernstige vermoeden dat de koppaking wel eens overleden zou kunnen zijn.
Dit verklaard nl het metaalachtige geknetter.
Wanneer je je hoofd onder de kap steek en het gas met de hand bedien, kan je dit vaak goed horen. Het lijkt dan ook wel of het geluid uit de richting van je uitlaatsrpuitstuk komt. Klinkt over het algemeen onregelmatig en alleen bij het gasgeven.

Meet eens de compressie.

grtzz Martin

RE: Inhouden, herrie.. pingelen?? of toch wat anders??

hoi,

ik heb ook eens een keer gehad dat ik dacht dat mijn blok alle lagers eruit had liggen. klonk beroerd en leverde geen power meer. heel het blok eruit en na laten kijken. bleek het gewoon de koppakking te zijn :( . dat had ik zelf kunnen doen.

heb nu wel allemaal nieuwe pakkingen ertussen zitten :D , behalve mijn differentieel niet en raad eens waar hij lekt :x

RE: Inhouden, herrie.. pingelen?? of toch wat anders??

Jammer dat het weer niet meewerkt :|

Ik wil als eerst even de olie en filter verversen. Ben benieuwd of mn (magnetische) aftapplug omgetoverd is in een kerstboom. zo niet dan is er denk ik niks mis met mn lagers of zuiger veer/veren.
Vervolgens even kijken wat er onder de cilinderkop te vinden is..
Ik heb overigens geen mayo in mn olie en ook geen belletjes in mn koelwater...

RE: Inhouden, herrie.. pingelen?? of toch wat anders??

timbrand schreef:

Ik heb overigens geen mayo in mn olie en ook geen belletjes in mn koelwater...



had ik ook niet :D , maar toch was het de koppakking :( . de compressietest gaf het bewijs.

ps: na een nieuwe koppakking reed hij weer als een droom. vergeet dan niet alles goed schoon te maken(pakkingsresten) en laat je kop vlakken :D

RE: Inhouden, herrie.. pingelen?? of toch wat anders??

The Little Sad Mini reageert.

De Koppakking, da’d inderdaad een goeie, ha’k nie aan gedacht. Een koppakking kan ook op plaatsen lekken waar geen water stroomt, tussen twee cilinders bijvoorbeeld. Als ie ergens bij ’t spruitstuk naar buiten lekt krijg je inderdaad dat metaalachtig rammelend geluid.

TLR Mini

default

RE: Inhouden, herrie.. pingelen?? of toch wat anders??

Dat was dus het eerste wat in mij op kwam. Een lager klinkt over het algemeen regelmatig. Zowel bij stationair als bij gas geven.
Ik heb hierbij ook het vermoeden dat deze tussen de cilinders lekt.
(En meestal is dit tussen cilinder 3 en 4.)

grtzz Martin

RE: Inhouden, herrie.. pingelen?? of toch wat anders??

Net ff bezig geweest en ja hoor.... een groot gapend gat in de koppakking tussen cilinder 1 en 2 :)

Ik was gister bij ome Ben en die wist voor 95% zeker dat het de koppaking was, dus ik had er gelijk 1 meegenomen..

Verder was er geen schade. de kop zag er nog netjes uit, geen scheuren, nog mooi vlak, dus ik heb alles er gelijk weer op gezet.. morgen even afmaken en dan zou ie het weer moeten doen..

BEDANKT VOOR DE HULP!!!!!

RE: Inhouden, herrie.. pingelen?? of toch wat anders??

een groot gapend gat in de koppakking tussen cilinder 1 en 2



Ik heb waarschijnlijk exact hetzelfde. Compressie was nihil bij deze cilinders, en veel herrie bij belasting (lees: ratel).

Wat heb je, naast de koppakking, nog meer allemaal vervangen? Mijn blokje verbruikt nogal wat olie; misschien klepsteelrubbers vervangen?
Oh ja, ik las hier dat de kopbouten niet vervangen hoeven te worden, geldt dit voor alle mini-motortjes? (in mijn geval: 998cc standaard, 1990, 123.000 gelopen)

En wat was je resultaat?

Groetjes,

RE: Inhouden, herrie.. pingelen?? of toch wat anders??

verstandig is het om meteen een hele koppakkingset te kopen...

daarin zitten o.a. een uitlaatspruitstukpakking, thermostaathuispakking en je raad het al een koppakking + enkele kleine pakkingen voor o.a. carb.

het vervangen van een koppakking is niet zo moeilijk, MAAR je moet zeker weten dat je kop nog vlak is.

klepsteelrubbers vervangen zou ik alleen doen als je zeker weet dat ze daar lekken. een mini blok lekt meestal bij de schakelas en aandrijfassen...

als laatste: kopbouten hoeven NIET vervangen te worden dat geldt voor elk mini-blok...

RE: Inhouden, herrie.. pingelen?? of toch wat anders??

Thanx! Zouden ze bij een standaard automaterialenhandel ook zo'n setje hebben? Zou erg handig zijn.

Trouwens, die kop zal toch niet zo snel krom raken? Is wel gietijzer...

als laatste: kopbouten hoeven NIET vervangen te worden dat geldt voor geen enkel mini-blok...


Je bedoelt "geldt voor elk mini-blok" ? :D

Groetjes,

RE: Inhouden, herrie.. pingelen?? of toch wat anders??

ik heb het ff aangepast, hihihi

het is erg optimistisch om te denken dat ze bij een automaterialenzaak zonne zetje hebben liggen. tenzij die zaak minicentre is ;)

ik heb hem een tijd geleden bij dcm besteld en was 13 eurootjes kwijt.

ik weet niet of een kop snel of niet snel kromtrekt, maar als ie krom is/ niet vlak dan is je pakking in no-time weer naar de .....

RE: Inhouden, herrie.. pingelen?? of toch wat anders??

Ook al is de kop van gietijzer wil dit niet zeggen dat ie niet kan krom trekken.

Met het blote oog kun je niet zien of de kop wel of niet krom is, om dat te kunnen ontdekken heb je een loodrechte reig nodig die je over de kop heen moet leggen, dan nog zul je heel goed moeten kijken of wel of niet krom is.

Het is nooit verstandig om een kop niet te laten vlakken na een doorgeslagen koppakking te hebben gehad. Dezelfde redenatie kun je aannemen als wordt vermeld ik hoef mijn remmen niet te ontluchten bij vernieuwing van de remcilinder, want er is maar heel weinig remvloeistof uitgelekt.

Klopt Red flame en kun je vaker de pakking vernieuwen, het is beter een bult te voorkomen dan hem te vallen door .......