injectie of carb?

default

RE: injectie of carb?

als ik onder de motorkijk is het een injectiemotor maar als ik bij de rdw kijk is het een carb.motor? hij is dus omgebouwd kan dit veel kwaad of is het toch beter om hem weer terug te bouwen naar een carb.model?? (wat zijn kosten hiervan?? )

RE: injectie of carb?

Als je het bouwjaar noemt kunnen we kijken of het inderdaad een omgebouwde mini betreft of dat het een foutje in de rdw database is. Bovendien zijn er nog verschillen tussen de injecties. Waarzit je radiator?

Verder waarom ombouwen als het goed werkt? Dit kan geen kwaad en ik zou alleen ombouwen overwegen als er dure injectie-specifieke reperaties nodig zijn. Ombouwen is trouwens niet zo super duur (van spi naar carb tenminste, van mpi naar carb wordt wat moeilijker).

default

RE: injectie of carb?

Het is een mini sprite uit 1992. (dz-gs-83)

hij ziet er qua blok indeling hetzelfde uit als de volgende foto: alleen dan zit bovenin nog het luchtfilter. voor de rest is die eigenlijk op het ruitensproeiertankje na exact hetzelfde:

RE: injectie of carb?

op de bovenstaande foto zie ik een dijk van een carb.

Groet ron

default

RE: injectie of carb?

ayla schreef:
op de bovenstaande foto zie ik een dijk van een carb.

Groet ron



foto is ff weggehaald, had de verkeerde link gekopieerd! :+) heb even geen foto voorhanden

RE: injectie of carb?

Mini sprite van '92 zou best een spi kunnen zijn. Waar zie je dat de rdw het geen i vindt? Als ik je kenteken op de rdw site invoer zie ik geen gegevens over het injectie zijn of niet.

default

RE: injectie of carb?

motor ziet er alsvolgt uit:



dat van de carb zei de verkoper tegen me, dat het een carbversie was geweest, was tegen hem gezegd toen die hem kocht.

RE: injectie of carb?

is injectie

Groet ron

default

RE: injectie of carb?

bedankt, dan ben ik dus gewoon verkeerd ingelicht?!

ander vraagje, kan het kwaad als thermostaat eruit is?
de verkoper had dit net gedaan voordat ik hem kocht in verband met de zomer. kan ik er beter weer 1 inzetten of kan het geen kwaad?

[size=75:d68xrglh][Discussie over thermostaat gesplit - Evity][/size:d68xrglh]

RE: injectie of carb?

[size=75:178zn61i][Posts verplaatst uit De mini van Miniboy - Evity][/size:178zn61i]


mini-boy schreef:
hier alvast een foto van de swap







het gaat om een 1300 carb. 95er met 70 0p de teller

grtzz



Uhm, een blok uit 95 met carb?

Dat is dan toch een injectie?
Ben benieuwd wat je er mee gaat doen!

RE: injectie of carb?

ja 95 of net iets eerder

misschien de laatste van die met carb

grtzz

RE: injectie of carb?

Ik heb het idee dat er geen opening in de kop zit voor een kachelkraantje. Links op de onderhoek. Dit zou betekenen dat het een injectie zou zijn geweest. Die hebben blijkbaar een iets ander koelsysteem als de carb-versies.

RE: injectie of carb?

op mijn 1000 zit daar ook geen kachelkraantje hoor

hiervan een foto een paar berichten terug

kan wel hoor dat weet ik niet maar dat gaat volgens mij goed komen

grtzzz

RE: injectie of carb?

Even over de determinatie van het blok:

De aansluiting voor de kachelkraan lijkt dicht. Dit kan twee dingen betekenen.

1. Metro blok
2. SPI blok

Een ander ding dat ik zie is de aansluiting van de olie leiding vanaf het blok naar de pomp. Die maakt een bochtje de moer in waarmee hij vast zit. Dit was zo bij SPI blokken. Andere 1300 blokken hebben een dichte bout waarmee de leiding, die in een ring eindigd, vastgemaakt zit.

De aansluiting voor de kachelkraan staat onder een hoek. Dit wijst op een 12G940 kop, wat suggereert dat het een 1300 blok is. Blok is ook rood, ook een indicatie dat het een 1300 is.

Bij een spi zit er ook een sensor in de koppelingsbehuizing vlak bij de start motor.

Om een spi van een carb te voorzien heb je een andere ontsteking en een carb nodig. Verder eigenlijk niet zoveel. Dus het kan best dat deze motor met een carb beademd word.

Spi motoren zijn van 92 tot 96 gemaakt. Carb cooper 1300 motoren voor mini van eind 90 tot begin 92. Veel meer jaren om uit te kiezen dus. Bovendien waren de carb coopers gemaakt voor gelode benzine, en de spi-tjes voor ongelode benzine. Dit is meestal te zien aan de pop nagel in de kop onder het termostaat huis.

Zo, nu ben ik in één post van mijn prutser status af.

Nog wel een vraagje miniboy. Je auto was toch te koop?

RE: injectie of carb?

@Roger Wilco: over het te koop staan is zelfs een heel topic: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 567#390567

RE: injectie of carb?

Aan de oliedrukleiding kun je inderdaad zien dat het een Spi-blok is.
Roger Wilco schreef:
Carb cooper 1300 motoren voor mini van eind 90 tot begin 92. Bovendien waren de carb coopers gemaakt voor gelode benzine


Carb Coopers waren zelfs voorzien van katalysator, dus zeker geschikt voor ongelode benzine, net als alle Mini's vanaf eind '88.
Op het kenteken van origineel in Nederland geleverde carb Coopers stond alleen de emissiecode voor een ongeregelde katalysator (K9) niet vermeld. Foutje van de RDW...

RE: injectie of carb?

CMC schreef:
Aan de oliedrukleiding kun je inderdaad zien dat het een Spi-blok is.
Roger Wilco":ds82e516]Carb cooper 1300 motoren voor mini van eind 90 tot begin 92. Bovendien waren de carb coopers gemaakt voor gelode benzine


Carb Coopers waren zelfs voorzien van katalysator, dus zeker geschikt voor ongelode benzine, net als alle Mini's vanaf eind '88.
Op het kenteken van origineel in Nederland geleverde carb Coopers stond alleen de emissiecode voor een ongeregelde katalysator (K9) niet vermeld. Foutje van de RDW...[/quote:ds82e516]

Damn, bedankt voor de verbetering. Zat ik er mooi naast.

RE: injectie of carb?

Roger Wilco schreef:
Op het kenteken van origineel in Nederland geleverde carb Coopers stond alleen de emissiecode voor een ongeregelde katalysator (K9) niet vermeld. Foutje van de RDW...



Dat foutje heb ik ook onlangs opgemerkt! Mijn oude Mini was geimporteerd, en had geen kat, ook niet op het kenteken. Dit was een 1991 carb Cooper. Ik nam aan dat dit kwam omdat deze zonder kat is ingevoerd.

Mijn huidige Mini is een originele Nederlander (ook een 1991 carb Cooper) en heeft dit ook niet op het kenteken staan, terwijl deze toch vrij zeker wél met kat zijn geleverd? Bij deze is de kat overigens ook verdwenen.

Mijn mysterie is ook weer opgelost, thanks! :)

Ik ook bevestigen dat er gewoon Euro 95 in kan, staat zelfs een stickertje op mijn klapraamje bij de vulopening.