Injectie probleem?

RE: Injectie probleem?

Hoi allemaal,

Ik heb een paar dagen geleden een 1.3 mpi uit 1997 gekocht en nu valt mij het volgende op:
Zodra de motor lekker warm is, en ik de koppeling intrap, zakt het toerental even onder de (ongeveer) 500 rpm en komt daarna terug naar normaal stationair (ongeveer 800 rpm).

Hij slaat net niet af en komt meteen netjes terug naar stationair. Hij zakt nog verder terug zodra ik het licht aan heb.
Met een koude motor heb ik helemaal geen probleem.

Is dit normaal?

RE: Injectie probleem?

mm. ik, heb een 96 injectie. de toerental ligt standaard bij stationair draaien op 800. Bij mij zakt hij ook wel lager en dan gaat ie naar de 800. alleen als je je lichten aandoet. moet de motor op een gegeven moment ioets meer toeren draaien om het stroom bij te laden. Probeer eens injectie reiniger. Dit moet je bij een volle tank benzine ingooien. Dit maakt de boel even schoon. Je kan eigenlijk niet veel afstellen bij een injectie.
gr. dirk

RE: Injectie probleem?

Dat terugvallen in toeren, kan ik beamen, is normaal. Dat hij bijna afslaat niet echt.

RE: Injectie probleem?

Staaf schreef:
Zodra de motor lekker warm is, en ik de koppeling intrap, zakt het toerental even onder de (ongeveer) 500 rpm en komt daarna terug naar normaal stationair (ongeveer 800 rpm).



Hmmm.. das precies de reactie van de carb. mini's. Mooi hoor zo'n computer gestuurd injectie systeem ;)

RE: Injectie probleem?

Bij carb-modellen komt dit door te dikke olie in de dashpot... Heb ik ergens gelezen. Maar bij injectie???? :?

RE: Injectie probleem?

Ik heb er vandaag injectie reiniger bij gedaan. Tot nu toe nog geen groot verschil gemerkt maar ik moet natuurlijk wat meer kilometers maken.

Ik laat wel weten of het verbeterd.

Groeten,
Stephan

RE: Injectie probleem?

Staaf schreef:
Ik heb er vandaag injectie reiniger bij gedaan. Tot nu toe nog geen groot verschil gemerkt maar ik moet natuurlijk wat meer kilometers maken.
Ik laat wel weten of het verbeterd.



Hai,

Ik ben benieuwd of je al iets hebt gevonden. Ik heb dat probleem namelijk ook regelmatig, maar dat kan ook komen (zei m'n garage) doordat m'n gasklep-positie sensor stuk is. Ook m'n inlaat-temp-sensor is stuk.

Groets

RE: Injectie probleem?

Hoi

Het is wel iets verbetered maar zodra ik een tijdje door de stad rijd en de motor dus goed warm wordt gaat hij weer zo doen. (dus warm door kleine stukjes te rijden, niet door lang op de snelweg ofzo)

Nu heb ik me laten vertellen dat dat bij een MPi best mogelijk is en er dus niets aan te doen is.
Tevens heb ik er een behoorlijk dikke uitlaat onder liggen die misschien te weinig tegendruk geeft.
Ikzelf vermoed dat die uitlaat de boosdoener is.

Wat ik wel vreemd vind is dat zodra ik de motor uitdoe en meteen weer start, ik de komende paar minuten zonder problemen en dus zonder groot toerental-terugval kan rondrijden..... En dat begrijp ik dus niet.

Heb je hier wat aan?
Succes.

Stephan

default

RE: Injectie probleem?

Beetje oud topic, maar ik heb nu 4x het forum doorgespit en kan niets anders vinden wat er in de buurt komt.

Ik heb een 1300MPi. Sinds een week houdt 'ie in bij het schakelen. In z'n 4 minder last ervan (maar dat is denk ik wel logisch, want als ik in z'n 4 rij, rij ik op wegen waar er minder geschakel bij komt kijken ;)).
Dingen die ik op het forum heb gevonden, heb ik al de afgelopen tijd gedaan; bougies vervangen, kabels enzo, vacuumslangetjes, olie vervangen, massakabel contactpunten, klepdeksel schoon gemaakt etc. etc.

Ook slaat de auto soms af, maar zomaar ook met het koude weer te maken kunnen hebben.

Weet iemand hier inmiddels al een oplossing voor (anders dat ik nu op het punt sta de Mini te verkopen.. :'().

RE: Injectie probleem?

Hoi Eshter,

Wat altijd een mogelijkheid is, is om de accu voor een uurtje los te koppelen. Het zou namelijk kunnen dat je mengsel niet helemaal goed is. Dit kan komen door het weer.
Door het loskoppelen reset de ecu (computer) zichzelf naar standaard instellingen. In de meeste gevallen zijn daarmee de problemen voorbij.

Groetjes, Bram

default

RE: Injectie probleem?

Hoi Bram,

We hebben net de accupool los gelegd. over een uurtje eens tsjecken of dat inderdaad het euvel oplost. zou toch wel fijn zijn.

Groet,
Ewald
(die onder het verkeerde account zijn post post, oeps)

RE: Injectie probleem?

Helaas, het heeft om precies te zijn helemaal niets uitgemaakt. nog steedss het zelfde. het lijkt net alsof de motor geen lucht krijgt als je het gas intrapt. als je het gas inhoud slaat de motor ook af. als je het gas los laat en dan opnieuw het gas indrukt wil die meestal wel. soms wat sputterend maar meestal dan wel weer op een normale manier.

Groet,
Ewald

RE: Injectie probleem?

Het kan ook zijn dat je luchtfilter aan vervanging toe is. Dat kan verklaren waarom je het idee hebt dat hij geen lucht krijgt.

RE: Injectie probleem?

even mijn beredenering voor wat bedreft luchtfilter.

het zelfde probleem doet zich voor als ik het luchtfilter eraf haal (puur om te kijken of het aan het luchtfilter lag). Daarom denkik dat het niet aan het luchtfilter ligt. correct me iff i'm wrong.

RE: Injectie probleem?

Jou redenering is correct. Als je het luchtfilter eraf haalt, dan zal hij idd beter moeten lopen, omdat hij die weerstand niet heeft.

Ik zou zo niet weten wat het dan is. Ik denk dat iemand die MPI rijdt je verder zou moeten kunnen helpen.

RE: Injectie probleem?

Zoek even op ECU resetten. Er is ook nog een optie met een andere handeling te resetten: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... =4224#4224

[size=75:3u3topcq]Edit: Verkeerde link geplaatst. Nu goede.[/size:3u3topcq]

RE: Injectie probleem?

Als je aanpassingen doet aan je MPI houd er dan rekening mee dat je ecu nog aan het leren is.
Het duurt ook een 50 km oid voordat de ecu het helemaal snapt en past zich aan.

RE: Injectie probleem?

Helaas, gisteren weer gestrand. hij doet nu niets meer. De accupool ligt er nu af. en hopelijk reset dat de ecu weer.

Even een andere gedachtengang: zou het ook een verstopt benzinefilter kunnen zijn? ergens denk ik van niet omdat het opnieuw starten eerder hielp. Nu helaas dus niet meer en twijfel ik.

Die 50 kilometer regel ging in dit geval niet op. Gisteren zo'n 200 kilometer gereden en dat hielp niet om de ECU te leren hoe die zijn werk moest doen. Verder is er niets gewijzigd aan de MPI.

Ik zal nog even meer lezen over ECU resetten.

default

RE: Injectie probleem?

De Mini start inmiddels weer wel. Er lag een draadje af bij de bobine. :x
Maar rijden is nog steeds geen optie. Paar keer gas geven en hij "vertraagt" weer en valt dan uit. Denk dat het idd iets is met de ECU of de sensoren, want we hebben al het andere nu uitgesloten. Maar eens laten uitlezen..

grt.
Esther

RE: Injectie probleem?

Ik ben benieuwd wat er bij het uitlezen van de ECU naar boven is gekomen. Hoe zit het eigenlijk met je brandstofdruk en brandstofpomp? Ook al wat injectiereiniger in je benzinetank gemikt?

Sterkte met het herstel van je Mini (niet doen hoor, je MPI verkopen!) ;)

RE: Injectie probleem?

Door wat drukte helemaal vergeten de oorzaak van de maleur te vermelden. Wij kwamen er zelf niet achter en hebben het beestje maar weer eens naar de garage gesleept. het bleek uiteindelijk iets heel simpels te zijn.

1 van de vacuumslangetjes was verstopt |:( . Niet echt een voor de handliggend euvel.

Momenteel rijdt de mini weer als een zonnetje (op wat vochtnukikgheden na met starten momenteel).

RE: Injectie probleem?

Als je vacuumslangetjes hebt heb je ook geen MPI

MPI heeft geen bobine en geen vacuumslangetjes.

Om storingen af en toe zoeken wat lastiger te maken.
Wanneer er aan was gegeven dat je een spi had was er vast wel eimand geweest die had kunnen vertellen dat de vacuumslangetjes verstopt waren of lek waren.
Waardoor de ECU van een spi in noodprogramma slaat.

Overgens is dit een bekend probleem bij de SPI's
De zogenoemde vacuumslangetjes

RE: Injectie probleem?

Daar kwamen wij dus ook achter. is ons wel verkocht als MPI. Toen ze bij de garage over het bekende SPI probleem begonnen had ik zo iets van het was toch een SPI. daar werd me dus ook haarfijn uitgelegd dat dat niet zo was ;). tsja je kan niet alles weten he. Nu ik weet wat het precieze verschil is haal ik ze ook niet meer door elkaar 8) .

Maar verstopte vacuumslangetjes zijn ook een bekend probleem, dat met de lekke slangetjes kende ik al maar dat kon ik me niet voorstellen bij ons omdat die net vernieuwd waren.

RE: Injectie probleem?

dan hoop ik niet voor je dat je de mpi prijs voor een spi hebt betaald.

Overgens had je met wat uitzoekwerk het ook kunnen nagaan :x :+)