Injector spuit wel brandstof maar bougies blijven droog!

RE: Injector spuit wel brandstof maar bougies blijven droog!

Help!
De auto heeft een jaar stil gestaan deed het toen ik hem kocht maar nu niet meer. Het betreft een SPI uit 94. De feitjes:
- Brandstofpomp werkt.
- Trek de slang van het injectiehuis af en start dan komt er brandstof uit.
- Bougies vonken.
- Na een tijdje gestart te hebben en vervolgens de bougies eruit te halen zijn ze kurkdroog.
- Alle zekeringen zijn goed.
- Vacuumslangetjes zijn ook goed.
Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt!

default

RE: Injector spuit wel brandstof maar bougies blijven droog!

Loeksel schreef:
Help!
Kan iemand mij helpen?




## lijkt me duidelijk.. de verstuiver (=injector) is verstopt
(de brandstof moet wel in het inlaatspruitstuk verneveld worden, anders komt er niks in de verbrandingsruimten).

wrsch. kun je hem demonteren en (ultrasoon! niet met ijzerdraad in gaan zitten porren!!) laten reinigen.

RE: Injector spuit wel brandstof maar bougies blijven droog!

Bedankt voor de tip!
Net even gekeken.. als ik een papiertje onder de injector hou en hem start wordt het papiertje wel nat.. misschien dat er te weinig brandstof uitkomt?

RE: Injector spuit wel brandstof maar bougies blijven droog!

Dan kan je ook ff injectiereiniger in je tank gooien.
Liefst als je tank zo leeg mogelijk is, dan is de verhouding lekker hoog

Groet ron

RE: Injector spuit wel brandstof maar bougies blijven droog!

Heb je wel de benzine vernieuwd?? Was bij mijn pick-up ook, bedenk ik me nu.
Na een jaar niet aanslaan en na vervangen benzine, starten lopen.

Groet ron

default

RE: Injector spuit wel brandstof maar bougies blijven droog!

ayla schreef:
Dan kan je ook ff injectiereiniger in je tank gooien.




## ik vraag me af of dat wat gaat helpen wanneer die injector alleen nog maar een beetje druppelt..
maar proberen kost euro 8 of zoiets (voor zo'n blikje).

hopelijk krijgen we het resultaat van TS nog te lezen??

RE: Injector spuit wel brandstof maar bougies blijven droog!

Bedankt voor alle tips!
Even een update:
- Brandstof vervangen voor nieuwe.
- Nog niet starten.
- Dopje benzine in het gat van de gasklep (met gasklep open) gegooid, vervolgens starten en lopen!

Ik helemaal blij.. tot dat hij een uurtje of 2 stil had gestaan.. Niet meer starten.. Weer dopje benzine erbij en starten en lopen..

Weer een paar uur later.. zelfde probleem.. na 3 keer starten, slaat hij aan echter zonder dopje benzine. Motor loopt als een zonnetje. Als hij gedraaid heeft en je start hem, dan doet hij het meteen. Maar na een paar uur dus niet.. Iemand suggesties????

RE: Injector spuit wel brandstof maar bougies blijven droog!

Zou het misschien te maken kunnen hebben dat de brandstof terugstroomt in de leiding?
Of zou het aan de temperatuursensor kunnen liggen dat hij een foutieve waarde geeft aan het ecu en dat die denkt dat de motor warm is en te weinig inspuit?

Er zit een sensor in de radiateur is dit de enige?

RE: Injector spuit wel brandstof maar bougies blijven droog!

Heb je je ECU al gereset? Gewoon accu er een nachtje (theoretisch zou 5 minuten al voldoende zijn) af laten. Dan zijn alle foute waarden weg. En geeft hij als het goed is gewoon een flinke dosis benzine en zouden je bougies weer zeiknat moeten zijn na starten.

RE: Injector spuit wel brandstof maar bougies blijven droog!

Dat had ik al geprobeerd. Ik las in een ander topic dat het misschien kan liggen aan de temperatuursensor onder het inlaatspruitstuk. Misschien dat die denkt dat de motor warm is terwijl hij koud is. Ga ik nog ff na checken..
Bedankt in ieder geval!

RE: Injector spuit wel brandstof maar bougies blijven droog!

Maar ook met slechte waarden van de sensor zou hij moeten starten. Hij krijgt brandstof zeg je en hij vonkt. Oftewel, hij zou moeten starten?

Heb je je compressie al getest?

RE: Injector spuit wel brandstof maar bougies blijven droog!

Gooi maar eens wat benzine door je injectiegedeelte heen, zodat het in het spruitstuk komt.
En dna nog eens starten.
Geheid dat het oude benzine is.

Groet ron

PS we hebben allemaal de beschikking over een compressie meter thuis.....
Als ie reijden is weg gezet en er is niets aan gedaan, is echt niet spontaan je blok veranderd zodat je compressie weg is

RE: Injector spuit wel brandstof maar bougies blijven droog!

Er zit al nieuwe brandstof in dus daar kan het niet meer aan liggen.
Brandstof filter ga ik binnenkort nog even vervangen.
Dan injectiereiniger erdoor.

Ik denk zelf dat het ligt aan de automatische choke. Als hij koud is spuit hij gewoon te weinig in. Nu alleen nog even uitvinden waarom de ecu dat doet!

Gister APK laten keuren (busje cockpit spray erbij :P )
Blijkt dat de CO 2,5 procent was en mag maar 0,5 (stationair) en 0,4 (verhoogd toerental) zijn.
Dus ook nog maar even de lambda sonde checken enz.
Genoeg te doen dus!

default

RE: Injector spuit wel brandstof maar bougies blijven droog!

Ik had iets heel vergelijkbaars. Bij mij was het het volgende:

Onder op het inlaatspruitstuk zit een electrisch verwarmings element (tenminste, ik denk dat dat het is). Ik was bij het reviseren van de kop vergeten een dikke draad hierop aan te sluiten. Hierdoor starte hij niet of amper. Als hij eenmaal een poosje had gelopen (en dus iets warm was) starte hij weer normaal.

Het kan dus zijn dat die dikke draad niet meer onder op het spruitstuk zit, of verkoold/uitgedroogd is (was bij mij ook). Je [i:9eqwvus0]kunt[/i:9eqwvus0] erbij zonder alles los te halen maar je moet wel tot bloedens toe je arm rechts naast de injector tussen de injector, het schutbord en het uitlaatspruitstuk wringen. Dan kun je onder het spruitstuk voelen of alles goed zit (misschien kan dit ook van onderaf de auto trouwens....)

RE: Injector spuit wel brandstof maar bougies blijven droog!

Bedankt voor de tip!
Aan de rechterkant bedoel je? Zwarte sensor met een stekkertje eraan?
Ga ik die maar even checken!

default

RE: Injector spuit wel brandstof maar bougies blijven droog!

Loeksel schreef:
Bedankt voor de tip!
Aan de rechterkant bedoel je? Zwarte sensor met een stekkertje eraan?
Ga ik die maar even checken!



Nou, via de rechterkant kun je erbij, maar het is een enkele (dikke) draad echt helemaal onderop en in het midden van het spruitstuk. Daarnaast zit er ook nog een sensor stekker in de buurt van de waterinlaat, ook onderop het spruitstuk, maar dan rechts (deze zat bij mij ook los overigens)