inlaatspruitstuk en LCB van inno de tomaso

default

RE: inlaatspruitstuk en LCB van inno de tomaso

Beste forummers,

ik heb nu ongeveer een jaar mijn knaloranje mini 1000 uit '79 en sinds kort ben ik regelmatig aan het rondkijken op het forum. Nu heb ik een vraag waar ik het antwoord niet op heb kunnen vinden, namelijk of een inlaatspruitstuk en LCB van een inno de tomaso geschikt zijn voor mijn 1000?

Ik wil namelijk met mijn huidige einddemper, die een diameter heeft van een standaard uitlaat, een K&N filter en een AAU naald een soort stage 1 kit in elkaar knutselen.

Ik ben reeds via het forum te weten gekomen dat ik het beste een small bore LCB enz. op mijn 1000tje kan zetten en omdat ik aan een alluminium inlaatspruitstuk en een LCB kan komen die van een inno de tomaso afkomen, vroeg ik mij af of die small bore is en dus daarvoor geschikt.

Een AAU-naald voor mijn hs4 carburateur zou voor deze opzet dan de beste keuze zijn, toch?

Mvg, Thomas

RE: inlaatspruitstuk en LCB van inno de tomaso

Kijk, da's mog eens research, jij mag blijven ;) Maar begrijp ik goed dat er op een Inno DeTomaso standaard een LCB zit? En is dat geen 1275, zo'n Inno?

RE: inlaatspruitstuk en LCB van inno de tomaso

er zit volgens mij een gegoten 3-in-1 op, geen LCB. die lijkt me heel geschikt voor een 1000 want hij is niet zo heel dik en dat houdt de gassnelheden hoog. overigens heb je een beetje een vrij doorstromende achterdemper ? anders is het effect wel minder. als het een beetje rechtdoor lookt kan je zo met een zaklampje kijken of je allerlei rare /insnoeringen & bochten ziet.

RE: inlaatspruitstuk en LCB van inno de tomaso

Het uitlaatspruitstuk van een Inno de Tomaso is wel degelijk een gelaste 3 in 1 LCB en past daarom ook op een mini. Probleem is alleen de aansluiting op de uitlaat. De gangbare LCB's komen onder de auto uit, deze eindigt echter achter het blok en heb je dus een negentig graden bocht nodig om hem te kunnen monteren.

Dennis

RE: inlaatspruitstuk en LCB van inno de tomaso

Even muggeNziften, maar dan is het dus geen LCB. Een LCB is een specifieke configuratie van buizen; twee buizen vanaf de buitenste twee uitlaatpoorten die snel bij elkaar komen in een enkele buis, en een lange buis vanuit de middelste poort (vandaar de benaming "Long Cebtre Branch"). De twee overgebleven buizen lopen helemaal tot onder de auto en komen daar samen.

default

RE: inlaatspruitstuk en LCB van inno de tomaso

Ik heb contact gehad met de eigenaar van het spruitstuk. Het is als volgt:
-het is standaard op een inno de tomaso, die inderdaad een 1275cc heeft.
-het is inderdaad een 3-into-1 die, zoals Dennis ook al zei, achter het blok eindigt. Net voordat ie eindigt zijn de 3 buizen bij elkaar gekomen. Vandaar uit moet je een 90 graden bocht maken.
-als je dan de uitleg van Eelke aanhoud is het dus geen LCB.
-het spruitstuk heeft een ‘small bore’ diameter, maar volgens de eigenaar niet dusdanig smal dat er een standaard uitlaatpijp op past, maar een iets bredere??? (Is ook mogelijk dat hij bedoelde dat een bredere pijp is gewenst)

Als ik er een iets bredere pijp dan standaard op aansluit, moet ik bij mijn einddemper weer terug naar standaard gezien de diameter daarvan. Dat resulteert dus in vermogensverlies en is dus geen goed idee. Ik wil namelijk mijn einddemper behouden.

Nu ben ik weer wat verder gaan lezen en qua luchtfilter schijnt de standaard behuizing met 6 gaten, zonder snorkel en met K&N vervangingsfilter het beste te zijn. Daarbij een AAM-naald en een aluminium inlaatspruitstuk. Maar dan het uitlaatspruitstuk en de uitlaat, waar ik op een vraag kom die me eerder is ontschoten, namelijk of al deze stage 1-achtige aanpassingen wel zin hebben als je geheel bij small bore blijft? Ik heb namelijk veel gelezen dat je winst vooral in het scheiden van het in- en uitlaatspruitstuk zit en in de uitlaat. Wat van de winst hou je nog over als die de dezelfde diameter blijft? Een stage 1 kit heeft niet voor niets een uitlaat met een iets bredere diameter neem ik aan.

Gr, Thomas

RE: inlaatspruitstuk en LCB van inno de tomaso

de weerstand zit niet in de pijp maar in de dempers (niet helemaal maar wel overwegend)..de relatief kleine diameter van het spruitstuk is wel goed want dat zorgt er voor dat gassen de goede kant op blijven gaan.

voor de rest heb je niet veel keus..ergens moet je een stap maar mindere diameter maken als je het geleidelijk weet te fixen denk ik dat je weinig problemen gaat krijgen. je 1000cc's gaan niet ineens 120pk produceren dus met de tegendruk zal het wel meevallen.

ik hoop wel dat je niet een standaard einddemper hebt want dan maakt die vernouwing in de pijp zeer weinig verschil..het is een wonder dat er uberhaupt gas door die dingen kan (althans die Unipart met gevouwen hoekjes).


overigens denk ik dat je op de goede weg bent :P