Inno 1300 timing cover breather

default

RE: Inno 1300 timing cover breather

Ik probeer duidelijk te krijgen welke timing cover werd gebruikt op de Inno 1300 en waar de breather zat op deze cover (of wellicht op de fuel pump blanking plate?)
Ik ben bezig met de inbouw van een 12H (1275) motor in een Inno, maar de timing cover met breather aan voorzijde zit te dicht tegen fan en radiator.

RE: Inno 1300 timing cover breather

Op mijn Inno Cooper 1300 Export zit de breather aan de kant van het blok achter de plaat (front engine plate?), dus niet zoals gewoonlijk vast aan de timing cover. Ik heb er momenteel even geen foto van bij de hand maar zal het proberen te onthouden als ik weer in mijn werkplaats ben.

Ik weet wel dat de breather er pas af kon nadat ik de timing cover er af had gehaald omdat hij aan een kant vast zat van binnen de timing cover (de andere moer zat dacht ik op het blok).

default

RE: Inno 1300 timing cover breather

Inmiddels opgelost. Op mijn blok zit geen aansluiting op de engine cover plate, dus ik ga de afgedopte aansluiting van de (niet gebruikte) mechanische benzinepomp gebruiken als breather. Breather op blanking plate gelast.

RE: Inno 1300 timing cover breather

Goed idee.

RE: Inno 1300 timing cover breather

Ik denk dat het geen goed idee is inno71! Tot zo een 2500t/pm(rijdend) zal dat nog wel goed gaan, maar daar boven(3000+) zal er teveel olie door de krukas en versnelling tandwielen in het gat geslingerd worden doordat de positie van de benzinepomp te laag zit. Zo zal de olie in de verbrandingsruimte van de motor gezogen worden en deze erg gaan roken.
Veel verstandiger lijk mij om de timing cover compleet(achterplaat, kettingspanner en deksel met breather) van een SPi motor te monteren. aan deze breather zit een platte kant om de fan meer ruimte te geven. Verder heb je door de spanner een veel stabielere nokkenas en ontstekings timing. Drie vliegen in een klap!

Een 1300 blok heeft twee breathers nodig om goed te functioneren. De ene zit aan de voorkant van het blok(timer zijde) of op het kleppendeksel. De andere op het koppelingshuis.
Een 1300 blok met te weinig carter ventilatie blaast al snel de olie door de koppeling oliekeerring met als gevolg een(vette) slippende koppeling!

RE: Inno 1300 timing cover breather

Voor de goede order hier nog wat foto's van mijn engine plate en breather van mijn 12H719 (originele Inno 1300 motor)

Je ziet hier bovenaan de opening voor de breather die bij jou dan zou missen.
link

en hier de breather met een 90 graden aansluiting die dus achter de engine plate naast het blok zit.
link

default

RE: Inno 1300 timing cover breather

Bedankt voor jullie tips. Ik heb het inmiddels opgelost. Met een paar gerichte klappen is de breather op de timingcover genoeg vervormd om ruimte te creëren tussen fan en radiatorcover.
Ik heb een 12H832 blok, vermoedelijk ook van een Inno, maar dus niet van een 1300 export. Aangepaste achterplaat van 1300 Export zal wel zeer lastig te vinden zijn, dus voorlopig maar op deze manier (met ook een breather op het koppelingshuis).

Ik heb nog wel een vervolgvraag: heeft Inno 1300 ook een engine-stabilisator aan de onderzijde van het blok? Links en/of rechts?

RE: Inno 1300 timing cover breather

Een 12H831 is ook een inno-blok met 11 kopbouten.
Over de evt extra engine-stabillisator heb ik geen informatie voor je.