Kruimelpad
Instabiel ontstekingstijdstip
RE: Instabiel ontstekingstijdstip
Ingediend door Brutus op ma, 20-02-2012 15:10
+1.
Je geeft aan een electronische (Hall?) ontsteking te hebben en de rest is nieuw.
Enige optie die overblijft is een versleten aandrijving en dus speling op de centrale verdeler-as.
- Login of registreer om te reageren
-1 helaas. Heb de ontsteking los gehad, gewichtjes komen gewoon vrij binnenin, as heeft geen speling. Zelfs nog mee naar de garage gereden, die heeft em vergeleken met de nieuwe, is niets mis mee. Heb maar een setje nieuwe bougiekabels gehaald, dat is het enige (op de ontsteking zelf na) dat ik nog niet vervangen heb in het geheel.
- Login of registreer om te reageren
Hoe groot zijn de afwijkingen eigenlijk, het komt wel vaker voor dat het "beeld" niet 100% stilstaat.
Hoe onregelmatig loopt de motor, heb je er een losse toerental-meter bij en zie je die variaties ook? Het is natuurlijk ook het verhaal van de kip en het ei.
- Login of registreer om te reageren
Hij wijkt zo'n 4 graden af (+/- 1 kammetje, soms iets meer, soms iets minder). Heb een tweetal filmpjes geschoten waarbij je niets ziet (het is donker), maar wel duidelijk de afwijking hoort. Ik heb niet langduring naar de toerenteller gekeken, maar veel in toeren wijkt ie niet af heb ik het idee; toch loopt het niet netjes.
[youtube:36mz4vqn]_k71S3fkuqQ[/youtube:36mz4vqn]
[youtube:36mz4vqn]EuhoMJH1Jf8[/youtube:36mz4vqn]
- Login of registreer om te reageren
Spherix schreef:
Wat wil je daar mee zeggen?
Dan kan je zien of er een cilinder is die niet goed meeloopt. Wanneer het toerental niet zakt is dat de boosdoener.
- Login of registreer om te reageren
Ik sta momenteel niet meer bij de auto, maar eergister zag ik aan alle bougies dat het mengsel wat arm stond, waarna ik dat aangepast heb en een rondje gereden heb. Vandaag heb ik alle bougies los gehad en waren ze allemaal een stuk donkerder; zover ik daaruit kan concluderen draaien ze allemaal mee. Ik geloof er niet zo in, maar ik zal morgen de boel eens 1 voor 1 loshalen.
- Login of registreer om te reageren
De kleur van de bougies zegt niets na een rondje rijden, tenzij deze om het IJsselmeer is geweest.
- Login of registreer om te reageren
Alles 1 voor 1 los gehad, overal duidelijk verschil te horen. Heb ook gecheckt op valse lucht rond de carterventilatie, dat waren de enige plekken die ik nog niet gecheckt had, maar ook daar geen resultaat.
- Login of registreer om te reageren
RE: Instabiel ontstekingstijdstip
Ingediend door stedie op di, 21-02-2012 16:01
Ben je zeker dat je choke volledig terug af staat?
Aan het geluid te horen is er precies altijd choke...
Veel plezier in het zoeken!
- Login of registreer om te reageren
Yup, choke dicht van binnen gedaan, en gecheckt bij de carb of hij soms verder dicht kon, maar hij staat goed dicht. Als ik de choke uittrek (of bij de carb open trek) dan hoor je ook duidelijk weer verschil; los van wanneer hij automatisch je gas mee opentrekt natuurlijk.
- Login of registreer om te reageren
Zou de hele carburatie 's nazien, lijkt er toch sterk op dat hij teveel benzine krijgt, ruikt hij niet erg naar benzine?
Hoe is je luchtfilter, je sproeiernaald, sproeier, flotterniveau?
Heb je een vac.meter aangesloten?
- Login of registreer om te reageren
Willy1 schreef:
ruikt hij niet erg naar benzine? - Niet echt nee
Hoe is je luchtfilter, - nog geen half jaar oud, ziet er vrij schoon uit (K&N cone)
je sproeiernaald, nieuw; BDP
sproeier, flotterniveau? onbekend
Heb je een vac.meter aangesloten? - nee
Op het Engelse forum heb ik dit topic ook geopend, daar wordt geopperd dat de manier van afstellen zoals ik die in de topicstart beschreven heb niet de juiste is geweest, dat zou natuurlijk ook zomaar kunnen; ik ben benieuwd in ieder geval.
- Login of registreer om te reageren
Wat zou je dan niet goed hebben gedaan?
Je hebt wel je vac. slangetje afgedicht toch?
- Login of registreer om te reageren
Nope Ik vond meer How to's etc. waarbij ze alleen zeiden haal hem los, en niet dop hem af. Ik vond het al apart, maargoed; ik zal me d'r morgen nog eens aan wagen
- Login of registreer om te reageren
RE: Instabiel ontstekingstijdstip
Ingediend door Spherix op zo, 19-02-2012 14:09
Maar even een nieuw topic gezien ik hier niets over kon vinden,
Ik probeer mijn motor af te stellen met een stroboscoop, maar de timing markering op de krukaspoelie blijft niet op 1 punt staan ondanks de stroboscoop.
60-70% van de tijd staat hij netjes stil, maar verder schiet de timing uit naar boven en onder. Ik heb hem in de tijd dat hij wel netjes stilstaat op 5 graden BTDC gezet, maar je hoort duidelijk dat de motor nog onregelmatig loopt.
Volgorde van werken die ik aanhield:
- Motor op temperatuur laten komen
- Choke dicht
- Vacuumvervroeging loshalen
- Toerental opschroeven naar 1500 toeren
- Strobe aansluiten via bougiekabel 1
Vervolgens flitsen op de krukaspoelie, en dan blijft de timing mark dus niet netjes op 1 plaats. De krukas is standaard, de recente modificaties zijn een 'stage 3' kop en 1:5 rockers. Ik heb echter altijd wel het idee gehad dat hij een tikje onregelmatig liep, maar ik kan me niet bedenken wat hier de oorzaak van kan zijn. Betreft een electronische ontsteking welke met het blok uit de fabriek kwam. Verdeelkap, rotor en bougies zijn gloednieuw.
Suggesties ?