Invetten gaskabel

RE: Invetten gaskabel

Ik heb laatst een nieuwe gaskabel gekocht en wilde deze invetten. Ik had aan mn pa (vaders weten alles beter hè ;)) gevraagd waar je het beste een kabel mee in kan vetten, en hij adviseerde vaseline... dus ik heb de kabel daarmee ingevet.

Nu heb ik net een testritje gemaakt, maar het is net of de kabel blijft plakken het eerste stukje. Het is dus echt een drama om mee te rijden :(

Toevallig had Dennis ook pas een nieuwe kabel, en heeft deze ingevet met rijwielolie... maar ook deze kabel gaat niet soepel :x

Iemand een idee waarmee je het beste een gaskabel mee in kan vetten :?

RE: Invetten gaskabel

Kogel lager fet een idee? is heel soepel, blijft wel zitten.

default

RE: Invetten gaskabel

WD40? De deo van iedere Mini-driver.
Of een silleconenspray/vet

RE: Invetten gaskabel

siliconen spray!
daar glijd bijna alles op... :)

RE: Invetten gaskabel

Heb je al eens gekeken of je geen te scherpe bochten in je gaskabel hebt liggen? En het invetten is niet zozeer om beter te schuiven maar om je kabel en de kabelovertrek roestvrij te houden en zo vastzitten te voorkomen. Spuit daarom ook maar wat smeermiddel in je kabelhoes.
succes ermee

RE: Invetten gaskabel

Nog eens een andere kijk op het geheel.

Heb je niet per ongeluk imitatie kabels meegenomen? Deze lopen bij langerna niet zo soepel als de orginele kabels.

RE: Invetten gaskabel

Bedankt voor de reacties.. ik ga vanavond ff de siliconenvet testen :)

Richard-T schreef:
Heb je niet per ongeluk imitatie kabels meegenomen? Deze lopen bij langerna niet zo soepel als de orginele kabels.



Ze komen bij de onderdelenhandelaar vandaan die jij ook wel goed kent... volgens mij verkoopt ie geen imitatiekabels. Zeker niet zonder het te melden. Maar hoe kan je dat aan de kabel zien?

RE: Invetten gaskabel

Nou... ik heb eindelijk weer een soepele gaskabel :D

Na een hoop lagervet (siliconen spray kon ik niet vinden) in de kabel gesmeerd te hebben ging het gaspedaal nogsteeds ontzettend zwaar, dus het probleem lag waarschijnlijk niet in de weerstand van de kabel, maar ergens anders.

Toen schoot me te binnen dat de oude (gele) kabel nog onderin de vuilnisbak lag... dus die er ff bijgepakt en vergeleken met de nieuwe. Qua lengte kwam hij overeen, maar de tonnetjes aan het eind van de buitenkabel waren iets anders van vorm.

Daarna nog ff goed geluisterd waar de weerstand op de kabel zat. Zover we konden horen ging de binnenkabel langs het schutbord, of had ie enorm veel weerstand in het eerste stukje van de buitenkabel aan de kant van het schutbord.

Dus de nieuwe buitenkabel maar vervangen door de oude waarna het gaspedaal weer lekker soepel ging :?

Heeft iemand dit wel eens gehad :?

Kan het misschien zijn dat de nieuwe buitenkabel niet ver genoeg in het schutbord vallen, waardoor de binnenkabel langs het schutbord schuurt :?

RE: Invetten gaskabel

antwoord op je laatste vraag ja dat klopt.

RE: Invetten gaskabel

Maar soms krijg je het ook niet goed, wat je ook probeerd. Uitlijning, smeren alles kun je proberen...

default

RE: Invetten gaskabel

Hoi, ik las het probleem van de gaskabel. ik heb gister een mini gekocht(zie foto) en ik moest er van zwolle mee naar huis(apeldoorn) een maal thuis bleef het gas steeds iets hangen dus ik dacht dat mischien de veer bij de carburateur kapot was ofzo, maar toen de kabel helemnaal vast begon te zitten zag ik dat mijn orginele gele gaskabel langs mijn uitlaatspruitstuk liep en daardoor was de binnen kern van de kabel gesmolten waardoor de kabel vast zat.

nu heb ik voor nood een nieuwe kabel gehaald wat er veel op leek deze werkt wel goed maar nu weet ik niet hoe orgineel de gaskabel hoort te lopen zonder dat deze weg smelt. kan iemand daar een foto van laten zien??

Groeten Stefan

RE: Invetten gaskabel

Ik heb jammer genoeg geen digitale camera, maar ik kan het je wel beschrijven.
Je gaskabel gaat langs je uitlaat naar boven richting je hoofdremcilider. De voetplaat van de remcilinder staat op een plaatje met een gat.
Steek je daar je kabel door en een ty-rip boven en onder het plaatje, en klaar is kees. Of anders met een ty-rip vast aan het plaatje. en het probleem is opgelost.
groeten... Harry

default

RE: Invetten gaskabel

dankje wel, ik heb nu de kabel liggen en dit gaat goed!

thanks

RE: Invetten gaskabel

Nou werk alles weer goed Jeroen?? Als je gas blijft hangen is enorm kl*te en link. Bij mij gebeurde het in een parkeergarage toen we met wat mini's herrie aan het maken waren. Wel link want ik reed behoorlijk door....

toen heb ik ook maar een nieuw kabel gekocht, oude was geraffeld. De prijs was ook aan de hoge kant: 65EURO!!!!! Stomme MPi's!!!!

ciao

RE: Invetten gaskabel

Eigenlijk is het jammer dat er voor de automobiel industrie geen kabel zijn met daarin een siliconen coating. Zoals bij de meeste MTB's, doordat deze coating op zowel de binnen als buitenkabel zit onstaat er een nagenoeg wrijvingsloos effect, zelfs na het gebruik in modder enzo.

RE: Invetten gaskabel

er zijn wel:
http://www.minispares.com/web/AddedFrom ... Detail.cfm

CABLE,NYLON SLEEVED ACCELLERATOR CABLE LONG
Our heavy duty throttle cable is superior in many ways. A nylon interior insures smooth operation, its just 5" longer to reach without kinking, and a soldered end won't unravel. Keep a spare!
As they age they tend to bind and every time you remove and reattach it to the carb the end gets more raggedy; I usually replace mine when I have the opportunity. If the trunnion (that little bolt with the hole that holds the carb end) is battered or lost the replacement part is ACC5062.
Fits the Following Cars: MINI,MORRIS,SPRITE
C-AHT85 Categories: [CABLES] [FUEL_SYSTEMS] [PACKABLE ]
Price: £5.11 + VAT where applicable.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Invetten gaskabel

Regelmatig nasmeren niet met siliconenspray maar teflonspray, die smeert beter. Daar krijg je ook zon tuutje bij waarmee je in kleine hoekjes kan spuiten, past ook tussen een buiten en een binnenkabel.

Tja en voor gas blijven hangen... Kwam dat door de kabel of misschien moet je dubbele trekveren monteren om meer zekerheid te hebben dat de smoorklep zal sluiten. Lekker racy!

default

RE: Invetten gaskabel

Ik had mijn kabel ook kapot toen ben ik naar de automaterialen zaak gegaan en heb daar een shoke kabel of zoiet gehaald die moest ik wel wat aanpassen (stuk van de buitenkabel halen, daar heb ik vervolgens de orginele metalen voor en achter kant weer opgezet) maar dat was heel simpel. en dat is dus een kabel met kunstof binnen huls waar de kabel(kern) door glijd en dat gaat super soepel!

RE: Invetten gaskabel

Nog een tip voor het smeren.... bij de fietsenzaak kun je nippeltjes krijgen die je op de kabel zet.
Ze zitten ook op mountainbikes.met een afsluitdopje, ik heb ze bij mij erop zitten en ze werken perfect. gewoon bij het olieverversen ff een paar druppels erin en het werkt perfect het hele jaar door.
gr.

RE: Invetten gaskabel

Ik heb het idee dat mijn kabel redelijk soepel loopt, toch blijft het gas hangen. Heb net een nieuwe kabel geplant en het probleem is nog steeds niet verholpen. Ik vermoed dat de veer van de carb niet krachtig genoeg meer is. Waar kan ik een dergelijke veer vandaan halen (of kan ik de huidige veer verbouwen)? Het betreft een HIF44 carb.

RE: Invetten gaskabel

Schaaft de gashandel (gaffeltje op de gasklep) niet langs je
inlaat spruitstuk?? Komt nog wel eens voor bij MP spruit stukken..

RE: Invetten gaskabel

Hoi LowRida,
nee dat is niet het geval, heb ik naar gekeken.
Als ik helemaal geen gaskabel monteer en ik duw met m'n vinger tegen de gashendel op de carb en ik laat weer los, dan gaat deze overigens wel weer helemaal terug naar de "0-stand". Het induwen gaat echter heel erg makkelijk (zo goed als geen weerstand), vandaar dat ik denk dat de veer te slap is om net dat kleine beetje wrijving in de gaskabel te kunnen compenseren.
Bij een andere carb (van een 1000, HS4) die ik heb liggen kost het indrukken van de gashendel op de carb veel meer kracht. Is wel een heel ander systeem natuurlijk, maar toch...

RE: Invetten gaskabel

The Bad Touch schreef:
Ik vermoed dat de veer van de carb niet krachtig genoeg meer is. Waar kan ik een dergelijke veer vandaan halen (of kan ik de huidige veer verbouwen)? Het betreft een HIF44 carb.


Dit blijft echter de grote vraag. Wie kan me helpen?

RE: Invetten gaskabel

Zit je pedaal goed uitgelijnd voor het gat dat door het schutbord loopt? Daar wil ie ook wel eens gaan klemmen...

RE: Invetten gaskabel

Ja, pedaal staat netjes voor het gat.
En er zit serieus weinig weerstand in de kabel. De veer is gewoon echt heel slap.

RE: Invetten gaskabel

Is dat niet zo'n opgerolde veer? Moet die niet gewoon een slagje of wat extra opgewonden worden?

RE: Invetten gaskabel

Ja dat vroeg ik me dus ook af. Kan dat?

RE: Invetten gaskabel

Ik weet er ook niet het fijne van. Ik weet wel dat ik enkele keren mijn carburateur uit elkaar heb gehad en dat daarbij de veer "uitrolt". Zet je hem dan in die uitgerolde vorm terug, dan werkt het niet meer goed. Ik denk niet dat, als de veer nog het juiste aantal windingen is, een extra slag geven een oplossing is, ik dacht dus meer in de richting van de de veer ooit eraf is geweest en niet goed is terug gezet.