is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

default

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

OK,
In NL en England rijden er mini's met poliester: flipfront, kofferdeksel, bonnet, enz... Ik vind dat super, roest niet en minder gewicht maar is dit legaal in het kleine België?? Zoals een flipfront dan keuren ze niet alleen je mini af maar gooien ze je in het gevang hier :D (gok ik hé) Weet hier iemand meer over?

default

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

een Trabant is toch ook een plastic vehikeltje en die mogen ook gewoon rondrijden, dus waarom zou het niet mogen. Maar dat is slecht mijn praktische inslag, wellicht dat er anderen zijn met een wat meer op de wet en regelgeving gebaseerde uitspraak.

Gr, Thomas

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

@Syrus,

De regel geving van België en Nederland verschillen nogal op het gebied van keurring. De ene is soepeler dan de andere, of strenger.

Ik kan je enkele voorbeelden geven die ik heb meegemaakt met de keurring hier in belgië, waarmee ik dan zie dat de keurring in belgië in feite niets inhoud. Maar een verandering aan de auto die niet volgens hen geoorloofd is wordt afgekeurd.

Ik heb iemand gehad die reparatie plaatwerk voor het achtersubframe erop had gelast. In belgië is dit afkeur en niet toegestaan. rotte plekken in deurdorpels mogen niet plaatselijk vervangen worden. Deurdorpels, vloerplaten, of wat dan ook moeten in zijn geheel vervangen worden, alles wat vernieuwd is en opnieuw gelast mag niet bewerkt worden met tectyl, coating of wat dan ook. Je mag enkel een roestwerende verf erover heen zetten dus geen body coating.

Iedere verandering die het inschrijvingsrepertorium van de auto niet toelaat dient de auto opnieuw gekeurd te worden of aangevraagd.

Je kunt beter je vraag stellen aan de DIV
Résidence Palace Wetstraat 155 1040 Brussel, dit wist je zeker al maar ja in het geval dat je het niet meer wist :D ofwel tot 1 van de loketten of antennes in jouw buurt

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

alles wat vernieuwd is en opnieuw gelast mag niet bewerkt worden met tectyl, coating of wat dan ook.

Huh?? Heel apart. Misschien zodat het niet gebruikt kan worden om gebreken te verbergen? Gaat mij wel erg ver.

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Eelke volgens jou zou dit heel erg ver gaan, dit is de regel in belgië, ik ben zelf een Nederlander geboren en getogen in Maastricht. Ik woon en werk al bijna dertien jaar in België. De garage waar ik heb gewerkt laat dit niet toe, en de keurring ook niet.

Inderdaad zien zij dit als een verborgen gebrek wanneer erover heen gecoat wordt (er wordt iets verborgen maar wat???). Ik heb het zelf drie jaar geleden meegemaakt met een Corsa van mijn vriend die afgekeurd was voor dergelijk soort zaken.
Niet voor niets dat ik Syrus op bepaalde topics erop heb geattendeerd dat een buitenlandse wagen van binnen naar buiten wordt gedraaid. Ik wil hem enkel waarschuwen voor deze zaken. Dit geldt niet alleen voor Syrus maar ook voor Mini-1976, voor mij mogen ze het allemaal coaten en beschermen, maar voor 90% kans dat ie wordt afgekeurd op verborgen gebreken.

Zelfs mijn XM is goedgekeurd maar heeft een vermelding op de groene kaart staan o.v.v. !!! De volgende zaken in het oog te houden krassen en of strepen in de voorruit, uitlaat vertoont gebreken. En zijn er nog diverse codes waarmee ze werken.
Als er nog meerdere Nederlanders zijn die in België wonen kunnen hier dus ook op reageren.

Weet je wel dat wanneer je als partikulier of als garage hier in België een auto verkoopt deze opnieuw officieel naar de keurring moet ook al heeft deze een goedkeurringsrapport voor 1 jaar.

Weet je dat hier in belgie je nummer plaat wordt uitgeschreven op je naam en niet op de auto. Maar dit wel wordt vermeld op je definitief inschrijvingsbewijs, het roze boekje genaamd hier in belgië. En dat je plaat nummer voor je leven lang is tenzij je binnen de drie maanden deze plaat in leverd.

Weet je dat als je de plaat hebt ingeleverd en na vier á vijf maanden een nieuwe tweedehands auto koopt, 123,95 € moet betalen. Dit geldt ook wanneer je de plaat niet hebt ingeleverd enz, enz.

Ga me dus niet vertellen dat jij dit heel apart en vreemd vind.

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Thomas schreef:
een Trabant is toch ook een plastic vehikeltje


Met deuren van karton

Bart.

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Aangezien Theo hier de man is die er wel veel van af kent heb ik nog een vraagje:
Als jeje mini behandelt met een of ander, word ie waarschijnlijk toch afgekeurt. Wilt dit zegge, bij een gewone keuring? Of voor oldtimer keuring. Want ikzelf moet de bodemplaat helemaal vernieuwen en dus het nodige laswerk doen, en wil ook niet dat ie binne 3 jaar weral een maatje kleinder is geworde door de roest.
Zijn ze hier dan niet soepelder op? als oldtimer dan??? Ik dacht dat ie verlichting moest hebben, goede remmen, en natuurlijk niet uitelkaar mag vallen, maar dat ze wel "restauraties aanvaarden".

verbeter me als ik het totaal verkeert heb. Wel handig om te weten voor ik met de zaak begin...
groetjes J

default

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

@ Theo

Ik heb een nonkel die in een garage werkt en redelijk wat van keuring afweet en die wees me ook al op het niet bewerken van gelaste delen... Men moet op de keuring kunnen zien dat het goed gelast is en idd niet slordig werk is. Maar van die poliester onderdeln wist hij niks. Dus je denk dat een poliester bonnet gewoon geen probleem zal zijn?

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Voor J-man,

De keurring accepteert ook restauratie's van oldtimers, en mag je lassen en vervangen. Ze kijken naar de manier waarop en hoe.

Dit geld voor beide keurringen, zowel voor gewoon als oldtimer. Als je bodemplaat vervangen is en je gaat naar de keurring dan mag je hier alleen een roest werende verf opzetten. Je krijgt een vermelding op het keurringsbewijs. Daarna mag je de vloerplaat behandelen met alles wat je maar wilt. Het volgend jaar bij de nieuwe keurring komt de vermelding te vervallen.

@syrus,

Een polyester bonnet, of kofferdeksel mag je plaatsen dit veranderd niets aan de konstruktie.
Een stalen of polyester flipfront veranderd wel van konstruktie. Ik heb twee mini's gezien van belgië op een meeting met een flipfront en dit waren mini's met een O plaat. (oldtimer)
Ze laten de mini keuren in de originele staat, éénmaal gekeurd en ingeschreven als oldtimer hoef je met een oldtimer nooit meer naar de keurring. Ondertussen wordt er fijn een flipfront gemaakt, en toeren er mee rond. Er is niets aan de hand totdat er een technische verkeerskontrole is.
Wanneer de auto als klassieker wordt ingeschreven moet je wel ieder jaar naar de keurring, en ben je niet beperkt in het rijden, de opgelegde voorwaarden en bepalingen zijn vastgelegd in de wet en verzekeringsmaatschappijen.

Dan nog een tip:
Twee jaar geleden mocht voor of achter twee verschillende merken autobanden gevoerd worden. Nu is dit verboden op de auto dienen nu dus vier dezelfde banden te zitten. dus niet drie bridgestone's en één dunlop

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Bedankt Theo! Dus eerst na de laswerkjes voor we er een heleboel antiroest op zette, laten keuren, en dan hierna pas alles behandelen naar eigen wens.
Bedankt hoor :)

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

J-Man: Dat dacht ik ook, maar toen zei Theo "Het volgend jaar bij de nieuwe keurring komt de vermelding te vervallen". Dat baart me wel zorgen.

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

:? :? Hoe kan je dan in godsnaam hier je mini tegen dat mooie regenachtige Belgische weer beschermen?? Het kan toch niet dat je elk jaar weer heel de bodem moet vrijmaken om even te laten zien dat je niets meer hebt bijgelast...
Moet percies toch eens een mailtje sturen ivm inlichtignen bij de DIV :|

default

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Thanks theo... Dus flipfront is out of the question, poliester bonnet is geen probleem. Thanks dat zocht ik :) .

default

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

euh hetgeen theo zegt klopt, behalve dat de opmerking komt te vervallen.
Men zet steeds op de keuringskaart: " belangrijke herstelling vastgesteld"

Maar soms door administratieve fout gaat dit er het volgend jaar er af. Dit kan gebeuren als je het volgende jaar een herkeuring moet doen voor Bv een koplamp die niet recht staat ofzo.
Raar maar waar, dan vergeet men dat er terug op te zetten soms.
:|

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

geert_gtt schreef:
Men zet steeds op de keuringskaart: " belangrijke herstelling vastgesteld"





Dit hoeft niet direkt het geval te zijn, dit is weer voor keurder en station weer anders. Een drietal weken geleden heeft telefacts hier uitgebreid onderzoek naar gedaan, de telefacts auto werd zelf onbruikbaar gemaakt,door twee keurringsstations goedgekeurd en de derde gaf een rode kaart.

Iedereen hier in belgië krijgt dezelfde vermelding op de groene kaart: De volgende punten nauwlettend in het oog te houden, deze zijn dan niet ernstig voor afkeur.
Nu staat bij mij dat mijn uitlaat gebreken vertoont, het gebrek was dat een rubber van de pot achter gescheurd was, en de uitlaat klem niet volledig afsloot. Ik heb deze punten vernieuwd. Het volgend jaar mag deze vermelding niet meer op mijn keurringsattest staan. Het is dan ook verplicht om het oude attest af te geven, en kontroleren ze of de vermelding weg kan blijven. Al twee jaar staat vermeld krassen en of strepen in de voorruit en die blijft staan totdat ik er een nieuwe inzet.

Wanneer er punten zijn die nauwlettend in het oog gehouden moeten niet worden verholpen blijft dit erop staan. Zijn ze verholpen en staat er toch weer dezelfde vermelding op, dan kun je meteen de stationschef erbij halen voor opheldering en een meteen nieuwe herkeurring aanvragen.

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

J-man

Het is heel simpel! Stel je gaat met je mini naar de keurring je krijgt een vermelding volgend punten nauwlettend in de gaten houden: vloerplaat vertoont roest en of beschadiging. de vloerplaat is niet rot maar je doet er niets aan en het volgend jaar ga je weer naar de keurring maar nu is hij op dat punt wel rot en krijg je een afkeur jammer. Je hebt twee weken de tijd om voor reparatie te zorgen, de herkeurring is groen en wordt vermeld aan koetswerk bodemplaat vervangen/vernieuwd. Ondertussen heb je de vloerplaat mooi behandeld tegen roesten. Weer een jaar later nieuwe keurring zullen ze nagaan op je vorig attest welke vermelding erop staat, ze weten dit nu en zien dat alles inorde is en behandeld tegen weersinvloeden. De vermelding moet nu blanco blijven. Ze moeten het eraf halen want anders wordt de lijst wel erg lang met vermeldingen die net nog kunnen om goedgekeurd te worden.
Doe jij niets aan de nieuwe vloerplaat dan komt deze vermelding iedere keer terug.

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Als ik al die regeltjes zo lees ben ik blij dat ik te maken heb met de Nederlandse regels. Regels..ok, maar je kunt ook een beetje doorslaan. :o

Ik denk dat iedereen die durft te klagen over de APK en RDW keuringen hier in Nederland maar heel snel zijn mond moet houden en blij moet zijn niet te maken te hebben met wetgeving zoals die in België wordt gehanteert. :|

Dennis

Die dus gewoon een mini met polyester flipfront heeft en niemand die moeilijk doet :)

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

heb wel vaker gehoord dat nederland een apk-paradijs is vergeleken met belgie en duitsland...

maar dat het zo streng was in belgie, da wis ikke nie.

ach ja bekeuringen worden niet opge-eist als je ze niet betaald... da's weer in het voordeel van belgie

default

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

erg idd :'(

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Ik snap hem volledig! Je kent er wel wat van. Heel handig. Kun je messchien daar een job in zoeke ;) jij kan best vele autoliefhebbers helpen met al hun vragen.

Laat ons allen bidden dat ze de wetgeving wat soepelder maken voor de mini-liefhebbers. Amen O:)

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Dennis schreef:
Ik denk dat iedereen die durft te klagen over de APK en RDW keuringen hier in Nederland maar heel snel zijn mond moet houden en blij moet zijn niet te maken te hebben met wetgeving zoals die in België wordt gehanteert. :|




ja en neen ... Persoonlijk vind ik niet dat ze hier altijd overbodig streng zijn in België en ik rijd zelf mini sinds '98. Toegegeven, soms zit je met een gefrustreerde kl**t die je mini of andere wagen maar niks vind en met volle overgave begint te "knippen". Wanneer je in je recht bent roep je er op dat moment de stationschef bij.
Vergeet echter niet dat het hier de bedoeling is om rijdende autowrakken van de baan te halen, en dit voor ieders veiligheid. Toch slagen er nog altijd mensen in om de gevaarlijkste wrakken door de keuring te krijgen (ik heb de uitzending van Telefacts spijtig genoeg niet gezien): ofwel door onoplettendheid in het keuringstation, de alom gekende uitleg van "ik heb een afspraak gemaakt om dit euvel binnenkort te laten herstellen", het door de keuring kopen (hoewel de laatste jaren toch wel verminderd volgens mij), of een vriendendienst. Een dame achter het stuur helpt ook altijd :D

Het is natuurlijk wel spijtig dat een aantal dingen niet mogen, zoals brede banden monteren (hoewel de mini vanaf '97 wel breder geschoeid is), een cabrio maken, flipfront monteren (beide vanwege koetswerkstijfheid), een nummer op je deur hebben staan, en zo voort.

Wanneer je er voor zorgt dat je mini technisch in orde is (geen roest op fatale punten + mechaniek) hoef je jezelf niet ongerust te maken.

Vergeet ook niet dat er op de keuring ook maar mensen werken, dus het is perfect mogelijk dat je zonder enige moeite buitenrijdt met slechte remmen, volledig verroest subframe, dubbele bodem met de nodige gaten, dorpels waar je zo je handen door kan steken, 3 aluminium 12-duimers en links vooraan 1 stalen 10-duims velgje, typeplaatje dat niet overeenkomt met chassisnummer, het niet vinden van een chassisnummer om dan toch maar de rest te keuren, verduurde banden (als het profiel maar goed is |:( ), van 2 wrakken 1 gemaakt, fuseekogels met ongehoord veel speling, versleten rubbers of doorgescheurde rubbers (motorsteun / subframe), niet werkend achtermistlicht ...

de groeten,

default

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

red flame schreef:
heb wel vaker gehoord dat nederland een apk-paradijs is vergeleken met belgie en duitsland...



Te bedenken dat er mensen zelfs hun eigen veiligheid te grabben gooien.
Laatst hoorde ik weer zoiets moois.
Mini afkeur vanwege stuurhoes en schokbrekers.
Even van een andere Mini afgehaald en vervolgens goedkeuring.
Eenmaal thuis de boel weer ombouwen.
Vraag ik mij af. Wie houd nu wie voor de gek?

Alleen dat verhaal wat eerder geschreven staat over het niet behandelen na een reparatie, bevorderd volgens mij niet de staat van de auto.

Gelukkig hebben wij de RDW en kunnen wij Flippen met onze frontjes. :P

grtzz Martin

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Mini Martin schreef:
Mini afkeur vanwege stuurhoes en schokbrekers.
Even van een andere Mini afgehaald en vervolgens goedkeuring.
Eenmaal thuis de boel weer ombouwen.
Vraag ik mij af. Wie houd nu wie voor de gek?




Te leen Gevraagd: Banden die apk waardig zijn, aangezien mijn banden dusdanig versleten zijn dat ik op het ijzeren karkas rijd, zou ik graag een setje nette banden lenen. dit hoeft maar voor 2 uurtjes, zodat ik ze op mijn mini kan zetten, mijn mini kan laten keuren en daarna mijn oude 'banden' terugplaatsen... Alvast Bedankt ;) |:( |:( |:(

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Het gaat niet om het verhaal Mini Martin wat jij zegt dat erom heen wordt vermeld dat je het plaatwerk niet mag behandelen na reparatie.

Dit is geen verhaal maar de volgens de belgische wetgeving vastgestelde regels en kun je de wetgeving van Nederland en België niet vergelijken. België stelt als regel dat al het laswerk of dit nu een deurdorpel, vloerplaat, of wat dan ook is dit niet behandeld mag zijn of verborgen worden d.m.v coating. Men moet opnieuw de auto aanbieden in herstelde staat. Zij willen er zeker van zijn dat dit reglementair is toegepast en leven de wettelijke regels naar..

Mini Martin schreef:

Vraag ik mij af. Wie houd nu wie voor de gek?




Je houdt jezelf voor de gek, wie owie doet dubbel werk om door de keurring te komen, en alles nadien weer terug monteert. Dit doen alleen mensen die te veel tijd hebben, weinig geld en het met de wet en verkeersregels de loef steken.

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Maar Theo, je mag dus [i:1qu5kqbb]nooit[/i:1qu5kqbb] iets als een laag tectyl (de zwarte teerachtige) aanbrengen? Wat ik eerder dacht te begrijpen was dat als er een gebrek is geconstateerd, je dit eerst moet herstellen en dan opnieuw ter keuring aanbieden zonder het werk te bedekken met zoiets dergelijks, maar dat je het als het eenmaal is goedgekeurd wel mag beschermen met zoiets.

Nu lijkt het toch weer of je zegt: nee, nooit. Maakt het leven van de klassieker-eigenaar er niet makkelijker op in Belige lijkt mij :'(

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Kijk dat bedoel ik nu red flame leuk grapje?

:P

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Ofwel je bent serieus of je wilt in de belangstelling staan.


Theo, ik kan je reactie totaal niet plaatsen, hopelijk is het minder agressief bedoelt dan het op mij overkomt. Maar voor zover ik kan zien maakt Red Flame een [i:jcn3xy5p]geintje[/i:jcn3xy5p] als een ander voorbeeld van wat Martin al schreef (aangezien hij Martin quote en ook een aantal smiley's plaatst waaruit blijkt dat hij niet serieus us). Misschien moet je af en toe even wat rustiger nadenken over je reacties en overwegen hoe het op iemand anders overkomt, want "this is the stuff flame wars are made off".

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Eelke schreef:
Maar voor zover ik kan zien maakt Red Flame een [i:10gck3ts]geintje[/i:10gck3ts]



het was inderdaad als geintje bedoeld, wat ik bedoelde te zeggen is dat er vele mensen zijn die ZICHZELF voor de gek houden door hun auto op die manier door de keuring te krijgen...

De apk is in het leven geroepen om de veiligheid van alle wegbruikers te verbeteren.

ikzelf heb Nooit aan een bovengenoemde actie meegedaan en zal dat ook nooit doen. Hoe zou ik lekker kunnen slapen als ik weet dat de auto waar ook mijn vrouw en dochtertje in rijden niet veilig was/is.

sterker nog, de aandachts/adviespunten die af en toe vermeld worden laat ik direct repareren, ookal is het voor de apk niet direct nodig.

@ theo, ik hoop dat e.e.a. uitgelegd is en dat de reaktie niet zo onvriendelijk bedoeld was, als hij lijkt...

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Eelke schreef:
Maar Theo, je mag dus nooit iets als een laag tectyl (de zwarte teerachtige) aanbrengen? Wat ik eerder dacht te begrijpen was dat als er een gebrek is geconstateerd, je dit eerst moet herstellen en dan opnieuw ter keuring aanbieden zonder het werk te bedekken met zoiets dergelijks, maar dat je het als het eenmaal is goedgekeurd wel mag beschermen met zoiets.

Nu lijkt het toch weer of je zegt: nee, nooit. Maakt het leven van de klassieker-eigenaar er niet makkelijker op in Belige lijkt mij





Men mag nooit een tectyl laag aanbrengen op vernieuwd laswerk. Doet men dit toch wordt wederom een afkeur gegeven op verborgen gebrek. Wordt de auto na herkeurring goedgekeurd dan blijft die vermelding staan, en mag je het plaatwerk of vervangend onderdeel nadien beschermen.
Ik heb niet gezegd nee nooit, voor de keurring mag men nooit vernieuwd plaatwerk coaten bij een afkeur.
Dit geldt ook voor eventuele reparatie's aan het betreffende onderdeel, en of behandeling. Wanneer ze het niet vertrouwen het jaar erop kan er een afkeur of rode kaart afgegeven worden.

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Het is hoe je het omschrijft of neer pent Eelke???

Mini Martin vermeld 1 smiley gelukkig kunnen wij flippen met ons flipfrontje: vind ik leuk en grappig.

Dan het volgendeMini Martin schreef:
Alleen dat verhaal wat eerder geschreven staat over het niet behandelen na een reparatie, bevorderd volgens mij niet de staat van de auto.





Ik heb had hier al mijn zegje over gedaan, het bevordert niet de staat van de auto, maar wel op de manier waarop het is gedaan of uitgevoerd. en dit is voor de keurring van belang dus geen coating toepassen.

Verkeerde opvatting na tig keren lezen
:o |:( |:( |:(
Mijn excuus.

default

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Met het flipfront en breed uitgebouwde 10" trommels, had ik elke keer het probleem dat de buitenrand van de banden het flipfront kapot reed.
Zelfs dat op een gegeven ogenblik de wielkastverbreders wearen afgebroken.

Vandaag heb ik maar de vlakke trommels er weer op gezet. Het scheeld wel een centimeter of 3 per kant, maar ik vind het belangrijker dat mijn flipfront heel blijft.

grtzz Martin

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

En de banden hebben er ook onder te lijden, het snijdt als een mes.

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

dus als ik hier alles goed begrijp. Dan moet ik met mijn restauratie eigenlijk alles lassen en dergelijke en zien dat alles in orde is, dan even alles monteren, naar de keuring rijden, en dan weer alles demonteren,dan pas laten spuiten in de kleur dat ik wil met een beschermende laag eronder en dan terug opbouwen.
of niet ?

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Nee wouterke,

Jij kan gerust de mini helemaal in orde maken, tot het laatste moertje van de bumper. Het gaat hier om voertuigen die al op de baan rijden.

Jouw mini staat niet ingeschreven bij de DIV onder een plaat. Als jouw restauratie is afgerond zien ze wel dat het een resto mini is op de keurring. Als het straks zover is om naar de keurring te gaan haal je de platen van je pa zijn auto en hangt die op de mini. Wel de verzekering inlichten hierover je pa zal dat wel weten. Op de keurring vermeld je dat het voor een nieuwe inschrijving is en de rest gaat vanzelf.

gegroet,

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

oke bedankt theo.
dus mooi helemaal klaarmaken en dan maar naar de keuring. even mooi om weten he want anders stond ik daar misschien te schilderen!

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

The Little Sad Mini reageert.

Sinds Gisteren is mijn Clubbie Estate een paar centimeter korter. Een motorkap is inmiddels geregeld. De keienvanger is het grootste probleem (Wie heeft er nog een over?) Een flipfront is dus ’t overwegen waard. De APK doet hier niet moeilijk over, dat weet ik. Mijn vraag is, wat vindt de RVD hier in Nederland van een dergelijke verandering aan je kar?

Polyester (ik heb er zelf wel eens mee gewerkt) kan ontzettend sterk zijn, maar weet iemand hoe de kwaliteit is van die flipfrontjes en hoe ze zich verhouden bij een buts of botsing en wat een goed merk is?


TLR Mini

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

je zegt dat de apk geen probleem is in nl, dat is nog maar de vraag... het ligt aan de keurmeester.

je bedoeld de rvd (rijksvoorlichtingsdienst) :? ik vermoed de rdw (rijksdienstwegverkeer) officieel hoef je je auto niet te laten keuren omdat het een vrij kleine verandering van constructie schijnt te zijn.

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Theo schreef:
J-man

Het is heel simpel! Stel je gaat met je mini naar de keurring je krijgt een vermelding volgend punten nauwlettend in de gaten houden: vloerplaat vertoont roest en of beschadiging. de vloerplaat is niet rot maar je doet er niets aan en het volgend jaar ga je weer naar de keurring maar nu is hij op dat punt wel rot en krijg je een afkeur jammer. Je hebt twee weken de tijd om voor reparatie te zorgen, de herkeurring is groen en wordt vermeld aan koetswerk bodemplaat vervangen/vernieuwd. Ondertussen heb je de vloerplaat mooi behandeld tegen roesten. Weer een jaar later nieuwe keurring zullen ze nagaan op je vorig attest welke vermelding erop staat, ze weten dit nu en zien dat alles inorde is en behandeld tegen weersinvloeden. De vermelding moet nu blanco blijven. Ze moeten het eraf halen want anders wordt de lijst wel erg lang met vermeldingen die net nog kunnen om goedgekeurd te worden.
Doe jij niets aan de nieuwe vloerplaat dan komt deze vermelding iedere keer terug.


eigenlijk is het dus een van overheidswege opgelegde to-do list. als iets gedaan is wordt het afgestreept en praten we daarna nergens meer over

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

tlr-mini schreef:
Een flipfront is dus ’t overwegen waard. De APK doet hier niet moeilijk over, dat weet ik. Mijn vraag is, wat vindt de RVD hier in Nederland van een dergelijke verandering aan je kar?




ik heb het de rdw eens gevraagd toen ik er zelf ook aan zat te denken, die gaven me het volgende antwoord: het is een wijziging aan de constructie, dus er zal moeten worden herkeurd.

maar het is en blijft de rdw natuurlijk, vraag je het morgen nog eens dan hoeft het niet en vraag je het overmorgen nog eens dan weten ze het weer eens niet.

ik zou zeggen better safe than sorry, gewoon oficieel laten herkeuren, dan kun je daarna op de goedkeuring terugvallen, mocht je een apk keurder hebben die em daarop wil afkeuren.

[size=75:ouxvy1an][edit] de quote ingekort, RF[/size:ouxvy1an]

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

The Little Sad Mini zegt

Ik bedoelde de “Rijk’s Vehikel Dienst” Grapje Flame, je hebt gelijk. Maar de opmerking van “Red Guy” snijd volgens mij hout, “Better sure than sorry”. Nu vraag ik me weer af waar die regeltjes van de RVD eh RDW op te snorren zijn. Staan ze misschien op het internet? Okay, okay, Ik zoek zelf ook wel, maar als iemand ’t wiel al heeft gevonden, dan graag.

Greetz TLR.

PS. Mini's zijn zo mooi als ze rood zijn (met een wit dak) Maar hoeveel mensen hebben nu "Red"in hun Pseudoniem of screenname? wel veel hè

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

op www.rdw.nl staan bijna alle regels. Als je iets mist kan je het gewoon vragen en krijg je redelijk snel bericht (binnen een week). (ze hebben een week nodig om de meest onzinnige regels te bedenken en te forumuleren ;) )

RE: is al dat poliester legaal? in BE (voor mij) of NL

Tja, als ze dat van de straat houd :)" title="Evil" />