Is dit een Turbo kop? of niet

RE: Is dit een Turbo kop? of niet

Hallo daar,

Zoals veel van jullie weten heb ik al aardig wat narigheid achter de rug met mijn metro turbo motor. Ook zat er een scheurtje in de kop, dus opzoek naar een nieuwe.
Gelukkig had een mede-forummer nog een turbo kop liggen.
Deze is dit weekend opgehaald en ben ik vanavond uit elkaar gaan halen.
Maar nu kwam ik tot de ontdekking dat er geen verschil in de grote van de kleppen zitten terwijl dit wel is bij een turbo kop. Ook verschillen de verbrandingkamers van elkaar. Van me oude kapotte kop zijn ze groter (dit is denk door de vorrige eigenaar gedaan) hier heb ik alleen geen foto van gemaakt bedenk ik me net. Me kapotte kop heeft ook 9 boutgaten en de nieuwe heeft er 11, ook een verschil dus.
Ik heb foto's gemaakt, hopelijk begrijpen jullie mij en is er iemand die me meer kan vertellen.

Info van Theo z'n site kom ik niet verder mee, vandaar de foto's en de vraag.

(Gelieve niet in de cilinderkop rubriek plaatsen :) )

[i:jhgq0eav]Hier onder de foto van de kop die is opgehaald bij de mede-forummer en wat volgens hem toch echt een turbo kop moet zijn[/i:jhgq0eav]

link
[i:jhgq0eav]grote foto[/i:jhgq0eav]


[i:jhgq0eav]Zoals je hier kunt zien, zit er geen zichtbaar verschil in de diameter van de klepgeleiders in de cilinderkop[/i:jhgq0eav]

link
[i:jhgq0eav]grote foto[/i:jhgq0eav]


[i:jhgq0eav]Hier zie je het type wat in de cilinderkop staat[/i:jhgq0eav]



[i:jhgq0eav]Dit is mijn oude kop, waar de scheur in zit. En deze kleppen zijn duidelijk groter, de schotel is wel weer kleiner dan de kleppen die uit de (nieuwe) kop komen, zoals je kunt zien is het type niet meer leesbaar op de kop omdat deze eens is gevlakt denk[/i:jhgq0eav]

link
[i:jhgq0eav]grote foto[/i:jhgq0eav]


[i:jhgq0eav]Hier is ook duidelijk te zien dat de klepgeleiders verschillen van diameter van de oude kop[/i:jhgq0eav]

link
[i:jhgq0eav]grote foto[/i:jhgq0eav]


[i:jhgq0eav]Dit zijn de uitlaat en inlaat klep uit de (nieuwe) cilinderkop, je kunt zien dat de diameters van de klepstelen nagenoeg gelijk zijn. Ik heb ze beide opgemeten en ik kom op 7,1mm grofweg[/i:jhgq0eav]

link
[i:jhgq0eav]grote foto[/i:jhgq0eav]


[i:jhgq0eav]Dit zijn de kleppen uit de kapotte kop, deze zijn zoals je ziet wel verschillend in dikte, dat kan je zien zonder te meten.[/i:jhgq0eav]

link
[i:jhgq0eav]grote foto[/i:jhgq0eav]


Ik weet dus even niet wat ik hier mee aan moet. Is dit de juiste kop voor metro turbo van mischien een ouder type dat net even anders is? Of is deze niet van de metro turbo.
Gegevens van Theo zeggen:

12G940 inlet:33,33mm exhaust:29,53mm 21,4cc Turbo MG
12G940
11bolts inlet:35,6mm exhaust:29,53mm 21,4cc Austin 1300GT
MG 1300 MK2
late cooper S

Wie kan mij helpen? :)

RE: Is dit een Turbo kop? of niet

Ben toch nog even aan de gang gegaan met de schuifmaat en de camera om het misschien allemaal nog duidelijker te maken.

Oude kapotte kop, verbrandingsruimtes


Nieuwe kop, verbrandingsruimtes. zoals je ziet anders dan de oude kop



Ik heb de kleppen opgemeten.


[i:1jz552q5]Oude kop[/i:1jz552q5]

[i:1jz552q5]inlaatklep[/i:1jz552q5]
klepsteel: 7,1mm
Klepschotel: 33,2mm

[i:1jz552q5]uitlaatklep[/i:1jz552q5]
klepsteel: 7,95mm
klepschotel: 29,33mm



[i:1jz552q5]Nieuwe kop[/i:1jz552q5]

[i:1jz552q5]inlaatklep[/i:1jz552q5]
klepsteel: 7,01mm
klepschotel: 35,6mm

[i:1jz552q5]uitlaatklep[/i:1jz552q5]
klepsteel: 7,01mm
klepschotel: 29,33mm


De kleppen uit de kapotte kop komen beter overeen met de gegevens van Theo's site dan die van de nieuwe kop. |:(

RE: Is dit een Turbo kop? of niet

In een turbokop zitten inderdaad uitlaatkleppen met dikke stelen met natrium vulling om de hitte beter af te kunnen voeren. Verder zijn de inlaatkleppen wat kleiner. De casting is overigens hetzelfde, maar de uitvoering dus anders. Met andere woorden, geen turbo kop anders zou je je kleppen 1 op 1 kunnen overzetten.

Dennis

RE: Is dit een Turbo kop? of niet

Geen turbo kop helaas.
Ritje limboland voor niks dus.

Bij een orginele fabrieks af turbo kop:
Staat er naast de kachelkraan aansluiting op de kop een T ingeslagen.
En heeft hij de verschilllen zoals je zelf aangeeft.
Haynes van de metro [turbo] of Vizard heeft een duidelijke uitleg/herkenning hiervan.

Wat je wel kan doen met deze kop [na afpersen ;) ] is de kop laten bewerken tot turbo kop,maar daar wordt je denk niet vrolijk van [kosten] hier in NL.
Zelf zou ik in de UK een nieuwe kop kopen bij.. [adres heb je al O:) ]

RE: Is dit een Turbo kop? of niet

Jeb mooi klaar mee.

Hij neemt hem ook niet terug, terwijl die mij een "turbo" kop verkoopt, en dan is het geen turbo kop. Had wel wat meer verwacht van een mini kenner. Dus mooi klaar mee. Ga het nog paar keer vragen dat die de kop terug moet nemen. En dan maar opzoek naar een ander.

RE: Is dit een Turbo kop? of niet

Het zit je ook niet mee zo.... succes verder.

RE: Is dit een Turbo kop? of niet

Hallo,

ik neem aan dat je wat extra moest betalen omdat het een "turbo" kop zou zijn, wat hij dus niet is.

Maar verder kun je deze wel gebruiken als basis. Je hebt de uitlaatkleppen niet nodig. En liever een goed gereviseerde kop dan een 20 jarige oude turbokop.

Succes ermee

RE: Is dit een Turbo kop? of niet

Weet iemand dan wel wat voor type kop het is? Hij heeft dubbele klepveren en het welbekende koelvloeistof pijpje in de kop die naar beneden gaat.
De oude eigenaar wil hem niet terug nemen dus ga ik hem te koop aanbieden.
Wil alleen wel weten wat voor kop ik verkoop, want kan er niet achter komen

RE: Is dit een Turbo kop? of niet

Ik gok op een koop van een Innocenti Cooper 1300.

Dennis

RE: Is dit een Turbo kop? of niet

zijn die wat waard?

RE: Is dit een Turbo kop? of niet

Zitten er nu wel of geen kleppen in?

Dennis

RE: Is dit een Turbo kop? of niet

Ja er zitten kleppen in,

RE: Is dit een Turbo kop? of niet

Vergelijkbaar met MG Metro, maar natuurlijk gelood. Gewoon vragen wat je er voor betaald hebt, moet kunnen.

Dennis

default

RE: Is dit een Turbo kop? of niet

Zelfde kop als deze?

RE: Is dit een Turbo kop? of niet

Nee, deze kop heeft grotere inlaatkleppen en dubbele klepveren en is niet loodvrij.

Dennis

RE: Is dit een Turbo kop? of niet

Een Innocenti 1300 motor komt uit een Austin/Morris 1300 GT Glider
En is dus een stuk ouder 1974/1977 dan de MG Turbo Motor En is geen A+ Motor

RE: Is dit een Turbo kop? of niet

hallo Wats,

Heb je al een turbo kop ondertussen ??

ik heb er 1 liggen

arno