Ben toch nog even aan de gang gegaan met de schuifmaat en de camera om het misschien allemaal nog duidelijker te maken.
Oude kapotte kop, verbrandingsruimtes
Nieuwe kop, verbrandingsruimtes. zoals je ziet anders dan de oude kop
Ik heb de kleppen opgemeten.
[i:1jz552q5]Oude kop[/i:1jz552q5]
[i:1jz552q5]inlaatklep[/i:1jz552q5]
klepsteel: 7,1mm
Klepschotel: 33,2mm
[i:1jz552q5]uitlaatklep[/i:1jz552q5]
klepsteel: 7,95mm
klepschotel: 29,33mm
[i:1jz552q5]Nieuwe kop[/i:1jz552q5]
[i:1jz552q5]inlaatklep[/i:1jz552q5]
klepsteel: 7,01mm
klepschotel: 35,6mm
[i:1jz552q5]uitlaatklep[/i:1jz552q5]
klepsteel: 7,01mm
klepschotel: 29,33mm
De kleppen uit de kapotte kop komen beter overeen met de gegevens van Theo's site dan die van de nieuwe kop.
- Login of registreer om te reageren
RE: Is dit een Turbo kop? of niet
Ingediend door Wats op ma, 12-09-2011 19:23
Hallo daar,
Zoals veel van jullie weten heb ik al aardig wat narigheid achter de rug met mijn metro turbo motor. Ook zat er een scheurtje in de kop, dus opzoek naar een nieuwe.
Gelukkig had een mede-forummer nog een turbo kop liggen.
Deze is dit weekend opgehaald en ben ik vanavond uit elkaar gaan halen.
Maar nu kwam ik tot de ontdekking dat er geen verschil in de grote van de kleppen zitten terwijl dit wel is bij een turbo kop. Ook verschillen de verbrandingkamers van elkaar. Van me oude kapotte kop zijn ze groter (dit is denk door de vorrige eigenaar gedaan) hier heb ik alleen geen foto van gemaakt bedenk ik me net. Me kapotte kop heeft ook 9 boutgaten en de nieuwe heeft er 11, ook een verschil dus.
Ik heb foto's gemaakt, hopelijk begrijpen jullie mij en is er iemand die me meer kan vertellen.
Info van Theo z'n site kom ik niet verder mee, vandaar de foto's en de vraag.
(Gelieve niet in de cilinderkop rubriek plaatsen )
[i:jhgq0eav]Hier onder de foto van de kop die is opgehaald bij de mede-forummer en wat volgens hem toch echt een turbo kop moet zijn[/i:jhgq0eav]
link
[i:jhgq0eav]grote foto[/i:jhgq0eav]
[i:jhgq0eav]Zoals je hier kunt zien, zit er geen zichtbaar verschil in de diameter van de klepgeleiders in de cilinderkop[/i:jhgq0eav]
link
[i:jhgq0eav]grote foto[/i:jhgq0eav]
[i:jhgq0eav]Hier zie je het type wat in de cilinderkop staat[/i:jhgq0eav]
[i:jhgq0eav]Dit is mijn oude kop, waar de scheur in zit. En deze kleppen zijn duidelijk groter, de schotel is wel weer kleiner dan de kleppen die uit de (nieuwe) kop komen, zoals je kunt zien is het type niet meer leesbaar op de kop omdat deze eens is gevlakt denk[/i:jhgq0eav]
link
[i:jhgq0eav]grote foto[/i:jhgq0eav]
[i:jhgq0eav]Hier is ook duidelijk te zien dat de klepgeleiders verschillen van diameter van de oude kop[/i:jhgq0eav]
link
[i:jhgq0eav]grote foto[/i:jhgq0eav]
[i:jhgq0eav]Dit zijn de uitlaat en inlaat klep uit de (nieuwe) cilinderkop, je kunt zien dat de diameters van de klepstelen nagenoeg gelijk zijn. Ik heb ze beide opgemeten en ik kom op 7,1mm grofweg[/i:jhgq0eav]
link
[i:jhgq0eav]grote foto[/i:jhgq0eav]
[i:jhgq0eav]Dit zijn de kleppen uit de kapotte kop, deze zijn zoals je ziet wel verschillend in dikte, dat kan je zien zonder te meten.[/i:jhgq0eav]
link
[i:jhgq0eav]grote foto[/i:jhgq0eav]
Ik weet dus even niet wat ik hier mee aan moet. Is dit de juiste kop voor metro turbo van mischien een ouder type dat net even anders is? Of is deze niet van de metro turbo.
Gegevens van Theo zeggen:
12G940 inlet:33,33mm exhaust:29,53mm 21,4cc Turbo MG
12G940
11bolts inlet:35,6mm exhaust:29,53mm 21,4cc Austin 1300GT
MG 1300 MK2
late cooper S
Wie kan mij helpen?