Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

Dat een Mini vol verrassingen zit, weet ik sinds een uurtje of 2 :(
Geval: Uurtje of kwart over 5 van mijn werk vertrokken. Starten geen probleem. Even frietjes halen bij de friettent en starten. Verder dan wat astmatisch gehijg kwam het motorblokje niet. Voltmeter kwam net voorbij het streepje tussen de "9" en de "13". Dus even mijn vrouw gebeld of ze even met haar auto langs kon komen. Startkabels erop en starten maar. Dat ging goed. Voltmeter ging meteen ietsjes voorbij de "13". Tijdens het rijden zakte het wel ietsjes tot rechtop de "13". Thuis maar even voor de garage geparkeerd (met de kont naar de deur) en na het eten (frietjes waren nog niet koud ;) ) even de accu gemeten. 11,47 Volt gaf de multi-meter aan. Even gestart, ging wel een beetje moeizaam en stationair laten draaien. Multi-meter ging naar 12,60 Volt. Aangezien ik niet tegelijk gas kon geven en op de meter kon kijken, ga ik ervan uit dat het laden ok is. Ook gezien het feit ik tijdens het rijden geen waarschuwingslampje zie branden en de Voltmeter in het dashboard ongeveer 13 Volt aan blijft geven.Anyway, contact uit, alle
"verbruikers" uit en gekeken wat de multi-meter aangaf. Die liep vlot van 12,60 Volt terug naar 11,70 Volt. Een vaag stemmetje in mijn hoofd zegt, dat dat niet helemaal goed is.
Voor de zekerheid mijn druppellader (Optimate) van de motor maar gepakt en aan de accu gehangen. Dan weet ik zeker dat ik morgen nog weg kom. Ik laat de multi-meter maar in de kofferbak en kijk morgenmiddag wel even wat de status van mijn accu is. En even op het werk kijken of ze nog een leuke accu hebben liggen .

Maar de vraag der vragen. Als je accu redelijk vlot terugloopt naar ergens in de 11 Volt, is je accu dan definitief naar de knoppen? :?

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

Ik gok van wel.
Een accu heeft lood platen waar stukjes vanaf kunnen brokkelen en daardoor voor een kleine kortsluiting tussen platen kan zorgen.
Daardoor neemt de capaciteit/kracht van de accu af.

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

Dank je wel voor de uitleg.
Okido, even in ons magazijn kijken of er nog iets van mijn gading bij ligt

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

Ook misching even nakijken of het vloeistofniveau nog een beetje goed staat.
Een beetje bijvullen kan soms ook al wonderen doen.

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

Ik denk dat bijvullen misschien wel kan helpen, maar de accu is volgens mij sowieso aan het einde van z'n leven. Als ik het contact uit zet en laat 1 minuut mijn koplampen branden, dan gaat het starten al lastig. Wellicht ligt er wel een veel te kleine accu in, bedenk ik me ineens. :?

default

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

Faiz schreef:
Wellicht ligt er wel een veel te kleine accu in, bedenk ik me ineens. :?



## in je haynes (ligt onder de lege fritesbakjes) staat welke accu je mini nodig heeft.
imho: accu is kapot, alleen een nieuwe (winkel) zal helpen.

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

Even gebeld bij de blauwe mannekes voor een Varta met 55Ah. Nu nog zien of ik de sluitingstijd ga halen. :x

Frietbakjes??? Gewoon een zak voor 2 personen :)" title="Evil" />

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

Rene schreef:
Ik gok van wel.
Een accu heeft lood platen waar stukjes vanaf kunnen brokkelen en daardoor voor een kleine kortsluiting tussen platen kan zorgen.
Daardoor neemt de capaciteit/kracht van de accu af.



Ik wil hier geen hele discussie van maken maar als er looddeeltjes tussen de platen hangen zit er een volle sluiting in de batterij en zal deze cel niet meer meedoen.

Je spanning loopt terug naar iets van 11 volt.
Een cel met sluiting zal in rust nog wel 2 volt leveren maar kan bij belasting ompolen naar -10volt als je pech hebt. Dus met sluiting in een cel zal de batterij nog verder in elkaar zakken als je start.

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

Gister even bij de blauwe mannekes geweest, eentje gevonden die redelijk op de route ligt en tot 20.00 uur open is. Anyway, gisteravond een 55Ah Varta in de bak gelegd en vanmorgen probleemloos gestart.

Ik weet niet of het aan de nieuwe accu ligt, maar het lijkt alsof het motorblokje minder hard hoeft te werken, of zit het tussen de oren? :?

Wat ik wel zeker weet, tot gister zwiepte mijn snelheidsmeter tussen de 40 en de 60 als ik ongeveer 50 probeerde te rijden. Nu trilt ie alleen heel lichtjes.

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

was dit de zwaarste die je kon krijgen en die in de accu bak paste?

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

De zwaarste waar ik weet van heb is 65Ah.

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

Neuh, 65Ah is volgens mij het zwaarst.. Maar twijfelde of de dynamo hem dan wel volledig kan laden.
Dus maar de 55Ah gekozen... Scheelde volgens mij ook nog eens wat eurootjes ipv de 65Ah.

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

ik heb het idee dat mijn accu nu ook naar de knoppen is. Ik kan alleen maar rijdens op de dynamo, zo gauw mn auto uitvalt, moet ik hem starten via een andere auto. Helemaal 'dood' geloof ik :(

Maar nu moet ik morgen op zoek naar een nieuwe accu, maar welke kan ik het beste aanschaffen? Een 55Ah, of 65, of? ik heb geen verstand van accu's, maar wil geen dure en/of rare aangemoffeld krijgen. Ik heb er nu een sterke accu inzitten, een diesel accu. Maar als ik er weer zo eentje wil, kost me dit bij bijv de kw*kf*t €95,- terwijl ze dus nog claimen het goedkoopst te zijn.

Een automaterialen zaak prima? En wat zijn mijn eisen aan de accu? Het is voor een 1000cc, enige extra is de CV. en qua merk?

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

@Spaiky

Voor een 1000'tje is een 36 Ah accu voldoende, meer is alleen duurder zoals je al ondervonden hebt.

Ik kocht altijd een z.g.n. O*el Ka*ett accu, die waren het goedkoopst.

Maar check wel eerst je V-snaar en de spanning die je dynamo afgeeft, 13,8 Volt ! anders doet een diesel accu van 90 Eurie's het ook maar twee dagen.

André

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

ja het opladen was prima, volgens de meter tussen de 13,5 en 14,5 V, met gas zelfs boven de 15.
En aangezien ik er prima op kon rijden naar huis (20 km) met radio en lampen aan, denk ik dat de dynamo wel goed zit, toch?

Maar een 36Ah accu? Is dat een diesel? Want ik weet er verder niks vanaf he?! Faiz, zoals hierboven, haalt een 55Ah, maar geen idee wat daar de kosten van zijn

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

36 Ah accu is niet van een diesel, maar een "gewoon" accu'je.

Met meer dan 15 Volt laden van je dynamo is niet bevordelijk voor je accu, je vloeistofniveau daalt, en bij een moderne accu kun je deze meestal niet bijvullen.

14,4 Volt is het maximum.

André

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

Boven de 14,4 volt gaat een 12V batterij gassen en verdampt het water.
Als de spanning van de dynamo echt zo hoog oploopt zou ik ook eens naar de dynamo laten kijken.
Die zou toch moeten afregelen naar 14,2 volt.

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

Dat bedoel ik :)


André

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

Spaiky, you've got peebee

RE: Is mijn accu nu echt naar de knoppen?

i see!