Is mijn mini nog op te knappen?

RE: Is mijn mini nog op te knappen?

Vandaag naar een minicenter geweest om een algemene controle te laten doen, gewoon even kijken in welke staat mijn mini op dit moment verkeerd. Sommigen zullen wel weten dat ik mijn mini nu 4 maanden geleden eindelijk heb kunnen kopen, voor een bedragje van €800,- (hard voor gespaard ;) ) Ik verwachtt een enorme waslijst met mankementen die binnen nu en een jaar zeker gedaan moesten worden. De mini was net APK gekeurd, en er zat weer een vol jaar op, dus ik had goede hoop om weer even te kunnen rijden. De mini startte in de afgelopen jaren als een zonnetje en reed ook zo, uitgezonderd het piepen en kraken.

Maar nu is mijn mini doodverklaard door de garage :'( De waslijst was als volgt:

- kenteken verlichting werkt niet volledig;
- krukasveerring lekt olie;
- olielekkage bij de ontsteking;
- uitlaat is niet goed vastgezet, lekt en is oud en dondert er zo onderuit;
- subframe achter is gescheurd en doorgeroest;
- de band rechtsachter is verkeerdom gemonteerd;
- dorpels zijn matig gerepareerd;
- de banaan is voor behoorlijk doorgeroest;
- er zitten diverse roestplaatsen;
- bovenste fuseekogel rechts moet gesteld worden;
- in het stuurhuis zit speling;
- de stuurhuishoes links is aan vervanging toe;
- de wiellager linksvoor ligt er vrijwel helemaal uit;

Wanneer zij deze dingen gingen repareren werden de kosten zo hoog, dat het eigenlijk niets waard was. Een mini kun je wel opknappen, maar dan moet je een goede basis hebben. Hij kon er zelf wel een nieuwe mini van maken in zijn eigen vrijtijd, maar die had hij niet. En aangezien ik zelf nu 4 maanden kennis van de mini heb, intussen al wel steeds meer leer van de motor en de mini, denk ik niet dat het repareren iets voor mij gaat worden. Ik heb hem zelfs nu bij de garage moeten laten staan en met de trein terug moeten gaan, omdat het echt gevaarlijk was vanwege die lager. Het wiel linksvoor was echt 5 cm heen en weer te bewegen.

Ben nu helemaal gehecht geraakt aan mini rijden, 4 maanden de grootste lol gehad, na 8 jaar eindelijk mijn eigen mini kunnen kopen (goedkoop) en dan moet ik waarschijnlijk nu alweer afscheid nemen voor een tot nu toe onbekende tijd. :( Je snapt dat ik baal als een stekker. |:( |:( :'(

Is deze mini nog goed op te knappen voor een liefhebber? Of kan ik hem zelf pogen op te knappen? Moet ik hem inderdaad verkopen? Of is mijn mini echt dood? Ik weet het niet, weet alleen dat ik waarschijnlijk het komende jaar geen scherpe bochten meer kan en mag nemen, geen gas mag geven bij het stoplicht en mag scheuren tegen lelijke opgevoerde golfjes. Iets waar ik gehecht aan geraakt ben..

Wish me luck :x

default

RE: Is mijn mini nog op te knappen?

gewoon zelf aanpakken, haynes boek kopen en aan de gang gaan....problemen....foto maken en hier vragen...

gaande weg leer je sleutelen, en je mini kennen....

meer dan de helft van alle problemen is een middagje werk...

RE: Is mijn mini nog op te knappen?

Dit zijn geen vrolijke berichten in mini-land als ik dat zo lees.
Ik denk dat het wel zelf te doen is hoor.
Alleen gaat je dat wel tijd kosten,en uiteraard geld.
Maar alles met de tijd.
een wiellager is wel te vervangen,dat achterwiel kan je omdraaien.
Rotte plekken?
welke mini heeft dat niet? hahaha,ontdekte nog maar pas gelden ook een hele mooie in mijn eigen mini,dat verklaarde meteen,"zwembad de klamme badspons".
Gat zo groot dat ik er een vuist doorheen kon steken,word je idd niet vrolijk van!

Maar goed,verder met de jouwe.
Uitlaat,daar hebben we (tijdelijk) "gungum" voor.
Subframe ff lassen,fuseekogel kost ook niks en ook zelf te doen.
Als je alles in orde maakt,en het hoeft niet veel te kosten,krijg je ze misschien wel nog ff door de keuring heen,kan je i.i.g weer ff rijden,in dat jaar kan je dan ook wat opknapwerkzaamheden doen.

Wat ik wel een rare vind is die olie bij de ontsteking,veel vestand heb ik er niet van dus als de technische mensen me willen verbeteren,dan graag!
Maar mij klinkt het niet lekker.
Maar moet ook te doen zijn,lijkt me.
Het lijkt veel,maar er zijn ook wat leine dingen bij die zo verholpen zijn.

Ik hoop dat het goed komt met je mini,want mini rijden blijft gewoon extreem vet!! ;)

default

RE: Is mijn mini nog op te knappen?

dat uitlaatje kost 55 euro nieuw, effe de rubbers erbij kopen en overal aan en eronder duiken...

de olielek ligt aan de rubbere ring die om de pen zit die je het blok inschuift, die zorgt dat die olie niet lekt op die plek, kost je 10 cent en 15 min werk....

markeer de ontstekingsmodule ff en op het blok ook zodat die op dezelfde plek er weer in komt...

[size=75:19crnz62][Bericht voorgaande post verwijderd, probeer alleen het hoogstnoodzakelijke te quoten-Demelza][/size:19crnz62]

RE: Is mijn mini nog op te knappen?

ff off topic

hallo wil niet raar overkomen maar wil je voortaan het woord dood niet in je topic naam zetten.
is pas geleden nog een hoop geouwehoer over geweest. het kan sommige mensen in het verkeerde keelgat schieten als er net iets ergs in de familie ofzo gebeurt is .

mij maakt het niets uit hoor maar anderen soms wel.

suc-6 verder met je mini.
olie.bol

RE: Is mijn mini nog op te knappen?

Het is echt goed te doen...Je moet er aan beginnen.
Wat voor mini is het? Ik heb misschien nog wel het een en ander liggen (lagers dorpels...)
IK zou m schorsen en een werkplaatsje zoeken (lastig).
Dan koop van mij part voor die tijd een suzuki swift om te rijden en doe er een paar maand over.

- kenteken verlichting werkt niet volledig; (lampje vervangen
- krukasveerring lekt olie; (zal je tijd kosten maar kun je)
- olielekkage bij de ontsteking; (koppakking?)
- uitlaat is niet goed vastgezet, lekt en is oud en dondert er zo onderuit;Helemaal onderuit halen, eventueel lassen, nieuwe pakkingen en rubbers - 10 euro?)
- subframe achter is gescheurd en doorgeroest;(vervangen - 200 euro)
- de band rechtsachter is verkeerdom gemonteerd;(kijk de bandenboer lief aan die verwisseld m gratis)
- dorpels zijn matig gerepareerd;(goed checken..misschien valt t mee. Dorpel is 20 euro p.s.)
- de banaan is voor behoorlijk doorgeroest; (geen afkeur oid. schoonheids foutjes...voor 15 euro gefixt)
- er zitten diverse roestplaatsen;(plaatjes vervangen of roestomvormers (informeer opforum))
- bovenste fuseekogel rechts moet gesteld worden; (deze moet je uitelkaar schroeven en er ringetjes tussen leggen. dit is ZO makkelijk dat doe je in 5 minuten)
- in het stuurhuis zit speling;(donno sorry)
- de stuurhuishoes links is aan vervanging toe;(stuurkogel eraf-vervangen)
- de wiellager linksvoor ligt er vrijwel helemaal uit;(er makkelijk zelf te doen mits je lagerhuis niet gaar is - informeer even als je onderdelen nodig hebt welke de beste zijn) - hier is ook een forum over)

Al met al is het iets wat je kunt ook al ben je een techniek leek...het forum wilt je helpen met al je vragen en een haynes, vraagbaak, oid helpen je ook erg.
Maar je moet er wel de tijd voor nemen om het te doen.
Als de garage de mini niks waard vindt betekent dat niet dat hij niks waard voor je is.
Succes.

[/b]

RE: Is mijn mini nog op te knappen?

Erg veel sterkte!
Hoop dat je Mini weer rijdende gemaakt kan worden, maar voor € 800, wat had je verwacht…

Zelf aan je Mini sleutelen is best te doen, als je een beetje technisch bent.
Maar dan nog onderschat het sleutelen niet, denk aan het volgende:
- Kun je lassen?
- Kun je spuiten?
- Heb je Engelse sleutels of ander gereedschap e.d.?
- Een hok/garage?
- Tijd?
En niet te vergeten, doe het veilig! Je wil niet tijdens het rijden je eigen voorwiel voorbij zien komen!!!
En zo zijn er nog wel meer adders onder het gras (als het niet hele slangen kuilen zijn) die je tegen zult komen.

Maar als je besluit het zelf te doen, dan heb je er meer lol en voldoening van.
En met wat geduld en hulp is het te doen…

Greetz,

p.s. onthoud dat een garage aan je wil verdienen!!

default

RE: Is mijn mini nog op te knappen?

Speling in het stuurhuis:

Nylon lagers in het stuurhuis vervangen, of nieuw stuurhuis erin zetten. Beide opties zijn niet duur, en is in een half uurtje gefixed...

RE: Is mijn mini nog op te knappen?

@Spaiky

Dat is naar om dat over je pride n joy te horen !

ik zelf ga ook liever dan de tandarts dan naar apk met mijn mini

En dat terwijl ik nog wel een goed gebit heb!

Maarja de apk is bepalend of je weer verder kunt voor een jaartje of niet. Als minirijder zijn we hebben we soms tussen tijds al zat ellende want ja het blijft een mini he.

Het is voor jou natuurlijk goed schrikken geweest na de keuring en dat je hem dan nog moet laten staan ook doet dan helemaal pij natuurlijk.

Ik heb je lijstje eens bekeken en op zich valt het nog wel te overzien,
Ja garages zijn duur maar ja zij werken met uurloon etc.
Daarom raad ik je aan om het zelf te doen,natuurlijk moet je even hulp hebben (van vrienden of minirijders die al vaker zo'n klusje hebben gedaan) en met het juiste gereedschap en juiste leesvoer. kijk in sleutelboeken als Haynes in het engels maar veel fotos en tekeningen (of Olyslager) of kijk / zoek bij topic onderwerpen.

Het lastige voor je zal zijn het Lassen. Aan sub frame mag eigenlijk niet gelast worden maar bij 2 minis van mij (in der loop der jaren)werd dat wel gedaan en is daar mee goed gekeurd.
Een subframe vervangen is even flink sleutelen maar zelf deed ik dat dan met een 2ehands subframe en avond daarvoor alle bouten inspuiten met kruipolie. Het lastige van het vervangen van subframe vind ik zelf dat je remmen moet ontluchten!

Dat is voor het eerst dat ik hoor dat een banaan voor verroest is
Maar dorpels zijn wel ook maar niet goed gedaan begrijp ik?
Zelf doe ik het vaak zo dat als hij vervangen moet worden dat ik zelf de dorpel weg slijp en het een ander dan laat lassen. (eigenlijk moet je als minirijder dat zelf kunnen he ...)

enneuh Qua olie lekkage van je onsteking, komt dat niet van je oliezender of temp. zender af?

e.e.a. is hieronder al uitgelegd aan dingen vervangen en stellen
al met al is het dus wel te overzien en is er nog hoop voor je mini !

Je hebt natuurlijk ook met de grillen van een keurmeester te maken.
Ik hoop op een soepele keurmeester maar wel zo dat de veiligheid niet in het geding komt zeg maar.

Suc7!

RE: Is mijn mini nog op te knappen?

ik heb nog wel een goed 2e hands stuurhuis liggen.

denk dat er een hoop mensen die voor het eerst een mini kopen zich vergissen in wat een goede mini precies is. het is natuurlijk een leuk, klein ,lief autotje wat je heel gauw charmeert. en als je er dan 1 voor weinig tegenkomt is de rest niet belangrijk.

je had natuurlijk ook voor je de mini kocht eerst ff langs iemand kunnen rijden die er verstand van heeft om te vragen of het een "goede koop" was.

maar op deze manier kun je wel heel goed je mini leren kennen, en het zelf doen is leuk, je moet geen mini kopen als knutselen niet je hobby is.

spulletjes zijn niet duur maar het vervangen neemt vaker wat meer tijd in beslag.

veel suc6

RE: Is mijn mini nog op te knappen?

Neem 3 dagen vrij, en je Mini is weer bijna gezond. Laat je alles door een Mini-Centre doen, tja dan ben je veel te duur uit natuurlijk. Ik ben er van overtuigd dat er zeker mensen zijn hier die je wel een handje willen helpen. Aan mij heb je helaas niks, hoe graag ik ook wil. Maar ben iets té A-technisch.. :|

RE: Is mijn mini nog op te knappen?

Ben erg blij met deze berichten. Ik zag het gisteren echt niet meer zitten, en was bang om mijn mini te moeten verkopen. Nu zie ik in, dat ik in tijdsbestek van maanden waarschijnlijk de mini er weer bovenop kan krijgen. Dit gaat geld en tijd kosten, maar dat heb ik er wel voor over. Financieel kan het niet in één maand, maar dan maar als project om de herfst en winter door te komen. Ik zou graag mijn eerste mini zo lang mogelijk willen houden. Helemaal omdat hij gewoon nog APK heeft tot juni 2007. Volgens het minicenter had deze mini niet goed gekeurd mogen worden 4 maanden geleden, maar dat was hij dus wel.. Beetje mee gesjoemeld.

Maar als jullie denken dat het wel kan, zal ik eens een begroting gaan maken voor mijn vriendin, zodat ik hem misschien niet weg hoef te doen. Sleutelen leer je juist door problemen tegen te komen. Ik kan nog niet lassen, maar hoop dat ook te leren. Enigste echte moeilijke lijkt mij het subframe. Deze las ik liever niet, omdat het toch een belangrijk ding is. Deze kost wel wat centen extra, en het monteren is wat moeilijker? Maar waar een wil is, is hopelijk nu ook een weg.

Thnx voor de reacties! Hij heeft gelukkig nog APK tot juni 2007 8)

RE: Is mijn mini nog op te knappen?

Wat betreft het subframe; 11 jaar geleden heb ik een 850 gehad, met inderdaad een verrot subframe. Tja, daar stond ik dan met m'n linkerhandjes, ook m'n vader moest even op z'n hoofd kraben toen de auto op de brug stond. Maar je moet wát, dus gewoon begonnen met rustig demonteren, kijken, zoeken, denken, vloeken (ja toch...), maar we hebben het wel mooi geflikt. Eigenlijk viel het allemaal erg mee, als je maar rustig kijkt, en een beetje logisch nadenkt.

RE: Is mijn mini nog op te knappen?

heey

ik heb het gelezen en het is idd te doen.
tijd kost het zeker als je niet te veel ervaring hebt.

het is ook vooral leuk en het geeft een goed gevoel als je het zelf het gered!

Probeer anders met die mini naar de clubdag te komen daar zijn er veel mensen en alle onderdelen. O:)

ik heb nu ook geen mini en ik mis het ook al weer. :(

RE: Is mijn mini nog op te knappen?

olie.bol schreef:
hallo wil niet raar overkomen maar wil je voortaan het woord dood niet in je topic naam zetten.



Olie.bol: Ten eerste, als je een vraag hebt die verder niet in het topic past en alleen de topicstarter aangaat, stuur dan even een pm.
Ten tweede denk ik dat we hier niet te overgevoelig over moeten zijn. Als mensen er echt een probleem mee hebben dan kunnen ze een pm sturen aan de topicstarter, met de vriendelijke vraag de topicnaam aan te passen. Maar we kunnen moeilijk bij voorbaat woorden gaan vermijden omdat mensen er mogelijk gevoelig voor zijn.

RE: Is mijn mini nog op te knappen?

Spaiky schreef:
Het wiel linksvoor was echt 5 cm heen en weer te bewegen.



Dat is niet van even en zal de speling dus bij de aankoop al aanwezig zijn geweest.
Betekend ook dat de APK keuring toendertijd niet goed uitgevoerd is.
Op de APK papieren zou een naam moeten staan en kan je wellicht het keurringstation aan kunnen geven bij de Bovag?
(als je de papieren niet hebt, lastig maar die hoor je normaal bij een verkoop wel in handen te krijgen)

Punt is en blijft dan wel weer dat je zelf ook niet goed opgelet hebt bij de aankoop en/of je niemand mee genomen hebt die er wel verstand van heeft...

Sterkte en ik ben het met de mensen eens die ook gepost hebben, pak een Haynes en ga aan de slag met het forum achter je als back up.

RE: Is mijn mini nog op te knappen?

Ja ik denk er ook steeds meer aan om deze tips op te volgen. Gewoon Haynes erbij pakken, een loods (waar ik nu druk naar op zoek ben, maar lastig te vinden) en een dosis tijd en dan maar kijken waar het schip allemaal gaat stranden.
De auto had inderdaad op meerdere punten niet door de APK mogen komen, is het mogelijk om hier beklag over te doen? Bij de bovag, of bij de rdw? Kan ik er geen leuke schadevergoeding voor regelen? Voor de kosten van de reparatie die ik nu zelf moet doen 8)

Verder ga ik nu eerst een begroting maken van de kosten voor de spullen die ik nodig ga hebben, welke materialen nieuw en welke tweedehands etc. Maar ook zeker de ruimte om het te doen is belangrijk. Als iemand nog ruimte in Amersfoort e.o. heeft of weet dan hoor ik het heel graag!