jet black

default

RE: jet black

ik heb eindelijk een leuke mini jet black uit 89 kunnen kopen wil hem nu weer helemaal klaar maken maar ik kan nergens gegevens vinden over deze uitvoering wie kan mij helpen :?

RE: jet black

Hmmm... Gegevens in welke zin? Je kunt misschien eens naar Rover bellen. Misschien is er ook wel iets rudimentairs te lezen in het boekje "De Mini" van Jan de Lange. Het enige wat ik je eigenlijk kan vertellen is dat er een 1000 cc motor in hoort en dat hij zwart hoort te zijn (;)), met rode striping (alleen een Jet Black logotje, geloof ik).

default

RE: jet black

hoi
bedankt voor de tip over dat boek ga ik zeker op zoeken van de motor een 1000 cc wist ik wel maar er zit ook rembekrachting op is dat standaard :? en ik zoek eigelijk alle technicispecificatie die ik van deze uitvoering maar kan krijgen ik wil namelijk graag weten of hij op loodvrij kan rijden

RE: jet black

Aha. Durf ik zo niet te zeggen. Wat ik je wel kan vertellen is wat ik altijd zeg over vragen die specifiek slaan op een specifieke uitvoering: een Mini is een Mini is een Mini. Kun je gegevens vinden over een ander type van hetzelfde bouwjaar, dan geldt wat daarvoor geldt vrijwel zeker ook voor jouw auto. De verschillen in al die "special editions" zitten hem in een bekledingsstofje hier en een stickertje daar.

Een rembekrachtiger hoort volgens mij bij schijfremmen, die weer standaard in combinatie met 12" wielen werden gemonteerd. En ik moet me sterk vergissen of er horen geen standaard 12" wielen op eeh Jet Black. Conclusie: ja, die rembekrachtiger hoort erop (correct me if I'm wrong).

Loodvrij durf ik niet met zekerheid te zeggen. Je zou zeggen van wel, vanwege het bouwjaar '88, maar ik durf er niet mijn hand voor in het vuur te steken.

RE: jet black

Rembekrachtiger is niet samen met de 12" wielen geïntroduseerd (ik heb er geen) maar ongeveer samen met het officieel loodvrij verklaren in '89 terwijl de 12" met schijven al in '84 ofzo werden ingevoerd.
Verder is JB gelijk aan de andere Mini's uit die tijd behalve de striping, logootje en bekleding na zoals met de meeste special editions. Misschien zit er ook een toerenteller standaard in, maar dat weet ik ook niet.
Het zusje van je Jet Black is trouwens de Red Hot. Dezelfde uitvoering alleen is de kleur anders: wat bij jou zwart is is bij die rood en andersom.

Ik dacht trouwens dat alle JB's uit '88 kwamen maar dan heb ik me dus misschien vergist. Is ie misschien in begin '89 op kenteken gezet? Dan zou het weer zo kunnen zijn dat ie eigenlijk uit '88 komt en is die rembekractiger later erin is gezet of een van de eerste met '89 specs. Een boek dat ik hier heb meld bij de JB alleen '88.
Mini's zijn meestal niet per 1 januari van een bepaald jaar veranderd maar gewoon door eht jaar heen en dan kan hier en daar wat verwarring onstaan, ook omdat de Mini nog hier geimporteerd moest worden, verkocht moest worden en meestal kijken de mensen naar de datum dat ie op kenteken is gezet, niet naar de eigenlijke bouwdatum. Tis dus ff uitkijken, ik denk zelf inderdaad '89 door die rembekrachtiger.

Als ie echt uit '89 is is ie waarschijnlijk loodvrij maar dat kun je het beste even nakijken. Het motornummer opzoeken op je blok en kijken op http://www.mech.demon.nl/unleaded.htm
hier staan niet alle loodvrije tussen maar waarschijnlijk staat jou nummer er wel tussen en is ie dus zeker loodvrij. Er is ook een manier om er achter te komen via het nakijken van de een of andere popnagel maar dat weet ik niet precies.

Volgens sommige zijn alle Mini's na '86 loodvrij maar is dat nooit echt bekend gemaakt omdat ze er destijds bij Austin/Rover niet zeker genoeg over waren. Ik durf dit niet te bevestigen, ik tank dus voor de zekerhied loodvervanger. De mijne is uit '88 en niet officieel loodvrij.
Ik ken wel iemand die in zijn '86 sinds het bouwjaar euro 95 gebruikt en nog nergens last van heeft. Ik zou de gok niet nemen en kijk eerst even of hij echt loodvrij is.

RE: jet black

ah met google nog wat info voor je gevonden over de uitrusting:

Launched February, 1988



1,000 Mini Red Hot's and 1,000 Mini Jet Black's were sold in the UK

UK cars sold in Flame Red (Red Hot) or Black (Jet Black)

Cost when new - £4,382

Another 4,000 Mini Red Hot's and Mini Jet Black's were sold in export markets.


--------------------------------------------------------------------------------



The Mini Red Hot and Mini Jet Black clearly mark the Mini's progress from the shadow of death with the introduction of the Metro, and the start of the Mini's ascendancy as a fashion icon, or indeed a fashion accessory. In the designer obsessed, post 'Big Bang' late 1980's, the Mini Jet Black and Red Hot strikingly mirrored the power fashions of the Yuppie era. The Mini Red Hot was appropriately finished in red, with a full length black coachline encircling the body from one door, via the rear of the car to the other door. Similarly the Mini Jet Black was black, and bore a contrasting full length red coachline from door to door. Both cars featured either 'Red Hot' or 'Jet Black' logo's in the usual places on the rear side panels and bootlid

Both cars where fitted with chrome bumpers, door handles and exhaust trim, with full width silver plastic wheel trims. Unusually, both cars had a unique feature, in that the outer rim of the 12" steel wheels visible between the tyre and the silver wheel trims was painted very distinctively in red. Inside the car the red & black theme continued with black velour seats with red piping, black carpets, black trim and red seat belts. More distinctive features adorned the outside of the cars, with each carrying a 'Red Hot' or 'Jet Black' grille badge on a black grille, and black windscreen wipers. Finishing the package was Syndym tinted glass (with chrome framed opening rear windows) and a push button MW/LW radio.

The Japanese export models of the Mini Jet Black and Mini Red Hot again featured the unique alloy sports steering wheel first used on the Mini Park Lane.




Bron

D'r zijn er dus niet zo heel veel van gemaakt maar ik vind het niet zo'n hele speciale versie. Ik ken bijv. 3 Jet Black en 2 Red Hot Mini's te staan waar van ik de meeste hun eigenaar wel een beetje ken.

RE: jet black

Een Jet Black in goede en originele staat begint toch wel een beetje bijzonder te worden. Er zijn nogal wat van die autootjes vercooperd en naar eigen inzicht verbouwd ed. Als je alle originele onderdelen er bij houdt heb je best kans dat het een auto is die zijn waarde behoudt, dat is ook niet zo moeilijk natuurlijk ze zijn niet al te duur.

Er zijn 2 uitvoeringen trouwens die van 88 en 89. De 89-er heeft wel rembekrachtiger die van 88 niet. Zelfde met loodvrij verhaal wel even navragen voor de zekerheid natuurlijk misschien heb je net een versie met rembekrachtiger maar zonder loodvrije kop.

Misschien een gewaagde uitspraak maar ik denk dat als de Jet Black en Red Hot niet zo populair waren geweest er misschien we helemaal geen jaren 90 mini's waren gekomen.

Mocht je nog iets over de Jet Black willen weten zeg het maar de mijne is op de wielen en toerenteller na helemaal origineel. Ik heb ook niet de radio die in de folder wordt vermeld, ik heb het idee dat die in NL niet mee is geleverd. Als iemand er een heeft dan hoor ik het graag.

Cheers,
Henk

RE: jet black

Volgens mij zijn er op dit forum in ieder geval nog 2 andere Jet Black bezitters actief. Ik zoek zoveel mogelijk digitale foto's, vooral van het interieur, maar ook van de buitenkant. Als mensen dus foto's hebben en er geen bezwaar tegen hebben dat ik die in een internetsite verwerk ontvang ik die heel erg graag.

Stuur maar naar minijetblack@hotmail.com

Als mijn site af is en ik hem online zet (weet ik nog niet het is maar een projectje voor school) dan zal ik de link uiteraard hier promoten met dank aan degenen die met hun foto's hebben geholpen.

Alvast bedankt,
Henk

default

RE: jet black

Ik ben sinds gisteren ook de trotse eigenaar van een mini Jet Black. Wanneer ik hem heb opgehaald zal ik foto's maken en doorsturen. Ook zal ik eens kijken wat er allemaal nog origineel aan is. Mijns inziens nog alles! De mijne is uit 1989 en rijdt inderdaad op loodvrij. Ook heeft hij een toerenteller!

RE: jet black

Ben er wat laat mee maar ik heb ook een Jet Black. Ben de trotse eigenaar sinds begin dit jaar. Toen ik de auto kocht kreeg ik het originele boekje erbij, de gebruiksaanwijzing. Ik zal nakijken wat er precies wordt geadviseerd maar ik geloof loodvrij met octaan gehalte van 97 minimaal. Dat zou betekenen nu dus super plus.

Maar wat ik wil weten is hoeveel er van de Jet Black zijn verschenen. Gezien ze genummerd zijn. Als het goed is heb je op je dash boven op een koperplaatje met het nummer, bij mij 1882.

RE: jet black

Wij hebben er ook een. Die is van 88
Geen rembekrachtiger en geen toerenteller.
We gooiden er altijd loodvrij in en we hebben toch heel wat km gemaakt

We hebben hem nu te koop staan daar hij toch wel slecht wordt en we geen tijd hebben voor hem op te knappen, maar rijden doet hij nog!
Wij hebben airco O:)

Joke

RE: jet black

masnarda schreef:
Als het goed is heb je op je dash boven op een koperplaatje met het nummer, bij mij 1882.



Geen idee waar dat koperen plaatje vandaan komt, ik heb het nog nooit op een JB gezien.

Er zijn ongeveer 5000 JB en Red Hots gemaakt volgens deze site. Dat zou best eens kunnen kloppen.
http://www.minilimitededitions.co.uk/index.htm

RE: jet black

Ik heb begrepen dat iedere JB een koperen plaatje had op het dash met het nummer van de auto omdat deze dus gelimiteerd is.

En het klopt idd dat er 5000 van zijn gemaakt. De eerste duizend zijn in Engeland verschenen en de rest is voor de rest van de wereld geweest.

RE: jet black

Wij hebben toch echt geen plaatje op het dashboard....

RE: jet black

Op de Jet Black die ik in het verleden gesloopt heb ook niet en op de Jet Black van Martijn ook niet???
Wellicht iemand die hem zelf heeft gemaakt???

RE: jet black

Ik heb twee Jet Blacks gehad....geen koperen plaatje te bekennen en 5000 stuks is ook weer niet zo heel gelimiteerd.

Dennis

RE: jet black

Jaren geleden heb ik ook een jet black gehad. Had in ieder geval geen koperen plaatje. Het was een exemplaar uit (einde) 88, maar wel met rembekrachtiger, toerenteller en loodvrij. Je ziet inderdaad bijna geen jb's meer in originele staat. Vooral de grill (matzwart met jb-logo) ontbreekt vaak, deze zijn nogal roestgevoelig. Ook de rode stalen velgen en wieldoppen worden al zeldzamer.

RE: jet black

Hier ook geen koperen plaatje, wel de rode velgen!
Grill heb ik nog niet zo goed bekeken, zal ik eens doen...

RE: jet black

ik wou er gisteren nog een fototje van schieten (koperen plaatje) maar het was op dat moment al donker waardoor het niet meer lukte.

maar idd de grill is the frist thig to go en dan de velgen. heb nog een origineel als reserve achterin liggen. :)

RE: jet black

Mijn Jet black heeft ook geen koperen plaatje. Van begin '89 wel rembekrachtiger, maar de vorige eigenaar zei dat ie niet loodvrij is(toch nog maar eens uitzoeken), dus ik gooi er braaf wat loodvervanger in. Afgezien van zijn grille is ie nog helemaal standaard(inclusief de rode velgjes)