Joop: Oliedruk valt weg

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Nou, heb meerdere malen gezocht, maar niet echt mijn probleem kunnen vinden. Joop (ja, weer die Van :() heeft net een kleine 2 weken een nieuwer blok erin liggen, incl. versnellings bak. Nou loopt dt blok erg goed. Anders dan het oude blok, maar de bak die er in ligt is heel snel in de eerste versnellingen :).

Nou rij ik gisteren naar huis, en zie dat oliedruk een beetje laag is, in zijn 4 met zon 120/130, staat op 2? Normaal staat ie bij mij dan op 5. Beetje tikken op de meter, nada, maar verder rijdt het nog goed, geen rare geluiden oid. Die avond heb ik mijn carbs anders afgesteld, omdat de motor een beetje erg hoog stationair liep. Uiteindelijk de boel mooi laag stationair gekregen, en ze doet het weer prima zo! Meteen ook maar de olie gecontroleerd, was nog prima inm orde. Vanochtend start ik, en zie de meter weer naar 5 gaan, bij het starten al? Nog steeds klinkt alles goed, en ik merk ook geen andere gedrag van de motor. Ik onderweg, let er eigenlijk niet zo erg meer op, maar vlak bij mijn werk kijk ik weer, staat ie weer op 2? Ik de snelweg af bij mijn werk, kom voor een stoplicht, zakt de meter tot 0,5?? Waneer ik dan wegrij, gaat optrekken in de eerste en tweede versnelling gepaard met een soort van ratelachtig geluid? Ik ben heel voorzichtig naar mijn werk gereden, en zonder problemen aan gekomen, maar het probleem is er denk ik nog steeds. Ik ga met de Lunch maar ens kijken of er iets van olie lekt, en hoe de druk is op het moment dat ik start... To be continued...

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Pas maar op, te weinig oliedruk is zeer ongezond voor een motor. Op zich moet je niet uitsluiten dat de meter kuren heeft, maar als je ook rare geluiden hoort... Was het een nieuw (gereviseerd) blok? Is er een nieuwe oliepomp gebruikt? Ik kan even geen andere mogelijke oorzaken bedenken van te lage oliedruk dan een oliepomp die het begeeft, maar misschien weten anderen nog wat.

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Als de oliedruk zo plotseling ver terugvalt heb je een serieus probleem. Het is normaal dat wanneer de motor warm wordt de oliedruk wat zakt bij stationair (dunnere olie), maar als je gas geeft moet ie toch weer oplopen. Nu er vreemde geluiden uit het blok komen en de oliedruk zodanig laag is geworden ben ik bang dat je drijfstanglagers een tik hebben gehad. Is het een kloppend geluid? In ieder geval niet meer mee rijden en eerst eens kijken wat er loos is.

Dennis

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Ik doe er helemaal niets meer mee. We hebben nu het idee opgevat om Joop te gaan gebruiken als schietschijf...

En het was niet echt een tikkend, maar een beetje een ratel. Vooral hoorbaar wanneer je wegrijdt van het stoplicht in de 1e en 2e versnelling. In de 3e versnelling is het dan weer rustig?

En thx, ik weet dat de druk wat lager is bij stationair toerental, anders zou er nog meer mis moeten zijn ...

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Kleine update: het lijkt wat erger dan in eerste instantie: Er ligt nu olie onder de auto, ter hoogte van het mid-voor van de carter, dichtbij de Peilstok. Verder wou ze kompleet niet meer aanslaan, bij starten hoorde ik alleen: "Tik", en dat was het. na een paar keer proberen, startte ze eindelijk? Kan dat komen doordat er veel olie verloren is? Dan zou ik bijna alle olie in 2 kwijt zijn geraakt. Ik heb verder geen blauwe rookpluimen achter me gezien, en ook thuis liggen geen plassen olie??

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Hoeveel olie zit er nog in? Even peilen. Een paar druppels lekken kan er al erg uitzien, de peilstok is een betere indicatie. Daarnaast zeg je dat motor en bak er pas enkele weken inliggen. Wat is er aan gedaan voordat je ze erin hing? Of was het een gebruikte unit die er zomaar ingehangen is. Als'tie van een 'specialist' komt zou ik als de wiedeweerga reclameren.
Dat slecht starten kan natuurlijk ook een electrisch probleem zijn.
En nog iets wat me te binnen schiet: de oliedruk-meter, hoe zit die aangesloten? Ik heb wel eens van die oude koperen leidinkjes hergebruikt, vaak met negatief resultaat. Controleer die ook maar eens.
Succes,
Hugo

RE: Joop: Oliedruk valt weg

ik hoorde dat het mee viel?
ik hoop maar dat je weer lekker kan rond scheuren :)

RE: Joop: Oliedruk valt weg

olie druk was goed,motor liep prima alleen een kabeltje los ,waardoor die niet meer startte.
en ik denk de plastic leidingen naar je oliedruk meter die wat minder goed zijn.
in ieder geval is dit wat ik gehoord heb :)

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Heb je er niet te dunne (en te weinig) olie in zitten?
De druk daalt wel bij warme motor.

groeten,
Wouter

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Hij ratelde dus echt wel bij optrekken in 1 en 2? Dat zal toch wel ergens vandaan komen?? Als ik in 2 dagen al mijn olie kwijt ben, is er dus echt wel iets mis...

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Als binnen twee dagen de olie weg is dan is dat niet goed en heb je dus een probleem. Van wat ik hier hoor heb je een mechanische oliedrukmeter. Afgaande op wat Zorro zegt, sloot het slangetje hiervan niet goed. Daar staat flink wat druk op en kan dus inderdaad bij lekkage binnen korte tijd je blok leegpompen. Hij zal nu wel weer lopen, maar het blok heeft wel geruime tijd met weinig of geen olie gedraaid. Er zal vrijwel zeker vervolgschade zijn (lagers).

Dennis

default

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Wat ik mij af vraag is wat de oorzaken van een te lage of hoge oliedruk kan zijn.

Een collegaatje wil haar Mini verkopen omdat er een nieuwe kabelboom in moet en het olielampje blijft branden.
Voor het eerst geldt dat dat makkelijk op te lossen is. We hebben nog wel een kabelboom liggen.

Voor het tweede geldt: Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat het lampje blijft branden. Ik moet er wel even bij vertellen dat de Mini is afgeleurd ivm een zeer slechte en zelf gehobbyde kabelboom door de vorige eigenaar. Misschien ook een electrische storing veroorzaakt door de bedrading?

Voor zover ik weet geeft de motor geen bijgeluiden.

grtzz Martin

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Je hoort altijd dat als dat lampje aangaat het eigenlijk al te laat is. Als ze er nog vrolijk mee rondrijd dan kan dat of nooit lang meer duren, of het is vals alarm. Zeker als er zo'n ranzige kabelboom in zit lijkt me dat niet onwaarschijnlijk.

default

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Heb haar zojuist gesproken en enige duidelijkheid gekregen.
Het is alleen bij het stationair draaien van de motor. Wanneer ze gas geeft bij het weg rijden, gaat het lampje na enige tellen uit. Ik heb geen indicatie hoeveel rpm deze draaid ivm geen toerenteller.
Hij loopt iig erg rustig volgens haar, zonder bijgeluiden.
Zou het dan aan het stationair toerental liggen of eventueel aankondiging van de drijfstang(lager?) kunnen wezen.
Het blok is ooit opgebouwd uit customdelen van andere blokken. (waar ik al geen voorstander van ben)

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Mini Martin schreef:
Zou het dan aan het stationair toerental liggen of eventueel aankondiging van de drijfstang(lager?) kunnen wezen.



Een brandend olie lampje een aanduiding van een kapot drijfstanglager? Lijkt me niet. Die 2 staan kompleet los van elkaar en zelfs als je drijfstanglagers er kompleet uitliggen hoeft daardoor je olielampje nog niet te gaan branden.

Een versleten oliepomp die bij lage toerentallen minder goed druk houdt lijkt me dan waarschijnlijker.

Mini Martin":f9o8qdod]Het blok is ooit opgebouwd uit customdelen van andere blokken. (waar ik al geen voorstander van ben)[/quote:f9o8qdod]

Ach zo lang overal nieuwe lagerschalen ed. in zijn gezet en het blok rustig de kans heeft gehad om alles op elkaar in te laten slijten kan het niet zoveel kwaad hoor.

Immers zit je bij een revisie vaak ook met allerlij nieuwe onderdelen.

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Het blijft mij ook bezig houden, want ook ik vertrouw mijn olie druk voor geen (oliedruk)meter.

Met een koude motor gaat het goed, en is de druk wat ie ongeveer zou moeten zijn, tussen de 4 en 5. Wordt de motor warmer, dan zie je de meter zakken. Dit is meestal op de snelweg. Ga ik de snelweg af, staat ie bijna op 0? Bij terug schakelen is er dan ook een soort van ratelend geluid te horen.

Wanneer ik dan weg rij bij een stoplicht, is die ratel nog nadrukkelijker aanwezig. Ik weet niet bij welke RPM, maar bij begin optrekken is alles normaal, dan komt de ratel op, en vlak voor het schakelen naar 2 zwakt het weer af? Dit is bij alle vesnellingen het geval...

Kan er een blokkade zijn, waadoor er geen druk meer is tijdens het rijden? En is een olie pomp iets mechanisch, of electrisch? Is dat dat ding naast de Dynamo, aan de voorkant van het blok? Ik wordt echt nog eens maf van deze Van. De Balmoral heeft goddank nog steeds geen maffe kuren, of onverklaarbare geluiden...

RE: Joop: Oliedruk valt weg

brandend olielampje (te lage oliedruk) kan een aantal oorzaken hebben:

-te weinig olie
-te dunne olie (vies/oud?)
-oliepomp niet goed
-oliedruk sensor kapot

Wouter

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Oliepomp, zou ik zeggen. Opnieuw voorbeeldje "false economy" als je een motor uit elkaar hebt liggen om daar geen nieuwe van te pakken.

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Die 2 staan kompleet los van elkaar en zelfs als je drijfstanglagers er kompleet uitliggen hoeft daardoor je olielampje nog niet te gaan branden.




zekers..been there, done that, never seen the light

default

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Wouter schreef:
brandend olielampje (te lage oliedruk) kan een aantal oorzaken hebben:

-te weinig olie
-te dunne olie (vies/oud?)
-oliepomp niet goed
-oliedruk sensor kapot

Wouter



Zal dit zeker even nalopen na de vakantie.
Kan je de oliedruk sensor nog op een of andere manier controleren of deze nog goed werkt?

grrttzz Martin

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Kan je de oliedruk sensor nog op een of andere manier controleren of deze nog goed werkt?



zp'n ding kost geen drol, dus gewoon even vervangen, kan je dat iig uitsluiten...

Wouter

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Balmoral schreef:
[..]

Kan er een blokkade zijn, waadoor er geen druk meer is tijdens het rijden?

En is een olie pomp iets mechanisch, of electrisch?

Is dat dat ding naast de Dynamo, aan de voorkant van het blok? [..]




1.) Dat kan, als er flink wat troep in je olie zit kan dat één van je kanalen "dichtslibben". Lijkt me niet erg waarschijnlijk want het blok is vrij recentelijk uit elkaar geweest en ik neem aan dat de olie nog vrij vers is.

2.) Mechanisch, anders heb je een erg exotisch blok

3.) Je bedoeld denk ik het oliefilter met verbinding naaar het blok? Je oliepomp zit in het blok zelf, je moet je vliegwiel erafhalen om er bij te kunnen. Zoals Eelke al zei, dat ding had best preventief vervangen mogen worden bij de "blokrevisie"

Wat zei je "garage", je auto is daar toch geweest en je probleem is kennelijk nog steeds niet opgelost?

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Ik heb momeneteel ook een groot probleem met mijn oliedruk. Kan er maar niet achterkomen wat de oorzaak hiervan is. Bij stationair komt de meter niet verder dan 2 en dat is toch echt te weinig.

Ik heb zeker geen last van een kapotte drukmeter want heb het met 3 meters geprobeerd en alle 3 geven rond de 2 aan.

Aan de oliepomp kan het ook niet liggen, met de oude pomp gaf hij 2 aan en nu er een nieuwe op zit geeft de meter nog steeds 2 aan.

Extra info: Een aantal weken geleden zijn er nieuwe zuigers ingekomen en sinds die tijd heb ik er nog niet mee gereden want na het inbouwen van de motor bleek dat er te weinig oliedruk was. Er zit dan dus ook nieuwe olie in het blok en een nieuwe oliepomp (vervangen na het constateren van het druk probleem).

Alle info is welkom.

RE: Joop: Oliedruk valt weg

heb je waarschijnlijk hoofdlagers eruit liggen!
Valt de olie druk altijd behoorlijk terug en kan er in een extremeem geval zelfs geratel ontstaan, maar dan is het zeker tijd voor een komplete motor revisie.

RE: Joop: Oliedruk valt weg

heb je waarschijnlijk hoofdlagers eruit liggen!




volledig motor revisie is ook net gedaan. hierbij zijn ook alle lagers vervangen.
deze lagers zijn dus waarschijnlijk verkeerd gemonteerd door het revisie bedrijf. we gaan de hele handel dus maar weer terug brengen. |:( |:( |:(

RE: Joop: Oliedruk valt weg

heb je al een oorzaak gevonden?? ben eigenlijk best wel nieuwsgierig wat het nou was :D succes in ieder geval

RE: Joop: Oliedruk valt weg

TLR-Mini zegt.

Raar dat al die blokjes recentelijk uit elkaar zijn geweest. Misschien ergens een rubbertje vergeten of verkeerd gemonteerd, tussen motorblok en versnellingsbak?

Raar dat de oliedrukmeter 50 lbf aangeeft bij koud, moet minstens 60 lbf zijn dacht ik.

Olie midden voor het carter? Olie verlies door overdruk komt het eerste via de ontsteking naar buiten bij het A blokje.

Ik wens jullie allen succes bij het olieboren, ik ondervond nog kort geleden hoe “Kwalitatief Uitermate Teleurstellend” het is als je blokje aanstalten maakt om het MiniMotorBlokjesWalhalla te gaan bezoeken. Ik leef met jullie mee en hoop dat je snel weer op de weg bent.

The Little Red Mini

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Raar dat al die blokjes recentelijk uit elkaar zijn geweest. Misschien ergens een rubbertje vergeten of verkeerd gemonteerd, tussen motorblok en versnellingsbak?




Dit dacht ik op een gegeven moment ook, maar na het uitelkaar sleutelen en weer inelkaar zetten had ik nog steeds geen oliedruk.
Vervolgens maar weer eens met Boss gebeld, die wisten het zo ook niet meer en hebben alles ook nog eens nagekeken en schoongemaakt en weer inelkaar gezet en ook toen hed ik nog steeds geen oliedruk.

Vervolgens heeft Boss, voor/namens mij, contact opgenomen met het reviciebedrijf (motor was eerder ook via Boss naar het reviciebedrijf gebracht), die hebben de volgende dag de motor weer opgehaald en hebben er "iets" aanveranderd wat ze bij de revicie FOUT hadden gedaan. Toen de boel weer inelkaar gezet en nu heb ik gelukkig weer mooie oliedruk. :D
Maar wat nu de oorzaak is geweest weet niemand :? alleen de revicieman en die wil niets zeggen. Ik weet wel dat ze er weer, voor hun eigen rekening, allemaal nieuwe lagers in hebben gezet.

Via deze weg wil ik Boss Classics dan ook nog even bedanken voor de goede ondersteuning en service, bedankt.

RE: Joop: Oliedruk valt weg

In ieder geval netjes opgelost!


Ik heb sinds een tijdje ook problemen met mijn oliedruk.
Bij koude motor 60 lbf, maar zodra deze warm is zakt hij
bij stationair toerental terug naar 20 lbf. En als ik echt
een flink stuk gereden heb (zoals laatst naar Amsterdam)
dan zakt hij bij stationair zelfs terug naar onder de 10lbf.
Zodra ik wat gas geef gaat de meter weer omhoog 45 a 50..
Heb de hele weg met de choke erop gereden zodat hij
zo hoog mogelijke druk bleef geven.

Ik heb vorige week de olie en filter vervangen en zag
bij het aftappen een pluim aan mijn aftapplug zitten!
(voorspeld al niet veel goeds)
Nu is het bij koude motor over de 60, maar zodra hij
warm is zakt het weer terug naar net boven de 20.

Zelf ben ik nu aan het twijfelen wat het kan zijn, ik
dacht in eerste instantie aan de oliepomp, maar het
zou dus net zo goed de lagerschalen kunnen zijn?

Het blokje heeft net 70.000 gelopen en loopt nog best
lekker, geen ratels of tikken, start altijd, trekt goed
door.. ik vind alleen dat hij bij de 3000 rpm een beetje
resoneerd, maar dat heeft ie altijd wel rond dat toerental
gedaan..

Iemand een idee hierover?
Hoe kan ik checken waar het probleem zit?

RE: Joop: Oliedruk valt weg

klinkt toch als een versleten oliepomp... heb ik nogniet bij een mini gehad maar wel bij een Healey:
(C-series Blok)
hou het iig goed in de gaten of het niet verder inzakt en wees er vroeg genoeg bij om de pomp te vervangen...

RE: Joop: Oliedruk valt weg

Sja.. veel grote afstanden rij ik er toch al niet meer mee,
want ik wil de zaak niet in de soep laten lopen.
Hier in het dorp en omgeving is het allemaal goed te
doen voordat hij zijn druk verliest.
Zelf heb ik een aantal jaar bij een mini center gewerkt
en ook nog nooit een oliepomp hoeven vervangen.
Vandaar dat ik dacht dat het daarom misschien iets anders
kon zijn?

Is een pompje zo te vervangen zonder demontage van het
blok? Anders kan ik net zo goed heel het blok reviseren
en een beetje kietelen als ie er toch uit moet..

RE: Joop: Oliedruk valt weg

he low, het zit achter het koppelings huis, dus, waarschijnlijk hele blok eruit.

Groet ron