Juiste waterpomp?

RE: Juiste waterpomp?

Ik heb op mijn mini 1000 uit 87 :( een nieuwe waterpomp gemonteerd.
Voorheen zat er een waterpomp op met twee aansluitingen. 1 aansluiting voor de onderste radiateurslang en op de andere zat niets.
Mijn nieuwe waterpomp ziet er hetzelfde uit alleen gooit hij nu bij het vullen van mijn radiateur mijn koelwater uit deze loze aansluiting.
Wat hoort er op deze aansluiting normaal te zitten? Of heb ik een verkeerde radiateur gekocht?

RE: Juiste waterpomp?

[u:sfbza06c]Hier[/u:sfbza06c] zie je de aansluiting zoals deze zou moeten zitten bij jou waterpomp. Als het goed is heb jij een waterpomp met 2 aansluitingen. 1 aansluiting gaat naar de kop van je blok en de andere naar de onderste radiatorslang.

RE: Juiste waterpomp?

Volgens mij zijn er maar twee types.

Als ik het goed heb, en zoals je ook kunt zien op de tekening van bengeltje, zit er ook nog een klein slangetje (bypass) van de waterpomp naar de cilinderkop toe

Het andere type heeft deze bypass niet.

RE: Juiste waterpomp?

Het andere type, zonder bypass, is voor een 1275.

RE: Juiste waterpomp?

@randy; heb je je radiateur ook vervangen dan?

Als 't echt uit je waterpomp komt, kan 't wel zijn dat een vorige eigenaar de verbinding tussen kop en pomp heeft afgesloten (of een andere kop gemonteerd), waardoor je nu een juiste pomp hebt voor de standaard spec's, maar een verkeerde pomp voor de juiste spec's.

Groet ron

RE: Juiste waterpomp?

Dat is een goede vraag, want ik weet niet wat de vorige eigenaar allemaal heeft uitgespookt. Ik kom het ene probleem na de ander tegen.
Voorheen was deze zogenaamde aansluiting naar de kop niet in gebruik en ik weet dus ook niet hoe dat er uit hoort te zien.
Hoe moet zo'n cilinderkop er standaard uit zien van een 1000 die naar de bypass aansluiting gaat?

Zijn daar afbeeldingen van?
Kan ik ook voorlopig die bypass afsluiten met een dop om het gat af te dichten totdat ik de juiste kop kan kopen. Dit moet toch een keer gebeuren.

RE: Juiste waterpomp?

Ik had een foutje gemaakt in mijn eerste blog. Ik heb mijn radiateur niet vervangen. Ik heb alleen mijn termostaat vervangen van mijn koelsysteem.

RE: Juiste waterpomp?

hartstikke bedankt voor de reacties. Ik heb het tijdelijk opgelost. Ik kan nu sparen voor een originele kop en gelijk aanpassen zodat ik ongelood kan tanken.

Ik heb tijdelijk een stukje radiateurslang gebruikt van 12 mm en er een m12 bout in vastgezet zodat ik de bypas tijdelijk af kan sluite en geen koelwater meer lek.
En dit werkt. Ik kan weer rijden

RE: Juiste waterpomp?

Je kunt ook je waterpomp wisselen. Dit is een stuk makkelijker dan een andere kop. Daarnaast ook een stuk goedkoper. Waterpomp is nieuw. Bij een andere kop weet je nooit wat je krijgt.

Ik heb het idee dat de vorige eigenaar de kop van de 1000cc gewisseld heeft voor die van een 1275. Dit levert namelijk iets meer power op een simpele manier.

RE: Juiste waterpomp?

Zo simpel is dat nu ook weer niet :*

Dennis

RE: Juiste waterpomp?

Reneend schreef:
Volgens mij zijn er maar twee types.

Als ik het goed heb, en zoals je ook kunt zien op de tekening van bengeltje, zit er ook nog een klein slangetje (bypass) van de waterpomp naar de cilinderkop toe

Het andere type heeft deze bypass niet.



Om bij de "volgens mij" te blijven: volgens mij leveren de mini centra alleen nog degene met bypass en moet je die afdoppen als je m niet nodig hebt. Bijvoorbeeld op de manier zoals de topic-starter dat inmiddels gedaan heeft. Maar er is ook een rubber dopje voor te krijgen die je er met een slangklem op kunt zetten.

RE: Juiste waterpomp?

Als de TS een waterpomp heeft gehad zonder bijpass, dan is het, in mijn ogen het makkelijkst om die weer 1 aan te schaffen.

@Crispy: Ik heb een tijd geleden nog een waterpomp gekocht zonder bypass. Dit bij 1 van de sponsoren aan de rechter zijde.

RE: Juiste waterpomp?

Er zat er een op zonder bypass en ik had er inmiddels al een gekocht met bypass.
Aangezien ik hem al gemonteerd had en alles dichtgebouwd had, vond ik het niet zo leuk als ik alles weer er af moest halen. Dat de kop van een 1275 cc motor is kan best kloppen. Alleen had de eigenaar er wel een potje van gemaakt. Ik lekte namelijk veel olie bij de distributiedeksel. De nokkenas stond niet op tijd met de krukas. De ontsteking stond helemaal fout en ga zo maar door. Langzaam aan ga ik nu echt motorisch echt vooruitgang boeken. Maar zoals de meeste minibeziters sleutel ik me helemaal suf.
Gelukkig heb ik er altijd wel plezier in.