kabelboom 1 kloks naar 3 kloks

RE: kabelboom 1 kloks naar 3 kloks

Hallo allemaal,

ben bezig om mijn mini op te knappen. Ik heb nu een mini uit '83 die een klok in de midden heeft. Maar nu wil ik mijn motorblok uit '88 met mijn drie klokken in bouwen. Kan ik mijn kabelboom gebruiken, is dit mogelijk door de voorste kabelboom om te pluggen, dit is namelijk mij vertelt. Of moet ik een compleet nieuwe kabelboom gaan leggen.

Dit geldt ook voor de achterste kabelboom er zitten nu achterlichten op zonder achteruit rijlicht. Deze wil ik vervangen door die met achteruit rijlicht. is dit mogelijk moet hier ook een nieuwe kabelboom in.

RE: kabelboom 1 kloks naar 3 kloks

'83? Ik geloof dat die middenklok er dan wel in hoort, en die kleine achterlichten niet, heh? Als je die middenklok vervangt door een modern setje terwijl er wel een middenklok in hoort zou ik dat wel zonde vinden. Ik vind het een beetje raar om een middenklok (eitje) in een moderne Mini te zetten waar het niet in hoort (wordt wel vaak gedaan), maar als er 1 in hoort zou ik die zeker laten zitten.

Inhoudelijk kan ik je niet echt helpen. Ik weet vrij zeker dat er conversiekabeltjes zijn om een oud klokkenspel in een nieuwe Mini te bouwen, maar andersom zou ik niet weten. Misschien dat je zelf wat kunt maken van een stuk van een kabelboom van een sloop-Mini. Ook werden Mini's die vroeger geen achteruitrijlicht hadden wel van een achteruitrijlicht voorzien, en iets doet me vermoeden dat ze daar niet een hele andere kabelboom voor gebruikten ;) Gewoon een draad trekken van de schakelaar onder de pook naar je achteruitrijlichten, lijkt mij.

default

RE: kabelboom 1 kloks naar 3 kloks

Tussen de voorste kabelboom van een 83er en een 88er zijn er vooral twee verschillen, de aansluiting voor je startrelais en de aansluiting van je klokken. Maar als je de motor en de klokken ook overzet zijn er verder geen problemen. Als het goed is heeft de 88er ook geen rembekrachtiger, anders moet je even de twee draden die naar de HRC lopen omleggen, is zo gepiept.

'83? Ik geloof dat die middenklok er dan wel in hoort, en die kleine achterlichten niet, heh?


Het kan wel zo zjn dat er in de fabriek nog een setje oude lichten lagen die op moesten en die ze nog gemonteerd hebben. Maar de achterste kabelboom van de 83er zal wel al de bedrading voor de modernere achteruitrijlichten hebben. Je kan het controleren door te kijken of er in de kofferbak van de 83er nog draden zijn die niet zijn aangeloten, voor achteruitrijlichten is het geloof ik groen met een kleurtje, zie ook de kofferbak van de 88er.

Als je de voorste kabelboom hebt overgezet zit er ook gelijk de bedrading naar de achteruitrijlichtschakelaar bij, je moet in de 83er alleen nog de plug voor achteruitrijverlichting overzetten (als deze er niet al inzit), deze zit in het schakelmechanisme dat onder de mini hangt. Let er wel op dat wanneer je de nieuwe achterlichten erin zet je achteruitrijverlichting wel is aangesloten, anders is het apk-afkeur. Dus zolang je achteruitrijverlichting niet is aangesloten kan je het best met je oude achterlichten blijven rijden.

Succes,
Erik

RE: kabelboom 1 kloks naar 3 kloks

Erik schreef:
'83? Ik geloof dat die middenklok er dan wel in hoort, en die kleine achterlichten niet, heh?


Het kan wel zo zjn dat er in de fabriek nog een setje oude lichten lagen die op moesten en die ze nog gemonteerd hebben.



Het zou niet de eerste keer zijn. Maar wanneer zijn die achterlichten met achteruit geinstroduceerd dan? Dat is toch al wel langer geleden?

default

RE: kabelboom 1 kloks naar 3 kloks

Ja al veel eerder. De latere 1275GT en latere Inno's hadden het al en het is ergens eind jaren zeventig standaard geworden.

Maar misschien dat ze in het magazijn nog een stoffige plank tegenkwamen vol met oude achterlichten. En weggooien is dan zo zonde.;)

default

RE: kabelboom 1 kloks naar 3 kloks

mijn 83 er heeft ook maar een simpele middenklok en ik heb geen achteruitrij lichten. Volgens mij zijn de goedkoopste modellen uitgevoerd met alles wat nog in de hoek lag en ze kwijt moesten.

RE: kabelboom 1 kloks naar 3 kloks

Ik zou zeggen; leg jou elektrisch schema naast dat van een drie klokker en zoek de verschillen en trek de benodigde draden.
Een adies: Gebruik de juiste kleur draad of iets wat er erg op lijkt want allemaal dezelfde kleur en je krijgt iets dan vindt je het bijna niet meer terug wat , wat is. Op de sloop gewoon vragen of je een stuk draadboom uit een auto mag knippen die toch wordt afgevoerd.?!