kachel probleem

RE: kachel probleem

Vandaag ff stukkie getoerd en nu viel me op dat m'n kachel niet goed werkt. Temperatuur is lauw, of ik de kachelknop nu uittrek of indruk de temperatuur veranderd niet. Als ik de fan erbij aanzet hoor ik ook wat geratel in de buizen, alsof er troep in zit. Ook komt er bij m'n voorruit amper een luchtstroom van betekenis.

Begin dit jaar heb ik de kachelkraan al eens gangbaar gemaakt, toen kon ik nl. de knop haast niet meer uittrekken. Dat gaat nu redelijk soepel.

Waar kan dit probleem zitten en wat kan ik eraan doen. Moet ik misschien eens iets in de kachel schoonmaken?

Graag tips, want de koude tijd breekt weer aan

RE: kachel probleem

Dit probleem heb ik ook gehad.
Wat je moet doen is de afvoerslang van de kachel losmaken en die in een grote emmer stoppen,
zet de kachelhendel op open (ingedrukt) daarna ga je naar de radiateur toe.
haal de radiator dop er af en zet je vinger op het overloop gaatje
blaas daarna met je mond in je radiator :) (klinkt raar ik weet het maar mond op mond met je mini is net zo lekker als met je vriendin/vriend) :D
nu blaas je alle troep via de kachelradiateur de emmer in
als alles leeg is dan herhaal je dit ongeveer 5x met water totdat het helder is :) laatste x natuurlijk weer vullen met koelevloeistof!
werkt goed!

succ6

RE: kachel probleem

Twee puntjes: of naar voren open is hangt af van je Mini. Bij oudere types werkt het inderdaad zo, bij nieuwere types is het precies andersom (is logischer, m.i., je rijdt toch meestal met je kachelkraan dicht of een klein beetje open en dan is het handiger als dat bedieningsgeval ingeschoven is).

Verder: als je de blower aanzet en je hoort herrie, dan heeft dat niks te maken met troep in het waterkanaal, maar zit er gewoon troep in de kachel ("luchtkanaal"). Los halen (zoals in dit recente topic: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1002), uit elkaar halen en schoonmaken. Even wat aandacht aan de motor besteden (schoonmaken, inspuiten met WD40) kan dan ook direct verhelpen dat de luchtstroom niet meer zo geweldig is - maar dat kan ook alles te maken hebben met die troep in de kachel, op den duur kan het radiateurtje in de kachel ook verstopt raken.

Ik heb precies deze symptomen gehad en na even wat aandacht (de hele kachel heeft uit elkaar gelegen op de keukentafel) doet hij het weer als een zonnetje.

Succes.

RE: kachel probleem

Vincent schreef:
haal de radiator dop er af en zet je vinger op het overloop gaatje
blaas daarna met je mond in je radiator :) nu blaas je alle troep via de kachelradiateur de emmer in
als alles leeg is dan herhaal je dit ongeveer 5x met water totdat het helder is :) laatste x natuurlijk weer vullen met koelevloeistof!
werkt goed!



Haal je dan al je koelvloeistof uit je hele koelsysteem, of alleen uit de kachel?

Eelke":fpak18ik]Ik heb precies deze symptomen gehad en na even wat aandacht (de hele kachel heeft uit elkaar gelegen op de keukentafel) doet hij het weer als een zonnetje.[/quote:fpak18ik]

Ik snap hieruit dat je de kachel redelijk eenvoudig kan verwijderen en schoonmaken. Kom ik nog dingen tegen waar ik rekening mee moet houden?

Thanxx voor de tips!

RE: kachel probleem

Haal je dan al je koelvloeistof uit je hele koelsysteem, of alleen uit de kachel?


Hiermee haal je al je koelvloeistof uit de raditeur leidingen en kachelradiateur. doe dit trouwens wel met een koude motor!
Het is zowieso wel aan te raden om dit te doen aangezien de winter er weer aan komt! bij mij kwamen zelfs stukjes vloeibare pakkingen uit :?

[i:108y7v82] ps ik ga morgen ook me kachel uit de mini halen en dan hoor je wel hoe moelijk het was :) [/i:108y7v82]

RE: kachel probleem

Verversen van de koelvloeistof is inderdaad geen slecht idee. Maar de methode die ik ken en volgens mij algemeen geaccepteerd is (mits er geen aftapkraantje op de Mini zit), is door de onderste radiateurslang los te gooien en het er gewoon zoveel mogelijk uit te laten stromen (Mini desnoods een beetje opkrikken aan de rechter kant). Daarbij wel de kachelkraan open zetten, zodat ook zoveel mogelijk vloeistof uit de kachel stroomt. Het lijkt me eerlijk gezegd niet erg taktisch om je hele koelsysteem via het kleine kachelradiateurtje proberen leeg te blazen.

De enige goede tip die ik kan geven voor het verwijderen van de kachel is die ook in het andere topic staat: leg vuilniszakken op de bodem om je tapijt een beetje te beschermen tegen spatten en houd een emmertje eronder als je de slangen losmaakt. Ook handig om direct de kachelradiateur een beetje leeg te schudden en om de slangen in te hangen als je met de kachel in de weer bent. Overigens zou ik het met een "leeg" koelsysteem net zo aanpakken, want alles krijg je er toch niet uit (of Vincent z'n blaassysteem daar veel aan verbeterd betwijfel ik).

RE: kachel probleem

Wat mischien ook een oorzaak kan wezen van geen warmte meer in je kachel. Is dat heel simpel je koelvloeistof niveau niet hoog genoeg meer is. Je kachel tapt het water uit het hoogste punt van het blok en als je niveau te laag is zul je dit het eerste gaan merken aan je kachel. Hij gaat zogezegd te veel lucht aanzuigen.

Kijk ook even of je kachelkraan het zelf nog wel doet. Even iemand met z'n hoofd onder de motorkap duwen en zelf even aan het hendeltje trekken beweegt je kraan dan is die geod en zo niet dan niet. Sim-pel :D

En als je overignes toch koelwater aan het vervangen bent plant de tuinslang er even in zodat je systeem even goed doorgespoeld word. En dan is het het mooiste wat Vincent eigenlijk ook al aangeeft om je kachel even appart mee te nemen.

Greetz

Richard.

RE: kachel probleem

Het lijkt me eerlijk gezegd niet erg taktisch om je hele koelsysteem via het kleine kachelradiateurtje


Ik zou toch zweren dat ik zei dat je via de radiateur van de motor de boel moest leegblazen, op die manier kun je snel en eenvoudig je complete systeem echt goed grondig doorblazen lees:
daarna ga je naar de radiateur toe.
haal de radiator dop er af en zet je vinger op het overloop gaatje



lijkt me inderdaad namelijk niet handig om met je mond op het kachelradiateur te zetten, en daarmee haal je niet al je koelvloeistof uit de motor maar alleen uit je kachelradiatieur!

RE: kachel probleem

Ja, dat had ik wel begrepen. Misschien heb ik het wat ongelukkige geformuleerd, maar ik doelde op de andere kant van het verhaal. Het water moet er ook ergens uit en ik begreep dat je daar de kachelradiateur voor wilde gebruiken.

RE: kachel probleem

Het is het beste om via de kachelradiateur de boel af te tappen
dit met name van de bereikbaarheid van de slangen!.

Je kan natuurlijk de onderste slang losmaken bij de motor maar kom er maar eens goed bij!
daarom is het makkelijker om bij de kachel het water er uit te laten lopen.
Maar inderdaad je moet wel uitkijken dat je niet te hard blaast!
die fout heb ik de 1ste keer ook gemaakt en alles was zeiknat omdat ik te hard blies |:(
Het stinkt ook behoorlijk als de bekleding het spul opneemt! gewoon de slang goed in de emmer
en niet te hard blazen!

RE: kachel probleem

Nou ja, in elk geval nog nooit gehoord, deze benadering. Ik vraag me ook af of je op die manier alle koelvloeistof eruit krijgt. Kachel is toch verre van het laagste punt.

RE: kachel probleem

geloof me je krijgt alles eruit!
en op deze manier kan elke leek zijn koelvloeistof vervangen en schoonmaken!
gewoon minimaal 5x goed doorblazen bij kwam er op het laatst helder water uit!

RE: kachel probleem

Wat ik ff vergat: je koppelt natuurlijk de kachel los, dus het gaat niet door de kachelradiateur, wel? Daar vergiste ik me even in. Ja, in dat geval is het misschien wel een aardige tip. En je blaast het dus als het ware omhoog door de onderste kachelslang?

RE: kachel probleem

Ja inderdaad als je alleen de afvoer loskoppelt van de kachelradiateur dan blaas je de radiateur van de motor schoon daarna de koelgangen van de motor die daarna doorgaat naar de kachelkraan die via de slang naar de invoer van de radiateur loopt en dan gaat het naar de emmer ipv terug naar de hoofdradiateur
makkelijk hoor! :)

RE: kachel probleem

Ehm... piep, kraak... Volgens mij hebben we het over twee verschillende dingen. Jij hebt het over een Mini met de kachelkraan op de kop en ik over een met de bovenste kachelslang op het thermostaathuis en de kachelkraan zwevend in de slang.

RE: kachel probleem

Uitleg koelsysteem schoonmaken

Maak alleen de afvoerslang los van de kachelradiateur!!
Doe vervolgens de emmer onder het kachelradiateur pijpje en stop de slang ook in de emmer!
Duik vervolgens onder de motorkap om daar de radiateurdop eraf te halen, daarna je vinger op het overloop gaatjes te plaatsen!
Blaas nu in de radiateurmond van de motor (niet die van de kachel) vervolgens gebeurt er dit!

Door de luchtdruk blaas je de radiateur van de motor schoon daarna gaat het water door koelgangen van de motor die daarna doorgaat naar de kachelkraan die via de slang naar de invoer van de radiateur loopt en dan gaat het naar de emmer ipv terug naar de hoofdradiateur (de andere slang die in de emmer licht gaat normaal dan weer terug naar de radiateur van de motor!) alleen die slang wordt niet gespoeld!
Heb ik het zo goed uitgelegd. :P

RE: kachel probleem

Jaja, de methode had ik inmiddels wel begrepen. Ik vroeg me alleen nog even af of het verschil maakt welk type kachelkraan je hebt. Ik denk het niet, eigenlijk, want in beide gevallen zit de aansluiting bovenop de kop (in het ene geval via de kachelkraan aan de linkterkant van het blok, in het andere geval met een slangetje aangesloten onder het thermostaathuis.

Ook heb ik al een keer gezegd dat ik denk dat het minder slim is om al het vuile water door je kachelradiateurtje te blazen. Kun je volgens mij beter gewoon ook weghalen en beide kachelslangen in de emmer hangen. Of is er een speciale reden om de aanvoerslang te laten zitten?

[Edit: typos]

RE: kachel probleem

Ook heb ik al een keer gezegd dat ik denk dat het minder slim is om al het vuilde water door je kachelradiateurtje te blazen. Kun je volgens mij beter gewoon ook weghalen en beide kachelslangen in de emmer hangen. Of is er een speciale reden om de aanvoerslang te laten zitten?


Ja je zou ook beide slangen in de emmer kunnen leggen maar dan moet je wel apart je kachel radiateur mee pakken, maar het zou kunnen!
ook is het moeilijk blazen door zo`n kachelradiateurtje!
Wat dan nog beter zou zijn is eerst alle 2 de slangen losmaken en dan motor doorspoelen en als dat mooi helder is dan de toevoerslang weer op de kachelradiateur monteren en nog een paar keer doorblazen!
zo voorkom je dat je troep vanuit je motor je kachel inblaast!
nou volgens mij zijn we dan er nu uit! :9

RE: kachel probleem

Als je je de kachel er niet uit haalt misschien wel, ja. Of misschien moet je dan ook maar niet moeilijk doen en de kachel gewoon direct meenemen. Als je hem er toch uit haalt (waar dit onderwerp uiteindelijk over ging :)) dan lijkt het me slimmer om de kachelradiateur gewoon onder de in kraan leeg te schudden en door te spoelen.

Enne, waren we er al uit waarom al dat water via de moeilijke weg door het blok en uiteindelijke via de aanvoerslang van de kachel naar buiten komt en niet via de makkelijke weg, door da afvoerslang onderlangs?

RE: kachel probleem

Als het water via de bovenkant eruit moet komen dmv blazen dan moet je heel veel lucht hebben.
Lijkt dan wel erop alsof je een opblaasbare mini hebt :9

RE: kachel probleem

Afgezien daarvan, inderdaad. Als zowel de aanvoer- als de afvoerslang van de kachel los ligt lijkt het me logischer dat het koelwater de makkelijke weg kiest. Of werkt er iets als een ventiel, ofzo (waterpomp, bijvoorbeeld)?

RE: kachel probleem

kan maar 1 ding zeggen
vinnie weet het niet meer!

RE: kachel probleem

Gisteren ff als eerste maar eens koelvloeistofniveau gechecked. Stond dus te laag :o Bijna halve liter koelvloeistop erbij en vanochtend ff de Mini meegenomen naar Zwolle. Wat denk je?? WARME VOETEN!!! :D

Richard had het dus bij het rechte eind! Ook Eelke en Vincent bedankt voor de tips. Zal waarschijnlijk toch maar eens het zaakie loshalen en schoonspoelen, kan nooit kwaad.

default

RE: kachel probleem

Nou, ik heb de kachel eruit gesloopt en onder de kraan schoongespoeld. Ik heb ook met de tuingieter water door het koelsysteem laten lopen. Dat kwam er na de 3e gieter weer mooi helder uit door de kachelslag die ik in de emmer had gehangen. Heb ik nou het hele koelsysteem gespoeld? Ik begin een beetje te vermoeden dat ik maar de helft heb meegenomen. Ik heb nl. na deze operatie weer koelvloeistof erin gegoten, maar ik kreeg er met moeite twee liter in, terwijl onder het rijden af en toe een schraal lampje heel voorzichtig gaat branden. Als ik de radiatordop eraf draai stat het nivo tot de dop. Wat doe ik fout?!

RE: kachel probleem

Eh hele andere aanpak dan net beschreven.
Gooi ongeveer een wiskeyglas vol met soda in je radiator en blijf er 2a3 weken mee rijden dan je radiator systeem doorspoelen met water.
Slang onder op koeling loshalen, weer klemvast zetten water er in motor 1 min laten lopen en dit herhalen tot er alleen maar schoon water uit komt.
Dan alles weer vast zetten en vullen met koelvloeistof, ff laten draaien en en optoppen. Gedurende die tijd kachel voledig open zetten.

Zo heeft het bij mij ook geholpen en mijn kachel doet het nu echt goed.

Greetz Remco

RE: kachel probleem

Gusi: dat zou wel eens kunnen kloppen. Om alles uit je koelsysteem te krijgen moet je de onderste radiateurslang loshalen. Op deze manier haal je nog minder dan de helft van je koelsysteem leeg en verdun je bovendien het koelwater dat achterblijft met gewoon water, waarschijnlijk.

Ik vraag me alleen even af waar je je tuinslang of gieter op moet zetten als je het hele systeem wil doorspoelen, want als je het gewoon bij de radiateurdop doet en je hebt je onderste radiateurslang los liggen, dan loopt het zo door de radiateur weer weg.

RE: kachel probleem

Gusi schreef:
Wat doe ik fout?!



Gusi, als ik het goed heb, ben je dit probleem eerst in een ander topic gestart vanwaar je eruit gegooid bent door "the boogie man" ;) en dus nu hier je vraag stelt.

Maar uit dat andere topic maak ik op de je kachel niet warm wordt. Bedenk wel voor je van alles gaat proberen: Als je motor niet warm wordt wordt je kachel dat ook niet. Als in deze tijd van het jaar je thermostaat kapot is, krijgt je auto te veel koeling en zal je motor, en koelwater, en dus je verwarming nooit warm worden... Als je een watertemperatuurmeter op je dashboard hebt heb je dit zo gecheckt. Metertje moet riching het midden van de schaal gaan.

RE: kachel probleem

Volledig mee ééns Bert, om direkt te kunnen nagaan of je thermostaat defekt is de volgende methode.

Haal de thermostaat eruit en monteer het thermostaat huis terug zonder thermostaat, ga een tour maken of maak je buren een beetje gek :)

Als je motor op bedrijfs temperatuur is zal de temperatuurmeter moeten uitslaan en zal er ook warme lucht geblazen worden. zoja dan koop maar een nieuwe thermostaat.

RE: kachel probleem

Zonder thermoastaat zal je motor toch juist minder snel warm worden?

RE: kachel probleem

Eelke de thermostaat gaat open bij een temp van ongeveer 88 graden celsius (de temperatuur staat op de achterzijde van de thermostaat ingeslagen) zolang de thermostaat niet opengaat komt er ook geen warme lucht. Het risico hiervan als de thermostaat niet opgaat is dat bij een te hoge temp de motor overhit raakt en druk opbouwt, resulteert in een kokende motor met als gevolg dat de koppaking kan doorslaan.

het probleem is dat de topic starter geen warme lucht krijgt, en dat Bert het probleem al heeft aangehaald. Als er zonder thermostaat wordt gereden en toch enigzins na geruime tijd warme lucht wordt geproduceerd en merk en voelbaar is dan is de thermostaat defekt.

Er is ook nog een andere mogelijkheid, leg de thermostaat in een ketel met water, en verwarmen tot 88 graden dan zou de thermostaat moeten opengaan, maar dan moet men wel goed kunnen observeren of de thermostaat opengaat, maar dit is moeilijk te kunnen zien bij borrelend of kokend water.

RE: kachel probleem

Als je een watertemperatuurmeter op je dashboard hebt heb je dit zo gecheckt. Metertje moet riching het midden van de schaal gaan.



O ja?!? Smith's kennende wijst de wijzer iets aan tussen de MIN en de MAX... ;)

Geef meer de voorkeur om een losse meter in de radiateur te duwen.

Verder heb je helemaal gelijk...in deze tijd van het jaar komt je watertemp met een kapotte thermostaat niet boven de 66 graadjes uit.
Bij twijfel gelijk een nieuwe thermostaat monteren...voor die paar euro's die een nieuwe kost, kan je geen pan met water op het vuur zetten om te gaan testen!

RE: kachel probleem

Theo, ik breek me even het hoofd, maar wat jij zegt betekent dat de kachel zijn aanvoer krijgt vanaf de radiateur (waar de thermostaat direct op uitkomt). Klopt dat?

RE: kachel probleem

LULKOEK ,Theo, je kachel zit in het primaire circuit van je koelsysteem en dat wil dus zeggen dat hij aan dezelfde kant van de thermostaat zit als je motor, hij zit dus parallel aan de motor. Er zal, mits er verstoppingen zijn, ten alle tijde dus water door je waterpomp door de kachel worden gepompt of via een bypass buiten de kachel om. De reden hiervan is dat het koelwater moet stromen om geen oververhitte plaatsen te krijgen in je motorblok (koken in de volksmond).
Mocht je thermostaat niet open gaan wordt het water dus niet gekoeld in de radiateur. Blijft de thermostaat open staan wordt je motor niet warm.
Punt uit. :(

RE: kachel probleem

Nou een vriendin van mij heeft ook een mini gekocht en wat denk je? de kachel doet het niet. ik ga er vanmiddag naar kijken en hoop dat jullie me kunnen helpen als ik er niet uitkom...

Groetjes nance

default

RE: kachel probleem

Hoi, even een kleine correctie op Theo z'n verhaal

Eelke de thermostaat gaat open bij een temp van ongeveer 88 graden celsius (de temperatuur staat op de achterzijde van de thermostaat ingeslagen) zolang de thermostaat niet opengaat komt er ook geen warme lucht.



De kachelslangen zijn juist voor de thermostaat geplaatst zodat tijdens de opwarmfase van de motor alle warmte juist naar de kachel gaat i.p.v. naar de radiateur. ( anders zou je pas warme lucht uit je kachel krijgen als de motor op bedrijfstemperatuur is)

Het probleem van lauwe lucht is ( buiten verstopping) vaak dat de thermostaat te vroeg opent waardoor de warmte te snel in de radiateur verdwijnt i.p.v. naar de kachel, naarmate een thermostaat ouder wordt gaat hij steeds eerder open. vandaar dat een nieuwe thermostaat in een oude auto nogal eens flink wil helpen. groeten J.p.[/quote]

RE: kachel probleem

Kijk, dat sluit een stuk beter aan wat ik dacht te weten :) Dat een thermostaat steeds eerder opengaat wist ik niet, nuttig om te weten.

default

RE: kachel probleem

LULKOEK ,Theo, je kachel zit in het primaire circuit van je koelsysteem en dat wil dus zeggen dat hij aan dezelfde kant van de thermostaat zit als je motor, hij zit dus parallel aan de motor. Er zal, mits er verstoppingen zijn, ten alle tijde dus water door je waterpomp door de kachel worden gepompt of via een bypass buiten de kachel om.



Right: als het nivo van je koelvloeistof te laag is (en dit hoeft helemaal niet zoveel te zijn) wordt het water (als je tenminste zo'n kraan op je cyl. kop hebt) niet altijd de kachel ingepompt. Het water blijft dan heel leuk in je blok en komt niet voorbij de kachelkraan. Dus: koelvloeistof bijvullen (tot ruim boven het bruggetje dat je via de radiator vulopening kunt zien) daarna warmrijden.... (de kachelkraan zal niet het probleem zijn, dat krijg je pas in de zomer als je juist geen warm water in de kachel wilt)

RE: kachel probleem

Mijn kachel wordt warm (zeg maar gerust heet) ook al staat de knop volledig ingeduwd. Nu lijkt mij dat de knop niet meer werkt en het circuit volledig open blijft staan.

Ik heb helemaal geen verstand van kachels dus als iemand me een duwtje in de goede richting kan geven zou dat erg fijn zijn.

RE: kachel probleem

Dubbelpost minirijder verwijderd, zie dit topic:
viewtopic.php?p=534291#p534291

RE: kachel probleem

evt kachelkraan checken....en check ook ff je themostaat( of ie nog open of dicht gaat

RE: kachel probleem

bij mij is de kachelknop ingedrukt aan en de kachelknop uitgetrokken uit.
en ik rij met een oud type kachelkraantje dus die op de cyllinderkop.
voorheen reed ik met het nieuwe type kachelkraantje en die werkt net andersom dus kachelknop ingedrukt uit en uitgetrokken aan