Koud niet echt, alleen als de motor nog koud is. Maar lauwe lucht moet kunnen, maar daar kan je niet echt veel mee hè..!
- Login of registreer om te reageren
Koud niet echt, alleen als de motor nog koud is. Maar lauwe lucht moet kunnen, maar daar kan je niet echt veel mee hè..!
Als je de kachelkraan dicht hebt staan,
moet er frisse lucht geblazen worden
dacht ik
Ja dat dacht ik dus ook, dan zou er dus gewoon onverwarmde lucht van buiten naar binnen komen... Maar er komt, ook al heb ik hem uitstaan, hete/warme lucht uit beetje vreemd..
Waarschijnlijk is je kabel in het klemmetje bij de kachelkraan verschoven. Had ik ook en kon de kachel ook net niet helemaal dichtdraaien, met het gevolg dat je het best warm krijgt. Dus de kabel even opnieuw afstellen. Hielp bij mij prima!
In theorie wordt de warmte gecontroleerd door de kachelkraan, die meer of minder koelvloeistof door een radiateurtje laat stromen die in je kachel zit en daardoor de lucht die er doorheen gaat verwarmd. Als die kraan dus dicht is, loopt er geen hete koelvloeitstof dooe de kachel en wordt de lucht dus ook niet verwarmd en blijft zo koud als hij van buiten komt.
In de praktijk sluit een kachelkraan soms niet helemaal, en/of is de kabel niet goed aangesloten waardoor de kraan niet helemaal dichtstaat als de bediening binnenin de auto helemaal op "dicht" staat. Dus het moet wel kunnen, kan het dan heb je de keuze ermee te leren leven of op zoek te gaan naar het probleem. Zelf heb ik het probleem dat de kachel erg moeilijk te doseren is. Bovendien gaat de kachel bij uittrekken later open dan hij bij terugduwen weer dicht gaat, ook vrij irritant. Maar nog niet irritant genoeg om een keer op zoek te gaan
Bedankt allemaal!
'T was vandaag weer een sauna in mijn minitje dus morgen maar ff op zoek gaan naar t kachelkraantje en deze weer goed zetten Laat jullie weten of t gelukt is
Dus je kunt de "verwarmingsknop" wel bedienen??
m.a.w naar binnen drukken en uitgaande bewegen?
Ingediend door Teunios op vr, 08-04-2005 20:04
als ik me even hierin mag mengen, bij een vriendin geeft hij alleen maar koude lucht, warme lucht lukt niet meer, is dit een simpel probleem?
Geen warme lucht?? Tja kijk eerst even in de radiator
of er nog genoeg koelvloeistof aanwezig is.
Andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de thermostaat konstant "open" staat
Ingediend door Teunios op za, 09-04-2005 00:08
dank je
east7 schreef:
Dus je kunt de "verwarmingsknop" wel bedienen??
m.a.w naar binnen drukken en uitgaande bewegen?
Ik heb er van het weekend naar gekeken en het ging inderdaad heel moeizaam. Bij het indrukken schoof hij telkens weer iets naar buiten. Ik heb daarom het mechanisme waarmee het klemmetje van de kachlekraan open en dicht gaat ingespoten met teflon, zodat het wat soepeler gaat. Nu kan ik de "verwarmingsknop" wel helemaal in en uittrekken en maakt het (volgens mij) weer goed contact.
Heb vandaag weer in mijn mini gereden, maar toch blijft de "lucht" warm/heet Volgend weekend er nog maar ff naar kijken dus....
Ik heb het er gisteren met een minikenner over gehad, hij heeft ernaar gekeken en kwam tot de conclusie dat de koelvloeistofbuis/slang (van kachel naar kachelkraan) vervangen moet worden. Deze heeft te leiden gehad onder de hitte van de motor en is daarom een beetje beschadigd.
as maandag wordt er een nieuwe slang op gemaakt....
We zijn er ook achter gekomen dat de buizen van de ventilatieroosters ontbreken. Deze roosters zijn door de vorige eigenaar afgesloten met een soort van `dop`, er kwam dus nooit frisse lucht naar binnen! En ik vond het gek dat ik het telkens zo warm heb
Gister avond kwam ik zo ongeveer het zelfde tegen, otwn ik voor het eerst mijn kachel wilde gebruiken.
Toen ik het schuifje uit trok denkent dat het dan warmer zou worden wert her verdacht koud in de auto, maar toe ik hem uit hoopeloosheid weer dicht deed kwam er tot mijn verbazing ware lucht uit
Iemand ideén?
Je hebt niet stiekem gewoon een Mini waarbij de kachelkraan open is bij ingedrukte schuif en dicht bij uitgetrokken schuif? Zo is het jaren geweest nl.
Nee Eelke
Bewuste Mini heeft een kachelkraan in de koelvloeistofslang!
Die werkt inderdaad altijd op de "logische" manier Dan zou ik die kraan eens even gaan bekijken, of daar niet iets raars mee is. En natuurlijk gewoon even onder de motorkap kijken terwijl iemand met de bediening speelt binnenin.
Eelke schreef:
En natuurlijk gewoon even onder de motorkap kijken terwijl iemand met de bediening speelt binnenin.
Dit hebben we gedaan. Het mechanisme werkt wel gewoon zoals het moet. Waarschijnlijk is het kachelkraantje stuk, want er blijft warme-hete lucht uit de kachel komen.
Heb nou het `schuifje` van de kachel telkens op `off` (kan ook op car of op screen) staan zodat de warmte niet in m´n mini kan komen. Heb dus geen verkoeling mbv de `kachel`, maar heb ook geen last meer van die hitte.
Zoals ik eerder liet weten zitten er op de plaatsen waar de ventilatiebuizen horen te zitten, in plaats van die buizen, een paar afsluitdoppen. Deze buizen worden er binnenkort opgezet . Dan maar op die manier zorgen voor verkoeling. Of t raampje openzetten, maar das dan wel shit als t regent...
Ik vind dit toch meer bij Techniek horen dan bij Vraag&Antwoord, dus ik verplaats het even.
Ingediend door Tour D op di, 28-06-2005 16:32
En functioneert de kachel nu naar behoren?
Want ik heb sinds afgelopen weekend en een hele lange en warme file hetzelfde probleem. De ventilator is voor het eerst in 3 jaar weer eens aangeslagen en daarna is de kachel niet meer uit geweest.
Dan weet ik waar ik het moet zoeken.
Bij ons ook een bekend probleem wat jullie hier beschrijven. Bij de kachelkranen die tussen de slang gemonteerd zit komt dit veelvuldig voor. Oplossing is vrij simpel. Kraantje tussen de slang uithalen en los van de kabel nemen. Nu kan je in het kraantje zien en deze zit vaak vast of wil niet meer goed dicht. Gewoon uitspoelen onder de kraan en dan steeds open en dicht doen, zul je zien wat een roest en rotzooi er uit komt. Ook even opleten of het bedieningsheveltje niet verbogen is zodat hij niet meer helemaal dicht wil. Kachelkraan monteren in gesloten toestand en dan de kabel erop zetten.
Groeten, Carst
Mini Minded schreef:
Oplossing is vrij simpel. Kraantje tussen de slang uithalen en los van de kabel nemen. Nu kan je in het kraantje zien en deze zit vaak vast of wil niet meer goed dicht. Gewoon uitspoelen onder de kraan en dan steeds open en dicht doen, zul je zien wat een roest en rotzooi er uit komt.
Dit is misschien ook nog wel een idee. Dat kraantje kun je gewoon loshalen zonder daarvoor het koelvloeistof te laten weglopen? Even uitspoelen en klaar?
Nee als je die loshaalt loopt er wel water uit. ff een teiltje eronder en na montage weer met nieuwe koelvloeistof bijvullen
Ingediend door Tour D op wo, 29-06-2005 13:57
En toen was er weer koude lucht!!
Kachelkraantje zat inderdaad van binnen vol met vanalles, waardoor het niet meer helemaal dicht kon gaan. En nu dus weer wel.
Bedankt voor de tips.
RE: kachel/verwarming....
Ingediend door mini-lover op do, 31-03-2005 19:20
Misschien een domme vraag, maar kan een `kachel` ook koude lucht blazen? Bij mij komt er, wat ik ook doe, alleen maar hete/warme lucht uit...