kapotte cylinder?

default

RE: kapotte cylinder?

Beste allemaal,
mijn naam is Steven en ik ben nieuw hier op dit forum. Sinds oktober vorig jaar ben ik de trotse bezitter van een heuse mini. Hoewel een mini natuurlijk nooit een miskoop kan zijn, geeft hij me wel heel wat meer kopzorgen dan ik vooraf had gehoopt. Op dit moment is, behalve lekke rem- en koppeling-leidingen het grootste euvel dat het erop lijkt dat sinds een paar maanden 1 van de cilinders (de meest rechtse)het niet meer doet. De mini wil nog maar met de grootste moeite starten , en als ik de bougiekabel van de desbetreffende cilinder eruit trek geeft dat geen verschil. De bougies vonken wel (heb ze ook vervangen) en vervolgens mij is ook de pakking niet lek (zie geen water onder de kleppenpakking, en als ik de auto aanduw in de versnelling komt er volgens mij geen olie bij de bougies). Wie heeft er suggestie's wat het probleem kan zijn en hoe dit te verhelpen? En zijn er suggestie's voor een goede en goedkope oldtimer / mini garage / werkplaats in de omgeving Utrecht?
Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

RE: kapotte cylinder?

Hoi Steven,

Welkom in de wereld van charme, roest, wegligging, kortsluiting, styling en doorzetten. Eenmaal gepakt door het mini virus wordt het een deel van je leven.

Technisch lezend heb je het voor elkaar gekregen dat ik toch een grijns op mn kop had. Goedbedoelde detals, maar wel een beetje klok en klepel.Helemaal niet onverstandig om een specialist of ervaren iemand te laten kijken naar jouw patient. Grijp vooral de kans om mee te klussen en alle info op te zuigen. Zal je veel aan hebben voor de rest van je leven / hobby.
Vergeet nooit: het duurste woord uit de dikke van Dale is "laten". Goedkoopste is "zelf".


succes, Bart

default

RE: kapotte cylinder?

Inderdaad, heel erg handig met auto's ben ik (nog) niet... Maar ondertussen hoop ik hier dus op het forum te leren waar de klepel dan wel hangt ;)
Steven

RE: kapotte cylinder?

Hey Steven,

Is je verdeelkap nog goed? Deze zou je er eens af kunnen halen en kijken of de metalen puntjes erin niet te ver zijn afgesleten of zijn gecorrodeerd/geroest.(Let erop dat je de bougiekabels weer in dezelfde volgorde terug plaatst!) Verder moet deze uiteraard netjes recht en strak op de ontsteking zitten
(heb zelf wel eens gehad dat hij schuin was ingesleten door een niet precies passende verdeelkap |:( Maar die kans is vrij klein :) )

Verder kan je een kleine compressie test doen door alle bougies uit de motor te halen en met je duim om en om de gaten waar de bougies in horen te bedekken en de motor te starten. Als je bij de niet werkende cilinder voelbaar minder druk voelt, is waarschijnlijk je koppakking lek.

Een lekke koppakking kun je trouwens niet herkennen door water onder je kleppendeksel:
Dit water mengt zich met de olie en wordt dan wit (beetje mayonaise-achtig) verder komt er vaak veel rook uit de uitlaat (blauw of wit).

Een adressenlijst van minigrages kun je trouwens hier vinden:
http://www.minisevenclub.nl/wiki/adress ... -bedrijven


Ben er zelf ook nog steeds niet uit waar die klepel nou hangt... telkens als ik hem heb gevonden verplaatst hij zich weer :+)

Succes!

default

RE: kapotte cylinder?

Thanx, ik zal het morgen eens gaan bekijken. Zie trouwens dat er een heel recente vergelijkbare thread is, had ik eerder moeten zien.

RE: kapotte cylinder?

Meestal begin met de basis,zijn je bougies vervangen en heb je de bougies op de juiste electrode afstand gesteld? in jou geval bougies heb je vervangen de electrode afstand denk ik niet, stap de volgende heb je andere bougie kabels vervangen? rotor en verdeelkap?


Dan t volgende je zeg dat je bougie aan de meest rechtse kat niet vonkt trek die bougie eruit en hou met met een geisoleerde tang vast tegen t blok vraag een asssistent of diwe wil starten zie je vonk uit je bougie komen dan weet je dat je kabel kaputt is.