Kijk even op marktplaats zou ik zeggen. Probleem is dat je nooit weet wat je koopt!
- Login of registreer om te reageren
Kijk even op marktplaats zou ik zeggen. Probleem is dat je nooit weet wat je koopt!
Die 1300 gaat passen, voor de rest lijkt het me een kwestie van pakkingen. Wellicht startmotor, mocht je van oud naar nieuw of vice versa gaat (de tandwielen in het blok verschillen). Er zal vast nog meer zijn, maar dat is aan de experts
Het belangrijkste nog wel is, wat is een goed blok? Een die 'rijdend' ergens uit gekomen is, of dan toch maar een gereviseerde? Aan een 1300 zal tevens eerder gemorreld zijn dan aan een 1000. Simpel weg omdat die 1300's als 'scheurblok' worden gezien
Ik hou t voor nu op me (2e blok en 4e versnellingsbak in 3 weken, leuk joh dat dubbele lager van de hoofdas) 1000tje.
1500 ? voor een goede 1300?????
Ze zijn wel duurder geworden de afgelopen jaren, maar 1500 is echt wel overdreven. Tenzij hij (bewijsbaar) compleet gerevisiseerd is (boren,honen, kop, nieuwe cilinders etc).. dan kom je wel die kant op
Maar voor 500 zou je echt wel een complete 1300 moeten hebben incl ontsteking, dynamo, startmotor, carb etc.
We hebben een topic over het ombouwen van 1000 naar 1300
belangrijkste dingen zijn ontsteking en radiateursteun
link (ik heb niet gekeken welke je moet hebben, dus lees ze allemaal door)
viewtopic.php?p=41954#41954
en
viewtopic.php?p=13148#13148
en
viewtopic.php?p=2604#2604
Goedkoper zou ik gewoon een kale 1000 op de kop tikken en jou carb, ontsteking ed overzetten (indien deze er niet bij zitten). Op die manier hou je ook nog geld over om in het voorjaar je mini op te knappen en is het minder werk
suc7
Jaapio
Ingediend door sjsven op wo, 27-02-2013 22:35
Dank voor de reacties lads.
Ik ben nog aan het twijfelen wat te doen. Nu kwam ik op de volgende engelse site allemaal nieuwe/gereviseerde motoren en misschien ga ik dat toch doen.
http://www.minisport.com/mini-spare-par ... gines.html
De vraag is dan: welke motor zou ik moeten nemen? Ik wil een goede verhouding tussen power en betrouwbaarheid. Iemand tips?
Ingediend door Budget banger op wo, 27-02-2013 23:58
Ik ben nu bezig met een 1300 in mijn 1000 te plaatsen. Je komt echt meer tegen dan je denkt. Bovenste radiatorslang is anders, de water pomp is ook anders (zonder bypass) Jouw 1000 heeft vast een standaard uitlaat met inlaat spruitstuk, die wil je zeker vervangen. Als jouw 1000 een "A" motor is en de 1300 een "A+" zit je aan en andere hulpkoppeling cilinder. Ook de slang naar de hulp koppeling is anders. kortom, het kan best dat je toch eea extra nodig hebt......
Zelfs je dashboard wil je mogelijk vervangen. Die gaat.nl vast tot 140. 1300 hebben volgens mij altijd klokken tot 180, vast met reden
Wat je kunt overwegen is een donor-mini kopen: een apk afgekeurde mini die motorisch goed is. Je kunt dan een kiezen tussen een 1000 of 1300, je hebt alle onderdelen bij de hand die buiten de motor nog vervangen moeten. Het lijkt mij een vrij goedkope oplossing waarbij je het motortje nog kunt testen ook. Motortje goed, dan schoonmaken en overzetten en je bent "het Heertje".
Ingediend door sjsven op do, 28-02-2013 10:16
Das zijn goede tips!
Ik heb nu met de garage (vriendje van) afgesproken dat zij de motor eruit en uit elkaar halen, kijken wat er kapot is en me dan laten weten wat revisie kost. Revisie lijkt me toch het beste.
Ik kan dan besluiten of revisie de moeite waard is, of als dat te duur wordt een donor auto of andere motor kopen. Klinkt dit heel stom?
Ik weet natuurlijk niet waar je vandaan komt, maar ik heb nog wel een paar blokken (1000) liggen die voor weinig weg mogen. Ze zijn allen lopend uitgebouwd, maar staan wel al een tijdje stil. Nieuwe pakkingen en wat aandacht kan dus geen kwaad.
RE: Kapotte motor vervangen
Ingediend door sjsven op di, 26-02-2013 22:20
Hoi allemaal,
Ik ben bijna een jaar de trotse eigenaar van een mini 1000 uit 1989. Heb er veel plezier van gehad, maar afgelopen week kwam er een rare tik in de motor en schokte hij bij het gas geven. Blijkt de drijfstang kapot en zuiger en cilinderkop beschadigd..De garage zegt dat er niks anders op zit dan een nieuwe motor of reviseren.
Nu wilde ik de mini in het voorjaar vooral optisch opknappen, maar ben bang dat ik eerst aan de slag moet met de motor. Daarover had ik een paar vragen:
1. Liefst doe ik er een 1300 motor in. Passen alle motoren van van de mini erin?
2. Zo ja, welke onderdelen moeten mee vervangen worden?
3. Weet iemand een goed adres voor een mooie, niet te dure motor? Ik heb vandaag even rondgedeeld en kreeg 1500 als prijs voor een gereviseerde 1000 of 'goede' 1300. Kan dit niet goedkoper?
Alvast bedankt!
Groet,
Sven