katalysator

default

RE: katalysator

Hallo mede sleutelaars,

ik loop al een tijdje met de volgende vraag rond:
"is het toegestaan om de katalysator van de mini er tussenuit te halen???"
Ik heb zelf een cooper 1300 uit oktober 1991 en ben van plan hem ertussen uit te halen. Mag dat???

Vraag 2, scheelt dit in vermogen en geluid.
Ik heb namelijk een DTM supersprint, duitse uitvoering met al twee dempers?

Wie helpt mij??? |:(

RE: katalysator

Tuurlijk mag je hem er tussen uithalen. Alleen voor de apk zal je moeten kijke of je nog wel voldoet aan de uitstoot normen! Als er trouwens K9 op je kentekenbewijs staat mag je er zowiezo zonder rijden(mist je voldoet aan de uitstoot normen). Ergens op het forum staat er ook iets over andere combinaties (U9 of iets dergelijks).

Vermogen wordt meer, maar of je geluid toeneemt of afneemt? geen idee.

Groetjes Erik
ja mijn kat is er ook tussen uit.

RE: katalysator

hoi.

kwam toevallig lang een stukje van Calver..tot mijn verbazing blijkt de cat van een SPI/MPI eigelijk geen serieus verlies te geven tot een vermogen van 100+ PK's. en voor de rest is het een pktje helemaal bovenin.

los daarvan moet je volgens mij bij de latere auto's een kat hebben..omdat het ook op het kenteken staat :( wat ik persoonlijk dikke kul vindt want het gaat toch gewoon om de uitstoot

RE: katalysator

Een kat is zoiezo onzin. Het vuil wat het uit de gassen haalt, haalt het bij lange na niet bij het vuil wat geproduceerd wordt bij productie en bij afvalverwerking van die dingen.

RE: katalysator

De Cooper van mij heeft ook geen kat meer... Jan '91

RE: katalysator

Wanneer er U9 op je kenteken staat, is het demonteren van een kat wel degeleijk strafbaar. Bij de APK controleren ze daarom ook zeker of je nog wel een kat hebt in zo'n geval. In de jaren 90-tig werd subsidie gegeven op nieuwe auto's voorzien van een 3-weg (en soms zelfs 2-weg systemen). Je mag de kat daardoor later niet zomaar verwijderen. Tussen de APK's in kan je natuurlijk niet veel gebeuren, tenzij je in een algemene controle terecht komt zoals deze de laatste tijd in Brabant steeds meer plaatsvinden. Hierbij worden op dergelijke 'ingrepen' ook gelet.

Het vermogen wordt normaliter meer door het verwijderen van een kat, ongeveer een 3% (dit verschilt erg van auto tot auto), maar zoals SirYun het al zei bij de mini tot 100 pk eigenlijk niet. Met de demping heeft het feitelijk niks te maken, hoewel elk opstakel in een uitlaatsysteem het eindgeluid beinvloed natuurlijk. Maar je kunt er op rekenen dat je niet ineens een blaerpijp krijgt.

default

RE: katalysator

ken je me laten weten of ie dan goedgekeurd is.
wat heb je op dit moment er dan tussenzitten??? Zo`n kat-vervanger van maniflow, of wat.
Hoe merk je het aant het vermogen en geluid.
Volgens mij hebben we precies de zelfde mini. :D :D

Mini Power schreef:
De Cooper van mij heeft ook geen kat meer... Jan '91

RE: katalysator

Ik rijd ook zonder cat, maar voor het vermogen hoef je het niet te doen. Ik merk nagenoeg niets, voor het gevoel komt hij iets levendiger over, maar dat gevoel kan ook door het sportieve geluid van de sportdemper worden veroorzaakt. Ik hang de cat ieder jaar voor de APK er weer terug onder, veel werk is het niet dus...

RE: katalysator

Ik zou niet weten of er veel verschil in geluid in zit... Heb namelijk de mini gekocht en er vanalles aan gedaan.

Er zit nu een 'spagetti' spruitstuk onder en een maniflow einddemper onder. Zit een mooi geluidje in en als je het gas los laat klappert ie nogal. De ontsteking staat wel goed en co klopt ook ;)

Vermogen krijg je niet meer... Als er geen aanduiding op het kenteken staat kun je hem er onderuit halen... Mits ie niet te jong is, maar is pas vanaf 92 verplicht volgens mij.

RE: katalysator

Nou heb ik lang gezocht maar kon niet vinden (ik snap ook niet hoe de zoekfunctie werkt met AND en NOT ed.) Dus bij deze heb ik twee vragen...

1. Heeft je/mun uitlaat niet te WEINIG tegendruk als je de katalysator er tussen uithaalt. Heb nou een recht systeem naar achter met een PLAYMINI. Iets in mij zegt dat het nauwelijks tegendruk meer heeft :D :?

2. Scheelt het nou in verbruik, een kat weghalen?? De een zegt me van wel en de ander zegt weer dat hij veel schaailijker gaat rijden.


bedankt en ben benieuwd naar het/de antwoord(-en)!!

thijmer
www.minisport.tk

RE: katalysator

Thijmen schreef:
Nou heb ik lang gezocht maar kon niet vinden (ik snap ook niet hoe de zoekfunctie werkt met AND en NOT ed.)


AND en NOT heb je niet persee nodig. Zie de aanwijzingen bij de zoekfunctie zelf en http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 2220#22220

RE: katalysator

Hallo,

Ik heb een Rover Mini uit '93, afgelopen jaar pas geimporteerd naar Nederland. Mijn katalysator is stuk, hoe weet ik of het nodig is om een nieuwe te halen? Nieuw zijn ze namelijk niet goedkoop (>350 eur heb ik gehoord).

Waar op het kentekenbewijs zie ik of het nodig is of niet? Hoe kom ik door de apk heen?

Thanks guys,

Jurriaan

RE: katalysator

Dit stuk tekst vond ik op de site van de RDW

"Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt."

Als ik mijn katalysator eronderuit sloop hoeft-ie dus geen viergasmeting te doorstaan? Of is dat te naief?

Wat is precies een 'geregelde' katalysator?

Groets

default

RE: katalysator

ik snap nie zo het probleem want als je hem er gewoon een keer in het jaar weer onder schroeft is eigenlijk een werkje van nix en je hebt geen gezeik

RE: katalysator

dieseltje schreef:
ik snap nie zo het probleem want als je hem er gewoon een keer in het jaar weer onder schroeft is eigenlijk een werkje van nix en je hebt geen gezeik



Nou mijn probleem is dat mijn katalysator verrot is!
Dus ik wil graag weten of ik 'm echt nodig heb om door de apk te komen of niet... Liever niet, want die dingen kosten 300 euro ex btw.

Heeft iemand daar een antwoord op?

thanks

RE: katalysator

Ik heb er nog wel 1 liggen voor je...

RE: katalysator

Hai,

De RDW heb ik gebeld, en die zegt: -alle- auto's met bouwjaar vanaf 1993 moeten een katalysator hebben en worden bij de APK aan een viergasmeting onderworpen. Of zijn er uitzonderingen die men mij niet heeft verteld?

Thanks

RE: katalysator

zoiezo kun je opzoek gaan naar een 2e hands kat, die zijn altijd goedkoper (mijn broer vraagt er denk ik tussen de 50 en 100 euro voor) let er wel op dat je de juiste koopt. Er zit nl verschil in katalisatoren. Ik ken er bv iedergeval al 4 soorten. er zit o.a. verschil tussen 1000cc/1275cc kats. er staat bovenop een nr.

een kat is na ik dacht eind 1992 of begin 1993 zoiezo verplicht.

default

RE: katalysator

Wie heeft er voor mij tips voor de uitlaat.
Ik heb een British open 1.3i (SPI) uit 1992.
Wat moet ik ervoor doen om een beetje sportiever te maken?
Ik kan een uitlaat kopen DTM playmini met linkpipe. Moet zelf de rubbers ff halen..en dan een K&N open luchtfilter en klaar is kees?????

ps. en de kat. er dus tussen uit...??

RE: katalysator

ik zou hem lekker laten zitten, elke keer voor de apk de cat weer terugzetten gaat denk ik na een tijd een erg vervelend klusje worden. lekker na de cat een linkpijp meteen naar je eindpijp (dus zonder middendemper) en je hebt al een zeer sportief geluid! daarna ff kijken of je dit genoeg vindt, anders een open luchtfilter erop, dan maakt hij nog een sportiever geluid.

maar een playmini is voor sommige al een herriepijp, ik heb er zelf een en voor dagelijks verkeer niet echt geschikt (onder mijn mini dan) na snelwegkilometers soms tuitende oren.

default

RE: katalysator

huhmm,...noujah! ik hoop dan maar dat de Katalysator het 1 en ander tegen houdt en dat het gewoon een lekker sportief geluid wordt!

Ik ga hem dit weekend installeren en zal een filmpje maken van het resultaat en dit posten!

Waar kan ik rubbers vandaan halen voor het monteren of zijn er nog alternatieve mogelijkheden?

RE: katalysator

De meeste minicentra hebben die setjes wel op voorraad dacht ik