Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

default

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Hallo,

Heb een probleem met Mini MPI uit 2000 , deze wil nadat ik de motor na een versnellingsbakrevisie teruggebouwd heb, niet meer op toeren komen het lijkt dat de onsteking niet op tijd staat .
Bij 5000rpm begint hij te stotteren en gaat niet meer verder.
Ook word de katalysator roodgloeiend na een paar minuutjes.
Heb al veel geprobeerd( lambda vv / katalysator vv / injectie vv/spruitstukpakking vv/ motorregelapp. vv / krukassensor vv/relais module vv /uitlaat achter vv/onsteking vv/nokkenassensor enz maar helaas geen resultaat!
Heb al het een en ander op het forum gelezen maar helaas brengt niet me verder.

Wie o wie kan mij de juiste tip geven,want begin een beetje moe te worden na een paar weekjes prullen!

Groet,
John

default

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Per ongeluk aan de onststeking gezeten? Misschien dat de motor (af en toe) een cilinder overslaat? Waardoor er van die cilinder onverbrande benzine naar de katalysator gaat en daardoor zo warm word.

Heb dit wel eens gehad bij een eerder baantje bij een garage, waar ik het motorblok van een auto moest afspuiten. Kwam wat vocht bij de ontsteking waardoor deze niet lekker liep. Gevolg: de Katalysator vloog in brand :x

default

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Hoi,

Wel aan gezeten, maar dit is een MPI en daar kan je weinig mee fout doen.
Heb er al een andere op gehad en ook zonder resultaat.


Groet,
John

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

voordeel van een injectie systeem met computer is dat ie je informatie kan geven over de toestand van alle sensoren en actuatoren. Helaas is het vaak zo dat (zelfs professionele) monteurs denken dat er geen storing in een systeem zit als er geen foutcodes zijn. Dit is absoluut niet waar! Het is belangrijk echt te snappen wat een motor nodig heeft en wat een daarvoor plausibel signaal is.

Stel je voor: een koelvloeistof sensor heeft een knauw gehad doordat er een keer laag niveau was.(ervaringsverhaaltje van me) Het ding kan daarna een heel andere waarde doorgeven. Zolang het geen kortsluiting of onderbreking is, maar een plausibele weerstandswaarde, dan zal de injectiecomputer geen foutcode opslaan en is er dus in zijn ogen geen storing.
MAAR: als je weet dat een motor volledig op bedrijfstempartuur is en de computer interpreteert het signaal van de sensor als 5 graden boven nul, dan gaat ie een ander kenveld gebruiken voor zijn injectie. Gevolg in geval van dit voorbeeld: te rijk mengesel EN uitsluiten van lambdawaarde.

Afijn zo zijn nog meer situaties te bedenken. Maar meten blijft weten. Ga niet als een dolle delen vervangen maar doe het gebaseerd op feiten.

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Ik lees niet dat ie al uitgelezen is??
Of zie ik het over het hoofd?

Zo niet, computer uit laten lezen.
Had veel moeite (lees ellende) bespaard.

default

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Hoi,

Nee heb ik nog niet gedaan heb daar helaas slechte ervaring mee.
Maar zit aan het einde van mijn latijn, dat ik wel die kant op moet gaan!

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Slechts versnellingsbak losgehad of ook nokkenasketting? Ik denk dan aan verkeerde timing bijvoorbeeld. Tja, en anders uitlezen, zo te lezen draait de motor veel te rijk.

default

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

De nokkenasketting is niet los geweest en hij loopt inderdaad te rijk het is volgens mij gewoon onverbrande benzine die nog eens vlam vat in de katalysator,maar zie dat je uit krabbendijke komt weet je toevallig iemand in de buurt van jou/mij (bergen op Zoom) om hem uit te lezen?

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Ik kan 'm eventueel voor je uitlezen, ik woon in de Hoekse Waard, redelijk dicht bij Bergen op Zoom. Kun je er wel mee rijden ?

PM maar ff als je interesse hebt..

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Coopersport,

zit zelf in de APK ellende met de MPI, vandaag weer testen met nieuwe (dit maal originele) spruitstuk pakking (wat heeft Rover die MPI spruitstukjes ielig gemaakt, geen vlees op de zitting, slechts dun randje). M'n MPI heeft vorig jaar 3 maanden (tijdens mijn afwezigheid) bij een Goese oud Rover dealer gestaan omdat ze daar een Rover Testbook hebben, en naar ik hoopte alle ervaring, maar ze zijn er nooit echt uit het hoge CO probleem gekomen, nipt door de APK, nu jaar verder zelfde, DUS, ben momenteel bezig met speurtocht naar ACR4 uitlezer voor eigen gebruik.

Is je uitlaat temperatuur VOOR de KAT niet zo hoog? Dan inderdaad onverbrande benzine (overrijk) die reageert in de KAT, zou er niet mee rijden, je verbrandt 'm. Is temperatuur ervoor ook zo hoog, lijkt me een erg arm mengsel dan.

CO uitlezing bij de "garage om de hoek" mogelijk? Hoe draait de motor verder? Onregelmatig of regelmatig gesputter of juist mooi rond (lijkt me niet)? Toeren?
Juiste pakkingen gebruikt, lek in inlaat dan wel uitlaat systeem (voor de lambda), alle aansluitingen op de plaats, slangen juist, en dan wellicht beschadigingen aan bedrading?

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Ik ben in het bezit van 2 ACR4 uitlezers, 1 daarvan (de 2-regel uitvoering) is overigens eventueel te koop. Dan zul je echter nog wel de kabel en de juiste pod erbij moeten zoeken, maar die zijn beiden redelijk eenvoudig op eBay te vinden.

Ik heb geen ervaring met het Rover Testbook, maar wel van een ex-Rover dealer begrepen dat het niet altijd eenvoudig is om daarmee storingen te vinden.
Probleem is dat de Testbook een lijstje aan tests uitvoert en stopt zodra deze een fout detecteert. Je kan vanaf dat moment niet verder (andere componenten) testen zonder dat de gedetecteerde fout is opgelost. Als die fout echter veroorzaakt wordt/samenhangt met een component wat op dat moment nog niet is getest (verderop op het test-lijstje), is het erg lastig een oorzaak te vinden.

Naast de mogelijke elektronische storingen kan er uiteraard ook een mechanische zijn. Behalve kleppen stellen is ook de brandstofdruk van belang, valse lucht, (deels) verstopt brandstoffilter (Het verbaast mij dat zo weinig mensen dit filter ooit vervangen).

default

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Vandaag nog eens bezig geweest.
Brandstoffilter (wat zit dat ding vast)vervangen,tevens alle leidingen doorgeblazen van aan en afvoer v/d brandstof.
Ook nog de tank vervangen met brandstofpomp,tevens getest op valse lucht met remreiniger maar geen toerental verhoging.
En HELAAS bij5000rpm ging hij weer stotteren en was de Kat. na een paar minuutjes weer gloeiend. :(
Het enigste wat opgevallen is dat ik mijn hand gedeeltelijk het smoorklephuis(ook al verv.)afsluit,de motor wel verder op toeren komt(meer benzine toevoer?).

Groet,
John

default

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Nog wat info.
Heb een afspraak gemaakt om hem uit te lezen.
Maar ben er nu achter dat de bougiekabels niet volgens de normale volgorde vanuit de bobine aangesloten zijn,als ik deze aansluit volgens de zgn normale volgorde(weet wel 1&4 en 3&2 kunnen wel omgekeerd) aansluit loopt de MPI niet.
Dus er wordt ergens een verkeerde voeding/signaal naar de bobine gegeven ,denk ik????
Heb de nokkenassensor al uitgewisseld .

Ik ga er vanuit dat dit goed is van de voorzijde gezien onder 1/ naar boven voor 2 /opzij naar achter 3 /onder achter 4.

Bij mij zijn ze aangesloten op deze van de voorzijde gezien onder 3/naar boven voor 1 /opzij naar achter 4 / onder achter 2.

Dus boven en onder zitten omgekeerd(op zijn kop) mag /kan dit bij een MPI?

Ik hoop dat jullie me een beetje begrijpen en misschien een advies kunnen geven :)

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Misschien wil iemand (of heeft iemand) een foto van de aansluiting van de bougie kabels maken. Op internet opzoek geweest maar kon alleen onduidelijke foto's vinden. Maar kan het misschien zo zijn dat het vliegwiel verkeert zit? (niet zeker OF dit mogelijk is bij een MPI).

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Is niet zo erg belangrijk hoor. 1&4 vonken tegelijkertijd, evenals 2&3. Vandaar dat je ze kunt omdraaien zonder dat dit verdere gevolgen heeft. Zelfs de documentatie van Rover en Haynes zijn het met elkaar oneens over welke kabel waar hoort te zitten.

Er staan (in het ([size=50:275r74dn]heel[/size:275r74dn]) klein) cijfertjes op de bobine van de betreffende cylinders. Maar nogmaals, ze vonken tegelijkertijd, dus het maakt geen verschil.

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Klopt wat Bartje schrijft.
Heb volgende op TMF gevonden, The Mini Forum. Soortgelijk probleem, iets aan koppeling vernieuwd? Wellicht SPI type gemonteerd, of zoals beschreven in onderstaande link, kans dat vliegwiel iets uit lijn ligt (verkeerd gemonteerd), zelfde symptomen beschreven, komt niet op toeren, KAT gloeiend heet, teveel benzine, hoe zien de bougies eruit? Cil 2/3 zwart, 1/4 niet?


http://forum.minicooper.org/showthread. ... 788&page=2

Uitlezen zal denk ik dit niet aan het licht brengen, eerst mechanische problemen oplossen.

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Als er niets aan de koppeling/het vliegwiel is gedaan zou ik in eerste instantie eens gaan kijken naar de brandstofdruk. Deze hoort 3 bar te zijn bij een MPi. Er zit een vacuum-gestuurde drukregelaar op de inspuitrail. Controleer deze vacuum-aansluiting eens op lekkage.

Maar, uitlezen is eigenlijk het enige juiste begin van een diagnose. Niet alleen foutcodes, maar met name ook de diverse componenten controleren.

default

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Hoi,

Aan koppeling is niets veranderd en op een spi vliegwiel loopt hij volgens mij niet ivm de 2 uitsparingen ipv 4 bij de mpi.
Is er wel afgeweest tijdens versnellingsbakrevisie.
Maar een mpi vliegwiel kan je toch niet verkeerd plaatsen?
Zal het slangetje van de brandstofdruk nog eens controleren en de nokkenassensor/krukaspositiesensor nog eens vervangen .

default

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Slangetje benzinedruk / nokkenassensor en krukassensor nog eens vervangen ook een link-pipe te vervanging van de katalysator gemonteerd , komt nu iets verder 5400rpm (minder weerstand)maar klapt nog.
Weet het echt niet meer!

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Dat slangetje van brandstof rail druk begrenzer moet absoluut lekvrij zijn om in stationaire toestand de druk van 3 naar 2,5 bar te doen dalen, slangetje lekt makkelijk lucht namelijk, maar ja, dat is slechts bij stationair, en is je probleem niet. Je zou een manometer ergens in de leiding kunnen plaatsen om te zien of inderdaad de druk tussen 2,5 en 3 bar is. Heb bij de mijne dit vorige week ook gechecked i.v.m. de CO problematiek, maar, hoewel membraampje blijkbaar vastzat (bleef 3 bar), slangetje ook lekte, was dit het ook niet, hoewel ik weer een stap dichter bij de oplossing ben |:(

Is je koelwater temperatuur aanwijzing OK? Bougie kleur al gechecked? En anders nog vele andere mogelijkheden hoor (stekkers, bedrading, ik bedoelde niet SPI vliegwiel maar koppeling onderdelen, neem aan dat je die meteen ook vernieuwd hebt, SPI is niet MPI blijkbaar, zie link, en het schijnt dat je vliegwiel ook nog eens verkeerd kunt plaatsen bij MPI.....). Succes.

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Een paar berichten terug schreef je dat je een afspraak had gemaakt om de Mini uit te laten lezen, is dat al gebeurd ? Is daar iets uit gekomen ?

default

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Hoi, sorry voor de late reaktie!
Morgen komen ze hem ophalen,gaat naar Den Bosch.
(er valt echt niet normaal mee te rijden,vandaar).
Nogmaals nokken/krukassensor en vacuumbezinedruk slang vervangen ,helaas :'(
Zit het dan toch in het vliegwiel????

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Zo, dat is rigoreus, je Mini op transport.
Kun je het Forum op de hoogte houden van de progressie?
Volgende week krijg ik m'n uitlees apparatuur binnen \\:)/ , kan ik hopelijk mijn project afronden (heb al boete vanwege verlopen APK :(( )

default

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Hoi,

Mini is terug van de jongens uit Den Bosch, denk wel bij iedereen bekend.
En is bij hun aan de testbookkast geweest.
Bleek het toch mijn nokkenassensor te zijn geweest.
;) Goede service/prijsverhouding komen hem zelfs halen/brengen voor goede prijs!
Iedereen bedankt voor het meedenken!

Groet,
John

RE: Katalysator gloeiend heet /niet op toeren komen

Gefeliciteerd John d:)b
Vond toevallig net een oud gerelateerd topic (gloeiend hete kat), veroorzaakt door lekkende spruitstuk pakking.
Vandaag kwam m'n uitleesapparaat binnen, 3 fouten gewist, en wacht nog op nieuwe brandstof rail en nieuwe throttle potmeter (beide 3 weken levertijd....).
Zal hopelijk mijn hoog CO project zeer spoedig afronden, en het oude topic uit 2010 weer updaten.

Michiel.