Kering in Vliegwielhuis lek

RE: Kering in Vliegwielhuis lek

Beste clubleden,

De volgende vraag gaat over mijn Rover Mini 1300 SPI 94'.

Ik heb een vraag betreft lekkage in het vliegwielhuis. Er hangen druppels olie aan de splitpen aan de onderkant van het vliegwielhuis. Ik heb van een monteur begrepen dat het heel veel sleutelwerk vereist om alleen al bij de kering uit te komen.

Nu zou ik zelf graag het voorwerk willen doen zodat een garage de kering dan sneller kan vervangen.

Kunnen jullie mij vertellen wat ik dan allemaal moet demonteren zodat er genoeg ruimte is om de kering te laten vervangen?

Hoeveel uur verwachten jullie dat dit kost?

Ik hoor graag van jullie!

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Bastiaan

RE: Kering in Vliegwielhuis lek

Nou, omdat je bij een garage het fijne werk wilt laten doen, is het eerste punt; 'hoe krijg je de motor daar'?
Als je de boel aan de vliegwiel zijde hebt open gemaakt kan je met de auto niet meer rijden.
Dat zou dan betekenen dat je de motor uit de auto haalt, open maakt en het blok dan bij de garage brengt.
Heb je een hefwerktuig waarmee je het blok (met versnellingsbak) uit de auto kunt tillen?
Als het voor het eerst is, dat je dit klusje aangaat, reken dan maar op een weekend.
En terugzetten, reken maar op twee weekenden.
En het open maken van het blok kost je ook een weekend. Heb je een trekker om het vliegwiel van de krukas af te nemen? Het is niet ongewoon dat het vliegwiel zo vast zit dat je daar twee weekenden en de tussenliggende werkweek elke dag enkele uren mee bezig bent (als het tegen zit).
Het kan natuurlijk ook meevallen. Maar, voor wie dit geen routine klusje is, valt het meestal tegen.

De meeste weldenkende Mini rijders laten de krukaskering rustig lekken
Zolang je nog niet een liter olie per duizend km hoeft bij te vullen, zal het wel gaan.
Belangrijker en gemakkelijker is het, om na te gaan of de carterventilatie wel behoorlijk werkt.
Als die niet verstopt is, heb je meestal zoveel onderdruk in het carter als de motor loopt,dat er dan geen olie via de krukas keerring uitlekt.
Dus, controleer eerst maar eens bij alle slangen van het ventilatie systeem of ze niet verstopt zijn. Slang aan een zijde losmaken, aan je mond zetten en blazen. Je mag dan geen noemenswaardige weerstand voelen. En dan zuigen. Je mag geen noemenswaardige weerstand voelen. Ga je mond spoelen.
Als wil weten of het wel nodig is om de slangen in je mond te stoppen en te blazen en zuigen; haal dan het kleppendeksel van de motor af. Als je bovenin de deksel 'mayonaise' ziet, is de carterventilatie onvoldoende.

default

RE: Kering in Vliegwielhuis lek

Ik zou het sowiezo (laten) repareren, en niet laten zitten. Op den duur komt de olie op je koppelingsplaat en kan de koppeling gaan slippen. Eenmaal olie op de koppeling en je kan hem weggooien.
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Stop er gelijk het duurdere type keerring in, die blijven langer goed. Had er een goedkope in.
Het is trouwens mogelijk om dit uit te voeren met het blok nog in de Mini,
Succes

RE: Kering in Vliegwielhuis lek

Weet je zeker, dat het via de olie-keerring lekt? Geen lekkage via kleppendeksel pakking?
Mocht het je keerring zijn en olie op je koppeling komen, dan is dit toch geen ramp, deze gooi je toch weg als je het blok open hebt?

RE: Kering in Vliegwielhuis lek

@Wim Fournier:
Ten eerste bedankt voor de reactie. Mijn werkplaats zit naast een garage. Vandaar dat ik mijn mini daar gewoon heen kan duwen.Zou dus graag het motorblok erin willen laten zitten.

@_mini_cooper_:
Bedankt voor de Tip.

@Willy1:
volgens de garage lekt de olie-keering. Hoe zie ik eventueel of het toch lekt bij de kleppendeksel pakking?


Ik hoop dat er nog antwoord gegeven wordt op mijn vraag: Wat ik allemaal moet demonteren zodat de monteur de keering kan vervangen.

RE: Kering in Vliegwielhuis lek

Als je al zo ver gaat alles open te maken, kan je ook net zo goed zelf de keerring vervangen 8)
Met het blok in de auto kan, maar de motorsteun aan de koppelingskant moet er af, meestal ondersteun je dan het blok met een krik of blokken hout, dat maakt het lastig om dan de boel nog naar de garage te duwen.
zie ook:
http://www.infomininl.org/iui/manual/en9.htm
en:
http://www.infomininl.org/iui/manual/ct1.htm

Je hebt in ieder geval een goede vliegwieltrekker nodig en een passende dop voor de cetrale moer op de krukas. Bij een Spi zit er nog van alles in de weg voor je bij je koppelingsdeksel kan komen (ECU en rembekrachtiger vnl. )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Kering in Vliegwielhuis lek

Theo van den Bogaard schreef:
Als je al zo ver gaat alles open te maken, kan je ook net zo goed zelf de keerring vervangen 8)
Met het blok in de auto kan, maar de motorsteun aan de koppelingskant moet er af, meestal ondersteun je dan het blok met een krik of blokken hout, dat maakt het lastig om dan de boel nog naar de garage te duwen.
zie ook:
http://www.infomininl.org/iui/manual/en9.htm
en:
http://www.infomininl.org/iui/manual/ct1.htm

Je hebt in ieder geval een goede vliegwieltrekker nodig en een passende dop voor de cetrale moer op de krukas. Bij een Spi zit er nog van alles in de weg voor je bij je koppelingsdeksel kan komen (ECU en rembekrachtiger vnl. )

succes,
Theo van den Bogaard




Bedankt voor je reactie.

Ik durf het nog niet aan om zelf de keering te gaan wisselen, dus wat ik misschien dan het best kan doen doen is ruimte maken tot dat ik bij de motorsteun ben aangekomen. Zodat de garage het vanaf daar over neemt.

ALs de ECU en Rembekrachtiger aan de kant liggen is dat dan al genoeg om er makkelijk bij te kunnen?

Hoelang verwachten jullie dat een garage bezig is met sleutelen als ik het tot daar heb voorbereid?

RE: Kering in Vliegwielhuis lek

Weet je zeker dat de carterventilatie niet verstopt is?
Het zou natuurlijk wel ontzettend stom zijn wanneer je straks een nieuwe keerring hebt met een rekening van € 800,- en er lekt dan nog steeds olie bij het splitpennetje in het koppelingshuis.

RE: Kering in Vliegwielhuis lek

Hoe je ziet, of de kleppendeksel pakking lekt? Zoals bij elke olie lekkage: alles goed schoonmaken en opsporen waar de olie vandaan lekt. Hebben de garage mannen het blok schoongemaakt? Ik heb ook wel meegemaakt met een auto, dat de garage mannen het lek niet in een keer juist wisten te lokaliseren, zij het wel met een andere auto maar dat even terzijde.
Even jouw blok, is het verder een beetje droog? Hoeveel lekt het blok, ligt er een plekje olie onder het blok of hangt er enkel een drupje olie?

RE: Kering in Vliegwielhuis lek

Gelukkig. Nog iemand die aangeeft: Kijk eerst waar de lekkage vandaan komt en hoeveel olie verlies je eigenlijk?
Het is makkelijk voor iemand in een garage om te roepen dat de keerring stuk is wanneer er een drupje olie aan het koppelingshuis hangt. Maar je geeft enkele honderden euro's uit die je wellicht beter had kunnen besteden.

RE: Kering in Vliegwielhuis lek

Er zit geen mayonaise in mijn kleppendeksel.

Olie komt echt uit de splitpen, dus dan kan ik er toch vanuit gaan dat de keering lek is?

Qua hoeveelheid lekkage is lastig te zeggen. Hij staat nu al 4 maanden binnen en er ligt nu een plasje onder (precies onder de splitpen) van 8 cm bij 8 cm. Als de motor warm is dan valt er af en toe een druppeltje. Het is niet zo dat hij snel en constant blijft druppelen.

RE: Kering in Vliegwielhuis lek

Ah! Dit is het eerste exacte gegeven. Een olieplas met een doorsnee van 8 cm na vier maanden stilstand.
Dat is ongeveer een vingerhoed vol olie.
Nu lekt een stilstaande auto nooit veel meer, want; het oliepeil in het carter staat lager dan de onderste rand van de keerring.
Een motor lekt alleen olie als hij draait.
Dan is er ook volop olie boven het niveau wat de olie in ruststand in het carter heeft.
Het ligt dan aan de luchtdruk in het carter, of de olie die aan de binnenrand van de keerring zit ook langs de keerring naar buiten gedrukt wordt.
De vraag is dus; hoe hoog de druk in je carter oploopt? Wanneer de zuigerveren versleten zijn of gebroken, kan de druk in het carter toenemen door de 'blow by'; de hoeveelheid verbrandingsgas die tijdens de werkslag van de zuiger tussen zuiger en cilinderwand doorglipt. Vervolgens ligt het er dan aan of het carterventilatie systeem werkt, of die overvloedige gassen dan uit het carter gezogen worden. Of zich daar ophopen = carterdruk.
Zijn de slangen van de carterventilatie echt niet verstopt?
Hoeveel olie verlies je eigenlijk wanneer je rijdt? Ververs je om de drieduizend of vijfduizend km en hoeveel liter moet je dan tussentijds bijvullen? Als dat een halve liter is, dan is die hoeveelheid nog niet noemenswaard.
Als je moet bijvullen, dan is -overigens- nog de eerste vraag, of je die olie verbrandt, of lekt.
Verbranden van olie krijg je als de klepstelen flink zijn ingesleten op de klepgeleiders. Daarvoor zet iedereen olieringetjes op de klepstelen, om die lekkage zoveel mogelijk tegen te houden. Heb jij van die ringetjes? Zo ja, ho lang is het geleden dat je die vernieuwd hebt? Deze vragen komen eerst aan de orde als je tamelijk veel olieverbruik hebt. Zeg, meer dan een liter per verversing.