Nou, omdat je bij een garage het fijne werk wilt laten doen, is het eerste punt; 'hoe krijg je de motor daar'?
Als je de boel aan de vliegwiel zijde hebt open gemaakt kan je met de auto niet meer rijden.
Dat zou dan betekenen dat je de motor uit de auto haalt, open maakt en het blok dan bij de garage brengt.
Heb je een hefwerktuig waarmee je het blok (met versnellingsbak) uit de auto kunt tillen?
Als het voor het eerst is, dat je dit klusje aangaat, reken dan maar op een weekend.
En terugzetten, reken maar op twee weekenden.
En het open maken van het blok kost je ook een weekend. Heb je een trekker om het vliegwiel van de krukas af te nemen? Het is niet ongewoon dat het vliegwiel zo vast zit dat je daar twee weekenden en de tussenliggende werkweek elke dag enkele uren mee bezig bent (als het tegen zit).
Het kan natuurlijk ook meevallen. Maar, voor wie dit geen routine klusje is, valt het meestal tegen.
De meeste weldenkende Mini rijders laten de krukaskering rustig lekken
Zolang je nog niet een liter olie per duizend km hoeft bij te vullen, zal het wel gaan.
Belangrijker en gemakkelijker is het, om na te gaan of de carterventilatie wel behoorlijk werkt.
Als die niet verstopt is, heb je meestal zoveel onderdruk in het carter als de motor loopt,dat er dan geen olie via de krukas keerring uitlekt.
Dus, controleer eerst maar eens bij alle slangen van het ventilatie systeem of ze niet verstopt zijn. Slang aan een zijde losmaken, aan je mond zetten en blazen. Je mag dan geen noemenswaardige weerstand voelen. En dan zuigen. Je mag geen noemenswaardige weerstand voelen. Ga je mond spoelen.
Als wil weten of het wel nodig is om de slangen in je mond te stoppen en te blazen en zuigen; haal dan het kleppendeksel van de motor af. Als je bovenin de deksel 'mayonaise' ziet, is de carterventilatie onvoldoende.
- Login of registreer om te reageren
RE: Kering in Vliegwielhuis lek
Ingediend door Bastiaanp op do, 22-02-2018 16:36
Beste clubleden,
De volgende vraag gaat over mijn Rover Mini 1300 SPI 94'.
Ik heb een vraag betreft lekkage in het vliegwielhuis. Er hangen druppels olie aan de splitpen aan de onderkant van het vliegwielhuis. Ik heb van een monteur begrepen dat het heel veel sleutelwerk vereist om alleen al bij de kering uit te komen.
Nu zou ik zelf graag het voorwerk willen doen zodat een garage de kering dan sneller kan vervangen.
Kunnen jullie mij vertellen wat ik dan allemaal moet demonteren zodat er genoeg ruimte is om de kering te laten vervangen?
Hoeveel uur verwachten jullie dat dit kost?
Ik hoor graag van jullie!
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Bastiaan