Je hebt kennelijk een ontstekingsstoornis.
Het is mogelijk dat je eens de / een bougie kabel(s) los gehad hebt en ze niet in de goede volgorde weer hebt aangesloten.
De ontstekingsvolgorde is 1 3 4 2. En de draairichting van de rotor in de verdeler kap is linksom wanneer je met je gezicht naar de auto toe staat.
Kijk dus uit welk gat van de verdeler kap de bougie kabel naar de eerste cilinder gaat (aan de kant van de radiator,dus). Dan met de draairichting mee, moet de volgende kabel naar de derde cilinder gaan en dan de volgende naar de vierde en de vierde kabel naar de tweede cilinder.
Een tweede storing kan zijn, dat er een willekeurige stroom onderbreking ontstaat in de primaire stroomkring van de ontsteking. De bobine maakt daar hoogspanning van (alsof het zo hoort) en je hebt op dat moment dus een vonk. Deze vonk zoekt via de rotor in de verdeler kap zijn weg naar het dichtst bij zijnde contact en geeft de vonk door naar de bijbehorende cilinder. Het is dan maar de vraag in welke fase die cilinder op dat moment is. Is de inlaatslag aan d orde, dan staat de inlaatklep open en de reeds aangezogen benzine ontbrandt en je hoort een 'blaf' in de carburateur. Is de compressieslag aan de orde op het moment dat de vonk springt, dan ontbrandt het mengsel en is er een 'quasi' werkslag. De zuiger wordt door de ontbranding hard naar beneden gedrukt, terwijl die juist omhoog ging voor de compressieslag. De motor 'bokt'. Valt d vonk in de -eigenlijke- werkslag, dan was er daarnet ook al een vonk. De tweede vonk heeft weinig of geen effect. Valt de vonk in de uitlaatslag, dan merk je daar niks van.
Zo'n 'loze' vonk kan optreden doordat er een verbinding niet goed vast zit in het 12 volt circuit. Een bekend euvel is een kabelschoentje wat wat lam geworden is en door de trilling van het motorblok af en toe de stroomverbinding niet volhoudt (+ onderbreekt). Het kan ook zijn dat een draadje gebroken is. Door de isolatiemantel zie je dat niet direct.
Als dit verhaal je bij d oplossing brengt, meldt je dat dan even? Als je er zo niet uitkomt, vernemen we het ook graag. Kunnen we verder gissen wat het kan zijn.
- Login of registreer om te reageren
RE: Klap bij starten
Ingediend door VandenEnde op za, 24-01-2015 20:12
Ik ben zins kort een trotse eigenaar van een opknapper Rover mini cooper 1.3 uit '91.
Het probleem dat ik heb is als ik hem probeer te starten dat er na een paar toeren er een harde klap komt en de motor een terugslag krijgt. zodra ik de ontsteking loskoppel draait hij heel netjes rond. Hij heeft een keer goed gelopen en rijdt en loopt dan zeer goed.
Groet Thomas