klep steel rubber

RE: klep steel rubber

Ik heb een vraag; wat is makelijker klepsteel rubbers vervangen als de kop er op zit, met het risico dat de koppaking gaat lekken of de kop demonteren en alles vervangen. Dus ook de koppakking!
Wie heeft hier ervaring mee. :?

default

RE: klep steel rubber

Om die rubbers te vervangen moet je eerst de klepveren loshalen. Dit is met de kop er nog op wel te doen, maar je zit onwijs te pielen om door het bougiegat de klep te laten doen wat jij wilt. Voor 1 rubbertje is dit nog te doen, voor alle rubbers kost het loshalen van de kop net zoveel tijd, plus dat je dan overal normaal bij kan.

En je hoeft overigens niet bang zijn dat je koppakking lek gaat als je de kleprubbers vervangt, van een beetje aan je kop pielen gaat die pakking niet lekken.

Succes,
Erik

RE: klep steel rubber

Wij hebben bij ons ook de rubbers bij de klepstelen vervangen. Om te zorgen dat de klep niet in de cilinder zou vallen, hebben we een adapter gemaakt zodat we via het bougiegat met de compressor druk op de cilinder konden zetten. Met een stemvork hebben we de veren losgehaald. In een middagje was het voor elkaar.

RE: klep steel rubber

Hallo Erikje.

dit was ik ook zo van plan.
van een oude bougie de adapter maken, maar oke. maar dan wel of niet de tuimellaaras verwijderen. dan is de kop toch al los? of zie ik dit verkeerd! dus als ik er dan druk op zet (4 bar) loop ik dan niet het risico dat ik de koppaking los maak van de kop of blok? of de pakking beschadig?

RE: klep steel rubber

De tuimelaar as zit los op de kop geschroefd dus niet met dezelfde bouten als waarmee de kop op het blok zit.
Tijdens de verbrandingsslag van de motor loopt de druk op tot 10 bar of meer dus maak je over die 4 van de compressor maar niet druk.

RE: klep steel rubber

Crispy schreef:
De tuimelaar as zit los op de kop geschroefd dus niet met dezelfde bouten als waarmee de kop op het blok zit.


Niet helemaal waar Crispy...
De tuimelaaras loopt door een paar 'beugels' heen(geen idee hoe die dingen heten eigenlijk :P ) die wel degelijk met de kopbouten vastzitten.
Wel kan je de borgging van de as eruit halen en deze zijdelings naar links verwijderen.

RE: klep steel rubber

hallo
allemaal bedankt voor de reacties, ik ga aankomend weekend even kijken of ik er uit kan komen.

RE: klep steel rubber

Mr. Marcos schreef:
Hallo Erikje.

dit was ik ook zo van plan.
van een oude bougie de adapter maken, maar oke. maar dan wel of niet de tuimellaaras verwijderen. dan is de kop toch al los? of zie ik dit verkeerd! dus als ik er dan druk op zet (4 bar) loop ik dan niet het risico dat ik de koppaking los maak van de kop of blok? of de pakking beschadig?



Je draait inderdaad de kop een beetje los, de koppakking beschadigt dan niet, maar je moet niet vergeten om je koelvloeistof af te tappen tot onder de kop. Wij waren dit vergeten, en bij ons stond er dan ook in 3 van de 4 cilinders water.

Je moet ook zorgen dat je de zuiger boven zet bij de cilinder die je op druk gaat zetten (auto in 4 en duwen). Als je er druk op zet, moet wel de auto op de rem staan, anders gaat de auto rijden.

Gr
Erik

RE: klep steel rubber

Wij doen het zelf ook wel vaker, alleen heb daarvoor een speciaal stuk gereedschap gemaakt. Je schuift dan de tuimelaar opzij een haakt het gereedschap om de tuimelaar as. Op deze manier hoef je de tuimelaar as niet eraf te hebben en krijg je ook geen vloeistof (water of olie) tussen de koppakking, wat natuurlijk niet ideaal is. Om te voorkomen dat de klep naar beneden zakt hebben we een hulpstuk dat je in het bougie gat vastzet en vervolgens de klep kunt blokkeren (stuk gereedschap van Facom). Met perslucht kan het ook, maar dan moet je inderdaad wel de zuiger in de bovenste positie zetten, voor het geval dat de klep wel naar beneden valt.

RE: klep steel rubber

Hallo
Mini Minded schreef.

[list:vqqq03h6]Om te voorkomen dat de klep naar beneden zakt hebben we een hulpstuk dat je in het bougie gat vastzet en vervolgens de klep kunt blokkeren (stuk gereedschap van Facom)[/list:u:vqqq03h6]

Nu mijn vraag heb je ook het onderdeelnummer want ik heb gekeken op de internet site van Facom maar daar kon ik het niet vinden :x .

RE: klep steel rubber

Mini Minded schreef:
Met perslucht kan het ook, maar dan moet je inderdaad wel de zuiger in de bovenste positie zetten, voor het geval dat de klep wel naar beneden valt.




Risico van de zuiger boven in en luchtdruk, is dat als je de zuiger niet helemaal goed hebt gezet, de zuiger door de druk met een rotvaart weer naar beneden knalt...
Goed opletten dus.

default

RE: klep steel rubber

ik begrijp uit de beschrijving/fotos in mijn haynes boeken, dat het vervangen van de klepsteelrubbers in de a-motor gebeurd door (na afnemen van het kleppendeksel) de tuimelaarsas er in zijn geheel af te halen.
nu zie ik dat de vier 'stoeltjes' die de tuimelaarsas dragen o.a. met 4 van de kopbouten vast zitten..
het afnemen van de 'stoeltjes' gaat dus gepaard met het losnemen van een deel van de kopbouten..
kunnen de andere kopbouten vast blijven zitten, of moeten die ook losgemaakt worden.
dit, omdat beschreven wordt dat kopbouten in een bepaalde volgorde en met een precies koppel moeten worden vastgezet.

verder: is er een handige manier om de klepschotel/klepveer in te drukken om de spieen te verwijderen zodat schotel en veer eraf kunnen?
speciaal gereedschap of improvisatie?

verder2: hoe haal je de steelrubbers er uit en hoe zet je nieuwe erin?

verder3: leidt slechte steelrubbers tot een hoog olieverbruik (olieverbranding) en tot lekken uit de kleppendeksel (als de pakking daar ook slecht is)?

default

RE: klep steel rubber

Mini Minded schreef:
Wij doen het zelf ook wel vaker, alleen heb daarvoor een speciaal stuk gereedschap gemaakt. Je schuift dan de tuimelaar opzij een haakt het gereedschap om de tuimelaar as. Op deze manier hoef je de tuimelaar as niet eraf te hebben en krijg je ook geen vloeistof (water of olie) tussen de koppakking, wat natuurlijk niet ideaal is. Om te voorkomen dat de klep naar beneden zakt hebben we een hulpstuk dat je in het bougie gat vastzet en vervolgens de klep kunt blokkeren (stuk gereedschap van Facom). Met perslucht kan het ook, maar dan moet je inderdaad wel de zuiger in de bovenste positie zetten, voor het geval dat de klep wel naar beneden valt.



Heb je niet een preciezere beschrijving en een paar plaatjes van het eerstgenoemde 'speciaal stuk gereedschap' (om de klep veer naar beneden te drukken)?? DAT is nou net een interessant iets!

De zuiger moet bovenin staan omdat anders de klep helemaal in de verbrandingsruimte zou kunnen vallen OF kun je hem alleen met perslucht naar boven drukken als beide kleppen gesloten staan dus *net* voor het ontstekingsmoment (zuiger bovenin)??

RE: klep steel rubber

metrodriver schreef:
De zuiger moet bovenin staan omdat anders de klep helemaal in de verbrandingsruimte zou kunnen vallen OF kun je hem alleen met perslucht naar boven drukken als beide kleppen gesloten staan dus *net* voor het ontstekingsmoment (zuiger bovenin)??


De perslucht zorgt ervoor dat de kleppen niet meer open gaan als je bezig bent. Maar je moet dus wel eerst zorgen dat ze dicht zijn! Bovendien wil je idd niet dat je klep erin valt dus je zuiger moet bovenin staan. En wel precies bovenin anders wordt 'ie door de perslucht weer naar beneden gedrukt.

Trouwens de kleppen zijn wel een tijdje dicht, (bijna) de hele compressie slag en arbeidsslag dus niet alleen vlak voor ontsteking

Rene":325o7hpq]Crispy":325o7hpq]De tuimelaar as zit los op de kop geschroefd dus niet met dezelfde bouten als waarmee de kop op het blok zit.[/quote:325o7hpq]
Niet helemaal waar Crispy...
De tuimelaaras loopt door een paar 'beugels' heen(geen idee hoe die dingen heten eigenlijk :P ) die wel degelijk met de kopbouten vastzitten.[/quote:325o7hpq]
OK mijn mini staat alweer te lang stil... duidelijk te lang geleden dat ik kleppen gesteld heb anders had ik het wel geweten...