klepje vervangen

default

RE: klepje vervangen

hoi :D ik heb net vol verbazing een deel van dit forum gelezen. de helft van de tijd heb ik geen idee waar het over gaat. maar goed, ik heb een probleem waarbij ik hulp nodig heb :|

mijn mini 1275 uit 91 heeft wat problemen met een van de kleppen. wat er gebeurd is dat zo'n ding geloof ik blijft hangen;

de motor valt regelmatig uit als je weinig toeren maakt. constante snelheid is geen probleem. voor een stoplicht staan wel 8( m'n locale rover dealer heeft hier naar gekeken en die zagen tijdens een compressie meting dat zo af en toe de compressie helemaal wegvalt op een van de kleppen. hij had het erover dat de kop niet goed paste en vast bleef zitten? er zou iets vervangen moeten worden, tweedehands klep(kop)?

komt dit iemand bekend voor? wat zou de beste oplossing zijn?

:) sry als dit wat onduidelijk is allemaal, morgen hoor ik die monteur uit, en laat hij me zien wat er mis is, dan kan ik meer details geven..

default

RE: klepje vervangen

Hoi!
Om precies het probleem vast te stellen zal iig de kop eraf moeten. Dit is zelf te doen als je een beetje handig bent.

Het beste is dan om met je kop langs een revisiebedrijf te gaan en hun vast laten stellen wat het probleem is. Moet je wel ff weten in welke cilinder de compressie wel eens helemaal wegvalt. Dan kunnen hun je wel vertellen wat je ermee moet doen!

Wat ik me ook voor kan stellen is dat een klepveer gebroken is en dat ie dus niet mee omhoog getrokken wordt, maar dat zou dan altijd zijn.... En het was maar af en toe zei je.... Als het dat is, zie je dat snel genoeg; als je de kleppendeksel verwijdert, zie je 8 veren zitten. Misschien dat daar iets mee mis is ofzo?

Suc6 ermee!
Remko

RE: klepje vervangen

kan zijn dat je kop erg vervuild is en een van de kleppen niet heel goed wil sluiten.rij je veel kleine stukken??

je zou eens van die motorreiniger kunnen gebruiken (niet in je olie, maar in je benzine of direct je carb inspuiten afhankelijk van het goedje).

add:

als dat niet helpt kan je alsnog de boel uit elkaar halen. (kan je meteen vertellen of dat spul werkt :)

default

RE: klepje vervangen

hi 8)

ik weet nu wat er aan de hand is. het is in een van die cilinders dat soms een klep niet weer terug veert. veerspanning is wel goed dus dan idd of verontreinigd of dat het op een of andere manier niet meer goed past.

ik ga iig dat motor reinigingsgoedje 8) nog even proberen, bedankt voor de tip.

maar het advies dat mn garage me gaf was om een 2e hands 1300 metro of een rover mini kleppen deksel ergens te kopen. das dat rode blok geloof ik, en dan in zn geheel. dat zou volgens hen goedkoper zijn als laten reviseren, wat ik absoluut niet zelf kan. ben echt een noob op gebied van autotechniek.

hebben jullie nog advies of tips voor ik naar de sloop rij om zo'n blok te zoeken?

RE: klepje vervangen

Burat schreef:
maar het advies dat mn garage me gaf was om een 2e hands 1300 metro of een rover mini kleppen deksel ergens te kopen. das dat rode blok geloof ik, en dan in zn geheel. dat zou volgens hen goedkoper zijn als laten reviseren,



tja, ik denk dat ze een cilinderkop bedoelen i.p.v. kleppendeksel. Ikzelf ben een groot voorstander van reviseren/repareren van je kop. je kent immers de kwaliteit van de (eigen)kop en weet niet wat er met het metro-blok gebeurd is...

Ook geloof ik dat we over enkele jaren steeds meer naar originele mini's gaan met de priginele blokken en bijbehorende kop en versnellingsbak. het zogenaamde 'matching numbers'.

als er alleen een nieuwe klep in moet dan zullen de kostten wel te overbruggen zijn... wellicht is alleen schoonmaken en opnieuw inslijpen een optie???

default

RE: klepje vervangen

denk idd de cilinder kop, heb ff in de onderdelen catalogus gekeken en het is dat blok waar 8 van die cilindertjes met veren in zitten.

ik zal es op zoek naar die motorreiniger vanmiddag. tis een oud blokje met volgens mij weinig onderhoud, dus kan best zijn dat ie erg smerig is.

RE: klepje vervangen

Ik weet niet of je wel eens lange stukken rijd met de mini, maar als je het reinigingsmiddel er in heb gegooid zal ik vervolgens een lange rit (> 100 km) op de snelweg gaan rijden met een pittige snelheid, zodat het blok door en door op temperatuur kan komen en eventuele vervuiling kan verbranden. Oh ja, en als er weinig onderhoud aan het ding is gepleegd, en de klep blijft inderdaad vastzitten door vervuiling, dan zal de olie en het luchtfilter ook wel niet meer in zo'n beste staat zijn. Tijd voor een beurtje misschien :?

RE: klepje vervangen

Mocht zo'n reinigingsgoedje van de garage niet afdoende zijn kan je ook nog een beetje remvloeistog in de carb spuiten. Dat lost nl. ook de kooldeeltjes op die zich aan de kop en kleppen zetten.
Let op... dit is een remedie die je niet te vaak en te lang achter elkaar moet gebruiken omdat remvloeistof de oliefilm die op de cilinderwanden zit oplost...

default

RE: klepje vervangen

:) bedankt voor de reacties. ik laat nog wel ff weten wat het nou precies was en hoe het uiteindelijk opgelost is 8)

RE: klepje vervangen

Zeker zijn er genoeg middeltjes om overmatige koolaanslag te verwijderen en kan in bepaalde gevallen het probleem verhelpen.

Maar in dit soort gevallen zou ik toch eertst kijken of de klepspeling wel juist is afgesteld. Wie zegt dat de klepspeling juist is. Als de klep door koolaanslag niet sluit of maar voor een gedeelte, kun je stellen wat je wilt de speling klopt dan toch niet.
Dan ben ik het met Red-flame ééns je weet wat je hebt. En mocht er een revisie van pas zijn van je cilinderkop ben je nog altijd goedkoper uit dan met een andere motor.

default

RE: klepje vervangen

:D Mijn garage heeft de motor nagekeken, en afgezien van het wegvallen van die compressie konden ze niets vinden. of ze speling van de klep hebben gecontrolleerd weet ik niet.

In ieder geval loopt ie weer als een zonnetje. Ik heb zo'n goedje met kerosine in de tank gegooid en toen flink eind gereden. Sindsdien werkt alles weer zoals ik wil, geen inhouden van de motor, behalve dan bij echt koude start, maar dat is zo verholpen door beetje meer te choken. tijdens rit, ook bij lage toeren nu geen problemen meer.

heel erg bedankt voor jullie tips.

RE: klepje vervangen

he Burat , waar heb je dat goedje in drachten gekocht, en hoe heet dat goedje ? misschien ook wel eens iets voor mij .

Arnaud