Kleppen gesteld , tikkend geluid , motor loopt warm

RE: Kleppen gesteld , tikkend geluid , motor loopt warm

Ik heb vandaag de kleppen gesteld zoals het hoort (0.3mm klep 1 + 8 etc.) en heb het idee dat de motor warmer wordt dan gebruikelijk. Tevens hoor ik een tikkend geluid van de kleppen.Mijn bougies zien er ook zwart verkoold uit,waarschijnlijk door het olie verbruik (1 liter op de 1000 km) Een mogelijke oorzaak zou zijn dat de cyclinderkop ontkoold moet worden. Wie weet hoe dat moet? Er spettert ook olie tegen mijn luchtfilter aan. Verder loopt mijn Mini prima maar ja voor hoelang nog blijft een vraag.

RE: Kleppen gesteld , tikkend geluid , motor loopt warm

tikkend geluid van de kleppen duidt erop dat de klepafstand te groot is, je kleppen komen daardoor te hard terug. aan het eind van het liedje slijten je kleppen vele malen te hard en krijg je schade...

in principe hoef je een kop niet te ontkoolen, je kan een reiniger door je benzine mengen waardoor de verbrandingstemperatuur hoger wordt en e.e.a. schoonbrand. een keertje goed warm doorrijden van je autooke wil ook helpen, maar dan moet wel alles goed gesteld zijn.

RE: Kleppen gesteld , tikkend geluid , motor loopt warm

Oke bedankt

Ik zal mijn kleppen nog eens wat "strakker" stellen en kijken of het getik minder is.

RE: Kleppen gesteld , tikkend geluid , motor loopt warm

weet je zeker dat je de borgingsmoertjes goed strak hebt aangedraait, ander stellen je kleppen vanzelf losser...

RE: Kleppen gesteld , tikkend geluid , motor loopt warm

Ik denk het wel.Ik heb de schroevendraaier op zijn plek gehouden en de borgmoer goed aan gedraaid.
De tuimelaars (het bovenste gedeelte)vertonen wel speling.Je kunt ermee op een neer bewegen.Ik weet niet of dat goed is.Verder kun je de tuimelaars ook zijwaarts bewegen.

RE: Kleppen gesteld , tikkend geluid , motor loopt warm

je hebt altijd een beetje speling in je tuimelaaras, zijdelings...

RE: Kleppen gesteld , tikkend geluid , motor loopt warm

Ik neem aan dat je de speling na het strak aandraaien nog een keer gecontroleerd hebt?

default

RE: Kleppen gesteld , tikkend geluid , motor loopt warm

ligt de pakking niet tussen 2 cilinders eruit?

en je klepspeling moet met een afstand van 30 goed zijn.

is het een scherpe tik of eeen beetje een fletterend geluid?

als het dat laatste is kun je ervanuit gaan dat hij ertussen uit ligt en dat verklaart ook de hogere temp.

verder om het olie verbruik te verminderen kun je de rubbertjes die over je kleppen zit vervangen en meteen de uitlaat kleppen voorzien van rubbers.

succes
alex

RE: Kleppen gesteld , tikkend geluid , motor loopt warm

Natuurlijk.
Ik vind het wel een heel getrek en geduwd of het nu in de eerste of tweede versnelling is om het moment te vinden dat de bewuste klep in zijn hoogste stand staat en gaat tuimelen(de remmen zitten niet vast en de banden zijn hard).
Kan het ook niet zijn dat de kleppen zich na afstellen zich moet zetten en dat het getik na verloop van tijd minder wordt.

RE: Kleppen gesteld , tikkend geluid , motor loopt warm

Niet lachen,
Het volgende is gebeurd. Met de voelermaat heb ik voordat ik ging stellen de bougies gekontroleerd op 0.6 mm en zo stonden mijn kleppen dus ook gesteld,vandaar dat getik. Nu dus alles op 0.3 mm gesteld. Stationair loopt hij nu aardig maar als ik het gas pedaal snel indruk houd mijn mini een beetje in.Betekend dat dat is de onsteking ook nog moet checken?
Die stond voorheen wel goed.

RE: Kleppen gesteld , tikkend geluid , motor loopt warm

tis wel de moeite waard om ff je ontsteking te checken, controleer ook eerst of je vacuumslangetje goed bevestigd zit...

ontsteking moet regelmatig bijgesteld worden...

RE: Kleppen gesteld , tikkend geluid , motor loopt warm

En of de dashpot goed gevuld is...

RE: Kleppen gesteld , tikkend geluid , motor loopt warm

thx crispy, inderdaad de dashpot moet gevuld zijn.

de dashpot is de pot bovenop de carburateur, er zit een zwart dopje op, die eraf draaiien en de ruimte vullen met olie.

let op niet de hele pot hoeft gevuld te worden, alleen maar een klein buisje geeft plaats aan de olie, dus voorzichtig met de olie, een beetje is al snel teveel ;)