kleppen verbrand...?

default

RE: kleppen verbrand...?

Hallo allemaal,

Ik heb ff wat hulp nodig. Gister is mijn mini kapot gegaan. Ze liep maar op twee cilinders ipv vier.
De man van de garage zegt dat de kleppen verbrand zijn en dat er dus ook een nieuwe koppakking op moet. Hij had het al over een motor van de sloop halen...
Hij is nu ff aan het uitrekenen wat het ongeveer gaat kosten, maar ik wil even weten of hier iemand ervaring met dit probleem heeft. En of iemand misschien weet hoeveel het dan gaat kosten?

Alvast bedankt!!

RE: kleppen verbrand...?

Is het een garage die ervaring heeft met mini's?

Het kunnen meer dingen zijn!
Ook kan de koppakking tussen 2 cilinders er tussenuit liggen bijvoorbeeld.

default

RE: kleppen verbrand...?

ik ben net gebeld door de garage... in het ergste geval moet er een nieuwe 'ruilkop?'op en dan gaat het ongeveer 700 euro ex btw kosten. In een minder erg geval moeten de kleppen en de koppakking vervangen worden en wordt het 100 tot 200 euro minder volgens de garagehouder.

die garage heeft wel ervaring met mini's. Hij is me aangeraden door BadBert.

RE: kleppen verbrand...?

daarbij is het vervangen van een kop goed zelf te doen... ik vind het kort door de bocht om nu een volledig blok te gaan vervangen...

ikzelf heb een volledig gereviseerde cilinderkop voor 50 euro gekocht, pakkingset erbij en een dagje klussen en je karretje doet het weer...

RE: kleppen verbrand...?

Jah idd, ik denk dat ze niet echt gespecialiseerd zijn in mini...

Hoe weten ze of de kleppen zijn verbrand? Geen compressie bij die cilinders? Kan ook net ze goed de koppakking er tussenuit liggen.

default

RE: kleppen verbrand...?

Ja, idd compressieverlies bij de eerste twee cilinders. Volgens de garage kost zo'n kop nieuw exclusief btw ongeveer 300 tot 400 euro...

Enne zo'n kop er zelf opzetten, ik wil het wel, maar ik kan dat niet echt, denk ik. En ik ken ook niemand die handig is met mini's... :?

Jullie denken dus dat die reparatie veel goedkoper uit te voeren is...?

default

RE: kleppen verbrand...?

zon kop moe je ook nie nieue kopen die staan zat op internet voor 50 euri of zow

RE: kleppen verbrand...?

Win in ieder geval veel info in.
Aan je verhaal te merken, zijn inderdaad je kleppen verbrand, of is je pakking lek.
Als je pakking alleen lek is, is het vervangen van deze en het vlakken van je kop (i.v.m kromtrekken door warmte) afdoende.
Als je kleppen verbrand zijn moeten deze natuurlijk vervangen worden en de bovengenoemde reparatie is dan ook noodzakelijk.
Bel revisiebedrijven op en vraag om een prijsopgave, dan voorkom je in ieder geval dat je niet veeeeel te veel betaald,en weet je wat er gemiddeld gevraagd wordt voor een dergelijke reparatie.
Als de reparatie is uitgevoerd, vraag dan om de vervangen onderdelen.

Succes ermee!!! :)

RE: kleppen verbrand...?

Waar ligt Halsteren in de buurt?

RE: kleppen verbrand...?

Vlakbij Bergen op Zoom. Handig, zo'n routeplanner :P

RE: kleppen verbrand...?

over wat voor motorke praten we eigenlijk, 1000, 1300
injectie, carb??

ben ff benieuwd...

RE: kleppen verbrand...?

verbrande kleppen is alleen met zekerheid vast te stellen wanneer je de kop eraf haalt.

een gereviseerde ruilkop (eigenlijk nieuw dus) kost ongeveer €300 a €350 voor een standaard kop.
€700 is ontzettend veel. Daar koop je al een nieuwe stage 3 of zelfs 4 voor.

Reken op 6 uurtjes werk wanneer je de kop bij een garage laat wisselen. (6 x €60,-) + onderdelen.

Ik zou het door een liefhebber laten doen in de avonduurtjes.

default

RE: kleppen verbrand...?

Die garagehouder zei dat hij pas wist of de kop vervangen moest worden als hij hem eraf had gehaald. Maar als dat nu niet het geval is, en dus alleen de kleppen en de koppakking vervangen moeten worden, dan zou de reparatie wel 100 of 200 euro goedkoper uitvallen.
We praten overigens over een checkmate 1000 uit 1990.

default

RE: kleppen verbrand...?

Net naar het Mini Seven Centre in Oudenbosch gebeld en daar zeggen ze dat een dergelijke reparatie maar €500 gaat kosten.
Magoed, zij doen er maar 3 uurtjes over...

RE: kleppen verbrand...?

en als je nagaat dat als je het zelf doet je nog geen 130 euro kwijt bent aan vlakken en koppaking.

ik vindt het nogal een verschil 700 euro 500 euro of iets van 150 euro.

Maarja daar ben je garage voor

default

RE: kleppen verbrand...?

Ja, maar dan heb je natuurlijk wel een gloedjenieuwe kop met garantie. Dit wil niet zeggen dat ik nu besloten heb om hem bij de garage te laten maken, hoor.
Ik ben nog even op zoek naar zo'n gereviseerde kop. Bij het revisiebedrijf zeggen ze dat het reviseren van mijn kop ook wel op kan lopen tot €350.
Op deze site lees ik echter steeds dat iedereen hier tweedehands koppen koopt voor €50, dus daar ben ik nu ook naar aan het zoeken.

RE: kleppen verbrand...?

heb je hem nu thuis of staat ie bij de garage,

ik zou zorgen dat hij thuis staat zodat de garagehouder niet dingen kan gaan doen en je later de rekening kan presenteren :(

default

RE: kleppen verbrand...?

Ze staat nu dus bij de garage. Ik heb hem echter wel duidelijk gemaakt dat ie haar eventjes met rust moet laten tot ik wat besloten heb...
Is het, als ik besluit om hem niet daar te laten maken, normaal dat ik onderzoekskosten of zoiets moet betalen?

RE: kleppen verbrand...?

dat is normaal, maar ook dit moet redelijk zijn. zit de cilinderkop er nog op???

dan kan het nooit zo duur zijn, alhoewel je weet maar nooit met die gastten een uur is zo om en kost al snel 50 euro...

ik wil je niet bang maken, maar haal hem daar weg voordat je stallingskosten moet gaan betalen...

RE: kleppen verbrand...?

stelt niks voor heb er al een paar met hetzelfde uit elkaar gehad thuis koppie eraf gehaald 1,5 uur werk ongeveer koppakking controleren en kleppen controleren zonodig vervangen kop ff controleren op vlakheid stalen rei enz. kan je voor een eurotje of 125 al wel weer klaar zijn

default

RE: kleppen verbrand...?

zit de cilinderkop er nog op



Ja, want hij zij dat ie pas kon zien of de kop vervangen moest worden als ie eraf was.

RE: kleppen verbrand...?

weet nie of je uit de buurt komt wil er best een keer naar kijken kan best dat je voor 100 eruo wel weer klaar bent als het alleen een klep is
kom uit de regio deventer

default

RE: kleppen verbrand...?

Ik om uit Halsteren, dat ligt bij Bergen op Zoom. Niet echt in de buurt dus....
Bedankt voor je aanbod, maar ik heb van een andere forummer ook al zo'n aanbieding gehad en hij woont ietsje dichter bij. (scheelt niet veel met jou hoor :) )

RE: kleppen verbrand...?

jah das idd een eindje weg :) maar je hebt hulp das toch het belangrijkste!! Succes en hopen dat ie gauwe weer op de weg komt

RE: kleppen verbrand...?

Vraag eens wat meer info aan die garage, hebben ze een compressie test gedaan en een lektest???

met een lektest kunnen ze horen waar hij langs lekt, ze draaien een plug in je bougiegat, de kleppen dicht met de zuiger bovenin en luchtdruk erop, als je inlaatklep lekt dan hoor je hem in het inlaatspruitstuk blazen, is er een uitlaat klep lekt dan blaast ie in je uitlaatspruitstuk en zijn je zuigerveren lek dan hoor je het via je carterontluchting. In hoeverre dat het betreffende onderdeel kapot is is niet precies te zeggen, maar ze kunnen wel wat meer vertellen dan. Mag je toch wel verwachten van een garagebedrijf??

default

RE: kleppen verbrand...?

bedankt voor alle reacties, jullie hebben me erg geholpen, maar nu heb ik nog even wat advies nodig...

Ik kan kiezen uit drie opties om mijn mini te laten maken:
* bij minisevencentre in oudenbosch geheel laten repareren, compleet met nieuwe kop e.d. voor €500
* bij Bernd een gereviseerde kop met pakkingset enz kopen voor €275 en inmonteren door een liefhebber
* op het forum een niet gereviseerde kop kopen en zelf ergens nieuwe pakkingset enzo voor ongeveer €100 en inmonteren door een liefhebber

We weten echter nog niet of de kop wel vervangen moet worden, het kan ook zijn dat de kleppen gewoon gerepareerd kunnen worden. Bij mijn garage kost dat echter €500 ex btw, dus dat doen we zowiezo niet.
Ik wil ook de garage niet de kop eraf laten halen, want ik moet al €70 onderzoekskosten betalen.

Mijn vragen zijn nu:

hoe kan ik er het beste, snelste en goedkoopste achter komen of ik de kop moet vervangen?

Als de kop vervangen moet worden, welke optie zouden jullie dan nemen? Ik ben best bereid te investeren in mijn mini, als zo'n gereviseerde kop een veel betere keuze is...

alvast bedankt, he!

RE: kleppen verbrand...?

Ik zou bij Bernd een gereviseerde kop kopen. Heb ik zelf vorige week ook gedaan, en ik had dezelfde opties als jij.

Bij het minisevencentre ben je duurder uit dan met optie 2 (Bernd) terwijl het resultaat hetzelfde is.

Wanneer je een niet gereviseerde kop koopt van een particulier moet je diegene op zijn woord geloven wat betreft de onderhoudstoestand, kilometerstand en eventuele slijtage van de kop. Je loopt een redelijk grote kans dat je een slechte kop koopt en over een jaar weer met hetzelfde probleem zit.

Een gereviseerde kop kun je vergelijken met een nieuwe kop. Alle losse onderdelen zijn vervangen, de kop is helemaal nagekeken, schoongemaakt, geverfd, etc.

Ik heb de kop door een kennis laten wisselen. Inclusief het wisselen van de motorsteun rubbers was ik €100 kwijt aan die persoon.

RE: kleppen verbrand...?

m@rloes schreef:
hoe kan ik er het beste, snelste en goedkoopste achter komen of ik de kop moet vervangen?




Hier kom je het snelst achter door de kop te demonteren. Het hoeft niet altijd zo te zijn dat de kleppen verbrand zijn. Koolaanslag op de klep waardoor de klep niet meer sluit is ook een mogelijkheid..

m@rloes":xdmtzcea]Als de kop vervangen moet worden, welke optie zouden jullie dan nemen? Ik ben best bereid te investeren in mijn mini, als zo'n gereviseerde kop een veel betere keuze is...
[/quote:xdmtzcea]

De kop hoeft eigenlijk niet vervangen te worden ook al zouden de kleppen verbrand zijn, je kunt ook de eigen kop weer gebruiken, maar dit terzijde.
Je zegt zelf dat je bereid bent om in de mini te investeren als ik dan zie dat minisevencenter in oudenbosch 500 euro telt inclusief montage en nieuwe kop dan hoef je niet verder te zoeken.

RE: kleppen verbrand...?

ik zou kiezen voor de 2e optie, kop bij bernd en laten monteren door een liefhebber, ben je hoogstwaarschijnlijk goedkoper uit.

bij optie 3 heb je kans dat je een miskoop doet en dat wil je dus niet...

krijg je bij bernd nog geld terug voor je oude kop??? dat zou het alleen maar goedkoper maken ;)

default

RE: kleppen verbrand...?

krijg je bij bernd nog geld terug voor je oude kop??? dat zou het alleen maar goedkoper maken



Ik wist niet dat dat ook kon? Zal ik eens even aan hem vragen.

Leuk trouwens dat Duits en Belgisch door elkaar :D

RE: kleppen verbrand...?

Een kop die "kapot" is kan meestal nog wel gereviseerd worden, tenzij de kop zelf gescheurd is ofzo. Vandaar ook de opmerking van iemand hiervoor dat je ook met je eigen kop verder kan. Vaak wordt het ook op ruilbasis gedaan, zodat je een je eigen kop inruilt voor een gereviseerde.

RE: kleppen verbrand...?

als, stel dat, je nog iets terug krijgt voor de oude kop dan zal dat echt niet de hoodprijs zijn...

het verschilt ook nog per bedrijf of en hoeveel je ervoor terugkrijgt, als je geen kop koopt bij dat bedrijf krijg je zowieso niets.

en op dit soort bedragen maakt die paar euro meer of minder ook niet uit.

RE: kleppen verbrand...?

Die iemand was ik dat soms?

Nooit heb ik gehoord dat je geld terug krijgt voor een oude kop, laat staan dat je deze inruilt voor een revisie. En zeker niet van laus.

RE: kleppen verbrand...?

volgens mij was ik die 'iemand', ikzelf heb wel eens een kop ingeruild bij een revisiebedrijf...

bracht maar een paar centen op, niet om rijk van te worden en je bent meteen van het blok ijzer af..

default

RE: kleppen verbrand...?

Even een update:

Ik heb daarnet mijn autootje opgehaald bij de garage. Bij de garage een luchtdruktest (ofzoiets) gezien. Het ging iig zo: man stuurt lucht door cilinders, bij de eerste twee komt de lucht er door de uitlaat uit en bij de laatste twee niet. Dit wijst erop dat er twee kleppen verbrand zijn.

Het naar huis rijden ging zwaar k#t. Heel langzaam en bij zoveel mogelijk stoplichten door rood gereden, omdat ik bang was dat ie anders stil zou vallen...

Ik heb besloten om, voor de reparatie, voor de makkelijkste oplossing te kiezen en mijn mini naar oudenbosch te brengen. Dan ben ik wel wat geld kwijt, maar dan wordt er iig naar gekeken door mensen met verstand van mini's en heb ik garantie.

En dan hoeft er ook geen hulp te komen van de andere kant van Brabant :D Maar wel bedankt voor het aanbieden en voor het advies, you know who you are ;)