Kleppen verbrand hoe kan dat?

RE: Kleppen verbrand hoe kan dat?

Het gaat om een origineel 1300 blok(geen metro)

Mijn kleppen zijn verbrand. Ik heb een complete revisie uit laten voeren en toen bleek de kop kapot te zijn. Ik heb naar het revisie bedrijf een nieuwe kop gebracht van een metro blok ook een 1300. Deze kop is toen ook gereviseerd. Zou het kunnen zijn dat mijn kleppen zijn verbrand door die metro kop? Misschien omdat Deze kop anders is dan een originele 1300 kop.

Iemand die mij advies kan geven?

Alvast bedankt!

RE: Kleppen verbrand hoe kan dat?

Kleppen verbranden voornamelijk door dat ze te strak staan.
Wanneer de tuimelaars niet af gesteld of na gesteld worden kunnen ze te strak staan waardoor de uitlaat klep op een kleine kier blijft staan. Hierdoor kan de klep zijn warmte niet kwijt en verbrand.

Na vervangen/ hermonteren van een kop moet je altijd na X km de tuimelaars nastellen.
Ik weet niet of dat dit gedaan is.

RE: Kleppen verbrand hoe kan dat?

Nee dat had ik nog niet gedaan. Er is na de revisie ongeveer 1000 km meer gereden. Dus daar was ik nog niet aan toegekomen.

Na de revisie rookte de mini en verbruikte 1 liter olie op de 100 a 200 km. Ik ben terug gegaan naar het revisie bedrijf en die zei dat ik 1000 km moest rijden met de auto. Hij dacht dat het misschien een zuigerveer was die vast zat. Dat heb ik gedaan en nu bleek dat de mini sinds afgelopen zaterdag op 3 cilinders loopt en dat de koppakking er tussen uit ligt. Het revisie bedrijf vertelt mij nu dat het ligt aan een beetje bruine koelvloeistof.

Maar dat kan toch nooit?

RE: Kleppen verbrand hoe kan dat?

Is mooi fraai dan wat ze vertellen en slecht werk geleverd dan ook nog is daarbij

en het koelwater staat buiten het gene wat er in jou cilinders gebeurt, het zou ook nog kunnen dat je geen goed verbranding hebt waardoor de kleppen verbranden.
en als hij zoveel olie verbruikt en hij rookt dan zou het dus een gebroken veer kunnen zijn.

en omdat hij de pakking er tussen uit heeft geblazen denk ik al gauw aan een verkeerde verbranding of backfire gehad in de motor via het spruitstuk.

RE: Kleppen verbrand hoe kan dat?

Hoe krijg ik dan een verkeerde verbranding?

RE: Kleppen verbrand hoe kan dat?

Verkeerde ontsteking, arm mengsel.

RE: Kleppen verbrand hoe kan dat?

welke kleur hebben je bougies??

RE: Kleppen verbrand hoe kan dat?

1 2 4 koffie bruin en de 3e zwart maar die liep ook niet meer.

RE: Kleppen verbrand hoe kan dat?

Voordat iedereen maar wat begint te roepen, eerst zekerheid:

-wat is momenteel de compressie in de cylinders?
-als er een cylinder is die erg afwijkt: verandert de compressie als je wat olie in de cylinder doet voordat je de meter er weer indraait?

Kleppen verbranden niet in 1000 km, daar gaat echt wel wat tijd overheen zeker als ze net opnieuw zijn ingeslepen.
Een gebroken zuigerveer zou niet mogen (want net nieuw) maar alles kan natuurlijk.
Dus probeer eerst te achterhalen wat er aan de hand is; een compressietest zegt vaak al voldoende of ja/ nee de kop er weer af moet...-> garantiegevalletje lijkt me dan.
Als je bougies bruin zijn, zijn je ontsteking en mengsel prima.

RE: Kleppen verbrand hoe kan dat?

Het revisie bedrijf heeft de kop eraf gehaald. Die zegt dat de koppakking er tussen uit lag en dat de kop verbrand is. Maar die wil niks meer doen en geeft mij de schuld omdat er bruine koelvloeistof zat. Maar dat kan het nooit zijn dat het blok weer kapot is.

Kan het zijn dat alles weet kapot is omdat ie zoveel olie gebruikte??

RE: Kleppen verbrand hoe kan dat?

Die bruine koelvloeistof kan slechts twee oorzaken hebben:

- roestig door ouderdom (kan niet als de revisie nog niet zo lang geleden is uitgevoerd) of

- olie in de koelvloeistof, en dat kan omdat de koppakking eruit ligt waardoor er een verbinding is tussen olie- en koelvloeistofkanaal.

Nu dan het probleem, en daarover kun je bakkeleien...: waardoor is die koppakking eruit geknalt?

of jij hebt je niet netjes gehouden aan de "inrijvoorschriften" die voor een nieuwe of gereviseerde motor gelden (hoe bewijs je dat..?)
of er is duidelijk een mechanische fout -> garantie.

Een beetje revisiebedrijf doet niet moeilijk (ze hebben een naam hoog te houden!), eventueel kun je bijvoorbeeld voorstellen dat jij de materialenrekening voor lief neemt als zij de uren doen.
Sam-sam dus.
Weigeren ze dat ook gewoon naar een ander revisiebedrijf, want de oorzaak moet gevonden worden.
Zodra je daarvan de uitslag hebt kun je weer aankloppen bij het eerste bedrijf en hen de rekening geven als duidelijk is dat de oorzaak bij hun (werk) ligt.
Als ze dwarsliggen kun je, mocht je dat willen, ook gerechtelijke stappen nemen.
Zover ben je nog niet, probeer er eerst samen uit te komen.
Succes man

RE: Kleppen verbrand hoe kan dat?

Bedankt!