kleprubbers vervangen......

default

RE: kleprubbers vervangen......

hallo,

mijn broertje (arvid nl) heeft er van de week een mini bijgekocht maar nu rookt het motortje behoorlijk.ik wil gaan beginnen met de kleprubbers te vervangen maar als die vervangen zijn..moet je daarna weer de kleppen gaan stellen?iemand nog tips bij het vervangen van deze rubbers of iets waar ik op moet letten???alvast bedankt.

mvg sandro

RE: kleprubbers vervangen......

De kop moet er geheel af, dus je moet de kleppen opnieuw stellen...
De klepveren moeten er ook vanaf...

Als je dan toch bezig bent, vervang deze rubbertjes door die van een Op*l... Je moet wel de klepgeleiders aanpassen. Je hebt daar een apparte frees voor nodig.

RE: kleprubbers vervangen......

Het kan zonder je cilinderkop te verwijderen!!!!
Als volgt:
-Stel al je kleppen terug ,zo, dat ze allemaal vrij staan.
-Haal je tuimelaaras daarna uit zijn pilaren, hierbij komen de tuimelaars eraf.
-Stop enkel de tuimelaaras(dus zonder tuimelaars) terug in de pilaren.
-Zet de zuiger van de cilinder waarvan je de kleprubbers wilt vervangen in BDP.
-Stop de gaten van de klepstoters af .
-Pak een lange steeksleutel 14 bv.
-Steek de sleutel onderlangs de tuimelaaras en leg hem op de klepveerschotel.
-Druk de veer in door aan de ene kant de sleutel op te tillen (hefboomwerking}
-Druk zo ver in dat je klep op de zuiger komt en zodoende de schotel vrij komt.
-Verwijder de klepspietjes.
-Laat de sleutel los.
-Voila je kunt nu bij de klepsteelrubbers.
-Samenbouwen in omgekeerde volgorde.

Succes!!
Scheelt een hoop gehannes. ;)

RE: kleprubbers vervangen......

Hmmmmm zou kunnen....

Maar kun je de klepveren dan weer terug plaatsen als de klep oop de zuiger ligt?

Als je de klepgeleiders wilt aanpassen moet de kop er wel vanaf...

RE: kleprubbers vervangen......

Yep, dat gaat.
Waarom zou je aanpassen?
Heeft dat nut? Er is toch voldoende te krijgen voor Mini, als dat nou niet zo was moet je wel aanpassen.

default

RE: kleprubbers vervangen......

Bij de kop die van de Red Hot af kwam, zaten er alleen rubbers op de inlaatkleppen. En deze waren knijter hard :x .
Straks als de kop is gevlakt en bewerkt, overal weer nieuwe plaatsen.
Als je dan toch bezig bent, vervang deze rubbertjes door die van een Op*l... Je moet wel de klepgeleiders aanpassen. Je hebt daar een apparte frees voor nodig.



En van welk type Opel dan? Want daar zit ook weer verschil in. (waarschijnlijk Astra 16 klepper)
Bovendien waarom zou je moeilijk gaan doen door te gaan frezen. Het heeft geen enkele meerwaarde. Ze zijn alleen iets langer dan die van een Mini.

grtzz Martin

RE: kleprubbers vervangen......

hoi.

je kan beter geen rubbers op de uitlaatkleppen zetten.

een beetje olie op de steel van de uitlaatklep is goed voor de koeling, en je hebt daar geen zuigwerking door inlaat vacuum dus voor het olieverbruik maakt niet uit.

default

RE: kleprubbers vervangen......

Daar zit natuurlij ook waarheid in. Dat zal dan ook wel de achterliggende gedachten zijn geweest dat daar geen rubbers op zaten.

grtzz Martin

RE: kleprubbers vervangen......

Ik zal het eens precies uitzoeken! De kwaliteit is een stuk beter iig. Niet dat je die zo vaak moet vernieuwen....

RE: kleprubbers vervangen......

Mijn ervaring is ,alsook de algemene mening, dat je klepsteelrubbers eerder uitharden door het gebruik van inferieure olie.

RE: kleprubbers vervangen......

Mijn ervaring is dat het vervangen van kleprubbers bij een Mini doorgaans niets uithaalt. Het roken van een Mini wordt eerder veroorzaakt door versleten zuigerveren en/of cylinders.

Mijn oude 1000 blokkie verbruikte ruim een liter olie op de 100 km (wat ook wel zichtbaar was achter de auto...) en het vervangen van de kleprubbers hielp niets.

Versleten kleprubbers zorgen er meestal voor dat de Mini alleen rookt op het moment dat je overschakelt en/of op het moment dat je even je gas losgelaten hebt, en vervolgens weer intrapt.
Als de Mini rookt tijdens het rijden met constante snelheid duidt dit eerder op versleten zuigerveren.

Maar de rook die je ziet achter de Mini, is dat blauwe rook? of is dit meer witte of zwarte rook ?

Blauwe rook duidt inderdaad op verbrande olie, witte duidt op verbrande koelvloeistof (koppakking??) en zwarte rook duidt op een te rijk mengsel.

RE: kleprubbers vervangen......

als je je hand achter de uitlaat houdt zit hij gelijk onder de spatjes olie en na een stukje rijden de ahterkant van de auto ook wat te doen? die rubbertjes vervangen of de kop eraf halen en kijken hoe de zuigers zijn ?

(had ik dat 1000tje er maar niet uitgehaald en die 1275 erin gezet :'( )

RE: kleprubbers vervangen......

Hm, zoveel olie!
Het is wel zeer onwaarschijnlijk dat dit alleen via de kleprubbers komt.
Je zou eerst een compressietestje kunnen doen ter indicatie
Maar aan je verhaal te horen zit het toch niet helemaal lekker in je motor.
Waarschijnlijk toch een wat rigoreuzere aanpak...

Groeten Leon

RE: kleprubbers vervangen......

Als je dan toch bezig bent, vervang deze rubbertjes door die van een Op*l...



wat is het voordeel van opel-rubbersch?

Wouter

RE: kleprubbers vervangen......

jeroenenmeloen schreef:
als je je hand achter de uitlaat houdt zit hij gelijk onder de spatjes olie en na een stukje rijden de ahterkant van de auto ook wat te doen?



Is dat ook wel werkelijk olie ? Als er met de auto voornamelijk korte stukken gereden worden en/of de auto regelmatig een langere tijd stilstaat, vormt zich het nodige condens in de uitlaat, wat er tijdens het rijden door de uitlaatgassen uitgeblazen wordt. Spettertjes uit de uitlaat wil dus niet meteen zeggen dat je met een extreem olieverbruik te maken hebt. Het enige wat je aan dat condens kunt doen is een flink lang stuk ( meer dan 100 km ) met een redelijke snelheid op de snelweg rijden.

RE: kleprubbers vervangen......

Wouter schreef:
wat is het voordeel van opel-rubbersch?



Het voordeel is dat ze veel langer mee gaan als de std rubbers... Ook blijven deze zeer goed gepositioneerd!

Dus je hoeft geen rubbers op je uitlaatklepgeleiders te hebben?