klepspeling

default

RE: klepspeling

hoi luitjes,
de volgorde van het stellen van de kleppen is mij bekend.
maar nu alleen nog de afstelling zelf hoeveel mm moeten de in/uitlaat kleppen hebben????????? :? :?

RE: klepspeling

Met de zoekfunctie is hier al behoorlijk wat over te vinden. Voorgeschreven is dat de klep 0.35-0.40 mm speling moet hebben. Zelf stel ik ze altijd op 0.40 mm. Ik doe ze niet te strak afstellen, want een tikkende klep verbrand niet O:)

RE: klepspeling

een goed afgestelde klep wel????

RE: klepspeling

Waarom zou je ze niet volgens de fabrieksopgave afstellen ?
Voor alle Mini's is de klepspeling 0,30 mm, behalve de 12A motoren (1275 vanaf '91) die 0,27-0,33 mm moeten hebben.
Voor Metro-motoren is het verschillend, afhankelijk van bouwjaar en type (standaard, automaat, MG of Turbo). Teveel verschillende waarden om hier te noemen.

default

RE: klepspeling

ik ben er vergeten bij te vertellen dat het een 1000 blokje is maar ik weet niet of dat wat uit maakt voor de speling :?

RE: klepspeling

gewoon op 0,30 mm stellen,

let op dat je de pakking van het kleppendeksel vernieuwd anders gaat ie zweten...

RE: klepspeling

mini7 schreef:
........, want een tikkende klep verbrand niet O:)



Is het niet "een blaffende hond bijt niet?" :o

RE: klepspeling

Nu is het het het geval dat mijn nieuwe motor blok een 12A is. Hiervoor staat 0.27 - 0,33

Gemiddelde is 0,30 Dus daar op afstellen?
Waar is dit van afhankelijk? Staat helaas niet in de haynes.

default

RE: klepspeling

ik zou het idd gewoon op 0,30 mm houden

RE: klepspeling

In mijn Haynes staan iets andere waarden dan de 0.27 - 0.33 die volgens eerdere berichten genoemd worden.

bij mij staat dat het 0.33 tot 0.38 moet zijn voor 12a motoren.

Ik zou bij deze motoren dan eerder voor 0.35 gaan dan 0.3...

Voor de overige motoren wordt wel 0.30 genoemd.

Voor zover er verschillende in omloop zijn, ik heb de Haynes die tot 2001 (X-reg) loopt.

RE: klepspeling

mijn standaard 1000 ook altijd op 0.3 mm gezet, prima waarde,

nu met mijn opgevoerde 1275, gebruik ik 0.4 mm

RE: klepspeling

mochten een of meerdere kleppen nou net niet goed afgesteld staan omdat het soms onduidelijk is wanneer de kleppen net niet op het hoogste punt heeft gezeten, kan dit dan verklaren dat er dikke zwarte rook uit de uitlaat komt?

RE: klepspeling

In theorie wel.

Als je kleppen te ruim staan, gaat je klep dus (behalve tikken) korter en minder ver open, waardoor er minder lucht aangezogen wordt. Bij een carburateur betekent dat ook minder brandstof, bij een injectie niet, die berekent aan de hand van de motorbelasting hoeveel lucht er wordt aangezogen, en dus ook hoeveel brandstof erbij moet, welk ontstekingstijdstip e.d.

Met te strak afgestelde kleppen bestaat het risico dat de klep niet meer helemaal afdicht, waardoor je compressie verliest, en bestaat het risico van verbrandde kleppen.

Het is dus belangrijk dat je de juiste klepspeling hanteert.

RE: klepspeling

Nog een dingetje om mee rekening te houden: als er andere dan standaard tuimelaars worden gebruikt (zg "Hi-lift (roller) rockers") dan moet er vaak nog een 0,05mm ruimer gesteld worden dan origineel.

Loopt de auto op LPG, dan wordt ook vaak een ruimere speling gehanteerd.