die onderste heb ik nog nooit gezien...
zijn dat oudere ofzo???
ik ben erg benieuwd naar verschillen.
- Login of registreer om te reageren
die onderste heb ik nog nooit gezien...
zijn dat oudere ofzo???
ik ben erg benieuwd naar verschillen.
Ingediend door Mini Martin op vr, 21-05-2004 14:31
Op de foto is de bovenste een gesmeedde en de onderste een geperste.
Volgens BMC zou de onderste tuimelaars de kleppen net een ietsiepietsie verder openen. Ik meen 0,05 inch. (wat ik eerder schreef over timing klopt dus niet helemaal)
Ben ook erg benieuwd waar ik wat specs kan vinden. Maar vooral wanneer de geperste gebruikt werd.
grtzz Martin
Dat is een oude tuimelaaras... Die zaten vroeger op de blokkies! Het is wel eens OOIT voorgekomen dat er een tuimelaar afgebroken is. Maar dat is puur toeval...
Ook het gewicht van de tuimelaar zou lichter moeten zijn.(meer vermogen) Maar het geheel is even zwaar.
De bovenste is de laatste type en de betere. Deze heeft een ratio van 1,23-1,25.
De onderste is een oudere type en heeft een ratio van 1,21-1,22 en niet geschikt voor toerentallen boven de 6500.
Ik heb me laten vertellen dat als je de onderste (de oude dus) gaat doorlassen dat deze beter zijn dan welke rollerrocker dan ook.
Een maat van me heeft er ook zo'n oude doorgelaste ingehad met een 286 nokkenas en draaide regelmatig boven de 7000 toeren ( was een erg lage Gele Mini uut Enschede met een flipfront )
Dat lassen doen ze juist omdat ze anders te zwak zijn. De lift blijft evengoed minder bij de onderste.
marc26 schreef:
Dat lassen doen ze juist omdat ze anders te zwak zijn. De lift blijft evengoed minder bij de onderste.
Inderdaad. Het enige wat voor de "oude" spreekt is dat ze lichter zijn. Wat overigens wel bijzonder belangrijk is (massa is traag), maar als je ze door gaat lassen denk ik dat er van het al minieme massa verschil weinig voordeel overblijft.
Ingediend door Mini Martin op za, 22-05-2004 20:09
Volgens David Vizard (Tuning the A-series engine) vallen ze onder de High lift rockers en schijnen ze beter te werken dan de standaard rockers.
Nu sprak ik iemand die aardig wat van tuning af weet en die vertelde mij dat je beter de onderste kon gebruiken.
Ik heb me laten vertellen dat als je de onderste (de oude dus) gaat doorlassen dat deze beter zijn dan welke rollerrocker dan ook.
Dat hoorde ik dus ook. Aan de boven en onderzijde een rupsje zetten en dan bijna vlak slijpen.
Schijnen dan de beste rockers te zijn.
grtzz Martin
marc26 schreef:
De bovenste is de laatste type en de betere. Deze heeft een ratio van 1,23-1,25.
De onderste is een oudere type en heeft een ratio van 1,21-1,22 en niet geschikt voor toerentallen boven de 6500.
Hmmm volgens mij is het niet helemaal juist... de pressed steel rockers (de onderste op de foto) hebben juist een ratio van 1.30 of 1.35 en daardoor dus net iets meer lift als de gewone standaard rockers die idd op 1.25 zitten
Heb ze er onlangs zelf ook op gezet, niet doorgelasd want dat hoor ik nu ook voor het eerst, maar ik zit toch regelmatig boven de 6500 t/min.
ispares.com/ms/Rocker_gear___General_compendium.htm]Rocker gear - General compendium
[/url]
Precies en als je dan kijkt naar de tekst onder pic 3 dan staat daar dat de bovenste een pressed steel rocker is een 1275 (ratio 1.27) daaronder de forged steel(ratio 1.22 en daaronder de sintered steel(ratio 1.21)
Pic 2 showt 2 pressed steel rockers waar de onderste (die ik heb dus) een ratio heeft van 1.27.
Zeker in combinatiemet een MG metro nokkenas heb ik toch een voordeel denk ik
Er staat OOK dat het slim is om die sintered rockres te 'replacen'
Toch niet goed gelezen misschien???
Ingediend door Mini Martin op za, 22-05-2004 21:40
Volgens mij las ik dat ook
grtzz Martin
Hmmm misschien eens doorsturen naar Hans Anders wwaar alleen de prijs anders is????
:)" title="Evil" />
Wat daar staat is dat er twee typen pressed steel rockers zijn: van 1275 met groot/ovaal contactvlak (1,27:1) en voor small bore (850/998/1098) met rond contactvlak (1,23:1).
Klopt helemaal, ben ik met je eens, maar hij(marc 26) zegt dus dat de pressed steel rockers minder lift ratio hebben dan de gewone standaard rockers echter als je de tekst leest staat er dat de forged steel rockers een ratio hebben van 1.22 tegen sintered rockers met een ratio van 1.21....dat zou dus betekenen dat pressed steel rockers ten alletijde, zij het een te verwaarlozen verschil is, een hoger ratio getal hebben, afgezien van die met het ovale stukje die heeft wel degelijk iets meer lift......1.27 tov 1.21/1.22....
Weet er iemand van welk materiaal rockers gemaakt is?
St 52/3, C45 en de aluminium hebben gewoon bussen en een roller zitten of is er meer aan?
Alle info is hier zeer welkom.
Ow en kun je meer winst halen uit hogere toeren (tot 8000 toeren) met enkel de uitlaatrockers iets vroeger/langer te openen.
Greetz
Ingediend door dieseltje op do, 27-05-2004 23:07
dat zijn de zelfde waar ik het over had in mijn topic van mijn cilinderkop
die zitten er bij mij ook op
nou maar hopen dat ze sneller zijn
Ingediend door --=E-jay=-- op ma, 26-07-2004 22:32
He ik heb dezelfde tuimelaars maar toch ook weer niet. Het zit namelijk zo, mijn tuimelaar-as-steun is van aluminium en heeft een andere vorm, zie plaatje:
De tuimelaars zelf lijken verdacht veel op de onderste van de twee hieronder.
Deze tuimelaar set zat bij(niet op) een 2A629 kop en een hoop ander Morris spul. De 2A629 is een small-bore kop volgens Theo van den Boogaard's site nl. 850 of 998cc. Maar hier hebben ze het over een Morris minor kop. Dus nu weet ik nog steeds niet of deze tuimelaars een 1:1,23 of 1:1,27 lift hebben, er van uitgaande dat deze in een Morris minor gezeten hebben.
Wie weet hier meer over te vertellen?
Greetz E-jay
alle Morris Minor motoren waren small bore, als de tuimelaar zelf inderdaad de onderste is, dan geldt dat wat CMC een paar posts terug zei.
Meten is weten: meet de lift en kijk of je daar tevreden mee kunt zijn ..
.. anders zul je op een andere manier meer lift moeten vinden (andere nokkenas - andere (roller)rockers)
FWIW,
Theo van den Bogaard
Van de specificaties weet ik weinig af maar vanuit de fietswereld heb ik wel hetvolgende meegekregen.
Heeft het ook niet te maken met het materiaal. Zoals beschreven zijn de onderste van geperst staal. Staal zal niet breken, maar buigen.
De bovenste zijn van lichtmetaal. Lichtmetaal krijgt na verloop van tijd (gemiddeld 7 jaar)te maken met metaalmoeheid en kan door te grote belasting breken met alle gevolgen van dien.
Zijn de bovenste ouder dan een jaar of zes, of hebben deze meer dan 100.000 km getuimeld, dan zou ik niet meer zo zeker zijn om ze te monteren.
De bovenste zijn van lichtmetaal
nee, dat zijn ze niet ..
forged - forging (in het nederlands = gesmeed)
a - To form (metal, for example) by heating in a forge and beating or hammering into shape.
b - To form (metal) by a mechanical or hydraulic press.
sintered - sintering:
To form a coherent mass by heating without melting.
.. die zijn ook van staal/ijzer alleen in een ander proces gefabriceerd ..
Lichtmetaal krijgt na verloop van tijd (gemiddeld 7 jaar)te maken met metaalmoeheid en kan door te grote belasting breken met alle gevolgen van dien.
dus elk vliegtuig, ouder dan 7 jaar kan elk moment uit elkaar vallen ??
FWIW,
Theo van den Bogaard
vleigtuigen zijn gelijmd....en de lijm zorgt voor flinke elastisiteit....is net ffies anders Theo.
Maar 7 jaar lijkt me wel wat kort....(mij benieuwen wanneer mn velgen en carter t begeven )
Erik
Het gaat ook om de mate van belasting. Ga maar eens na hoe vaak in een vliegtuig de ophangsteunen van een motor worden vervangen. Die houden het geen twintig jaar uit.
Maar bij Uncle Bens liggen de high-lift rockers gebroken in de vitrines. Dit ziet er toch verdacht veel uit als de gebroken alu frames,vorken, cranks en lagerhuizen die ik langs heb zien komen. Ook zo broos.
Waar ik voor waarschuwde is dat het spul kan breken in plaats van buigen.
ik mag wel zeggen uit de hele oude doos, kom niet aan dat ik niet gezocht heb dus...
ik zoek de verschillen tussen de tuimelaars van een 1275 metro en een gewone 998... is er wel verschil, of zijn de stangen andersers???
het gaat uiteindelijk om een 1275 metro die incompleet is en moet gaan draaien op eigen kracht. er zitten nu tuimelaars op en voor mijn idee gaan de kleppen niet helemaal open, ik denk dus het verkeerde te hebben aan spullen...
aangezien ik niet veel op heb met 1275jes hoop ik hier ff snel meer info te hebben. neej ik kan geen fotoozzzzzzzzzzz maken, ben niet in de buurt van het kadaver...
Bart ik hem een 1275 metro.. als je een foto van bepaald onderdeel meot hebben dan moet je ff zeggen, dan maak ik die vanavond ff voor je
Jaapio
zie:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/rockers.jpg
volgens de tekst zijn alle A+ hetzelfde ..
stoterstangen van een small-bore zijn volgens mij korter dan van een big-bore
FWIW,
Theo van den Bogaard
De stoterstangen van een 1275 zijn langer als andere motoren. Zou kunnen verklaren dat ze niet ver genoeg open gaan.
[size=85:13o55d1f](of was de 850 nou korten )[/size:13o55d1f]
EDIT:Ik wist dat het al eens langsgekomen was die lengte:
viewtopic.php?f=26&t=40521&hilit=stoterstangen
Ander bestel nummer 1275, mijn vergelijking met 850 en 1275 zie je verschil maar of de een nou langer is of de ander korter durf ik niet te zeggen. Misschien de lengte opmeten en kijken of iemand met een 1275 de zelfde lengte heeft, en of je dus de goede stangen gekregen hebt.
Theo van den Bogaard schreef:
zie:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/rockers.jpg
volgens de tekst zijn alle A+ hetzelfde ..
stoterstangen van een small-bore zijn volgens mij korter dan van een big-bore
FWIW,
Theo van den Bogaard
Gaat dit niet over de tuimelaars zelf dat die op alle A+ het zelfde is of mis ik iets?
EDIT: eerst lezen: Vraag 1: is er verschil in tuimelaars?
Er was al bekend bij de persoon van wie het "kadavertje" is, dat de stoterstangen die er in moesten zitten, langer waren dan normaal.
Ze had namelijk 1275 stoterstangen al eens geregeld, maar volgens het bedrijf waar de mini stond, waren die te kort. Die zouden speciale besteld hebben.
(let wel, dit waren haar woorden...)
Ik weet dus niet of de stoterstangen die ze mee gekregen heeft wel de goede zijn...
misschien kan iemand me de lengtes opmeten van een 998-er en een 1275 stoterstang
en wie voor mij een foto heeft van een 1275 waarvan de klep volledig opengedrukt is, dan zie ik die ook heel graag...
effe zoeken:
The common practice for inspecting pushrods is to roll them over a flat surface and then use the truest 8 out of a used pile! The pushrod is an important part of the valve train and must be in perfect condition for quiet running and optimum performance. There are two lengths; 2A14 for small bore (850-1100cc), measuring approximately 8-7/16" and AEG314 (1275cc), measuring approximately 8-3/4".
omgerekend kom ik uit op 20,43 en 20,51 cm
HTH,
Theo van den Bogaard
kan iemand ff een picje schieten van een klepstoter van een 1275 die helemaal omlaag staat, graag dan ook de klepveer erop, dan heb ik wat vergelijkingsmateriaal...
thanx
Als je zondag nog geen fototje hebt, trek ik het kleppendeksel wel ff van Junior af
Heb je een fototje RF?
anders trek ik vanavond het kleppendeksel er wel af, en schiet ik wat plaatjes, mini moet naar de garage gebracht worden voor apk (die morgen gedaan wordt)
nope, ik heb nog geen foto pieter, dus als je die zou willen maken en willen mailen naar mijn welbekende mailadres...
alvast dank namens de feestcommissie
Ik zal vanavond eens kijken wat ik voor je kan doen
mocht het vanavond niet lukken (moet nog wel wat andere dingen doen), maar ik maak voor jou 100% zeker een fototje
Roep maar ff hoe, wat, wanneer je een foto wil.
Kleppen open, dicht op zen kop, whatevah
net tussen de dikke druppels door de mini naar de garage gebracht... dus als ik hem terug heb (morgen/overmorgen) maak ik de foto's.
is toch niet super veel haast bij toch?
Nou, foto's zullen niet meer nodig zijn, aangezien de mini in zijn geheel nu bij bart staat
Was het nog gelukt met kleppen stellen bij Doozy?
jappers was gelukt, blokkie zit in elkaar, heeft al op de startmotor gedraaid
alleen is het nog niet gelukt om hem aan te laten slaan, iets met gedoe in de draadboom, ben allang blij dat ik de startmotor via het contact heb kunnen bedienen...
alles komt goed, maar wie roept dat een garage goed werk leverd moet zich eens na laten kijken
Red Flame schreef:
maar wie roept dat een garage goed werk leverd moet zich eens na laten kijken
Niet alles over één kam scheren! Er zijn ook garages die wel verstand van zake hebben!
helemaal waar vlassie, zo was ie ook niet bedoeld, maar je snapt wel wat ik bedoel...
hij heeft op 2 dagen tijd aan 2 mini's gesleuteld die alle 2 bij een garage geweest zijn, waarvan 1 zelfs bij een van de sponsoren, waar dingen gewoon niet aan kloppen
maar er zijn zeker te weten ook goeie bij!
RE: kleptuimelaars
Ingediend door Mini Martin op vr, 21-05-2004 13:32
Ben nu bezig met het vervangen van een cilinderkop.
Maar nu zag ik dat op de ongeloodde kop andere tuimelaars zat gemonteerd.
Wie kan mij vertellen wat het verschil tussen die twee? (meende ergens gehoord te hebben dat de openingstijden net een fractie verschillen van elkaar)
Wat of welke tuimelaars kan ik het beste monteren?
Kan ik ergens nog specificaties van deze twee vinden?
grtzz Martin