Klevende koppelingsplaten bij starten

RE: Klevende koppelingsplaten bij starten

Wij hebben onlangs het vliegwiel [size=75:904xeo76](omdat het oude vliegwiel niet los kwam hebben we het van de krukas af moeten slijpen)[/size:904xeo76] van de Magic vervangen, maar er is nu een koppelprobleem...

Als de Mini een tijdje stil heeft gestaan (1 dag is genoeg) dan gaat het op laten komen van de koppeling gepaard met een schok. Het is net alsof de koppeling nog ff blijft kleven, en met een schok los komt.

Als er een tijdje met een slippende koppeling gereden wordt is het probleem helemaal verdwenen. De koppeling is afgesteld op 6.5 mm (op de methode als in Haynes beschreven wordt).

Het vliegwiel wat gemonteerd is was nog zgan, alleen voorzien van een laag vliegroest. De roest is verwijderd met een staalborstel. De koppelingsplaten die gebruikt zijn zijn niet nieuw. De dikte van de platen is nog een milimeter of 3 boven de popnagels (die waren bij de oude platen zelfs helemaal weggesleten, maar hij koppelde nog perfect :?). En de drukgroep is overgezet uit de oude koppeling.

Wat kan er nou misgaan bij de koppeling dat hij blijft plakken :?

RE: Klevende koppelingsplaten bij starten

Heb je het asgedeelte waar de koppelingsplaat overheen schuift wel met kopervet ingesmeerd??? Dit wil nog wel eens het probleem zijn, als je dat niet doet kan hij dus een beetje blijven hangen...

RE: Klevende koppelingsplaten bij starten

Ik heb de as in het vliegwieldeksel wel ingevet, maar dat bedoel jij waarschijnlijk niet...

Ik heb aan de koppelingsplaten zelf niets gedaan, behalve de platen een beetje schoongemaakt met terpentine...

Ik heb hier een plaatje van een vliegwiel met koppelingsplaten. Zou je misschien aan kunnen geven waar het kopervet opgesmeerd had moeten worden... want ik weet ff niet wat je met [i:9kju25m9]het asgedeelte waar de koppelingsplaat overheen schuift[/i:9kju25m9] bedoelt. :?

RE: Klevende koppelingsplaten bij starten

De vertanding in het midden van de plaat, dus waar deze over het primaire tandwiel op de krukas schuift. Het advies verschilt: invetten of juist helemaal schoonmaken/ontvetten.
Ik heb het soms wel, soms niet ingevet en heb een lichte voorkeur voor niet invetten, aangezien je met vet het risico loopt dat het niet goed blijft/stof aanpakt, etc.

RE: Klevende koppelingsplaten bij starten

Aha.. weten we dat voor de volgende keer :)

Maar dat de platen na een tijdje te laten slippen minder gaan kleven, ligt dat de oorzaak ook bij deze vertanding :?

RE: Klevende koppelingsplaten bij starten

Ja er is voor alletwee wat te zeggen...
Ik heb altijd geleerd toen ik nog in de garage werkte (en ook op school vertelde ze me dat altijd) dat het beter is om in te vetten maarja de praktijk bliijkt wel eens anders .

RE: Klevende koppelingsplaten bij starten

Heb je de bouten van de drukgroep goed aangedraaid ? Dat gaat tegen de veerdruk in en moet gelijkmatig gebeuren. De drukgroep valt in paspennen op het vliegwiel (te zien op de foto) en als 'ie niet helemaal goed (aangedraaid) zit kan dat vreemde effecten hebben.
Of zou het zoiets zijn als: het vet dat nog op de vertanding van koppelingsplaat/primair tandwiel zit, is hard en wordt zacht als je de koppeling laat slippen (wordt warm), zodat de plaat wel makkelijk schuift.

RE: Klevende koppelingsplaten bij starten

De drukgroep zit goed vast.. dus dan zal het waarschijnlijk het vet op de vertanding zijn (als dat er zit tenminste.. heb er niet op gelet bij montage). Op zich is dat volgens mij niet zo'n groot probleem, behalve dat het bij het koppelen erg vervelend is. Gelukkig zitten er net nieuwe harde rubbers in de motorsteunen :)

We zullen het in de gaten blijven houden. Moeders (eigenaresse van de Magic) is er inmiddels al een beetje aan gewend en kan redelijk vloeiend schakelen (zegt ze tenminste, heb er nog niet naastgezeten O:)). Maar als het toch te erg wordt of de koppelingsplaten versleten zijn, zullen we de koppeling weer uit elkaar gaan halen.

Als het dan duidelijk is wat het exacte probleem was, of als het spontaan opgelost is zal ik het hier weer plaatsen. :)

CMC en René, bedankt!