klopgeluiden a+ engine

default

RE: klopgeluiden a+ engine

## vanwege het 'broertje-karakter' van mijn auto met de classic mini hier de vraag maar:

auto heeft sinds enige tijd een kloppend geluid wanneer net koud gestart.
het is eigenlijk meer een 'flappend' geluid (als een kartonnetje met wasknijper tegen je fietsspaken).
het wordt minder naarmate de motor warmer wordt.
tijdens het rijden hoor ik het niet echt.
ik merk geen vermindering in vermogen o.i.d. van de motor.
het geluid is toerentalafhankelijk, wanneer ik koud gestart iets achteruit rijd is het het duidelijkst te horen (maar vooruit dus ook).
het *lijkt* onder belasting sterker hoorbaar (dus).

er is geen sprake van resonanties onder de motorkap.

er werd de suggestie gedaan dat de klepafstelling niet goed zou zijn (een auto-whizz zei dat te horen aan het kleppendeksel, cylinder 4 in mijn geval, maar ik geloof er niets van.)
kleppen zijn (stonden goed) ca. 15000 km. terug nagezien

iemand (fleem b.v.) een idee hierover?

bedankt

RE: klopgeluiden a+ engine

mijn Metro had ook zoiets .. wel wat geklop, maar goed mee te rijden (totale km-stand was 140000)

bij demontage bleek een zuiger stuk te zijn ..

(dus je zult toch moeten demonteren om zekerheid te krijgen - kunnen ook big-ends zijn o.i.d.)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: klopgeluiden a+ engine

Ik zat gelijk aan je kleppen te denken. Eens in de 10.000 een controle doen kan nooit kwaad.

default

RE: klopgeluiden a+ engine

Theo van den Bogaard schreef:

bij demontage bleek een zuiger stuk te zijn ..



## nou Theo, als dat geen opwekkende mededeling is! :x

default

RE: klopgeluiden a+ engine

(b)engeltje schreef:
kan nooit kwaad.


## dat zullen we dan maar eens gaan doen.
thx.

RE: klopgeluiden a+ engine

opwekkende mededeling



helaas is dat mijn ervaring, het hoeft bij jouw natuurlijk niet zoiets te zijn; maar je zou toch even de kop kunnen lichten en kijken of je groeven in de cilinders ziet en of er speling op je big-ends/ zuigers waarneembaar is ..

(het blok is opgeboord en leeft nu als 1380 in een Mini .. )

groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: klopgeluiden a+ engine

Theo van den Bogaard schreef:

helaas is dat mijn ervaring


## wat was er nou precies met die zuiger?
(gat erin, gebroken zuigerveren, versmolten oppervlak: meer kan ik eigenlijk niet bedenken (afgezien van slijtage van de loopbaan))
en had je andere symptomen dan het 'geluid' in kwestie?
(compressieverlies, olieverbruik, etc.)

RE: klopgeluiden a+ engine

## wat was er nou precies met die zuiger?



AFAIK stukken onder van de mantel af .. dat was het gekke, behalve het geluid en wat rommel bij het olieverversen reed íe prima, makkelijk 6000 rpm, wel met stage 1 aanpassingen ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: klopgeluiden a+ engine

## compressie gecontroleerd: allemaal tussen de 180 en 195 psi.
klepspeling gecontroleerd: elke behalve 1 klep had 0.30 mm., de ene stond iets krapper (mag tot 0.27), en die staat nu ook op 0.30. (wat zei de #@$ auto-wizz ook al weer?? rubbish!)
geen bijzonderheden onder het kleppendeksel (geen slasaus o.i.d.), gewoon wat olie.
verder was het vacuumslangetje tussen carb en vervroeger stuk (sokje op de SU), even tijdelijk een aquariumslangetje ertussen gedaan. (ik weet dat die niet tegen de hitte zal kunnen).
na het inelkaarzetten is het probleem nog [i:v14pm4ag]als voorheen[/i:v14pm4ag].

ik heb trouwens het idee dat ie op de weg -bij constante snelheid, b.v. 80) heeel licht 'rukkerig' (=inhouderig) in het stuur aanvoelt.
(maar het kan evt. ook aan het asfalt liggen).
de bougies zijn koffie met melk achtig bruinwit, dus niet verkeerd.
puntafstand tussen 0.7 en 0.8.

iemand nog een idee?