K&N carterontluchting

default

RE: K&N carterontluchting

Ik vraag me al een tijdje af waar het filter met pijp (op koppelingshuis) voor dient.
Je ziet op de foto nog net het filter zitten.

grtzz MArtin

RE: K&N carterontluchting

In plaats van het aansluiten van de carterontluchting op de carburateur, is er een (K&N ?) filtertje op gezet, ter voorkoming van het aanzuigen van dampen die het mengsel vervuilen. Als het goed is (bij een 1300), moet er ook een zitten tussen radiateur en motor (ontluchtingspotje op het distributiedeksel).

RE: K&N carterontluchting

TLR-Mini Heeft eens gelezen.

Dat via deze filtertjes vet en / of olie naar buiten wordt geperst. Hierdoor wordt de motorruimte kennelijk wat vettig. Was een maand of vier geleden te lezen in technical Mini, uiteraard in Miniworld.

Vandaag kort van stof: Greetz TLR-Mini :O

RE: K&N carterontluchting

[size=75:1achx2fq][Topics samengevoegd-Demelza][/size:1achx2fq]

hallo

dit is mischien een domme vraag
maar toch even

ik ben bezig met mijn mini en nu zag ik op een
paar foto's een heel klijn k&n lucht filtertje
zitten, ik denk zelf dat dit de carter onluchting is
maar weet het niet zeker. Kan iemand mij daar
duidelijkheid over brengen en waar dit goed voor is?

groetjes manuel

RE: K&N carterontluchting

Dat lijkt me inderdaad van de carterontluchting. Normaal gesproken is deze verbonden met een slang aan je carb. Sommige mensen gebruiken zo'n klein K&N filter , dat kan omdat het mooi staat of omdat je problemen hebt met je krukas.( slijtage krukaslagers volgens mij ).

RE: K&N carterontluchting

Reezzz schreef:
. . . . . . . . , dat kan omdat het mooi staat of omdat je problemen hebt met je krukas.( slijtage krukaslagers volgens mij ).



En nu begrijp ik het niet.
Wat heeft carter ontluchting met de slijtage van krukaslagers te doen??
Carter ontluchting afgekoppeld van je Carb. begrijp ik, kan een redelijke mengsel verstoring geven, bij slechtere motoren.

Maar goed, ik hoop dat er iemand is die mij weer iets kan en wil leren.

Thnx.
R.S.D.

RE: K&N carterontluchting

ik snap het nu ook niet helemaal meer
ik denk dat het krukas er ook niets mee
te maken heeft maar het zou zomaar eens kunnen

wie geeft meer duidelijkheid?

gr manuel

default

RE: K&N carterontluchting

Even een gokje.. Misschien komt er vuiligheid en slijpsel in je carter terecht via je carterontluchting?? Lijkt me vrij moeilijk, gezien de vorm van dat kraantje :+)

RE: K&N carterontluchting

Zoal de naam al aangeeft, het gaat om de carter [i:agr7m7w4]ontluchting[/i:agr7m7w4].
Om vuiligheid binnen te krijgen zou het een [i:agr7m7w4]beluchting [/i:agr7m7w4]moeten zijn.
En voordat het dan mij de krukas-lagers komt, is er ook nog een olie filter.

Maar wie het weet mag het zeggen, ruil mijn mening graag voor een betere.

Grtz.
R.S.D.

RE: K&N carterontluchting

Via de carterontluchting worden olie-dampen terug in de motor gestuurd, via de carbu...
Maar ik weet ook niet welk effect dat heeft als men deze gewoon weglaat?! :?
Olie is wel niet echt de ideale brandstof he...

RE: K&N carterontluchting

Ik heb je vraag aan een bestaand topic geplakt. Aan de 2 reacties erop heb je waarschijnlijk wel wat.

Helaas werkt de foto in de eerste post niet meer. Mocht iemand er een foto van hebben pm die dan naar me, dan voeg ik m aan de eerste post toe.

RE: K&N carterontluchting

Je hoeft de carterontluchting niet op de carb aan te sluiten, echter moet je dan wel de aansluiting op de carb afdoppen. Doe je dit niet dan zuigt de carb valse lucht aan.

De reden dat de carterontluchting op de carbarateur wordt aangesloten is vooral milieutechnisch heb ik begrepen. De olie(gassen/druppels) wordt zo immers meeverbrand en beland niet onverwerkt in het milieu. Ter voorkoming van de vettige motorruimte kan je ook de slangen in bijvoorbeeld een oudfrisdrankflesje samen laten komen.

De carterontluchting is echter wel nodig. Je carteroverdruk die ontstaat zonder blaast in no-time de zwakste keerringen uit je blok wanneer je alles dicht zou maken.

default

RE: K&N carterontluchting

R.S.D. schreef:
Zoal de naam al aangeeft, het gaat om de carter [i:1xxs56xh]ontluchting[/i:1xxs56xh].
Om vuiligheid binnen te krijgen zou het een [i:1xxs56xh]beluchting [/i:1xxs56xh]moeten zijn.
En voordat het dan mij de krukas-lagers komt, is er ook nog een olie filter.

Maar wie het weet mag het zeggen, ruil mijn mening graag voor een betere.


`

Als de motor warm word, en je carter dus ook, zal de lucht uitzetten, en eruit komen, als hij afkoelt, zal de lucht krimpen, en weer naar binnen gezogen worden, er komt dus lucht in, maar er zal daarmee inderdaad geen vuil mee komen.. :9 (het is geen stofzuiger :)" title="Evil" /> )

Maar er zit toch geen filter tussen je carter ontluchting en je carter olie????

RE: K&N carterontluchting

Volgens mij bedoelt RSD dat als er vuil in het carter of de olie komt, dat deze eerst door het filter gaat en dan pas bij de draaiende delen komt.

Groet ron

RE: K&N carterontluchting

Normaal worden de dampen uit je carter naar je carb geleid (idd om milieu technische reden). Bij racers ed wordt die naar de buitenlucht geleid of naar een oilcatchtank die de oliedamp opvangt waar deze weer condenseerd. Dit alles om het zorgvuldig afgestelde brandstofmengsel niet te verstoren door deze oliedampen.
Vaak zitten er ontluchtingen op het koppelingshuis, distributiedeksel en kleppendeksel. Zo'n K&N filtertje wordt er op gezet om bij afkoelen geen stof ed naar binnen te zuigen.

Carterontluchting is btw nodig om je ervoor te zorgen dat je pakkingen minder snel lekken, je wil geen carterdruk opbouwen. Voor de liefhebbers: Tuning the A-Series pagina 425.

RE: K&N carterontluchting

Heeft dit dan enig nut om ze niet meer aan te sluiten op de carbu?

RE: K&N carterontluchting

Normaal gaat hij met een slang naar het luchtfilterhuis, als je een powerfilter monteerd kan je de slang niet meer op je luchtfilter aansluiten en moet je dus voor een andere oplossing kiezen dat er geen vuil in komt, maar wel lucht in en uit kan.

default

RE: K&N carterontluchting

Erikje schreef:
Normaal gaat hij met een slang naar het luchtfilterhuis, als je een powerfilter monteerd kan je de slang niet meer op je luchtfilter aansluiten en moet je dus voor een andere oplossing kiezen dat er geen vuil in komt, maar wel lucht in en uit kan.



die andere oplossing is dan dus:
1. Klein filtertje erop
2. Frisdankfleske, of een andere mooie oplossing.

Maar er word gezegd dat er beetje troepie uit de ontluchting komt, dus het lijkt mij dat als je er een filtertje op zet, dat die zo vol zit met van alles en nog wat. Dan gaat ie verstopt zitten, en lijkt me niet echt lekker :? En een Flesje eraan hangen is ook zo lelijk :r :P

Is er niet een of ander iets te koop hiervoor??

RE: K&N carterontluchting

Je kan een oilcatchcan installeren

RE: K&N carterontluchting

Op een 1000tje zit standaard al zo'n potje, achter bij de klepstoterstangen. Alleen die ziet er niet zo slijlvol uit :).

RE: K&N carterontluchting

Dat is geen oilcatchcan bij een 1000tje, die zitten op elk blok...

RE: K&N carterontluchting

Ik heb de bovenkant van zo'n potje eens opengeknipt en volgens mij hebben die potjes wel dezelfde functie als een oil catch-can. Zo'n potje is volgestopt met staalwol. Ik denk dat de bedoeling hiervan is om de oliedampen die vanuit het carter komen te laten condenseren, de oliedruppels kunnen daarna weer terug het blok inlopen. :)

Maar idd, wel minder stijlvol...... 8)

RE: K&N carterontluchting

idd, maar sheelt dat nu iets qua vermogen? Beter gasmengsel ofzo?

RE: K&N carterontluchting

Ik denk dat je je gasmengsel beter kan afstellen zonder de carterventilatie op je carb. aan te sluiten.

Ik denk dat alleen motoren die tegen de grens van detonatie aanlopen en een perfect afgestelde ontsteking en brandstofmengsel hebben hier baat bij hebben.
Dus voor 99,9% van de mini rijders zal het niet merkbaar zijn.
Misschien voor de volgende die naar de rollenbank gaat eens iets om uit te proberen, eerst zo goed mogelijk afstellen zonder carterafzuiging en dan met, misschien wel een half pkaatje te winnen ;)

default

RE: K&N carterontluchting

Hallekes,

Ik kwam op een ander forum nog iets tegen over het nut van de carter ontluchting.

tettjetwo op het MR2 forum schreef:
Het enige doel van carter ontluchting is zoals het woord het eigenlijk al zegt , het carter ontluchten.........doordat je motor warm wordt gaat de olie gassen afscheiden.
Als je carter geen ventilatiemogelijkheid heeft, zou binnen de kortste keren alle keerringen uit je blok vliegen, de druk in je carter wordt immers te hoog, daar komt bij dat je altijd wel iets lekkage hebt van druk langs je zuigers en cilinderwand, dus die overdruk moet ook weg kunnen.
Doordat deze gassen enigszins warm zijn geven wij meestal de voorkeur om deze aansluiting uit het inlaat traject te halen door er een klein filtertje op te zetten (vermogens verlies door warme lucht).
Vroeger, toen de milieu eisen nog niet zo streng waren werd de carterontluchting door de meeste fabrikanten gewoon met een slangetje langs het blok naar beneden gehangen en liet deze gassen vergezeld van een spatje olie gewoon de vrije loop.
Tegenwoordig mag dat niet meer, i.v.m. milieu verontreiniging.
Je kan dus zonder ernstige gevolgen de carterventilatie bij jou turbo motor losmaken en via een klein filtertje of opvang- reservoirtje (zie laatste auto-week, bij de ford diesel) langs je motor maken.



Greetz E-jay