knal onder luchtfilter / carburateur

default

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

hoi ik ben sinds kort een spi uit 1994 aan het opknappen.

als eerste wil ik de motor goed lopend hebben. (1300 i)

lamdazonde en temperatuur meter zijn vernieuwd. vacuumslangen vervangen

motor start direct en loopt stationair, alleen als ik dan vol gas geef krijg ik knallen in de carburateur en valt de motor terug

komt dit omdat hij ergens valse lukt trekt?

hoe los je zoiets op?

gr
mark

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

minibody schreef:
een spi ...... in de carburateur



hmm wat klopt hier niet? ik gok dat je je spruitstuk bedoeld.

je zegt dat je vacuumslangen vernieuwd zijn, ik neem aan dat dit netjes en secuur gebeurt is waardoor een vacuumlek minder mogelijk is.

maak je injector eens schoon em kijk naar je brandstoffilter.

ik ben geen SPI expert(heb er wel 1 teruggeboiuwd naar carb), maar ervaring leert dat als alles schoon is, het beter werkt.

houdt ie ook in tijdens het rijden? of alleen even vol gas tijdens stilstaan?

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

Allessinds niet blijven zolang dit niet is opgelost. Ik heb het ook gehad op terugweg van Engeland met een daar aangekochte mini, en de knallen ("backfire" ?) heben ervoor gezorgd dat de luchtfilter in brand is geschoten. Toen met enkel een brandplek op de motorkap (en lakschade) tot gevolg, maar voor hetzelfde geld brandt heel je mini af.

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

En hoe heeft Racing Green dit opgelost?

default

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

dat heb ik ook wel eens ja, dit topic ook ff in de gaten houden :P

default

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

hey hallo

ik heb een 1.3 injektie en die geeft ook de heletijd een back fire en ik kan het probleem niet vinden
hoe hebben jullie het opgelost??

default

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

Hoi,

Mijn ervaring heeft geleerd dat knallen het meest het gevolg zijn van een slechte ontsteking. Het mengsel verbrandt niet goed en bij de volgende ontsteking is er te veel benzine in de cilinder, die dan ontploft.

Cor

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

inderdaad ontsteking. of je kleppen staan heel beroerd afgesteld..
maar ga maar na, wat er gebeurt is. je bougie vonkt waarschijnlijk op het moment dat je inlaatklep nog niet volledig dicht is. waardoor het tot in je carb kan verbrangen, of je kleppen zijn gewoon lek, maar ik weet niet of dat voorkomt?

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

Klinkt idd als een verkeerd ontstekings tijdstip...

default

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

Zit er reeds een pingelsensor op dit model ?
Misschien is die defect waardoor die de ontsteking vervroegt ?

default

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

waar zou die moeten zitten??

ik heb inmiddels boegies en kabels vervangen ook de rotor en verdelerkap en de bobinie hij kan tog niet zomaar van tijd af wezen????

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

Een SPi heeft geen pingelsensor, in tegenstelling tot een MPi.

Het ontstekingstijdstip wordt volledig electronisch afgeregeld door de ECU, en is dan ook niet afstelbaar.

Ik zou inderdaad beginnen met de klepspeling af te stellen, dat is eigenlijk de basis voor iedere afstelling bij alle Mini's, zorg dat de motor mechanisch in goede staat is voordat je naar andere zaken gaat kijken.

Zoals ik bij alle problemen met SPi's altijd aangeef: begin hierna met uitlezen van de ECU (kan ik voor je doen, zie topic over de clubdag). Hierbij kunnen niet alleen de opgeslagen fouitcodes uitgelezen en gewist worden, maar ook alle data die de ECU ontvangt van sensors e.d. worden opgevraagd.

Ik zou in dit specifieke geval na het kleppen stellen eens gaan kijken naar de verdeelkap en de bougiekabels. Het zou zomaar kunnen dat er niks aan de hand is, maar dat de kabels zo slecht zijn dat je ontstekingsvonk via de bougiekabels overspringt naar een andere cylinder.

Eventueel de Mini in het donker stationair laten draaien en de kabels licht besproeien met een plantenspuit. Als je dan ergens vonken ziet overspringen zou ik de bougiekabels maar eens gaan vervangen.

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

Die van mij ( 93 er Tropic) heeft het tijdens IMM ook moeilijk gehad, de accu gaf kuren (1e keer starten ging goed, daarna lege accu effect / klikkende startrelais.)

uiteindelijk aangeduwd en toeren gehouden, hij liep niet meer stationari

maar door het starten ook en daardoor liep de motor ook beroerd en kwam er backfire ploffen.

De volgende dag starten gaf heel wat roet/rook uit de uitlaat.

Dag er na liep hij wel goed (accu bleef natuurlijk wel probleem) en niets geen rook

maar niet stationair willen lopen....


In Engeland met regenachtig weer naar de boot gereden en bij afremmen afslaand

In Nederland nog een nieuw kwaaltje erbij :x opeens zie ik tot mijn schrik de temp. meter omhoog schieten terwijl hij altijd mooi inhet midden bleef staan.

Inmiddels nu nieuwe accu, dus starten gaat weer goed

Maar stationair lopen ho maar. Accu pool er eens een nachtje afgehaald

Ook eens de bougies en verdeler kap vervangen,

Nu loopt hij wel stationair....althans als de motor warm is dus zeg maar na een kwartier rijden

De mini heeft wel eens eerder niet stationair gelopen dit jaar en toen bleek het inderdaad 1 van de slangen te zijn die bij een aansluiting poreus was, nog eens gekeken, maar dat lijkt toch wel in orde.

:?

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

hallo
ik ben sinds kort een trotse eigenaaresse van een mini uit 1987. Met een metro 1300 blok (geen injectie). Gisteren was ik op weg naar [een minicenter] en had een behoorlijk stuk op de snelweg gereden. op eens knalde mijn mini 3 maal de toerenteller sloeg op hol en sloeg hij af. Na een paar tellen kon ik hem weer starten maar kwam maar een paar meter vooruit toen sloeg hij weer af. Na nog een keer starten met de motorkap open zag ik witte rook uit mijn luchtfilter komen. Wie weet wat dit kan zijn.Hij loopt nu helemaal niet meer.
groetjes jolande

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

@jolande:
Je zegt toerenteller op hol...hmmm...bobine naar de eeuwige bobinevelden. ( je bobine geeft stroompulsen af naar je verdeler/bougies en vanuit je bobine wordt ook je toerenteller aangestuurd)

Je kunt dit testen door met een multimeter ( met kontakt op aan ) je plus te meten. of er nog wel stroom van/naar je bobine gaat. Kosten zijn rond de 35,- Euro en is makkelijk zelf te vervangen.

Zo ziet je bobine er ongeveer uit..en zit aan de voorkant van je motor..boven je startmotor



In dit geval istie zwart..en zit vlak bij je bougiekabels





Ook je verdelerkap / bougies+kabels ff vervangen. kan al best helpen beter te lopen.. dit zijn de kosten niet.

Groetjes,

Maurice

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

hou er ook rekening mee dat je koppakking gescheurd kan zijn tussen cilinder 2 en 3. Hierdoor kan je ook backfire achtige geluiden uit het inlaattraject krijgen.

Maar het meest waarschijnlijke is toch wel een onstekings probleem.

groeten Kevin

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

Spinnaker schreef:
Maar het meest waarschijnlijke is toch wel een ontstekings probleem.



Zo waarschijnlijk vind ik het niet, immers TS heeft na een rit op de snelweg(dus hogere temperatuur van de motor door mogelijk een te arm mengsel, een knal gehoord en witte pluimpjes uit het luchtfilter...
Dus ook de koppakking is nog steeds niet uit te sluiten.

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

Rene schreef:
Zo waarschijnlijk vind ik het niet, immers TS heeft na een rit op de snelweg(dus hogere temperatuur van de motor door mogelijk een te arm mengsel, een knal gehoord en witte pluimpjes uit het luchtfilter...
Dus ook de koppakking is nog steeds niet uit te sluiten.



jolande":b8g5dp43] op eens knalde mijn mini 3 maal de toerenteller sloeg op hol en sloeg hij af. Na een paar tellen kon ik hem weer starten maar kwam maar een paar meter vooruit toen sloeg hij weer af.Hij loopt nu helemaal niet meer.
[/quote:b8g5dp43]

Ik blijf bij de bobine...als je koppakking eruit knalt..gaat je toerenteller niet op hol normaal gesproken ( ze heeft ook niet gezegd dat de motor op hol sloeg ) en kan de auto vaak gewoon nog gereden worden ( heel bagger dat wel ;) , maar je kunt gewoon rijden ) Als je bobine overlijdt, geeft ie rare waardes door aan je ontsteking...waardoor de ontsteking te vroeg kan gaan en je brandstof voortijdig verbrand.

Maar de TS had z`n klacht al in februari dit jaar, ik mag er vanuit gaan dat het is opgelost ;) het ging om het 2e geval...Jolande. Maar laten we het even afwachten.

Groetjes,

Maurice

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

Hallo

Heel erg bedankt allemaal voor het mee denken. Ben bij Bertus (hij geeft ook die sleutelcursussen)geweest .Hij woont bij ons in de buurt dus mini op de autoambulance en rijden. Komen we daar aan hij kijkt even en begint te lachen. |:( Het bleek dat er 1 stekkertje van de bobine af was gegaan (door de back fire?)Het stekkertje is er weer opgemaakt en JA hij doet het weer \\:)/ . Heb er gisteren meer dan 100 km mee gereden en hij doet het weer helemaal normaal.
De buurman had smorgens de mini afgestelt en daarbij w.s de stekker er niet meer goed opgedaan.
Eind goed al goed?
groetjes jolande

RE: knal onder luchtfilter / carburateur

Goed dat ie het weer doet Jolande!! d:)b


en dus toch de Bobine.. ;)

Alleen niet kapot maar een los stekkertje een geluk voor jou.

Veel rijplezier met je Mini verder

Groetjes,

Maurice