koelcircuit

RE: koelcircuit

En daar is de volgende vraag alweer...

Ik kwam toestraks bij mijn Mini en checkte (zoals bijna dagelijks) even de koelvloeistof en de remvloeistof. En wat schetste mijn verbazing :? Koelvloeistofpeil was zwaar gezakt.

Nu heb ik het idee (na wat testjes) dat mijn koelvloeistof wegloopt zodra ik een warme motor heb. Oftewel: zodra de thermostaat open gaat. Maar ik zie aan de bovenste koelleiding geen natte plekken. Wel onderaan de radiateur zelf!

Om een lange aanhef kort te houden: Wat is nu precies het circuit van het koelwater? Ik dacht:
1) onderste leiding uit de radiateur
2) Blok in
3) Langs thermostaat
4) Via de bovenste leiding evt. door naar de kachel, anders terug in de radiateur.

Mis ik wat... is dit precies andersom? Hoe kan het dan dat bij een koude motor ik geen koelvloeistof verlies heb en bij een warme motor wel? Ik zie duidelijk dat de lekkage aan de kant van de radiateur zit, dus een lekke koppakking kan het niet zijn.

Alvast bedankt!

RE: koelcircuit

Ik heb dat ook wel eens gezien. Kan een klein gaatje in je slang zijn, die bij een koude motor niet open is. Als het om een "speldenprik" gaat, dan zal het gaatjes zich alleen laten zien als de slang uitgezet is door de druk die het systeem opbouwt bij het warm worden.

Je overzicht van het koelsysteem klopt helemaal.

RE: koelcircuit

Bedankt voor je reactie. Zal dus toch nog wat beter moet inspecteren op de buizen.

Waar zit de waterpomp eigenlijk in het systeem? Dat is volgens mij een onderdeel.. na wat lezen op het forum.. die ik niet in het rijtje heb gezet. :?

RE: koelcircuit

Als je de fan van je radiator hebt, dan moet je daar tegen het blok aan kijken. De fan stuurt de waterpomp aan.
De slang die van onder af komt, heeft ook een aftakking net onder de kop. Daar komt hij van de waterpomp af.

RE: koelcircuit

Nog weer even met de auto bezig geweest.
Wat blijkt: Na een stukje rijden heb ik last van 'schuim' cq. kleine luchtbelletjes in mijn radiator. Toch heb ik niet het idee dat mijn koppakking spontaan lek is gegaan. Ook omdat ik geen extreem warme motor heb gehad. En er geen mayo-substantie onder het kleppendeksel zit.

Kunnen die luchtbelletjes ook door een lek in het watercircuit ontstaan?

RE: koelcircuit

witte rook uit de uitlaat?
die bubbeltjes kan ook komen van het pompen van je waterpomp.
als je twijfelt, ff compressie meten.
dan weet je het.
als je water ziet liggen onder de radiator, zou ik eerst daar zoeken.

RE: koelcircuit

Ik heb ook een probleem met mijn koelvloeistof niveau, dus ik sluit even aan bij dit topic.
Ik ben nogal een leek op Mini gebied, dus misschien is deze vraag voor jullie zo beantwoord.

De Mini verbruikt momenteel meer kvs dan olie.
Na 3 a 4 ritjes is het peil echt zwaar gezakt, vaak zelfs zo ver dat je de kvs niet ziet zitten in de radiateur. Ik hoor ook een borrelend geluid in de radiateur, niet de hele tijd maar zo af en toe. (op welke toeren/snelheid het is weet ik niet, niet op gelet) Ik dacht eerst dat dat misschien kwam door de waterpomp, misschien dat je die hoort als het peil laag is? Iemand een idee? (De radiateurdop is trouwens vervangen, omdat ik eerst dacht dat daar het geluid vandaan kwam)

Het Minicentre waar ik mijn Mini in onderhoud heb heeft het systeem nagekeken, geen lek te vinden..
(Ze hebben er druk op gezet en nergens lekte hij)
Om het voor nu op te lossen houd ik mijn kvs niveau gewoon heel goed in de gaten en vul ik het bij wanneer nodig.
Omdat ik het goed bijhoud wordt hij gelukkig nooit te warm, wel loopt de temperatuur op bij stoplichten of file. Nooit beduidend veel hoger, van 1/4 op de meter naar 1/2..

Wat zeggen jullie? Is het normaal dat de Mini zoveel kvs gebruikt of moet ik hem toch nog een keer goed na laten kijken?

Verder heb ik trouwens geen klachten als witte rook of lastig starten, hij rijdt al een zonnetje.

default

RE: koelcircuit

Leonie-k87 schreef:

vaak zelfs zo ver dat je de kvs niet ziet zitten in de radiateur. Ik peil dus zeker 1x in de 2/3 weken het niveau en vul het dan weer aan.


## ik zou maar eens wat vaker controleren en navullen.. als je de vloeistof niet ziet is het zeker veel te laag: hoort [i:3r4iz04n]boven[/i:3r4iz04n] de geribbelde platen in de radiateur te staan (en te blijven)


(Ze hebben er druk op gezet en nergens lekte hij)



## de [i:3r4iz04n]grote verdwijntruc[/i:3r4iz04n] dus??
als er water wegraakt moet dat ofwel verdampen ofwel lekken. in beide gevallen is een 'uitwegopening' nodig, dus er moet een 'lek' zijn.


Wat zeggen jullie? Is het normaal dat de Mini zoveel kvs gebruikt of moet ik hem toch nog een keer goed na laten kijken?


## het is voor geen enkele motor normaal dat ie water verbruikt (behalve voor een stoommachine).
kortom: er moet gezocht worden tot je de oorzaak vindt.
n.b.: voortdurend bijvullen verhoogt evt. de kalkafzetting in het motorblok.


Verder heb ik trouwens geen klachten als witte rook


## ook geen last met de ogen dan?
(lekke koppakking is een optie bij waterverlies, je moet dan witte rook zien (gecondenseerde waterdamp))

RE: koelcircuit

Bedankt voor je reactie,

Ik houd nu het niveau echt strak in de gaten, om te voorkomen dat hij te warm wordt.

Ik had op het forum gelezen dat Mini geen expansie vat heeft en dus zo nu en dan kvs 'dumpt'?
Kan iemand me vertellen op welke momenten dit zou zijn? Ik rijd veel snelheid en maak dus best wat toeren, misschien verlies ik daardoor kvs?

Ik heb in de garage er karton onder gelegd, en hij lekt niet als hij stilstaat. Ik denk dus dat ik het tijdens het rijden verlies.

Geen witte rook of andere opvallendheden.

RE: koelcircuit




>metrodriver"]
## ik zou maar eens wat vaker controleren en navullen.. als je de vloeistof niet ziet is het zeker veel te laag: hoort [i:ls37njm6]boven[/i:ls37njm6] de geribbelde platen in de radiateur te staan (en te blijven)

Ik vul heb altijd netejs bij tot het bruggetje, maar het zakt echt in een snel tempo..
In 1 a 2 weken tijd staat het echt veel te laag :S

RE: koelcircuit

metrodriver schreef:

## ik zou maar eens wat vaker controleren en navullen.. als je de vloeistof niet ziet is het zeker veel te laag: hoort [i:1lukjk5y]boven[/i:1lukjk5y] de geribbelde platen in de radiateur te staan (en te blijven)




Ik vul heb altijd netejs bij tot het bruggetje, maar het zakt echt in een snel tempo..
In 1 a 2 weken tijd staat het echt veel te laag :S

RE: koelcircuit

geen expansie vat



is afhankelijk van het bouwjaar ..

Het kan inderdaad gewoon door de overloop (slangetje onder de radiateurdop) weglopen, soms helpt een nieuwe radiateurdop dan.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: koelcircuit

Theo van den Bogaard schreef:
geen expansie vat



is afhankelijk van het bouwjaar ..

Het kan inderdaad gewoon door de overloop (slangetje onder de radiateurdop) weglopen, soms helpt een nieuwe radiateurdop dan.

FWIW,
Theo van den Bogaard



Een nieuwe radiateur dop heb ik er al opgezet.
Het gaat om een Mini Cooper uit 1991.

RE: koelcircuit

Bij een lekke koppakking moeten er toch ook olieresten in de radiateur zitten? Dit is niet het geval.

Zoals ik eerder al zei rijdt hij verder prima, dat vind ik ook erg raar.. :?

RE: koelcircuit

als je wilt controleren of het uit de overloop komt kan je eens kijken waar dat slangetje naar toe gaat, als het gewoon op straat uitkomt kan je er een weekje een blikje onder hangen ofzo .. dan kan je zien of er vloeistof inloopt. Zoals gezegd *soms* helpt een nieuwe dop; als de druk te hoog wordt loopt het er uit, als dat niet zo was ging er iets kapot 8)

succes,
Theo van den Bogaard

default

RE: koelcircuit

Leonie-k87 schreef:
Bij een lekke koppakking moeten er toch ook olieresten in de radiateur zitten? Dit is niet het geval.



## olie in het koelwater wordt vaak genoemd ja.
maar er blijken verschillende vormen van 'lekke koppakking' te zijn.
de koppakking scheidt: 1.compressieruimte, 2.waterkanalen en 3.oliekanalen van elkaar, dus er zijn verschillende mogelijkheden al naar gelang van [i:1hh824bv]waar[/i:1hh824bv] een 'foute' verbinding is ontstaan.

water dumpen door het overlooppijpje zou ie moeten(?) doen bij hoge druk in het koelsysteem (dus bij (te) hoge temperatuur, b.v. na een 'brutus-rit' en dan stilstaan en motor uit)

RE: koelcircuit

Bedankt allebei voor het meedenken!
Ik ga inderdaad eens even checken of ik kvs verlies via het overloopje.. Even kijken wat de mogelijkheid is om er iets onder te hangen.

Ik heb geen 'symptomen' van een lekke koppakking, ook geen vermogenverlies of wat dan ook.
Laten we gewoon hopen dat het de overloop is!
Toch betwijfel ik dit omdat het me logisch lijkt dat hij op normale temperatuur geen druk opbouwt? (Hij wordt namelijk niet te warm, na een stoplicht stijgt de temperatuur iets, maar zakt het ook weer snel..

RE: koelcircuit

Leonie-k87 schreef:
Bij een lekke koppakking moeten er toch ook olieresten in de radiateur zitten? Dit is niet het geval.



Dat hoeft niet, is maar net de vraag waar het lek zit in de koppakking. Maar of de koppakking lek is moet de garage ook makkelijk kunnen meten met een compressietest.

Als de auto in orde is zou je geen koelwater verliezen

RE: koelcircuit

Crispy schreef:

Dat hoeft niet, is maar net de vraag waar het lek zit in de koppakking. Maar of de koppakking lek is moet de garage ook makkelijk kunnen meten met een compressietest.

Als de auto in orde is zou je geen koelwater verliezen



Daar ben ik het mee eens, er is sowieso iets niet in orde.

Ik heb bij de garage aangegeven dat ik naar mijn gevoel teveel kvs verlies. (Hij heeft 9 oktober zijn grote beurt gehad) Ze hebben ernaar gekeken en wat ik al zei, druk op het systeem gezet, maar niks gevonden. Ik zou even na kunnen vragen of ze ook een compressietest hebben gedaan, zoniet dan laat ik dit alsnog doen.

default

RE: koelcircuit

Leonie-k87 schreef:

Daar ben ik het mee eens, er is sowieso iets niet in orde.


## zwemmen er eendjes in je mien en zit je tot je enkels in het water? (kachel lek).
kijk voor de zekerheid maar onder de vloermatten of het daar nat is.

btw: 'bijvullen met water' zal wel 'water met antivries' moeten zijn denk ik?
zo niet dan wordt het nog spannend in het blok wanneer het flink gaat vriezen. 8)

btw2: je weet [i:2nttezwq]zeker[/i:2nttezwq] dat je temp. metertje in orde is??

default

RE: koelcircuit

Leonie-k87 schreef:
Theo van den Bogaard":1rkwzh8q]geen expansie vat



is afhankelijk van het bouwjaar ..

Het kan inderdaad gewoon door de overloop (slangetje onder de radiateurdop) weglopen, soms helpt een nieuwe radiateurdop dan.

FWIW,
Theo van den Bogaard



Een nieuwe radiateur dop heb ik er al opgezet.
Het gaat om een Mini Cooper uit 1991.[/quote:1rkwzh8q]

Ik heb zelf ook een mini cooper uit 1991 en na de restauratie lekte deze ook koelvloeistof. Ik heb toen de waterpomp vervangen en het probleem was toen gelukkig verholpen.
Er zit trouwens wel een expansie vatje bij mij op.

groeten bart

default

RE: koelcircuit

vendesande schreef:
lekte deze ook koelvloeistof. Ik heb toen de waterpomp vervangen


## als de waterpomp lekt moet het toch [i:15cnl9r6]nat[/i:15cnl9r6] zijn daar/daaronder?
of niet soms?

RE: koelcircuit

een compressietest geeft geen uitsluitsel over wel of geen lekke koppakking, immers de pakking kan tussen de cilinders nog goed zijn, zoals Metro-rijder al schreef...

trek je olievuldop er eens af, zit er mayonaise onder dan verlies je je koelwater richting je olie, vermoedelijk via de koppakking, anders zou je toch ergens op het blok moeten zien waar ie lekt...

RE: koelcircuit

Ik gebruik altijd antivries, heb het woord water niet genoemd geloof ik? ;) @ metrodriver.

Ik heb net even goed gekeken en heb inderdaad wel een expansie vat.. Bedankt Vendesande

@ redflame, geen mayonaise te bekennen. Ook het blok ziet er tip top uit.

Het lijkt alsof de aansluiting voor de dop op de radiateur niet goed/versleten is, dan zou een nieuwe dop niet helpen dus.. Het lijkt me sterk dat ik toch een lekke koppakking heb als ik geen van de symptomen heb. Ik ga morgen een nieuw radiateurtje monteren om te kijken of dat de oorzaak is.

Ik houd jullie op de hoogte!

RE: koelcircuit

metrodriver schreef:
Leonie-k87":1wkjyu6q]
Daar ben ik het mee eens, er is sowieso iets niet in orde.


## zwemmen er eendjes in je mien en zit je tot je enkels in het water? (kachel lek).
kijk voor de zekerheid maar onder de vloermatten of het daar nat is.


btw2: je weet [i:1wkjyu6q]zeker[/i:1wkjyu6q] dat je temp. metertje in orde is??[/quote:1wkjyu6q]

Om nog even terug te komen op dit bericht.
Mini is van binnen kurkdroog.

En het temp metertje is zeker in orde, stijgt en zakt normaal en geeft geen abnormale dingen aan.

default

RE: koelcircuit

Leonie-k87 schreef:
Ik gebruik altijd antivries, heb het woord water niet genoemd geloof ik? ;) @ metrodriver.


## gaan we poezen??
'water' niet nee, maar kv.
je zult dan ook wel geen [i:33gamjly]water[/i:33gamjly]pomp hebben, t zal wel een thermosyphonkoeling zijn dus. 8)

RE: koelcircuit

Fijn dat je zo meedenkt hoor, maar ik gebruik inderdaad gewoon antivries. Is ook wel nodig in dit koude kikkerlandje :P

Dat thermosyphonding zeg me helemaal niks :x
Zeker vakjargon voor waterpomp?

default

RE: koelcircuit

Leonie-k87 schreef:

Ik heb net even goed gekeken en heb inderdaad wel een expansie vat..


## mysterieus verhaal begint het nu te worden..
ik ken maar 2 systemem:
1. een radiateur (zonder expansievat) met een vuldop en aan de hals onder die vuldop een slangetje dat naar beneden loopt en dient om overdruk/vloeistof te lozen zo gauw een veerklepje onder de radiateurdop de weg vrij maakt;
2. een radiateur zonder vuldop maar een verbinding naar een expansievat; het vat heeft dan de vuldop voor het systeem.
het expansievat neemt de uitzettende vloeistof op (nivo-stijging). er wordt dus geen vloeistof 'uitgeblazen'.
omdat het expansievat maar ongeveer tot de helft vol is (koude motor) is het restvolume groot genoeg om de vloeistofexpansie op te vangen en loopt het expansievat dan ook [i:39etgcqs]nooit[/i:39etgcqs] over.

als er niet een eigen superengels systeem bestaat dat hier nog ergens tussenin zit, kan ik me niet voorstellen dat bij een systeem met expansievat vloeistof verloren gaat door 'overlopen'.

kan een van de technische mieniemalisten helderheid brengen?

RE: koelcircuit

Ik dacht eerst dat ik geen expansievat had, daarom dacht ik vloeistof te verliezen via de overloop.
Nu ik weet dat ik wel een expansievat heb is die optie dus uitgesloten.

Sorry voor de onduidelijkheid die ik heb geschept :x

Edit, ik heb trouwens wel een vuldop en in de hals zit een slangetje die naar het expansievat loopt..

RE: koelcircuit

Enne,, een koelvloeistofreservoir, waar je de koelvloeistof bijvult is toch anders dan een expansie vat (die overige koelvloeistof opvangt)?

Of sla ik de plank nu gigantisch mis?

default

RE: koelcircuit

Leonie-k87 schreef:

Of sla ik de plank nu gigantisch mis?


## kun je een fotootje plaatsen van wat jij als expansievat ziet?
(ik heb hier geen info specifiek voor de cooper 1991).

hier is wel een lijstje (uit de manual) van oorzaken van waterverlies:
extern:
1. losse slangklemmen
2. gescheurde waterslangen
3. de matrix van de radiateur lekt
4. de matrix van de verwarming lekt
5. de drukkap van de radiateur lekt
6. de motor oververhit en daardoor verkookt het 'water'
7. lekken van de waterpomp, het thermostaathuis of de bypass slang
8. een core plug die lekt (zijn plaatstalen 'dekseltjes' die gaten in je motorblok afdichten (gaten die noodzakelijk zijn wanneer ze in de fabriek het motorblok gieten).

intern:
1. koppakking doorgeblazen
2. cylinderkop gescheurd of vertrokken (krom)
3. motorblok gescheurd

RE: koelcircuit

metrodriver schreef:
Leonie-k87":2ow8frsi]
Of sla ik de plank nu gigantisch mis?


## kun je een fotootje plaatsen van wat jij als expansievat ziet?
[/quote:2ow8frsi]

Goed idee, misschien kan jij me dan vertellen wat het wel is :)
Ik ben nu helaas niet in de gelegenheid een foto te maken, dus hier kom ik morgen even op terug!

Bedankt tot zover.

RE: koelcircuit

Koelvloeistofreservoir of expansievat is waarschijnlijk hetzelfde beestje..... Deze kan natuurlijk wel overlopen, als je hem te vol giet. Ik heb zelf een vatloos systeem dus weet het niet zeker, maar ik neem aan dat er een MAX-streep op staat (bij koude motor).

Je kunt meestal aan kristalisatie bij de koppelingen wel zien of je slangen lekken.

RE: koelcircuit

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/mpi.jpg

de Mpi heeft een gesloten koelsysteem

de Spi en de late Cooper hebben een 'expansietankje' (ik meen onder het spatbord) maar dan dus zonder vuldop, ik weet zo ook niet of de overgelopen vloeistof dan op 1 of andere manier terugkomt ?!
Bijvullen gaat gewoon via de radiateurdop.

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/spi2.jpg
27 - 305675 Expansion tank - 1275 cc carburettor cars 1990 on
28 - 307784 Expansion tank - 1275 cc Single Point Injection 1992 on

Ik heb een 1993 Cooper Spi gehad en heb die ook eens behoorlijk droog gereden, bleek de waterpomp te zijn;
die zijn niet zo duur, dus preventief vervangen kan geen kwaad.

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: koelcircuit

Theo van den Bogaard schreef:
ik weet zo ook niet of de overgelopen vloeistof dan op 1 of andere manier terugkomt ?!



## dat 'terugkomen' lijkt me alleen mogelijk wanneer het expansietankje [i:1n9c7tgm]hoger[/i:1n9c7tgm] ligt dan de radiateur (en het tankje 'van onderaf wordt gevuld' door de 'overlopende' vloeistof).
een expansietankje dat niet 'terugvoert' is wel duurder maar niet effectiever dan een lozend slangetje naar de onderkant van de auto.

al met al is de oorzaak van het kv verlies nog steeds onbekend/onontdekt :(

RE: koelcircuit

Mijn systeem lijkt op de Spi.
Rechts zit de radiateur, met vuldop.
In de hals waar de dop op zit, zit een slangetje, die loopt naar de achterkant waar een vat aan zit.

Zie foto's



Kan iemand mij aan de hand van de foto vertellen of ik een Mpi of Spi heb? Weet niet wat het verschil daartussen is :x

RE: koelcircuit

of ik een Mpi of Spi heb?



geen van beide :9

je hebt een zgn. "Carb Cooper" (en het daar bij behorende exansietankje (nr 27 uit mijn vorige post))

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: koelcircuit

Haha oke, bedankt!

Zoals ik al zei, vanmiddag de radiateur vervangen.
Ik ben er nu mee bezig en ik hoop dat dat de boosdoener is.

RE: koelcircuit

Het probleem is opgelost met de nieuwe radiateur.
Het lijkt erop dat hij bij de hals lekte.

Bedankt voor alle opmerkingen en suggesties, ik heb er weer wat van geleerd!

default

RE: koelcircuit

## en dat lekken aan die hals kon je [i:1ft9bis2]niet[/i:1ft9bis2] zien (door opdroogsporen b.v.)??

RE: koelcircuit

metrodriver schreef:
## en dat lekken aan die hals kon je [i:nziajltw]niet[/i:nziajltw] zien (door opdroogsporen b.v.)??



Er zat een klein opdroogspoor, daarom had ik de dop vervangen.

Ben in ieder geval heel blij dat het opgelost is.

default

RE: koelcircuit

## dacht je dat ik/wij niet blij waren??
ik heb gelijk een krat bier gekocht en ga het vanavond uitgebreid vieren.
(ik hoop niet dat alle anderen ook komen -ivm. het bier) :9~

RE: koelcircuit

Het volgende:
Volgens mijn Smiths water temp. meter word mijn motor heet. (meter zit aangesloten met een dun draadje naar het blok en met de electradraad naar de voltage stabiiasor) Meter staat na +/- 10 minuten bijna helemaal rechts voor de H. Thermostaat is vervangen, nieuw. Het systeem is drie keer doorgespoeld. Dat wil zeggen. Nieuw water erin, motor laten draaien voor ongeveer 10/15 minuten. Water eruit en weer nieuwe erin. Kachelradiateur is ook schoon. Eruit gehad, een paar keer doorgespoeld, schoon water, opnieuw aangesloten. Alle slangen worden heet, ook die naar de kachel. De fan doet het. Het is een blok is een 1000cc uit midden "80 met een vaste fan die samen met de waterpomp loopt. Waterpomp lekt niet en maakt ook geen rare geluiden. Water is nu zogoed als schoon. Vloeistofnivo is goed.

Ik weet het niet meer.

Kan het zijn dat ik toch nog een keer de motor moet spoelen als waar de bovenstaande discussie overging/ Of geeft de Smiths meter niet de goede temperatuur aan? Ik heb de temp. boven in de radiateur meteen na het stoppen van de motor gemeten, die was 77 graden. Radiateur stroomde eerst nog een beetje over via de overstort op de radiateur maar met een nieuwe dop nu al een paar keer niet meer. Met andere oudere dop ook niet. Maakt het nog uit op welke aansluiting hij op de stabilisor gemonteerd word. Het metalen buisje tussen de twee kachelslangen aan de onderste radiateurslang is ook open.

Auto heeft ongeveer 4 jaar stilgestaan.

Iemand een idee!

RE: koelcircuit

2 opties:

1. Je temperatuur sensor aan je blok is kapot
2. Je voltage stabilisator is kaduuk.

Check die eens...

RE: koelcircuit

Tankinhoud word wel weergegeven is is ook ongeveer oke, zoals bij alle mini's. Dan kan de voltage stabilisator toch niet kaduuk zijn?

RE: koelcircuit

minirijder schreef:
Tankinhoud word wel weergegeven is is ook ongeveer oke, zoals bij alle mini's. Dan kan de voltage stabilisator toch niet kaduuk zijn?



Hoeft niet, maar kan wel.... Mijn temp meter staat ook binnen 1 minuut op max..en de benzine meter is later pas raar gaan doen. Groetjes,

Maurice

RE: koelcircuit

Gevonden!!! Ik blijk het snoertje van de temp. meter op een verkeerde aansluiting van de voltage stabilsator te hebben zitten. Hij moet op dezelfde als waar de benzinemeter op zit. Nu geeft hij exact neutraal (n) aan. Duurt nog iets langer om heet te worden dan wanneer hij op de andere aansluiting zit.En hij stroomt niet over en dit klopt met de rest van de dingen die ik gevonden had.

Ikke blij! ;) :D d:)b \\:)/ Kan ik weer met een goed gevoel rondjes rijden. Als de dorpel gelast is tenminste. Badankt Mausje. Daar jou toch weer op het idee gekomen op de aansluitingen weer te veranderen.

RE: koelcircuit

Graag gedaan..

Zo helpen we elkaar :)

RE: koelcircuit

Ik had ook het probleem. Dat de meter na een paar minuten helemaal uitsloeg. Bleek dat ik hem op de verkeerde aansluiting van de volt stabilisator had zitten. Bij deze een foto waar hij op aangesloten moet worden. Het is het blauwe snoertje met de rode stekker. Een beetje bovenaan links. Misschien kun je er iets mee. Hij zit dus op de linker aansluiting. Wat een dubbel aansluiting heeft net zo als de rechter.



Uploaded with ImageShack.us

RE: koelcircuit

Ik heb nergens zo'n volt stabilisator zitten :? Ik heb een Nippon Seiki klokkenset. En daar zit nergens een stabilisator. Ik heb nog een reserve liggen die ik helemaal uitelkaar heb gehaald. Ik zie nergens zo'n blokje zitten.

Ik zou namelijk graag straks de meter werkend willen hebben aangezien wij met de vakantie met de Mini een paar dagen naar de camping gaan en hij helemaal volgeladen is.
Groetjes,

Maurice