Ik heb dat ook wel eens gezien. Kan een klein gaatje in je slang zijn, die bij een koude motor niet open is. Als het om een "speldenprik" gaat, dan zal het gaatjes zich alleen laten zien als de slang uitgezet is door de druk die het systeem opbouwt bij het warm worden.
Je overzicht van het koelsysteem klopt helemaal.
- Login of registreer om te reageren
RE: koelcircuit
Ingediend door remcee op za, 05-01-2008 17:11
En daar is de volgende vraag alweer...
Ik kwam toestraks bij mijn Mini en checkte (zoals bijna dagelijks) even de koelvloeistof en de remvloeistof. En wat schetste mijn verbazing Koelvloeistofpeil was zwaar gezakt.
Nu heb ik het idee (na wat testjes) dat mijn koelvloeistof wegloopt zodra ik een warme motor heb. Oftewel: zodra de thermostaat open gaat. Maar ik zie aan de bovenste koelleiding geen natte plekken. Wel onderaan de radiateur zelf!
Om een lange aanhef kort te houden: Wat is nu precies het circuit van het koelwater? Ik dacht:
1) onderste leiding uit de radiateur
2) Blok in
3) Langs thermostaat
4) Via de bovenste leiding evt. door naar de kachel, anders terug in de radiateur.
Mis ik wat... is dit precies andersom? Hoe kan het dan dat bij een koude motor ik geen koelvloeistof verlies heb en bij een warme motor wel? Ik zie duidelijk dat de lekkage aan de kant van de radiateur zit, dus een lekke koppakking kan het niet zijn.
Alvast bedankt!