Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

Tijdens het rijden valt het mij op dat me koelfan continu draait terwijl dat met deze temperaturen toch niet echt nodig zou zijn.
[s:165vnb1e]Ook de koelvloeistof kookt bijna. Als ik de dop na het rijden los draai dan begint ie heftig te sissen en borreld de vloeistof in het vat.[/s:165vnb1e]
Ik heb al gekeken naar lekkages maar heb ik niet kunnen vinden.
De motor word verder niet te heet. Blijft mooi rond het zwarte spreepje op de teller.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Oh ja,
Mijn kachel kent ook alleen maar warme lucht. Kan dit met elkaar in verbinding staan?
Ik hoef de kachel alleen maar op blazen zetten en hoef warm/koud niet te regelen want hij word toch alleen maar warm.

Heeft dit met elkaar te maken of heb ik 2 verschillende problemen?

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

Kamphuuz,

Kun je vermelden wat voor mini?? Bij een carb draait de fan als de motor loopt altijd. De V-snaar loopt via het blok namelijk en is niet los geschakeld.
Bij een Spi zit er een 2e fan op heb ik begrepen. Die wordt elektrisch geschakeld. Als de mini wat warmer wordt zal deze dus ook aanslaan.
Hoe het bij een Mpi geregeld is weet ik zou niet. Als ik het goed begrepen is moet die ook pas aanslaan bij een bepaalde temperatuur.

Het koken van je koelvloeistof is niet helemaal goed. Door de koeling zou dat nu juist niet moeten gebeuren. Hem je de thermostaat al eens vervangen. Je dash geeft via de temperatuursensor namelijk aan dat alles een normale temperatuur heeft. Een jij geeft aan dat die kookt. Als de thermostaat niet open gaat, dan stroomt je systeem niet door.

Als je kachel alleen maar warme lucht geeft, dan zou je de slangen eens na moeten lopen. Vergelijken met een andere mini. Als de slangen goed zitten, dan zou het kunnen zijn dat je klep, die je open moet zetten, kapot is. Je zou eens onder de kap moeten kijken wat er gebeurd als je de kachel open en dicht zet. Best kans dat je alleen hoeft te smeren.

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

Het gaat om een '96 MPI.

Ik heb verder nog niks vervangen. Heb alleen begin van de herfst de koelvloeistof vervangen. En met de laatste APK is de koelfan vervangen omdat ie het eerst helemaal niet deed.

(b)engeltje schreef:
..onder de kap moeten kijken wat er gebeurd als je de kachel open en dicht zet.



De kap van de kachel neem ik aan?! :)
Sorry ben nog niet super technisch met auto's. Begint wel meer te komen maar gaat nog niet zo snel :P

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

Nee, ik zat meer te denken aan onder de motorkap. Het gaat om het onderdeel dat in de slang gemonteerd zit. Als het goed is zit dit aan de rechter zijde van je motorruimte.


Bij een Mpi is bekend dat de fan kan blijven draaien en ook begint als je start. Is voor zover ik weet ook niet echt een oplossing voor.

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

Ok. Zal morgen eens naar de kachel kijken.

In elk geval bedankt voor je snelle reacties!! :)\\_

Maar dat de koelvloeistof zo warm word kan dus aan de thermostaat liggen?
Is zoiets makkelijk te vervangen? Of kan dat beter door iemand gebeuren die ervoor geleerd heeft?

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

Is best zelf te doen. Ook voor iemand die net begint met sleutelen. Het vergt alleen een beetje voorbereiding, om ervoor te zorgen dat je niet teveel sloopt, als het niet helemaal lekker gaat.

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

Hoi Kamphuuz, maak je geen zorgen. Dat je koelvloeistof zich zo gedraagt na het rijden is normaal. Koelvloeistof kan erg warm worden, en staat onder hoge druk als het blok warm is(dus niet ineens openen na het rijden want dan spuit het eruit).

Je temperatuurmeter blijft netjes in het midden hangen, maar het kan voorkomen dat deze een verkeerd signaal naar je extra ventilatro stuurt. Daardoor blijft deze aan. Je kan eventueel met dit weer de stekker van de ventilator even loshalen om zo van het geluid geen last te hebben. Probeer eens een andere thermostaat(zit meestal naast je koplamp, aan de onderkant van je radiator. Kijk even in de haynes of het forum voor hoe en wat.

succes!

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

Maar check evengoed je thermostaat even ;)

Want als je motor op een gegeven moment ook heet gaat lopen, gaat je koppakking eraan...en dat wil je niet...denk ik :P

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

Dat is inderdaad niet de bedoeling dat de koppakking kapot gaat. Ik heb al een nieuwe thermostaat liggen. Zal hem er vandaag ff inzetten.

En wat Joostgijzel zei over de koelvloeistof daar was ik al achter. Is ook wel logisch natuurlijk. |:(

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

En??

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

het is me nog niet gelukt om de thermostaat te vervangen. Die schroeven zitten muur en muur vast :'(
Ik zal van het weekend eens iemand opzoeken naar iemand met een luchtsleutel :)

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

Goed inspuiten met kruipolie en goed laten weken. Eventueel afdekken met een lamp die in de kruipolie is gezet.

Probleem is altijd dat de koelvloeistof een beetje op de bouten en moeten werkt. Die gaat oxideren en zijn dan bijna niet meer los te krijgen.
Probeer bij het verwijderen van je thermostaathuis niet het huis zelf te laten scheuren. Dat is namelijk iets wat ook vaak gebeurd, doordat het huis aan de bouten vast geoxideerd zit.

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

OK, dan ga ik dat eerst eens proberen. Zal ik van de week ff kruipolie ophalen. Ik hou jullie op de hoogte

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

Helaas, nog geen suc6. Moeren zitten nog steeds muur en muur vast. Iemand nog "huis-tuin-keuken" tips?

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

Toen ik hetzelfde probleem had heb ik een nieuw thermostaathuis gekocht en de oude met een bijtel kapotgeslagen. Geen spijt van gehad aangezien ik zelfs daarna de bouten niet uit het huis kreeg en dus ook nieuwe bouten nodig had.

Wel goed opletten dat er geen resten aluminium in het koelsysteem blijven zitten.

Groeten Daniel

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

Het makkelijkste is om gewoon even je radiatieur er uit te halen. Werk altijd makkelijker omdat je meer kracht kan zetten zonder te forceren. Luchtsleutel is slecht idee. Je radiateur is nl op dat punt niet heel sterk. Gewoon met rust en beleid.

probeer na het losmaken eens een nachtje in bakje met cola.

BTW je hoeft echt niet zo bang te zijn voor je koppakking. Je blok kan veel meet hebben dan je stiekem verwacht.

Had je de stekkers al eens nagelopen; zijn ze niet gecorrodeerd, koppelingen netjes schoon?

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

Joostgijzel schreef:
BTW je hoeft echt niet zo bang te zijn voor je koppakking. Je blok kan veel meer hebben dan je stiekem verwacht.






Het blok kan best wel wat hebben...maar je pakking vaak niet...als die gaat "smelten" is hij niet meer dicht en gaat je blok uiteindelijk lekken ( water bij olie en visaversa en dus mindere motor prestaties)

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

Als ik weer thuis ben zal ik weer een poging wagen. Desnoods het hele thermostaathuis eruit. Zit nu een week bij me schoonouders in huis. Oppas spelen voor de huisdieren. :)

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

Zo. Eindelijk maar eens de thermostaat vervangen :P

Tja, met dat winterse weer laat ik hem lekker staan dus was het nog niet echt hard nodig om te vervangen.

Ik heb het thermostaathuis niet hoeven te "slopen" gewoon goed gereedschap aanschaffen werkt ook.
Maar goed, ik heb een testrit gemaakt, mini flink op z'n staart getrapt en het lijkt nu goed te zijn \\:)/

Heb alleen ook meteen de accu vervangen. Mini wou niet meer starten. Zelfs niet na een nachtje accu laden of overstarten met een andere auto.

RE: Koelfan draait constant en koelvloeistof kookt bijna

Het probleem lijkt inderdaad opgelost te zijn.
Heb al aardige stukken gereden en nog niet weer gemerkt dat de fan aansluit bij temperaturen rond de 0.

Kachel ben ik verder nog niet mee bezig geweest. Dat komt nog wel.

Bedankt voor jullie tips!! :)\\_ d:)b