koeling

default

RE: koeling

Hey guys,

Help me out please: korte rit(waarschijnlijk thermostaat nog niet open?) Daarna niet meer gereden, wilde er de volgende dag mee weg, koelvloeistof verloren (ong halve liter of iets meer)lag onder de auto. Bijgevuld, maar bleef druppen. Dus maar laten staan. Kon niet precies localiseren waar 't vandaan kwam. Slangen voor zover ik kan zien OK, thermostaathuis OK, geen lek-sporen. Na een paar uur rit gemaakt, motor op temperatuur, gekeken of hij nog lekte, niet dus. Voorheen verloor hij wel eens vloeistof via de overloop van de radiator, verder niet. Motor gereviseerd. Tot op heden lekt hij niet meer... Olie prima, het lek moet echt buiten zitten, koppakking prima.

Wat kan dit zijn?! Uiteraard een versleten waterpomp, maar zo plotseling en nu OK? Lijkt me niet.
In een Engelse manual las ik nog iets over een bypass-slang, ergens onbereikbaar vlakbij de thermostaat. Kon 'm niet zien, zag in de buurt vd thermostaat ook geen lek-sporen.

Hoor graag suggesties!

Een beginnende MINI bezitter...

PS MINI 1100 special '81, 1340 blok, behalve oliekoeler en snellere nokkenas geen bijzonderheden.
Zou 't de radiatorvuldop kunnen zijn? What else?

RE: koeling

Bij een 1300 blok wordt de bypass aansluiting (eigenlijk geen bypass, meer aansluiting voor de kop) aan de bovenkant van de waterpomp niet gebruikt. Daar zit dan een rubber dop op met een slangklem. Soms gaat deze wel eens lekken. (been there...)

default

RE: koeling

Hi Crispy,

dank, had inderdaad al die dop gezien maar 't niet gesnapt. Heb niet 't idee dat het lek daar zit, maar zal 't extra in de gaten houden.
Hoop dat 't niet toch de waterpomp is want dat is weer een hoop gesleutel...Vandaag was er weer een beetje weg gelekt ofschoon er niet mee gereden is.
Snap 't nog steeds niet, hou je op de hoogte!

vrgr

fastfrits

RE: koeling

Dag luitjes,

Hier nog een pas-minibezitter. Ik heb vandaag een redelijk stuk gereden met mijn mini en toen ik bijna thuis kwam begon mijn temperatuur aardig op te lopen. Ben ermee naar huis door gereden omdat ik bijna thuis was. Thuis aangekomen stapte ik uit en deed mijn motorkap open en zag iets wat ik eigenlijk liever niet had willen zien. Daar waar de radiator zit was het erg nat van de koelvloeistof. Het droop zelfs langs de grill naar buiten. Geluk dat ik er niet veel verder mee heb hoeven rijden. Maar wat kan dit zijn. Die constant draaiende vin heeft er voor gezorgd dat ik niet kan zien waar het lek zit. Kan m wel schoonspuiten en dan weer starten maar dat durf ik niet goed aan. Iemand toevallig een TIP voor me wat ik kan doen???

Alvast bedankt!!

Xander...

RE: koeling

eerst even kijken hoeveel koelvloeistof ie nog heeft en zo nodig bij vullen
motor dan laten lopen (en warm worden) dan kijken waar het lekt

maar als je zegt dat het door je grill naar buiten kwam zal het wel je radiator top hose zijn
of je moet een mpi hebben met een radiator aan de voor kant

RE: koeling

Tis de laatste dageb erg heet (hittegolf)

Veel standaard mini-tjes kunnen hun warmte niet goed kwijt (weinig koeling rijwind door hitte) waardoor de druk in je blokkie en radiateur behoorlijk oploopt. Met als gevolg dat er regelmatig koelvloeistof uit de overloop van je radiateur wordt gegooid. Het kan weinig kwaad, mits je het iedere keer weer bijvult. Tis lastig maar bekent verschijnsel bij mini's.

Als je het niet vertrouwd, gooi hem dan ff vol met water, rijd langs de garage en laat er de pers ff opzetten, kun je meteen zien waar ie lekt en of ie uberhaupt lekt. (voor een flesje whiskey doen ze het vaak al, tis 2 minuten werk)

Als je denkt aan lekke kop, rijd dan ook naar garage en vraag of ze dat ff testen, ook 2 minuten werk. Ze schroeven een aparte dop met vloeistof op je radiateur die verkleurd als je kop lek is. (weer een flesje whiskey armer) weet je in ieder geval wat er aan de hand is.

suc-6-
ennu, als ie er zoveel uitgooit dat je de garage niet eens haalt uiteraard flessen water meenemen, want dan is ie zeker lek. Check je klemmen op de slangen ook ff.

RE: koeling

en kan de motor wel lopen als er helemaal geen vloeistof in zit?

Om hem te testen??

RE: koeling

Ja dat kan..... :x alleen zal ie dat niet lang volhouden denk ik :P

RE: koeling

En wat is niet lang?

1 min / 10 min? half uur?

Dan bij alleen stationair lopen, of althans, proberen stationair te lopen :P

RE: koeling

kan de motor wel lopen als er helemaal geen vloeistof in zit



ik denk dat dat langer is dan je zou denken 8)

stationair draaien en stilstaand is natuurlijk niet echt gunstig ( uit ervaring weet ik dat je gewoon rijdend zonder water een heel end kan komen ... ook een beetje afhankelijk van hoeveel en hoe snel je het verliest .. )
Als het niet een noodsituatie is kan je het natuurlijk beter niet doen.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: koeling

Als een auto gestart wordt (koude motor) heb je in principe geen smering. De olie is te dik om een goede film te vormen op de glijlagers, en het oliecircuit is nog niet operationeel. Daarnaast werkt de koelvloeistof pas echt wanneer de thermostaat open gaat. Zonder koelvloeistof heb je een kleinere wartecapaciteit waardoor de motor sneller opwarmt. Zolang deze temperatuur niet absurd hoog oploopt is het gebrek aan smering de bottleneck.

Deze gegevens (vooral het smeerverhaal) is hopelijk een wijze les: belast je koude motor niet meer dan nodig (en een olietempmeter is nuttig!)

Een paar seconden de auto starten zonder vloeistoffen zal geen kwaad kunnen. Maar als je het niet hoeft te proberen beter niet doen...

default

RE: koeling

Hey guys,

Dank voor jullie reacties! Vandaag het systeem onder druk gezet (kostte niet eens een flesje whisky,EB!) en jawel hoor, 't is toch de waterpomp....
Omdat de lekkerij nog niet zo erg is rijd ik nu met de radiateurdop een slagje los, bouwt ie niet zoveel druk op en lekt nog minder.
Over een week of wat gaan we het systeem doorspoelen, want 't is erg vervuild, en daarna de waterpomp vervangen.
Keep 'em rolling!

FF

RE: koeling

Hey,

Mooi dat je eindelijk weet wat het is. Radiateur eruit, dynamo eraf en waterpomp eraf. Gelijk ff je slangen een klemmen checken en zonodig vernieuwen. Idd. ff doorspoelen met tuinslang en dan verse koelvloeistof erin en nieuwe waterpomp.

Als er niks afbreekt paar uurtjes werk.

suc-6-
ennu, misschien drinkt die kerel geen whiskey?

RE: koeling

Ola,

Nou ik heb gisteren ff mijn radioteur eruit gehaald en alle slangen. Slangen gecotroleerd en mijn radiateur. Deze alletwee nog in orde. Kan ik er dan vanuit gaan dat het de waterpomp is die lekt???

Deze kan ik er nu zo uit halen en eventueel vervangen. En is zon ding duur???

Mijn eigen koppakking was wel ff stuk. De koelvloeistof gutste van mijn kop af. :|

default

RE: koeling

OLa,

zit er dik in dat 't ook bij jou de waterpomp is...
Als je 't zeker wilt weten, ff onder druk zetten.
Waterpomp kost een tientje of 6, heb ik me laten vertellen. En systeem doorspoelen, want er kan aardig wat prut inzitten, heb ik gezien...Zie ook uitleg EB!

suc6,

FF

RE: koeling

Ola,

Nou het was inderdaad iets met de waterpomp. De pakking om precies te zijn. Ik heb gelijk een nieuwe waterpomp gemonteerd dan weet ik in ieder geval zeker dat die weer ff mee kan. Maar nu lekt hij weer bij de radiateur. Mss iets te ruw gedaan en gestoten en scheurtje veroorzaakt.

Maar goed nu wil ik dus een nieuwe radiateur kopen. Kan iemand mij daar eens advies in geven. Bij het Mini center in Oudenbosch kan ik er een halen(imitatie) voor 50Euro en een voor 100Euro. Die laatste zou origineel zijn. Nu heb ik wel eens gehoord dat er een iets grotere radiateur te verkrijgen is waarmee je extra koeling zou krijgen. En wat heeft het voor meerwaarde om een stale Vin te monteren op de Spoel op je waterpomp???

Iemand suggesties??? :?

Alvast bedankt voor de reacties... :)

default

RE: koeling

OLA,

Jammer van je radiateur, maar da's in elk geval minder sleutelwerk...Die stalen vin lijkt mij persoonlijk geen voordeel hebben, zwaarder!
Voor die vraag over een grotere radiateur moet je EB
ff vragen, die heeft daar ervaring mee.
Gezien de hoge temperaturen van de laatste jaren lijkt 't geen slecht idee, omdat de mini's hun warmte toch wat moeilijk kwijt kunnen...

succes,

FF

RE: koeling

Ik zou je originele radiateur naar een radiateurenservice brengen en voor 100 euro heb je en een rij erbij en maken ze dat gat. Een originele is veruit beter als een imitatie. Zelfs de originele aftermarkets zijn slechter als die vanuit de fabriek werden gemonteerd.

suc-6-

ps. een rij erbij en je hebt nooit geen gezeik meer. Ik rijd al jaren zo met al mijn mini's.

RE: koeling

Hee EB,

Een rij erbij laten zetten ja??? Heb je een adres voor me waar ik dat kan laten doen??? Dat ik daar eens kan informeren...

Alvast bedankt hè... :D

RE: koeling

Hey,

Ik weet alleen een adres in s'hertogenbosch weet niet of dat zo handig voor jou is. volgens mij: www.radiateur.nl
zeer goed en kundig adresje.

suc-6-

RE: koeling

Bedankt voor je snelle reactie man... Het is om eerlijk te zijn een ideaal adres voor mij omdat ik bijna dagelijks voor mijn werk in Den Bosch kom...

Ik ga wel ff kijken op dat internet adres en dan zien we wel... Maar jij was er wel over te spreken???

Latersssssss :)

RE: koeling

effe een oude omhoog halen hoor! :D
Hoeveel koelvloeistof gaat er in normaal 1000 tje,
en moet ik hem eerst laten lopen om alles vol te pompen, want nu krijg ik er maar 2-2,5 liter in, heb het idee dat dat niet genoeg is.

RE: koeling

Ander topic

Staan 2 hoeveelheden in. Misschien wordt je dus niet veel wijzer over de precieze inhoud, maar beide geven iig meer dan 2,5 liter aan.

Kachel wel opengezet :?

RE: koeling

das een goeie! weet ik niet eigenlijk,knop staat in, maar zegt ook niet alles volgens mij

RE: koeling

Zegt idd niet alles ;)

Ff onder de motorkap kijken of de kachelkraan openstaat. Weet je ook meteen of een ingedrukte knop open of dicht is.