Bij een 1300 blok wordt de bypass aansluiting (eigenlijk geen bypass, meer aansluiting voor de kop) aan de bovenkant van de waterpomp niet gebruikt. Daar zit dan een rubber dop op met een slangklem. Soms gaat deze wel eens lekken. (been there...)
- Login of registreer om te reageren
RE: koeling
Ingediend door fastfrits op ma, 03-07-2006 22:42
Hey guys,
Help me out please: korte rit(waarschijnlijk thermostaat nog niet open?) Daarna niet meer gereden, wilde er de volgende dag mee weg, koelvloeistof verloren (ong halve liter of iets meer)lag onder de auto. Bijgevuld, maar bleef druppen. Dus maar laten staan. Kon niet precies localiseren waar 't vandaan kwam. Slangen voor zover ik kan zien OK, thermostaathuis OK, geen lek-sporen. Na een paar uur rit gemaakt, motor op temperatuur, gekeken of hij nog lekte, niet dus. Voorheen verloor hij wel eens vloeistof via de overloop van de radiator, verder niet. Motor gereviseerd. Tot op heden lekt hij niet meer... Olie prima, het lek moet echt buiten zitten, koppakking prima.
Wat kan dit zijn?! Uiteraard een versleten waterpomp, maar zo plotseling en nu OK? Lijkt me niet.
In een Engelse manual las ik nog iets over een bypass-slang, ergens onbereikbaar vlakbij de thermostaat. Kon 'm niet zien, zag in de buurt vd thermostaat ook geen lek-sporen.
Hoor graag suggesties!
Een beginnende MINI bezitter...
PS MINI 1100 special '81, 1340 blok, behalve oliekoeler en snellere nokkenas geen bijzonderheden.
Zou 't de radiatorvuldop kunnen zijn? What else?