koeling ombouw metro blok

default

RE: koeling ombouw metro blok

Hoi
Ik heb onlangs een mini 1000cc gekocht en heb daar een metro 1300 blok laten inbouwen door de man die de mini verkocht. Nu moest ik nog naar de garage om de koppeling te laten afstellen en om een nazicht. Nu krijg ik ineens een lijst van kosten van boven de 1000 euro voorgeschoteld. Ik ken zelf helemaal niets van mini's. Het probleem is eigenlijk dat de koeling van de 1000cc motor is omgezet op het metro blok maar komt tegen het chassis omdat er iets in de weg zit(pompje ofzoiets, rond ding tussen motor en koeling). Dus volgens die garagist moet dat ding vervangen worden door een plattere en de koeling moet vervangen worden door die van een 1300. Dit zou op iets van een 300 euro komen. Nu vraag ik me af of deze garagist wel te betrouwen is. Wat moet ik doen?

RE: koeling ombouw metro blok

Dit klinkt heel discutabel.
Volgens mij zijn de verschillen er nauwelijks alleen zullen er een paar verbindings stukjes anders zijn.
maar die kan je van je oude 1000 blok halen.

Toen ik van een 1000 mini blok naar een 1300 metroblok ging moest ik de volgende dingen kopen.

een plaatje waarmee de radiateur aan de motor vastzit(denk dat je die mist)
een andere startmotor omdat de gene van de 1000 niet meer goed genoeg was om een 1300 rond te draaien.
andere carb voor betere prestaties.
en wat andere kleine zaken de rest heb ik gewoon over gezet

1000 euro?

koop je een hele mini voor :)

RE: koeling ombouw metro blok

De koelpompen van de 1300 metro en 1300 Mini waren volgens mij identiek. De radiateur van een 1000 is dezelfde als die van een 1300. Ergens klopt er iets niet van wat die garagehouder vertelt. Kan je een fotootje plaatsen van welk deel waar tegenaan stoot? Dat zou veel verduidelijken.
Hugo

RE: koeling ombouw metro blok

De koelpomp van je 1000 kun je gewoon overzetten. Alleen moet je wel het tuutje aan de bovenzeide van de pomp afdoppen. Op je 1000 blokkie zit er namelijk een slangetje van je pomp naar je cilinderkop. Overigens kost een nieuwe waterpomp ongeveer 65 pleuro's.

Volgens mij draait deze vent je een poot uit.

Gr

Dennis P

RE: koeling ombouw metro blok

volgens mij ook

default

RE: koeling ombouw metro blok

Dank voor de snelle reactie maar er zijn nog een paar dingen die nog niet helemaal duidelijk zijn. Is de radiator van de 1000 cc voldoende om die 1300cc metromotor te koelen? Ligt het enkel aan de bovenophanging van de radiator waardoor deze tegen het chassis komt? Moet er iets anders gelast ( gewijzigd) worden om de radiator beter te hangen? Is een andere radiator beter? Dat ding dat tussen de radiator en de motor zit waardoor de radiator zo ver tegen het chassis komt, moet dat vervangen worden door een smallere? (volgens de garagist wel)
sorry kan momenteel geen foto's nemen want men mini staat bij die garagist op wacht.
alvast bedankt

RE: koeling ombouw metro blok

Een gewone 1000 radiateur (3-core?) meer dan voldoende moeten wezen.

Het andere bovenste radiateur plaatje wat je nodig hebt zit hem niet zo zeer in de plaatsing van je radiateur zelf maar in de hoek van je thermostaat huis.

In sommige gevallen is het niet eens nodig je bypas op je waterpom af te doppen. De meeste 1300 koppen hebben gewoon een aansluiting en dan is het echt gewoon overzetten en klaar.

Het enige waar je dan nog tegen aanloopt is de plaatsing van je fanblad. Deze zal iets verder van het blok afmoeten door middel van een extra spacer of vulringen. Dit omdat bij een metro blok er een extra karter ventialtie zit aan de achter/zijkant van het blok waar je fanblad anders tegen aan loopt.
Mischien dat de garage houder dit bedoelt?

Suc6 en kijk uit met de kosten je bent voor nog geen 50 euro klaar.

RE: koeling ombouw metro blok

Oh ja, de carterventilatie aan de radiateurzijde. Ik heb deze met een FBH (f**king big hammer) wat platter gemaakt, dan loopt de boel netjes vrij.
Het plaatje tussen je thermostaathuis en je radiateur kan je eenvoudig zelf maken van een stukje aluminium plaat of 2 aluminium stripjes. Even je radiateur op z'n plaats houden met wat vulhoutjes, steun(-en) maken, steunen plaatsen, vulhout in de open haard, klaar. Kost nog geeen euro.
Succes,
Hugo

default

RE: koeling ombouw metro blok

bedankt. ik denk dat ik met jouw tips wel verder kan. Heb je soms foto's ter verduidelijking van de genoemde onderdelen want ik ben echt maar een leek op dit gebied. radiator dat gaat nog maar de rest :x
alvast bedankt he
je mag me altijd foto's mailen sven_astra@hotmail.com

RE: koeling ombouw metro blok

Geen foto's op dit moment, even beschrijven:
Radiateur: die ken je.
Themostaathuis: Aluminium huisje met 3 bouten links-voor bovenop het motortje. (Alle links-rechts-boven-onder-voor-achter gezien vanuit de bestuurdersstoel, terwijl je naar voren kijkt......)
Uit dit themostaathuis komt een S-vormige slang naar de radiateur. Vanaf de 3 bouten van het huisje moet een steuntje (van plaatmateriaal) naar de 2 gaten bovenin de radiateuromkasting lopen. Er zijn 100000 verschillende steuntjes, ik maak ze liever zelf passend uit een stukje aluminium plaat.
Carterventilatie die in de weg zit: onderaan je blok, aan de linker kant, zit een poelie. Die drijft de snaar aan die je koelpomp en de dynamo laat draaien. Tussen die poelie en de motor zit een zwart huisje, waarin vanalles gebeurt. Op dat huisje zit een tweede rond huisje, met daar bovenop een slang. Dat tweede huisje is de carterontluchting en als dat huisje in de weg zit van de koelfan, dan moet je het geheel loshalen (eerste en tweede huisje samen)en het tweede huisje met de FBH platter meppen.
Oh ja, let even op dat je koelfan goed-om op de koelpomp gemonteerd zit. Als'tie verkeerd om zit raakt'ie de radiateur. Hij loopt dan wel vrij van de carterventilatie, vandaar dat hele volksstammen hem verkeerd om monteren. Is dus niet de oplossing.
Succes,
Hugo

default

RE: koeling ombouw metro blok

ik ga me zo snel mogelijk een boek aanschaffen om het nodige bij te leren. (tips?) alvast bedankt voor de uitleg.
mvg
Sven

RE: koeling ombouw metro blok

Ik heb vaag iets gehoord over een 'group-buy' van haynes boeken voor clubleden. Misschien het afwachten waard?

Hugo

default

RE: koeling ombouw metro blok

ha en bij wie kan ik daarvoor informeren?

RE: koeling ombouw metro blok

FF geduld, het is nog maar een idee. Misschien dat er binnenkort wat op dit forum wordt gepubliceerd. Ben je al lid van de club? Zo niet, dan is het misschien een goede reden om lid te worden!
Hugo

RE: koeling ombouw metro blok

De mini 1300 (na '90) heeft ook een extra elec. koelvin. Het koelsysteem is ook anders omdat er geen slangetje tussen de kop en pomp zit...

Dit is ook op te vangen door 6 gaatjes in de thermostaat te boren, volgens mij van 3 mm ???