koeling probleempje spi1300- 93

RE: koeling probleempje spi1300- 93

Hallo allen.
Heb gister avond flink zitten spitten in het forum
om mijn probleem op te lossen.Maar na een dag sleutelen weinig resultaat
Op de provinciale weg geen enkel probleeem maar op de grote weg krijgt ie het gewoon warm na 20 min 130 blijft de naald net onder het rood hangen na 5 min op vluchtstrook komt ie weer in normale positie tussen het stipje en het rode vlakje
wat heb ik er allemaal aangedaan
kachel uitelkaar en helemaal schoon gespoeld radiator er uit was wat vettig helemaal schoongemaakt met ontvetter(buiten kant) ook de binnenkant gespoeld met water kwam nog geen korreltje roest uit met de mond doorgeblazen ik moest niet eens zo hard blazen om lucht te voelen aan de onderkant vervolgens gevuld met water en dan weer geblazen tot ie leeg was helemaal schoon termostaat in een pan water gaat open bij 80a85 graden en als ik aan de pomp draai draait ie moeiteloos rond zonder speling en hoor ik gorgelend geluid
ik rij wel erg zuinig 1op18 na boegie wissel als ie te arm staat word ie toch ook warm bij 80km hij loopt gewoon lekker trekt vlot op en loopt gewoon goed.
ben ik nog iets vergeten ik weet het niet.
oja als ik de kachel bij zet zakt de temp wel aardig voor 5 min en als daarna de ventilator van de kachel aan zet blijft ie wel onder het rode vlakje.
en extra ven in het spatbord schakeld ook goed uit en aan
wie het weet mag het zeggen
vriendelijke groet Frank :?

Vanaf wanneer doet dit probleem zich voor? Altijd al, of nu ineens?
wel een goeie kleur van je koelwater en het peil ook nog goed?

Hoe heb je de extra Fan getest? Is een elektrisch aangedreven neem ik aan? Misschien de sensor die ervoor zorgt dat ie aangaat?

heb de mini ongeveer een jaar vorig jaar er meer onder gelegen dan er in gezeten
veel kleine storinkjes heb vorig jaar wel de kachel er uit gehad ook ivm koeling
er kwam toen veel witte smurrie uit en zat helemmal dicht gekoekt
koelwater is schoon geen witte aanslag in de vul dop van de olie en hij
hij gebruikt 1tr olie op 1000km geen blauwe walm aan de uitlaat
de oude boegie zaten tussen zwart en koffie met melk kleur is ook goed dacht ik zo
koelwater heb ik nog niet bij moeten vullen kan nog wel even de termometer in de radiator hangen om te kijken of het klokje in het dasboord wel klopt
als de de meter net boven het stipje uitkomt gaat de ven aan en als de wijzer er net onder zit gaat de ven weer uit lijkt me goed. :?

Heb je je koelsysteem goed ontlucht?
en, ik zou gewoon even de thermostaat vervangen, bij een spi heb je standaard de 88 graden nodig.

Kan misschien ook aan je radiatordop liggen, wellicht is de druk in je systeem te laag.

de termostaat is zo goed als nieuw zit er amper 1000 km in maar toch maar even getest want nieuwe dingen gaan ook wel eens stuk maar dat was het niet
ja ontluchten dat zou kunnen heb hem met draaiende motor gevuld en na een proef rite
van 40 km op de snelweg ging er nagenoeg niks bij de druk is in orde kwam ik achter toen ik de dop voorzichtig los wilde draaien het rubbertje in de dop is ook gewoon goed niet verdroogd of zo voor zover ik kan voelen wordt de radiator aan de boven kant flink warmer dan de onder kant voor zo ver ik er bij want veel ruimte zit er niet om je hand tussen te steken.
maar bedankt voor het meedenken d:)b

Je ontsteking is ook goed op orde? wanneer je centrifugaal vervroeger niet goed werkt, dus een te laat ontstekingstijdstip, kan hij ook te heet worden.

Ja dat heb gister ook ergens gelezen op het forum maar met een ontsteking die niet
helemaal zuiver is gaat ie toch ook meer benzine verbruiken en wat slechter lopen
de motor pakt ook mooi op om dat te controleren moet wel naar een garage want daar heb ik geen benul van mischien kan ik bij een garage met een thermometer pistool
alles laten na kijken of zoals sommige mensen schijnen te doen de motor kap op een kiertje zetten tijdens het rijden :D

Op E-bay kun je dig. temp.regelaartjes kopen voor bijv. een aquarium. Deze hebben een bereik tot 110 gr. C., je kunt deze ook als temp.meter gebruiken en zo de werkelijke temperatuur ook tijdens rijden controleren. De voeler kun je op willekeurige plaatsen zetten en zo meer te weten komen.
De regelaartjes kosten incl. verzenden iets van GBP 11,00, zijn van Chinese makelij.
Kosten geen drol dus je kunt het altijd proberen.

weet iemand hoe ik mijn koelwater pomp kan testen
volgens de garage moest ik kontroleren of de bovenste slang net zo warm word als de onderste maar ken er niet bij bij de onderste :?

De onderste slang komt toch weer naar boven?

ja willy daar heb je een punt,maar waar komt dat ding omhoog
alle slangen waar ik bij kan zonder mijn handen te branden zijn allemaal
warm behalve achter het kraantje van de kachel ik heb een druk meter
gezet op de radiator er staat een constante druk op tussen de 0,4 en 0,5 bar
ook tijdens het gas geven de hulp fan draait ook de goede kant
er komt een warme luchtstroom uit de wielkast.
als je pomp stuk doet je kachel het toch ook niet of hoeft dat persee :?

Als je er een zaklampje bij houdt, kun je de slang volgen. Ik denk dat je trouwens van onderaf wel bij kunt om te voelen.
Maar als je motor loopt en warm is en je de radiatordop er af hebt, kun je koelvloeistof iets in beweging zien komen als je gas geeft. Lijkt mij dat de pomp dan werkt. Ook als je kachel goed warm wordt lijkt mij dat de pomp werkt.
Heb je de temperatuur al op een andere manier kunnen meten?

nee heb ik nog niet geprobeerd zal toch eens bij de dealer langs moeten
mischien toch eens de ontsteking na laten kijken.

oja de drukmeter zat er niet helemaal goed op en tijdens gas geven spoot
de vloeistof er uit.

adventure schreef:
de termostaat is zo goed als nieuw zit er amper 1000 km in maar toch maar even getest want nieuwe dingen gaan ook wel eens stuk maar dat was het niet
ja ontluchten dat zou kunnen heb hem met draaiende motor gevuld en na een proef rite
van 40 km op de snelweg ging er nagenoeg niks bij de druk is in orde kwam ik achter toen ik de dop voorzichtig los wilde draaien het rubbertje in de dop is ook gewoon goed niet verdroogd of zo voor zover ik kan voelen wordt de radiator aan de boven kant flink warmer dan de onder kant voor zo ver ik er bij want veel ruimte zit er niet om je hand tussen te steken.
maar bedankt voor het meedenken d:)b

Je geeft hier zelf het antwoord al.
Als alles goed op temperatuur is moet je radiator overal even warm zijn.
Ik denk dat hij gedeeltelijk verstopt zit. Als je hem door kan blazen wil dit niet zeggen dat hij goed is. Er lopen veel kanaaltjes doorheen. ook al is er nog maar een open dan kan je hem al door blazen.

oude truc is om soda op te lossen in warm water en dat in de koeling gieten.
een stukje ermee rijden zodat het heel het systeem door gaat en dan als het nog warm is weer aftappen.

dit 2 a 3 x herhalen en dan goed door spoelen en weer afvullen met koelvloeistof ;)

was even wat gedoe maar heb 3 keer gespoeld met soda
lekker klusje pff maar geen resultaat.
heb de radiator er maar weer uit geklungeld heb hem met warm water
doorgespoeld en alles word warm geen koude zone dus
de pomp er maar afgehaald niks aan te zien het is een unipart
pomp heb voor de zekerheid toch maar een nieuwe pomp besteld
word vervolgd dinsdag zijn de onderdelen binnen. :?
groet Frank

Met alle respect, maar ik vind dat je de radiatordop niet erg wetenschappelijk hebt getest. Je hebt een druk gemeten van het systeem, ca. 0,5 bar (waarbij er nog een lek bleek in je opstelling ), deze meting zegt nog niks over je radiatordop.
Als je radiatordop bij een te lage druk, onder de 13 of 14 PSI (= ca. 1 bar) opengaat, kun je het probleem krijgen wat jij hebt. Waarom niet even een nieuwe dop plaatsen? Die kost de wereld niet.

ja zou ook nog kunnen mijn buffertankje is wel leeg zag ik jammer
had er zo een mee laten komen kan nog altijd even langs een auto onderdelen
zaak maar bedankt voor de tip visueel ziet er goed rubber is goed en de veer
kan ik gewoon indrukken die is mischien te slap en ja ik kwam na het vaster zetten
van mijn druk meter niet boven de 0,5 bar hopelijk is de nieuwe koelwater pomp
niet voor niks ga er wel even een nieuwe dop op doen.bedankt
groet frank.

zo weer een dagje gesleuteld van morgen een proef rit
helaas met een nieuwe pomp is het niet opgelost
na 20 min 130 word ie weer warm oja de dop komt nog met
een retour zending het zal toch niet aan het weer scherm liggen
wat achter de grill zit :?

zo weer een dagje gesleuteld van morgen een proef rit
helaas met een nieuwe pomp is het niet opgelost
na 20 min 130 word ie weer warm oja de dop komt nog met
een retour zending het zal toch niet aan het weer scherm liggen
wat achter de grill zit :?

Het euvel is gevonden lag dus toch aan de radiator
koelwater temp blijft nu mooi net onder het stipje
de extra fan blijft nu gewoon uit \\:)/
met dank aan alle meedenkers

Heb je er ook een nieuwe radiator in gezet?

Oja natuurlijk handig om dat er even bij te zetten. |:(

Goed om te lezen Frank. Jullie zijn dus ook veilig thuis gekomen.

ja hoor bart wij zijn goed thuis gekomen wel wat weg opbrekingen gehad
maar alles verliep goed en ook nog een hunnebed gevonden
neem aan dat jij ook een goede reis heb gehad
groetjes Frank en Ingrid.

Hoi Frank,

Ik heb ook een goede reis gehad. Na het bezoek aan Pieterburen nog bij vrienden op bezoek geweest. Ik was tegen 20.15 pas thuis.

Groeten, Bram