Koeling SPi

RE: Koeling SPi

Ik weet dat er al heel veel over gevraagd en geschreven is, en ik heb al 1,5 uur bestaande topics doorgespit maar kan toch niet tot een bevredigend antwoord komen.

Ik heb een SPi uit 96, rijdt prima maar heeft wat last van oververhitting. Vandaag op de snelweg begon ie weer warm te lopen, dus ben ik even moeten stoppen om hem af te laten koelen. De elektrische fan werkt, en ik heb al een schakelaar om hem handmatig in te schakelen. Maar als ik hem bij dit weer al continu aan moet zetten dan voorspelt dat niet veel goeds voor de zomer :s

er zit een nieuwe waterpomp, thermostaat en koelvloestof in. Na het vervangen van deze heb ik het koelsysteem doorgespoeld met sodawater en daarna pas gevuld, dus ik neem aan dat het ook schoon moet zijn.

Nu komt dus de vraag : als ik een nieuwe radiateur koop, wat kan ik dan het beste nemen een 2-core of een 4-core? wat zit er standaard in? ik wil gewoon nu eens van dat warmte probleem af zijn!

RE: Koeling SPi

Heb je een 'standaard' thermostaat er terug in gedaan? Of 1 die al eerder open gaat? Kan namelijk ook schelen. Je zou ook nog kunnen denken aan een Fan. Ipv de plastic (11 bladen ofzo) een 2/4/6 blads metalen gebruiken.

Standaard radiateur is 3 core, 4 core zou 25% beter koelen, en 2 core nog weer beter.

Als ie zo snel warm loopt is er misschien wel wat anders aan de hand, al heb ik natuurlijk geen idee, maar er zijn genoeg fanatici die daar meer verstand van hebben hier ;)

Succes ermee!

RE: Koeling SPi

Een andere radiateur hoort je probleem niet op te lossen als deze nog goed werkt.. die radiateur is niet voor niets zo gemaakt. Ik zou verder zoeken en je Mini eventueel laten uitlezen?

RE: Koeling SPi

ik vraag me af waarom je blue star zo warm loopt, in principe zou de radiateur het gewoon aan moeten kunnen, vorig jaar is je koppakking vervangen, maar geen gekke dingen aan de kop gezien...

je thermostaat kan wel oorzaak zijn, maar volgens mij had je die ook al een keertje vervangen vorig jaar...

RE: Koeling SPi

Gooi er eens 2 flinke knepen afwasmiddel in.
ff 2 dagen flink mee rijden, daarna doorspoelen en nieuwe koelvloeistof erin.
Bij mij hielp het. :D

Groet ron

RE: Koeling SPi

Timing onsteking goed?

Gr,

Minian

RE: Koeling SPi

koppaking? vloestof vervangen luchtbel? bij sensor?

RE: Koeling SPi

Koppakking is vorig jaar vervangen, thermostaat ook dus moet in orde zijn. Toen het hele koelsysteem is vervangen heb ik het goed doorgespoeld met soda, dus zal het ook niet aan liggen. Ik heb ook het probleem dat als ik een stuk snelweg heb gereden en vervolgens moet stoppen (en dus de koppeling intrap) mijn toerental vaak wegvalt en de motor uitvalt. Vervolgens als ik helemaal stil sta en opnieuw start is alles weer goed. Als de auto te warm loopt en ik zet de motor ff 1 minuutje uit en start dan weer, dan is alles weer goed en kan ik weer vele kilometers maken.

misschien is mijn ECU niet meer goed, maar deze heb ik vorig jaar ook uitgelezen en was toen helemaal in orde. Alle stekkerverbindingen heb ik schoongemaakt met contactspray, echter de zekeringen zijn wel allemaal gecorrodeerd. Ik ga deze dus nog even vervangen. Maar misschien eens proberen met een andere ECU. Iemand een goede beschikbaar voor een lief prijsje toevallig? Of een goede 2 core radiator?

PS waarom koelt een 2 core beter dan een 4 core? klinkt onlogisch!

default

RE: Koeling SPi

als je thermostaat hebt vervangen en waterpomp zou het nog je radiator kunnen zijn word deze wel helemaal warm of half want het kan zijn dat deze verstopt is.het zou ook nog kunnen zijn dat je extra koel ventilator niet inslaat die zit in je spatbord aan de andere kant van de radiator. :D

RE: Koeling SPi

kopook laten vlakken? als die krom is gaat die ook binnen de kortste keren lekken

RE: Koeling SPi

de koppakking was NIET lek, die is preventief vervangen, en om de kop eens goed te kunnen bekijken. geen enkele rede om de kop te laten vlakken gevonden, dus weer alles netjes in elkaar geklust.

ontsteking op tijd, bij mijn weten regelt een spi het tijdstip zelf en kan je hem niet verzetten..

de tip van ayla is een goede, ff laten weken in plaats van 'snel' doorspoelen, ruudje zal komende week wel ff langswippen...

RE: Koeling SPi

Maar met de redenatie van; vorig jaar is alles vervangen ga je het probleem ook niet vinden...

Groet ron

RE: Koeling SPi

Sjeum attendeerde mij erop dat mijn plastic fan waarschijnlijk verkeerd om zit. Ik heb nu de open kant van het middelste gedeelte naar de motor zitten. Maar als ik het goed begrepen heb moet juist de dichte kant naar de motor toezitten. Is dit juist, en zo ja kan dit zoveel verschil maken dat mijn blokje warm loopt?

RE: Koeling SPi

ik heb de foto nagezocht van je blok, het is me eerder niet opgevallen, maar dit is most probably de oorzaak van al het gezeur...

succes!!