koeling/verwarming

default

RE: koeling/verwarming

Een probleem dat verergert. In het recente verleden bij lange ritten (1-2 uur) werd de motor behoorlijk warm, snelheden boven de 100 km/h.
Met het spelen met de verwarming kon de meter redelijk rond de normale temeperatuur gehouden worden.
De laatste tijd wordt de motor steeds sneller warm. Het vreemde is dat de kachel nu maar af en toe zich laat verwarmen. De slangen naar de kachel zijn heet, de ventilator draait, de snaar is op spanning, er is geen verlies van koelvloeistof. Maar soms doet de kachel het wel en meestentijds niet. Er komt gewoon koude lucht uit, terwijl de kachel aan staat. Kan er een blokkade zijn in de verwarmingsradiator? of zit er een structureler probleem achter. De tips kan ik gebruiken als ik de boel zaterdag uit elkaar haal.
Los van het kachelgegeven, het is natuurlijk niet normaal dat je de koeling zo sterk met de kachel moet regelen.

Rolf Mini 1000 (1971)

RE: koeling/verwarming

Dit is het topic waar dit op vervolgt: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1265

RE: koeling/verwarming

Als je kachel niet warm wordt lijkt het erop dat de thermostaat kapot is. Een verstopping oid zou ook kunnen maar zou niet verklaren waarom het maar af en toe het geval is. Vervang deze eens voor een thermostaat die zich bij een lagere temperatuur opent. Ik heb in de groene een 70 graden thermostaat zitten dit houdt in dat deze volledig open is bij een temperatuur van 70 graden. Mischien dat het bij een iets lagere temperatuur openen van de thermostaat iets helpt?

Mischien even een heel andere kijk op het warm worden van je motor. Je hebt een Mini uit '71 wat dus ook zou betekenen dat er een redelijk kort diff onder zit. Als je op de snelweg bv een snelheid van 120 km/h rijdt draait je blok en zo ook je water pomp een boel toeren. Nu heeft de waterpomp bij een betrekkelijk laag aantal toeren zijn maximale opbrengst. En hoe sneller je hem boven het ideale rpm laat draaien hoe meer hij loos zal gaan slaan.

Mischien dat het niet onverstandig is om je waterpomp te vervangen voor een hoog capaciteits exemplaar. Mischien dat je ook iets aan de poelie kan veranderen zodat het rpm van je waterpomp iets daalt (een groeter poelie bv) maar van laatste weet ik niet zeker of dit ook daadwerkelijk kan worden toegepast.