Koelsysteem doorspoelen

RE: Koelsysteem doorspoelen

Gezien mijn radiator op dit moment vrij bruinige drap bevat (waarschijnlijk door heel lang stil te hebben gestaan en van radiatordichter dat eirn is gegooid) lijkt het mij verstandig het koelsysteem eens door te spoelen. Nu weet ik dat dat gewoon kan door de onderste radiatorslang los te maken, maar mijn blok heeft ook een speciaal aftappunt (volgens Haynes). Deze heb ik wel gevonden maar is lastig bij te komen. Voldoet het nu ook gewoon om het op de simpele manier te doen via de onderste radiatorslang, of ben ik dan verkeerd bezig?

RE: Koelsysteem doorspoelen

Mischien handig om ff wat dergelijke topics erbij te halen!

dit is een goede!
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1006

als je de mond op radiateur methode gebruikt dan zal dat voldoende moeten zijn!

wil je bruut tekeer gaan voeg dan deze topic eraan toe

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1002

geheid dat alles weer goed is
je bent er nooit verkeerd aan bezig om je leidingen schoon te spoelen!!


succ6

[sid uit 2e URL gehaald - EB]

RE: Koelsysteem doorspoelen

Dat zijn duidelijke verhalen Vincent, dank je. Maar nu is me nog niet duidelijk en daar had Eelke het heel even over in een van de reacties in de teksten, of ik het aftappunt moet gebruiken, of dat ik ook gewoon de onderste radiatorslang los kan maken (dat is volgens mij namelijk makkelijker te bereiken dan dat aftappunt). Weet iemand dit?

RE: Koelsysteem doorspoelen

Nee het is niet zo dat als je een aftap-punt hebt je deze ook MOET gebruiken. Ikzelf heb nog nooit een aftap-punt op een mini gehad, of gezien :), dus ik kan je niet vertellen wat makkelijker is. Kortom, je mag kiezen.

RE: Koelsysteem doorspoelen

Ikzelf heb ook nog nooit een aftappunt gezien voor de koelvloeistof

Ach het maakt niet uit hoe je het eruit krijgt, als je het er maar uit krijgt!:).

RE: Koelsysteem doorspoelen

De snelste manier is altijd het laagste punt aan te houden, dus de onderste radiateur slang, en maar spoelen dan.

Op deze manier loopt wel niet alles uit de motor, om deze fijn te kunnen door spoelen met water volgende tip.

Haal de kachel slang los van de kachel kraan, sluit op de kachel kraan of de kachel slang een waterslang aan of leen die effe van pa uit de tuin en draai de kraan maar open :P en spoelen maar.
TIP:[color=red:8abpyaax]Zet wel of je kachel kraan open[/color:8abpyaax] :*
sluit op een van beide onderdelen ook een slang aan om om het spoel water te kunnen opvangen, of je motor blok ligt helemaal onder het spoelwater of jijzelf :+) en je bespaart het milieu.

Na het spoelen zorg je dat al het water uit het motorblok wordt verwijderd dmv luchtdruk aangesloten via bovenste methode [color=darkred:8abpyaax]of je vraagt aan vincent of hij komt blazen[/color:8abpyaax] :9 en vul je koelsysteem met koelvloeistof of antivries voor de komende winter.

RE: Koelsysteem doorspoelen

Als ik moet blazen zijn er wel kosten aan verbonden :D
maar je bent wel verzekerd van een goed lopend systeempie!
aja niet iedereen kan 4bar opbouwen met zn longen! het kost wat maar dan heb je het wel goed schoon! :9

RE: Koelsysteem doorspoelen

Omdat ik gisteren zelf aan het spoelen ben geweest (na grondig leesonderzoek hier in de topics over koelsysteem spoelen/radiator problemen), wil ik graag mijn ervaringen posten, wellicht helpt het wat.

In mijn geval gaat het spoelen gepaard met vervangingswoede (o.a. waterpomp). Ik heb besloten eerst alles te demonteren en dan te spoelen. Systeem leeg laten lopen trouwens op tip van iemand door de onderste radiatorslang bij de waterpomp los te maken en niet zoals hier veel staat met veel gepriegel de onderste aansluiting op de radiator. Als je de boel uitbouwt is dat in ieder geval veel makkelijker. Eenmaal uitgebouwd was de radatior was makkelijk te spoelen (mijn geval vervanging).

Met de waterpomp/thermostaathuis verwijderd (ook makkelijk schoon te maken/spoelen, in mijn geval ook vervanging) heb ik het spoelen zelf op 3 plekken gedaan met de tuinslang:

- via thermostaathuis, uitloop uit blok bij plaats van de waterpomp
- via de plek van de waterpomp (direct het blok in en er ook weer uit)
- via de inlaatslang (denk ik? die op de onderste radiatorslang aangesloten zit) van de kachel

Mijn ervaring was dat bij alle spoelwijzen er weer nieuw roestwater uit kwam.
Uiteindelijk heb ik het cilinderhuis met een doek uitgedept zodat zoveel mogelijk water weg is. Omdat hij een nachtje over blijft staan, zal het morgen wel drooggedampt zijn.

Beetje jammer is dat wel vergeten ben om de kachelslangen door te blazen. Als ik dat vanavond doe zit het motorblok weer vol water, vermoed ik. En eigenlijk heb ik geen zin om nog meer los te maken (de kachel zelf of de retourslang)

Voordat ik alles opnieuw in ga bouwen; heb ik nog spoelplekken over het hoofd gezien of kan je het bijna niet beter doen? ;)

RE: Koelsysteem doorspoelen

Wat je als extra nog zou kunnen doen is alles monteren, vullen met water en bij de was straat tijdens het draaien van de warme motor , de kachel aanzetten zodat het hele systeem in werking is, de onderste radiateurslang losmaken en met een gieter je systeem volhouden. De pomp zorgt voor rondpompen en dmv de gieter(of een aantal frisdrankflessen) zorg je voor voldoende spoeling om zo ook de laatste restjes eruit te krijgen...

RE: Koelsysteem doorspoelen

Ik heb bij het spoelen door de kachelslang wel de kachel aangehad (schuif op 'car' en schakelaar aan). In principe zou dat dus doorgespoeld reeds moeten zijn, toch?

RE: Koelsysteem doorspoelen

Referentie naar mijn vorige bericht: Gisteren met succes waterpomp, fan en radiator ingebouwd. Vooraf eerst nog even de kachelslang doorgeblazen met mijn longen (wat ik na het doorspoelen vergeten was. Helaas kwam er (ondanks dat ik die dus met water al eerder doorgespoeld had tot het helder was) toch weer een beetje roestwater uit.
Na het inbouwen (voorlopig geslaagd; alles dicht \\:)/ ) en testrondje van een kwartiertje was de koelvloeistof echter al wel weer 'bruinig'. *pruillip*

Rene schreef:
Wat je als extra nog zou kunnen doen is alles monteren, vullen met water en bij de was straat tijdens het draaien van de warme motor , de kachel aanzetten zodat het hele systeem in werking is, de onderste radiateurslang losmaken en met een gieter je systeem volhouden. De pomp zorgt voor rondpompen en dmv de gieter(of een aantal frisdrankflessen) zorg je voor voldoende spoeling om zo ook de laatste restjes eruit te krijgen...


Misschien jouw tip van de wasstraat dus toch nog eens proberen. Maar volgens mij werkt het hoe jij het zegt niet. Alles wat je met de gieter erin giet, loopt onder weer uit de radiator en de motor krijgt geen spoelwater meer. Kan ik dan niet makkelijker de bovenste radiatorslang losmaken, verlengen en in de afvoer weg laten lopen? Dat is tenslotte de retour van het hele systeem.

RE: Koelsysteem doorspoelen

De pomp/motor draait ook nog dus je spoelt idd via de onderste slang het nodige weg, je zou ook eventueel nog via een andere (kachel) slang kunnen spoelen.

RE: Koelsysteem doorspoelen

oke, misschien een heel domme vraag..

maar begrijp ik het goed?
1: motor aan
2: Kachel aan op car
3: onderste radiateur slang los halen
4: en radiateur blijven vullen tot water schoon is?
5: Motor uit
6: slang aanlsuiten
7: koelsysteem aftoppen?

RE: Koelsysteem doorspoelen

3 moet zijn bovenste radiateur slang.