koelsysteem en electra probleem

RE: koelsysteem en electra probleem

Hallo allemaal.

Het motorconversie project ligt even plat, want ik heb via een kennis gehoord dat mijn vader waarschijnlijk de kop van 1300 motor heeft gesloopt.

Mijn vader heeft namelijk, het onderste deel van het thermostaathuis verwijderd, zie als voorbeeld:



want deze hoort er eigenlijk toch wel tussen (volgens die kennis, want ik heb op de kop niet de aansluiting op de waterpomp) dus nu moet dat deel we weer op, hoe kan ik dat het beste doen? weet iemand dat, met wat voor een pakking(en) ik moet werken, waarschijnlijk kurkpakking, en wellicht vloeibare pakking??.

En dan is er nog een probleem, als deze aansluiten geplaatst kan worden dan krijg ik het probleem dat komt die strak tegen het frame van de radiator aan, hoe kan ik dat oplossen.

Ik heb nu ook de draadboom uit het motorruim gehaald, die omdat er gelast moet worden, en nu heb ik al een nieuwe zekeringkast gekocht met meer aansluiten voor bijv. radio, en neon-verlichting, maar aangezien de originele zekeringkast vaak problemen geven (corrodatie enz.) wil ik deze een beetje gaan beschermen, maar hou, want het gedeelte dat tegen het schutboard aankomt is open (niet dat de connectoren tegen het schutbord komen) maar ik wil het beschermen tegen corrodatie enz. maar hoe kan ik dat het beste doen (een stuk oude binnenband van een fiets ofzo tussen het schutboard en de zekeringkast?

Hier de zekeringkast:



En hier nog even het verschil tussen de originele trekstangrubbers en de nieuwe (ik ben op het moment bezig met de trekstangen proberen te verwijderen

RE: koelsysteem en electra probleem

Die extra plaat onder je thermostaat huis die moet er gewoon tussenuit. Die heeft alleen zin als je op de "metro manier" de kachel, spruitstukverwarming en overloopvat wil aansluiten. Als je op de "mini manier" wil werken heb je dat niet nodig. Een 1275 kop heeft geen bypass nodig op de waterpomp, je kan dus een waterpomp zoeken waar de bypass aansluiting dicht is (op zich geen slecht idee om een nieuwe te monteren) of anders dichtmaken. De aansluiting zijn dan hetzelfde als op je oorspronkelijke miniblok, evt moet je de kachelpomp-opening nog openboren.

Een oude binnenband om je zekeringskast lijkt me geen goede oplossing. Het vocht kan dan niet lekker meer weg komen. Het komt er toch wel in. Kan je niet de bedrading naar binnenleggen en de zekeringkast daar maken, dat lijkt mij de beste oplossing.

RE: koelsysteem en electra probleem

dus het onderste deel kan ik gewoon weg laten, ik hoef dus geen bypass te maken? wat ik mij dan afvraag is hoe de kop dan zijn koeling krijgt

Dus de zekeringkast aan de binnenzijde van het schutbord zetten

RE: koelsysteem en electra probleem

'De kop gesloopt' is gelukkig wat overdreven gezegd....dit is een kleinigheid :)

De standaard werkwijze voor het aanpassen van Metro naar Mini: boor een aantal (6 ofzo) gaatjes van ca. 6 mm in de thermostaat. Dan kan er al koelvloeistof stromen zonder dat de thermostaat open staat.
Als je toch de adaptor wilt houden: je kunt deze draaien door de gaten iets groter te boren (9 mm) en dan de aansluiting naar voren of naar achteren te laten wijzen.

RE: koelsysteem en electra probleem

De trekstangen verwijderen is simpel.
Kijk maar even op de laatste foto's van mijn foto-album online.

De link staat hieronder.
Foto 270 t/m 284

Gr. de Meester... O:)

RE: koelsysteem en electra probleem

henkmarius schreef:
Die heeft alleen zin als je op de "metro manier" de kachel, spruitstukverwarming en overloopvat wil aansluiten. Als je op de "mini manier" wil werken heb je dat niet nodig.


Wat is de "metro manier" en de "mini manier"? Heeft dat ook te maken met de kachelkraan aan de rechterkant gemonteerd op de kop of zwevend gemonteerd? (Ik ben namelijk voorzichtig aan het kijken wat er komt kijken bij een ombouw naar dubbele carburateurs, en ik denk dat de originele zwevende kachelkraan dan in de weg zit en denk er dus over om het dan om te bouwen naar een op het blok gemonteerde kachelkraan - als ik het zo lees is het verhaal hierboven dan dus ook van toepassing).

RE: koelsysteem en electra probleem

De metro heeft een zgn. gesloten koelsysteem met een expansievat. Met de plaats van de kachelkraan op de mini heeft dat niet zoveel te maken. Ik zou gewoon even goed kijken hoe de leidingen lopen bij een mini met de kachelkraan op de kop om te zien wat je moet veranderen. Volgens mij draai je dan wel de bediening om (knop uitgetrokken is kachel uit) maar daar ben je snel genoeg achter I guess

RE: koelsysteem en electra probleem

Crispy schreef:
Met de plaats van de kachelkraan op de mini heeft dat niet zoveel te maken.


OK, dan laten we het daar verder bij. Als ik het me goed herinner zijn er ook kachelkranen voor op de kop die wel "op de nieuwe manier" werken, maar dat is dan weer een ander onderwerp.

RE: koelsysteem en electra probleem

Meester schreef:
De trekstangen verwijderen is simpel.
Kijk maar even op de laatste foto's van mijn foto-album online.

De link staat hieronder.
Foto 270 t/m 284

Gr. de Meester... O:)



aha dus zoals ik zie is het gemakkelijkste als de motor in de auto hangt, mijn motor ligt nu namelijk op een karretje, vandaar dat het zo moeilijk gaat, en wat heeft dat kleine potkrikje voor een functie

RE: koelsysteem en electra probleem

Ok nu snap ik er even helemaal niks meer van, maar aan gezien ik niet zo'n ster ben in het quoten, doe ik het maar zo:

@CMC gaatjes boren in de thermostaat, bedoel je de thermostaat zelf of het thermostaathuis, en hoef ik daarbij dan niet die onderste ring te gebruiken, en hoef ik dan ook niet die bypass te gebruiken:? :?

@Eelke, @Crispy: ik heb van mijn metrokop er een plaatje afgehaald waar het kachelkraan op ge monteerd kan worden, dus geen gat te hoeven boren, maar er bestaan ook nog omgekeerde kachelkranen, want ik hoorde dat een kachelkraan nogal snel kan gaan lekken

RE: koelsysteem en electra probleem

Ik snap niet helemaal waar die gaatjes goed voor zijn, een mini thermostaat heeft volgens mij altijd een gaatje want zonder een beetje flow warmt de thermostaat niet op en gaat ie dus niet open.
Misschien heeft een metro thermostaat dat niet maar het is altijd een goed idee om een nieuwe thermostaat te monteren aangezien je dan zeker weet dat ie goed is en ze niet heel erg duur zijn.

Dat met die omgekeerde kraan snap ik niet zo, heeft in principe niks te maken met meer of minder lekken. Dit was bovendien een antwoord op een off-topic vraagje van eelke.

RE: koelsysteem en electra probleem

Het is niet zo dat er in elke thermostaat een gaatje zit. In thermostaten waar wel een gaatje zit wordt dit meestal dichtgehouden door een balletje dat in het gaatje zit gemonteerd. De gaatjes zijn er dus voor om de bypass te vervangen. Ik meende trouwens dat het 6 gaatjes van 3mm moesten zijn.

RE: koelsysteem en electra probleem

"Metros use 5/8” heater pipes so conversion to Mini-type cooling makes things easier, tidier, and more effective. Use the Mini thermostat housing together with a Cooper S top radiator bracket - the thermostat housing angle is different on the BBU - and Cooper S or 1275GT top hose. Drill the heater tap take-off through - the recess is there in Metro heads as are the tapped bolt holes (1/4” UNF thread) to retain the heater tap. Don’t bother plumbing in the inlet manifold if the MG Metro heated type is used - colder intake temperature gives more power! To allow water to circulate prior to the thermostat opening in the absence of a by-pass hose (Metros use a sandwich plate under the thermostat housing) drill 6 1/8” holes around the thermostat’s perimeter."

http://www.minimania.com/ArticleV.cfm?S ... playID=895

.. blijft alleen over dat je die aansluiting bovenop je waterpomp moet afdoppen ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: koelsysteem en electra probleem

:?

Na de tekst van Theo, is het mij nog niet duidelijk:

- Ik hoef dus geen waterpomp te gebruiken met een bypass
- Het onderste deel van het thermostaathuis kan er dus tussenuit blijven
- en ik moet het bovenste deel van het thermostaathuis van de mini gebruiken?
- Krijgt de kop nu wel koeling (dus zonder de bypass?

Zou het handig zijn om het overlooptankje te gebruiken, of heeft dat hele maal geen zin.

Ik weet het echt niet meer :? :?

Heeft iemand niet een foto waar alles duidelijk op staat?

RE: koelsysteem en electra probleem

Je moet het gewoon precies zo maken als op je 1000je zat. Alleen heeft de waterpomp een buisje aan de bovenkant die bij de 1000 gebruikt wordt naar de kop toe. Bij de 1275 kan je die afdoppen, je kop heeft daar ook geen verbinding zitten. Dit zit nu eenmaal zo bij een 1275, in de metro zit er toch ook geen extra aansluiting op de kop voor die koeling?

Jas dan ook maar een paar gaten in je thermostaat want dat moet blijkbaar? dat balletje werkt trouwens de andere kant op volgens mij maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ik blijf er wel bij dat het een goed idee is om een nieuwe thermostaat te monteren, als 'ie toch stuk is is het weer zon klus met water aftappen, nieuwe pakkingen etc etc. Het ding kost toch maar een paar euro

RE: koelsysteem en electra probleem

snarfvz schreef:
Ik hoef dus geen waterpomp te gebruiken met een bypass?



Klopt, omdat er op de kop geen aansluiting voor zit, gaat dat niet..

snarfvz":3fubbpl6]
- Het onderste deel van het thermostaathuis kan er dus tussenuit blijven?[/quote:3fubbpl6]

Klopt ook

snarfvz":3fubbpl6]
- en ik moet het bovenste deel van het thermostaathuis van de mini gebruiken??[/quote:3fubbpl6]

Yep...

snarfvz":3fubbpl6]
- Krijgt de kop nu wel koeling (dus zonder de bypass?[/quote:3fubbpl6]

Daarom moet je nou gaatjes boren in de thermostaat...

snarfvz":3fubbpl6]
Zou het handig zijn om het overlooptankje te gebruiken, of heeft dat hele maal geen zin.[/quote:3fubbpl6]

Kan wel maar geen Metro tankje, die is daarvoor niet geschikt...je hebt dan 1 aansluiting te veel...

RE: koelsysteem en electra probleem

dus gewoon gaatjes boren in dat ding (de thermostaat) dat tussen de kop heb het thermostaathuis zit?, als voorbeeld: deze dus:



Heeft de thermostaat dan nog wel de goede functie met die gaten er in?

ik kan natuurlijk ook het thermostaathuis van de metro gebruiken deze heeft zo'n overloop aansluiting, en als ik nu de overloop van de radiator aansluit op dat tankje en dan door laat lopen naar dat overloopje op het thermostaat huis, dan zou het toch moeten kunnen werken?? of zie ik dat nu verkeerd, en zou je er profijt van kunnen hebben?

RE: koelsysteem en electra probleem

Ik heb nu de radiator er ingebouwd (zo ver dat wou) en ik heb het thermostaathuis van de 1000 erop

Maar de aansluiting op de kop is iets anders dan op een 1000 kop, want als ik de slang erop zet en ik zet hem op de radiator dan zit de slang bijna geknikt, moet ik een andere slang erop zetten??

RE: koelsysteem en electra probleem

Yep...dat was ook in het stukje van...Theo?..te lezen...
Je hebt een speciale slang voor een 1275 nodig...

RE: koelsysteem en electra probleem

aha ja daar ben ik nu ook achter gekomen, ik moet hem toch vervangen, want de slang van de 1000 heeft scheurtjes, ik heb al geinformeerd bij DCM Trading