ik zou het ook niet weten maar kan je niet in de handleiding kijken van je mini? als je die hebt... daar staat het meestal wel in toch? of anders bel je een mini garage op..
- Login of registreer om te reageren
ik zou het ook niet weten maar kan je niet in de handleiding kijken van je mini? als je die hebt... daar staat het meestal wel in toch? of anders bel je een mini garage op..
Ingediend door Mini Martin op do, 01-01-2004 15:59
Anders de groene aftappen en de blauwe erin mikken. Weet je zeker dat het goed is.
grtzz Martin
Zover ik weet uit de garage is de kleur van de koelvloeistof bepalend voor de bescherming die het biedt.
Groen geeft een bescherming tot een lagere temperatuur dan blauw, maar je kunt de twee gewoon zonder probleem mengen.
Dennis
PS het gaat dan bijvoorbeeld om een bescherming tot -32 of tot -45, temperaturen die hier echt vrijwel nooit voorkomen.
helemaal met dennis eens...
wat ik doe om verwarring te voorkomen is grote cans kopen (5 liter) doe je lange tijd mee en je weet zeker dat je niet veel verschillende producten door elkaar mikt met alle gevolgen.
Bedankt voor de oplossingen!
Ik heb een 5 liter can gehaald, dus da's in ieder geval geregeld.
Ook het leeg maken van de radiator, om 'em vervolgens te vullen met één en dezelfde vloeistof, was ik zelf niet opgekomen ,lijkt me 'n goed plan.
Ik zal eens kijken of ik in de handleiding (die ik gelukkig bij m'n Mini heb gekregen) wat wijzer wordt van hoe je de radiator leeg maakt en vult.
Erg fijn dat jullie zo snel reageren trouwens
Lijkt me een goed plan om vaker deze site op te surfen!
'k Moet zeggen dat ik nu een jaar een jaar of 5 Mini rijd en erg gek ben op mijn huidige (2de Mini) maatje.
Helaas heb ik niet de tijd om veel aan 'em te rommelen en heb 'em dus zo'n driekwart jaar geleden op laten knappen en hij is volledig onderhanden geweest. Kaal gemaakt (niet tot op het plaatstaal, blijkt uit de terugkerende roestbultjes in de deuren ) en helemaal opnieuw in elkaar gezet.
Als het niet aan het altijd werkende motortje lag (overigens elk overig te bedenken onderdeel is al kapot geweest en vervangen ) had ik waarschijnlijk een ander autootje gehaal.
Maar ja, het is toch een beetje je kind he !
Nu stopt er zo nu en dan wat met goed/volledig functioneren, en ik ben eerlijk als ik zeg het leuker te vinden zelf uit te vogelen wat er aan de hand is en eventueel zelf wat te frutselen (op een goede manier natuurlijk!) dan om 'em meteen naar de garage te brengen.
Het lijkt me leuk wanneer ik voor dat soort dingetjes raad kan vragen bij mensen die zoiets zelf al eens aan de hand hebben gehad!
En, wie weet, misschien kan ik mettertijd ook wat een ervaringen delen!
Ik wil je niet afschrikken, maar je moet voor het aftappen de onderste radiatorslang loshalen. Ik weet niet hoe je sleutelervaring is, maar echt handig gaat het allemaal niet. Of het inderdaad zo "even" is hangt helemaal van jezelf, je ervaring en je gereedschap af.
Daar heb je gelijk in.
Ik heb, na het versmelten van de kabelboom door onvoldoende zekeringen, geholpen met solderen.
Een aantal jaar gelden wat ervaring opgedaan met olie verversen, uitlaten de- en monteren, banden draaien, en de kleine standaard dingen als het vervangen van luchtfilters, remvloeistof vervangen etc.
Allemaal iedere keer onder toeziend oog. Ik ben dus zeker geen ervaren monteur of reparateur, en zal er zeker, als ik er géén kaas van heb gegeten zoals bij het vervangen van de koelvloeistof, hulp van een vriend of kennis bij halen.
Goed dat je aangeeft dat het geen gemakkelijke klus is, kan ik alvast wat info inwinnen bij de man die normaal mijn Mini op de been helpt!
Ingetje! schreef:
Bij de bouwmarkt uit voorzorg een fles blauwe koelvloeistof gehaald, om er onder de motorkap achter te komen dat gif-groene vloeistof in de radiator zit
Ik verbaas me eigenlijk ook een beetje dat de kleur van de vloeistof nog netjes gif groen is... Niet pas nog koelvloeistof gewisseld (bij een beurt of zo), want bij de meeste mini's van die leeftijd wordt koelvloeistof in NO-time roest-bruin.
Overigens als het vloeistof nog netjes op peil was, dan kun je ook gewoon checken of de "antivries" eigenschappen van de vloeistof nog OK is. Bij automaterialenzaken (schrabble... ) hebben ze daar handige tooltjes voor die makkelijk wat koelwater aftappen en aangeven tot welke temp. dit nog vries-bestendig is. Is dat nog op peil, dan zou 'k de boel lekker laten zitten..
Iemand nog een tip hoe je die onderste radiatorslang los kunt halen?
Ik heb een side mounted radiator ( SPI), maar ik kom met geen mogelijkheid bij de slag.
De klemring losdraaien zal nog wel lukken ( een heeeeeeeele lange schroevendraaier gaat dat worden), maar ik kom niet bij die @#$%!@#$!slang.
PLease o please help me!
De onderste slang losmaken om af te tappen heb ik lang geleden afgeschaft. Eraf ging nog wel met de juiste tool, maar er weer op zetten was onmogelijk. Zeker met mijn bootwerkershanden. Dus, inderdaad de radiateur demonteren, da's per slot ook maar een kwartiertje werk.
Greetz TLR
PS de juiste tool is altijd een schroevendraaier, een hele lange in dit geval.
The ultimate tool is altijd een flinke hamer! (euh volgens sommigen)
Ik maak de onderste slang altijd los van de waterpomp, daar kun je nog enigszins bij. En als je al zover bent, is het demonteren van de radiateur (incl. slang) ook niet zoveel extra werk. Voordeel: je kunt 'm doorspoelen en de rest van het koelsysteem ook, als het nodig mocht zijn.
je kan bij een spi aan de voorkant van de radiateur de sensor voor je koelfan eruit halen moet je alleen het rubber ringetje vernieuwen
Minimania, weet jij of de plek van de sensor het laagste punt is van de radiator?
Ik denk dat ik het systeem gewoon eens doorspoel met leidingwater en dan alles ververs.
Maar ja, dan moet er natuurlijk geen water achterblijven.....
het is het laagste punt
ik heb pas de sensor vervangen en het koelsysteem ververst
gaat perfect
Ingediend door Mini Martin op vr, 06-08-2004 16:22
Ik tap mijn systeem altijd bij de kachel aansluiting af. (in de auto dus)
Even een emmer. Twee slangen los halen.
Kachel op warm zetten (zonder motor aan!!!)
Wanneer er niets meer uit komt even de slang van de fietspomp er èèn van de slangen duwen en pompen.
Je systeem is dan zo leeg :)" title="Evil" />
grtzz Martin
Ik doe het ook ongeveer op die manier. Het onderste punt van de radiateur is misschien wel de sensor maar dan zit er vervolgens nog steeds oude troep in je blok.
Slang van de kachel los, bovenste slang bij de radiateur los doorspoelen (beide kanten op) met met de brandslang oid. En dan op de een of andere manier dat schone water er weer uit blazen. Nooit geprobeerd met een fietspomp, geen slecht idee. Ik heb nogal bolle wangen dat werkte altijd prima.
Ik heb wel een compressor staan, maar om het systeem nou met 8 Bar door te blazen......nou nee.
Allemaal bedankt voor de tips en ik denk dat ik het via de kachel ga proberen.
Mocht er nou een nieuwsflits komen in de trant van "Man laat straat overstromen door koelvloeistof", dan weet je dat er wat mis is gegaan...
RE: Koelvloeistof
Ingediend door Ingetje! op do, 01-01-2004 15:16
Koud en kil, toch maar een kijken of mijn vriendje (groene Mini, wit dak, nieuw jasje)
alle vloeistoffen en smeersels op peil heeft...
Bij de bouwmarkt uit voorzorg een fles blauwe koelvloeistof gehaald, om er onder de motorkap achter te komen dat gif-groene vloeistof in de radiator zit
Op de fles met de blauwe koelvloeistof staat niet mengen met organische vloeistof (?) en laat ik nou geen benul hebben van de vloeistof die in de radiator zit.
Géén idee of ik de vloeistoffen kan mengen, maar voor de zekerheid toch hier maar even een balletje opgooien om te voorkomen dat ik straks een mopperend Mini'tje heb!
'k Heb onder het trefwoord koelvloeistof gekeken en heb daar het antwoord niet gevonden, ik hoor graag wat jullie ervan weten!
Groetjes!