Koelvloeistof blijft verdomd koud

default

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

Heb een thermostaat gekocht van 74 graden. Sindsdien wilt hij volgens het koelvloeistoftemperatuurmeter (scrabblewoord, 100x WOORDPUNTEN!! ) amper warm worden. Hij blijft in het blauwe streep hangen. En na een km of 20 komt-ie tenauwernood boven het blauwe streep.

Moet ik volgende keer maar een thermostaat van 88 graden erin proppen?

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

moeten is een groot woord, moet je lekker zelf weten....

waarom heb je je thermostaat vervangen? en met welke gedachte heb je 74 gepakt en geen 82 of 88??

ieder onderdeeltje in een auto heeft een rede en is afgestemd op elkaar als je lukraak onderdelen gaat wisselen zal je mini geen lang leven meer hebben...

een thermostaat met een lage waarde zorgt ervoor dat je koelwater een stuk kouder blijft. eentje met een hogere waarde zorgt voor warmer koelwater. dus ook voor de hoogte van je motortemperatuur.

dus komt de vraag, waarom heb je hem vervangen en wat zat erin???

default

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

Heb de search leeggetrokken, maar heb geen soortgelijk topic kunnen vinden. Door een overhitting (water lekte weg tijdens rijden) is de thermostaat eruit gehaald om het blok (Metro A+ blok 1275cc) te laten koelen. Nadat de koppakking vervangen is, heeft-ie moeite om op bedrijfstemperatuur te komen. Er bleek geen thermostaat in te zitten. Dus een theromstaat van 74 Celsius aangeschaft en erin gedaan. Hij komt amper op temperatuur. Later een 88 C thermostaat erin gepropt. Na een rustige rit van half komt-ie tenauwernood boven de blauwe streep. Wel enig verschil met de 74 C, alhoewel het echt maar een verschil is van 2 á 3 millimeter.

Naja, op terugweg dan maar stevig doorgereden, op snelweg 4500 á 5000 rpm (130 km/h). Lekker man. :9.
Bij thuiskomst na half uur is de temp meter nog niet eens in het buurt van het midden geweest. Sterker, hij lijkt wel kouder te zijn. Het wijzertje beweegt wel, maar amper :|.
Best wel vreemd dit allemaal. Toen ik 'm kocht, functioneerde hij nog prima (lees, vlak onder het midden).

Waar kan het nog meer aan liggen? Aan de thermostaat en temp sensor kan het deze keer niet liggen..

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

je kan met een infrarood thermometer de temp van je blok meten. Als deze wel mooie temps aangeeft dan is naar alle waarschijnlijkheid je temp meter of sensor stuk..

maar: je hebt een mini die niet warm wordt.. veel mensen die daar jaloers op, want die worden meestal te heet ;)

Jaapio

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

De meter in mijn Mini doet ook niet heel wild. Als hij op het midden staat (wit puntje) dan slaat (normaal, als de sensor niet stuk is...) de elektrische fan aan. Komt hij erboven, dan moet ik me gaan afvragen of er niet iets mis is met de koeling.

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

metertjes en sensoren willen nog wel eens stuk gaan ja, als je kachel wel heet wordt weet je dat het koelwater dat i.i.g. ook wordt (mijn metertje staat ook ergens tussen koud en normaal, maar mijn kachel wordt goed heet (staat dan ook altijd aan, eventueel het dak open))

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud



4500 á 5000 rpm (130 km/h). Lekker man. .



controleer eens of dat ook de werkelijke snelheid is, bij metro-ombouw wil er nog wel eens een afwijking optreden .. laat eens iemand (met een ander auto)meerijden en vergelijk wat hij/zij op de teller ziet; of check met een tomtom o.i.d.


groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

(Offtopic) Kmteller heeft inderdaad een behoorlijke afwijking. Als ik 80 km/h rij, dan rij ik volgens m'n TomTom 110 á 120 km/h.

Als ik 5000 rpm rij, dan rij ik volgens tomtom 130 km/h. Zulke toerentallen vind ik aardig veel voor een relatief flinke 1275cc blok voor een Mini (met eindoverbrenging van 3.44). Wat is trouwens de maxsnelheid voor een Metro blok, ongetuned.

Kmafwijking is geen issue. Maar die toerentallen.. hoe weet ik of het de juiste toerental is, en hoe kan ik dit nachecken?

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

3.44 diff en dan 120 a 130 rijden zit je echt op 4000RPM

Jaapio

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

Heren, graag on-topic blijven, wat hebben eindoverbrengingen te maken met koelvloeistof die niet opwarmt? :? Zie de forumregels, met name punten 2 en 3. Dit topic staat vol met alles wat je wil weten over eindoverbrengingen: Diffs. Mocht het er niet in staan, dan kun je er daar naar vragen.

Mocht het niet lukken om on-topic te blijven dan gaat dit topic (weer) op slot.

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

@Brute(search)sound: zoals al in andere topic's gezegd wordt, ga eerst alle standaard dingen controleren, waarom hij niet goed trekt, vervang het nodige en stel het blok opnieuw af.

Als bv de ontsteking niet goed staat(bv te laat) trekt hij ook niet goed, je hebt geen volledige verbranding en daardoor dus ook minder warmte ontwikkeling wat theoretisch een mogelijkheid is voor een lage temperatuurmeterstand(pff galgje woord...)

Misschien als je een woonplaats bij je naam plaatst(in je profiel) kan iemand in de buurt je vast wel helpen...

default

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

Hij trekt prima. Overigens heb ik vandaag de temp sensor vervangen door een nieuw exemplaar. Er gutste overigens wel koelvloeistof over de dynamo.

Naja, ermee gereden. En geen verschil, hij blijft koud. Aan de temp. meter kan het dus niet liggen. En nu ben ik erachter gekomen dat m'n 2e licht (schakelaar: uit - 1e: dimlicht - 2e: koplampen) niet meer werkt. Zelf vermoed ik dat het iets met de leeggelopen koelwater heeft te maken, waardoor de zekering aangetast is.

Koude motor, en nu ook lichten die niet meer werken. :|

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

Als je een stukje gereden hebt je je blok dus warm zou moeten zijn, voel dan eens aan de radiatorslangen. Zijn deze heet, goed vast te houden of gewoon koud???? En idd als je kachel het doet werkt de thermostaat iig goed...

Maar als ik dat zo zie neig je al meer naar een electrisch probleem??

default

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

Juice schreef:
Als je een stukje gereden hebt je je blok dus warm zou moeten zijn, voel dan eens aan de radiatorslangen. Zijn deze heet, goed vast te houden of gewoon koud????


Dan lig ik al in het brandwondencentrum.
En idd als je kachel het doet werkt de thermostaat iig goed...


Heb een thermostaat van 88 graden ingepropt. Kachel doet prima, maar ik gebruik 'm nooit.
Maar als ik dat zo zie neig je al meer naar een electrisch probleem??


Nah, hij doet het wel. Na een tijdje blijft het wijzertje op het witte blokje zitten, dat net boven de blauwe streep bevindt. Ver van de middenstreep.

Edit: joehoe, m'n 100e post!

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

Dan moet het hem in iets electrisch zitten. Sensor, wijzer, zoiets.....

default

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

De sensor is vervangen. Daar kan het niet aan liggen. De temp meter beweegt, dus hij is ook niet stuk.

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

jongens jongens toch, stop nou met zoeken.

wat wil je nog meer een mini die niet over verhit raakt??

wij hebben helemaal geen temperatuurmeter aan boord

heb zelf ook een metro a+ blok gehad en die was volledig getuned en werd ook niet warm.

lekker laten doen
:)

default

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

Nou het lijkt me wel beter voor het blok dat hij op bedrijfstemperatuur is als je flink mee rost en op snelweg hoge toerentallen draait.

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

die meter op je dashboard zal wel een fout inzitten. als jij je handen bijna brand aan de slangen van je radiateur kan je er heus wel van uit gaan dat ie op bedrijfstemperatuur is hoor

en weet je wel wat de term bedrijfstemperatuur inhoud??

officieel ligt dat tussen 65 graden en 80 graden in

als je de mini start en vooral een metro a+blok is ie 4 straten verderop al bijna op bedrijfs temperatuur zo ongeveer.

en ff off-topic:

metro a+ blok van mij reed ik 190 km/u mee met een versleten koppeling. ( dit waren echte kilometers)

default

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

[size=75:2ezq47pd][topics samengevoegd - Crispy][/size:2ezq47pd]
Voorheen liep hij te rijk, daarom werd hij afgesteld. 14% Co2 uitstoot, terwijl het max. 3,5% was. Hij zou daarmee ook zuiniger worden (was 1 op 8 ). :|..
Nu heb ik hier in praktijk, 3 weken lang na afstelling echter niks van gemerkt. Maargoed. Er is bij de afstelling ook een BDX/BDG naald erbij gekomen.

Nu moest ik van Tilburg naar Den Bosch rijden. Hij startte lastig, zoals gewoonlijk. Hiermee zou ik nog wel teruggaan. Tijdens het rijden viel mij op dat de motor nog veel kouder was dan toen-ie normaal al ijskoud was (nieuwe temp. sensor, vorige week liep-ie nog redelijk warm). Al rijdend viel de motor telkens uit. . Bijv. als ik een rode stoplicht nader, laten zakken tot 2000 ~ 2500 rpm, loskoppelen, dan valt-ie terug in de toeren. Maar hij houdt de daling niet meer bij, hij gaat dan de stationair toerental voorbij, en slaat vervolgens af.

Oftewel, als je maar terug in de toeren zakt = motor slaat af. Zo sloeg-ie ook nog af vlak voor een kruispunt. Stond ik daaro middenin tussen alle auto's krampachtig te choken. :x.

Naja, op door naar de volgende stoplichten. Staat-ie op rood, licht, 2500rpm, koppeling erin, en ja hoor, de motor slaat weer af. Om te voorkomen dat de startmotor teveel energie opslurpt (risico op overspanning vermijden, zonder accu ben je nog verder van het huis), schakel ik ook gelijk de lichten uit. Wat levensgevaarlijk is.
Gauw verlichting uitschakelen terwijl de auto nog rolde, en opnieuw starten, wat niet lukte. Blijven choken en gassen, terwijl een vrachtwagen achter mij met signaallichten probeerde te remmen. Ik algauw in 1e versnelling weer snel doortrekken.. en verlichting aan. Zat ik daar wel even te zweten. :|.

Hele rit blijft-ie telkens afslaan.. de verlichting deed het soms ook niet, soms wel, soms niet. :?. Vrijdag ga ik weer terug naar den bosch. Tegen die tijd blijft-ie stilstaan.

Iemand enig idee wat er aan de hand is? Wat ik kon zien, is dat hij qua temp sensor verdomd koud bleef. De slang van de radiator voelde wel warm genoeg. Ik had wel het idee dat het blok [i:2ezq47pd]ietsjepietsje[/i:2ezq47pd] minder warm aanvoelde dan vorige week.. Er zit nota bene een thermostaat die pas bij 88C opengaat, en open lucht filter. Verder standaard.

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

Brutesound, ik heb je vraag even toegevoegd aan je eigen topic over de voortgaande problemen met je mini.

kwam uit dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 846#441846

default

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

Toen hij nog koud was, had ik deze problemen totaal niet. . Deze problemen ontstonden pas nadat-ie afgesteld werd, en vanaf dat moment startte hij ook moeizamer, mét choke.......

Iemand die mij kan vertellen waarom-ie telkens afslaat, wanneer hij in de toeren zakt? Wat zou mogelijk een aanwijsbare reden daarvoor zijn?

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

Is toch nog steeds een teken dat er iets niet goed afgesteld staat qua ontsteking en brandstof/ zuurstof verhouding.

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

na je verhaal te lezen, herken ik wel wat.
vooral het slecht staren, en niet warm worden.
ik had hetzelfde.
oplossing

massa goed bekijken, de mijne vonkte niet goed door slechte contacten en maar 8v te hebben op de bobine.
en alles goed!!! af stellen.

succes

default

RE: Koelvloeistof blijft verdomd koud

Mini specialist bleek druk te hebben... voor vrijdag een afspraak gemaakt.

Nu valt-ie gek genoeg niet meer uit. Wel stottert hij behoorlijk in de 1e en 2e versnelling als je de gas even loslaat. Naja, hij rijdt in ieder geval nog wel.